Sahi Posted November 15, 2006 Report Share Posted November 15, 2006 Tjena! Någon som vet vad som egentligen skiljer M/60 Permisbyxa och M/87 Permissbyxa åt? Jag hittade nämligen M/60 Permisbyxa hos Mike o Nicke (http://www.bbfab.se/). Och om det inte är så stor skillnad så tänkte jag beställa ett par M/60. Någon bild på M/60 byxorna kanske? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LeadHead Posted November 15, 2006 Report Share Posted November 15, 2006 Jag har varit med om att spela i musikkår med blandat m/60 och m/87. Dock inte så att folk (mig veterligen) har haft byxor m/60 till vapenrock m/87 eller vice versa. Jag upplever mig se en viss skillnad i kvalitet och färgton. Så pass att jag utan att ha provexemplar att jämföra, inte skulle rekommendera att köra med byxor m/60 som något slags substitut för byxor m/87 om de ska bäras till vapenrock m/87. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DaRaven Posted November 15, 2006 Report Share Posted November 15, 2006 Om jag kommer ihåg kan jag ta en bild av både m/60 och m/87 brevid varandra ikväll.. Men jag vill minnas att det är väldigt liten skillnad på dem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sahi Posted November 15, 2006 Author Report Share Posted November 15, 2006 Jag har varit med om att spela i musikkår med blandat m/60 och m/87. Dock inte så att folk (mig veterligen) har haft byxor m/60 till vapenrock m/87 eller vice versa. Jag upplever mig se en viss skillnad i kvalitet och färgton. Så pass att jag utan att ha provexemplar att jämföra, inte skulle rekommendera att köra med byxor m/60 som något slags substitut för byxor m/87 om de ska bäras till vapenrock m/87. Okej, jag tänkte mer på att använda dessa till Flottans Bussarong.. Om jag kommer ihåg kan jag ta en bild av både m/60 och m/87 brevid varandra ikväll.. Men jag vill minnas att det är väldigt liten skillnad på dem. Tack, det skulle vara jävligt vänligt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LeadHead Posted November 15, 2006 Report Share Posted November 15, 2006 Okej, jag tänkte mer på att använda dessa till Flottans Bussarong.. Ja då bryr jag mig då rakt inte... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Göta Lejon Posted November 15, 2006 Report Share Posted November 15, 2006 Tjena! Någon som vet vad som egentligen skiljer M/60 Permisbyxa och M/87 Permissbyxa åt? Jag hittade nämligen M/60 Permisbyxa hos Mike o Nicke (http://www.bbfab.se/). Och om det inte är så stor skillnad så tänkte jag beställa ett par M/60. Någon bild på M/60 byxorna kanske? Jag upplever att "snittet" skiljer dem åt: m/60 mer gubbstuk/volym i byxbenen samt har oftast två bakfickor, emedan m/87 har lite modernare snitt; rakare ben samt en bakficka. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Posted November 15, 2006 Report Share Posted November 15, 2006 Okej, jag tänkte mer på att använda dessa till Flottans Bussarong.. Om du har fått ut bussarongen borde det väl inte vara omöjligt att få ut "hela uniformen" s.a.s. med lågskor, ankelsockor, råbandshalsduk osv? Om inte, har du köpt resten av persedlarna redan och när skulle du i så fall få användning för daglig dräkt i det civila? Jag lever åtminstone i villfarelsen att om man tjänstgör/motsv. i FM så har man också tillgång till de uniformer man behöver? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Engström Posted November 15, 2006 Report Share Posted November 15, 2006 Jag lever åtminstone i villfarelsen att om man tjänstgör/motsv. i FM så har man också tillgång till de uniformer man behöver? Utan att uttala mig i detta specifika fall kan jag bara konstatera att du inte stiftat bekantskap med TSF LG angående utlämning av M/87. ungefär så här gick det sist jag var utei det här ärendet, fast det erkänns att personalen har bilivit bättre på sistone, tror jag, Jag är den som talar först i konversationen om någon mot förmodan inte skulle greppa det. -Jag skulle hämta ut en M/87. -Du är väl inte anställd här? -Beror på hur man ser det, jag ska ha ut en för min Hemvärnstjänst. -Hemvärnet får inte ut M/87 -Inte generellt, men kompanichef, stf kompanichef och kvartermästare får ta ut dom. -Varför det? -Finns tillfällen vi ska representera i M/87 -Representera vad? -När alla andra har M/87 ska vi också ha det. -Jahaja, du får ta och skaffa en rekvisition i så fall. -Jag har den här. Utprovningen sker, efter ett tag så kommer personen ifråga med hvudbonaden... -Här har du mössan. -Jag föredrar nog skärmmössan. -Här på LG har man båtmössan. -Du vet att den inte är tillåten enligt UniRFM -Kanske det, men det är den som gäller. -Jag vil ha skärmmössan. -Dom är slut. Ungefär här tröttnade jag, -OK, då gör vi som följer, dui ger mig allting som hör till skärmmössan, och låter båtmössan ligga, så fixar jag en skärmmössa själv. -Du bestämmer själv hur du ska ha det. -Vit skjorta då? -Du får en grå. -Vart skriver jag på. Som sagt, inte alltid lätt att få det man ska ha.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Posted November 15, 2006 Report Share Posted November 15, 2006 Utan att uttala mig i detta specifika fall kan jag bara konstatera att du inte stiftat bekantskap med TSF LG angående utlämning av M/87. [...]Trassel[/...] Som sagt, inte alltid lätt att få det man ska ha.... Det har jag som tur var sluppit men TSF är å andra sidan sällan ett nöje i övriga landet heller om man träffar "fel" person, har dock förstått att det ofta blir ännu klurigare som del av frivilligorganisationerna än under GU/som anställd. Tänkte väl främst på att trådskaparen som (enligt profilen) tillhör ungdomsverksamheten skulle fått sin utrustning tilldelad av instruktör om tjänsten hade krävt det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sahi Posted November 15, 2006 Author Report Share Posted November 15, 2006 (edited) Okej, jag tänkte mer på att använda dessa till Flottans Bussarong.. Om du har fått ut bussarongen borde det väl inte vara omöjligt att få ut "hela uniformen" s.a.s. med lågskor, ankelsockor, råbandshalsduk osv? Om inte, har du köpt resten av persedlarna redan och när skulle du i så fall få användning för daglig dräkt i det civila? Jag lever åtminstone i villfarelsen att om man tjänstgör/motsv. i FM så har man också tillgång till de uniformer man behöver? Det är så att jag inte har fått ut den ;) . Jag har nämligen köpt Bussarongen på Tradera och Blåkragen på en internet butik. Så, för att kunna få ihop "hela" uniformen så köper jag lite här och där. :P Utan att uttala mig i detta specifika fall kan jag bara konstatera att du inte stiftat bekantskap med TSF LG angående utlämning av M/87. [...]Trassel[/...] Som sagt, inte alltid lätt att få det man ska ha.... Det har jag som tur var sluppit men TSF är å andra sidan sällan ett nöje i övriga landet heller om man träffar "fel" person, har dock förstått att det ofta blir ännu klurigare som del av frivilligorganisationerna än under GU/som anställd. Tänkte väl främst på att trådskaparen som (enligt profilen) tillhör ungdomsverksamheten skulle fått sin utrustning tilldelad av instruktör om tjänsten hade krävt det. Precis som du säger, jag tillhör ungdomsverksamheten och borde få ut den där. Jag ska få ut den därifrån till att ha när vi är ute och visar upp oss, men den är ju ändå inte min om du förstår hur jag menar? och det är ju alltid kul att ha egna saker.. Edited November 15, 2006 by Sahi Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TForce Posted November 15, 2006 Report Share Posted November 15, 2006 Tjena! Någon som vet vad som egentligen skiljer M/60 Permisbyxa och M/87 Permissbyxa åt? Jag hittade nämligen M/60 Permisbyxa hos Mike o Nicke (http://www.bbfab.se/). Och om det inte är så stor skillnad så tänkte jag beställa ett par M/60. Någon bild på M/60 byxorna kanske? Jag upplever att "snittet" skiljer dem åt: m/60 mer gubbstuk/volym i byxbenen samt har oftast två bakfickor, emedan m/87 har lite modernare snitt; rakare ben samt en bakficka. Hej Jag har en grön byxa tillverkad 1987 av Norsels Fabrik AB som har en bakficka och en höger benficka. Vad är det för byxa? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Göta Lejon Posted November 15, 2006 Report Share Posted November 15, 2006 HejJag har en grön byxa tillverkad 1987 av Norsels Fabrik AB som har en bakficka och en höger benficka. Vad är det för byxa? Arbetsbyxa m/87. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TForce Posted November 15, 2006 Report Share Posted November 15, 2006 HejJag har en grön byxa tillverkad 1987 av Norsels Fabrik AB som har en bakficka och en höger benficka. Vad är det för byxa? Arbetsbyxa m/87. Oki för visst finns det arbetsbyxa utan benficka? För jag sett gröna byxor med två bakfickor men ingen benficka. Är det permissbyxor? eller arbetsbyxa vad? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted November 16, 2006 Report Share Posted November 16, 2006 HejJag har en grön byxa tillverkad 1987 av Norsels Fabrik AB som har en bakficka och en höger benficka. Vad är det för byxa? Arbetsbyxa m/87. Oki för visst finns det arbetsbyxa utan benficka? För jag sett gröna byxor med två bakfickor men ingen benficka. Är det permissbyxor? eller arbetsbyxa vad? Antingen byxa till uniform m/68 eller långbyxa m/59. @Sahi Varken byxa m/60 eller m/87 hör väl ihop med bussarongen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hotel Charlie One Posted November 16, 2006 Report Share Posted November 16, 2006 HejJag har en grön byxa tillverkad 1987 av Norsels Fabrik AB som har en bakficka och en höger benficka. Vad är det för byxa? Arbetsbyxa m/87. Oki för visst finns det arbetsbyxa utan benficka? För jag sett gröna byxor med två bakfickor men ingen benficka. Är det permissbyxor? eller arbetsbyxa vad? Antingen byxa till uniform m/68 eller långbyxa m/59. @Sahi Varken byxa m/60 eller m/87 hör väl ihop med bussarongen? Den blåa byxan man har till permisuniform m87 måste man väl kunna ha till bussarongen? Lite förvirrande det här att det finns både en arbetsuniform och en gåbort-uniform med samma namn... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vysotskij Posted November 16, 2006 Report Share Posted November 16, 2006 Lite förvirrande det här att det finns både en arbetsuniform och en gåbort-uniform med samma namn... Så kan det bli med modellår. Vi har en vinteruniform som kolliderar med en kulspruta också. Tillika en kulspruta som kolliderar med ett automatgevär och en stridsvagn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DaRaven Posted November 16, 2006 Report Share Posted November 16, 2006 Det är en liten färgskillnad mellan m/60 och m/87. m/87 är lite mörkare. Två bakfickor på m/60, en på m/87. Det är lite skillnad i storlek på de båda byxorna (C48 resp. C50), därav ser mina m/60 lite "pösigare" ut. m/60 till vänster, m/87 till höger Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted November 16, 2006 Report Share Posted November 16, 2006 @Sahi Varken byxa m/60 eller m/87 hör väl ihop med bussarongen? Den blåa byxan man har till permisuniform m87 måste man väl kunna ha till bussarongen? Lite förvirrande det här att det finns både en arbetsuniform och en gåbort-uniform med samma namn... Då får vi se upp här så vi inte blandar äpplen och päron. Blå m/87 borde kanske gå men m/60 går bort då dom är gråblå, samma som m/87A Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sahi Posted November 16, 2006 Author Report Share Posted November 16, 2006 HejJag har en grön byxa tillverkad 1987 av Norsels Fabrik AB som har en bakficka och en höger benficka. Vad är det för byxa? Arbetsbyxa m/87. Oki för visst finns det arbetsbyxa utan benficka? För jag sett gröna byxor med två bakfickor men ingen benficka. Är det permissbyxor? eller arbetsbyxa vad? Jo M/87 Byxorna skall höra ihop med bussarongen. Har för mig att det står i UNIRFM Det är en liten färgskillnad mellan m/60 och m/87. m/87 är lite mörkare. Två bakfickor på m/60, en på m/87. Det är lite skillnad i storlek på de båda byxorna (C48 resp. C50), därav ser mina m/60 lite "pösigare" ut. m/60 till vänster, m/87 till höger http://www2.imenta.com/stoffe/PICT1638.JPG http://www2.imenta.com/stoffe/PICT1639.JPG Okej, tack för bilderna det känns nästan som om M/60 byxorna passar in bättre bland M/87A så jag ska nog inte ta och köpa den Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mordred Posted November 17, 2006 Report Share Posted November 17, 2006 Arbetsbyxa m/87 Grön (bärs ihop med Tröja m/87 Grön och, även om det ser skit ut, Fältjacka 90) Byxa m/87A ("stålblå" används av armé förband, ersätter m/60 Stålgrå) Byxa m/87 Blå (används av flottan!) Håll isär de olika uniformssystemen, speciellt de som tillhör Flottan eller Armén, men "råkar" ha samma årsbeteckning. /M Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts