Jump to content

Ser det bra ut är det bra?

Recommended Posts

Jahaja.

Nu ska jag vara lite bitter, det var ett bra tag sedan jag satt och hade halvt skrivit färdigt det här inlägget, och nu kommer jag inte ihåg hälften jag irriterade mig på då. Lustigt det här. Man borde skriva listor...

Hur som helst. Talesättet "Ser det bra ut, så är det bra"... allvarligt talat, finns det någonting i denna gröna värld som effektivare framkallar sura uppstötningar? Man skulle möjligtvis kunna vända på det hela och säga att "Är det bra så ser det bra ut", men det borde i militära sammanhang bli galet det också, då man om man är bra oftast inte ska synas alls... Undantag där kan vara utlandsstyrkan, där man SKA synas och göra gott intryck på lokalbefolkningen. Skillnanden man ser i det fallet är att det som "ser bra ut" under GU och hos uniformsreglementesryttarna som bashar hemvärnet från sin trygga position bakom datorskärmen inte riktigt fungerar i praktiken utomlands. Jag har vad jag vet inte sett någon shemagh eller snugpak-jacka i UniR FM, ändå går de att använda utan att de självantänder utomlands. De är bra, de ser (enligt mig) bra ut, då de passar hyfsat in i övriga uniformssystemet, och de HAR INTE ENS SVENSKT M-NUMMER!

När någon (t.ex.!!!) beordrar mig att lägga stridspackningar i en SNÖRRÄT rad under DEN tallen, då ifrågasätter jag detta. Helt enkelt därför att den som säger det inte har någon annan anledning till ordern än just att det skall ske på hans vis. Order kan ges utan att idiotförklara människor. När människor här på forumet skriver att det saknas disciplin och så vidare och så vidare så undrar jag vad ni ska med disciplinen till. Kan ni motivera den, eller är det bara er uppfattning om hur det skall fungera?

Tänkande människor löser uppgiften de får, utan onödiga ordergivningar.

Bra chefer (s.k. "ledare") klarar av att samarbeta med tänkande människor...och ger endast nödvändiga order.

No combat ready unit has ever passed inspection.

No inspection ready unit has ever passed combat.

Får väl se om någon håller med mig, mitt minne är bra mycket kortare än det är bra, så exemplen jag tänkt på lyser just nu med sin frånvaro.

• Replies 132
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det är väl som så mycket annat, allt beror på samanhang.

Högvakt eller strid och blablabla.

Gröntjänst eller 10 år i uniform och blablabla.

Men skillnaderna är inte hårfina, snarare fotbollsplansvida.

En sak jag kan komma på direkt vad gäller "korrekt" klädsel är när man är ute med sitt GRG och blir tillsagd att laddaren inte får ha både väska ett och väska två. Nej seru det måste vara uppdelat så att skytten har väska två med reservdelar och laddaren vårdsatsen i väska ett (eller är det tvärtom). Att ett väl drillat stridspar själva kan välja hur dom vill ha sina grejer det går ju faktiskt inte.... Eller gud förbjude, att skytten själv kan få bestämma vilket sikte han vill använda.

Förlåt Ing om jag kidnappar din tråd och bashar. Ville bara på ett fint sätt säga att jag håller med dig och precis som du så känns det som att exemplen från livet har försvunnit ur minnet. Hoppas jag inte startar en bashingtrend mot trådskaparens vilja nu. Men är det ok med lite idiotbashing så kan jag nog fylla lite utrymme på forumet. :)

edit

sedan är det ju faktiskt ganska fint med likadana väskor som ligger i en lång rad med likadana soldater som står i en fin linje :)

Edited by dxl

Det är väl som så mycket annat, allt beror på samanhang.

Högvakt eller strid och blablabla.

Gröntjänst eller 10 år i uniform och blablabla.

Men skillnaderna är inte hårfina, snarare fotbollsplansvida.

*snipp*

Givetvis beror det på sammanhang och tidpunkt i utbildningen!!!

*snipp*

Förlåt Ing om jag kidnappar din tråd och bashar. Ville bara på ett fint sätt säga att jag håller med dig och precis som du så känns det som att exemplen från livet har försvunnit ur minnet. Hoppas jag inte startar en bashingtrend mot trådskaparens vilja nu. Men är det ok med lite idiotbashing så kan jag nog fylla lite utrymme på forumet. :)

Bra så, nu är det dags att basha basharna! :P

sedan är det ju faktiskt ganska fint med likadana väskor som ligger i en lång rad med likadana soldater som står i en fin linje :)
:) ;)

Anledningen till att rätta in utrustningen är att det finns en stor tidsvinst när man senare skall ifrån platsen ifråga. Det gäller i allt, från skjutning på bana men framför allt i fält! Förstår man inte det och/eller inte vill ta till sig det har man inte varit nog mycket i fält..

Anledningen att man drar det lite hårdare med ej M-märkt mtrl när det gäller hv är att det finns en rejäl prylhysteri inom i.a.f dom hv förband jag varit i kontakt med. Det handlar väl mer om att dra gränsen så att man har lite marginal.

Disciplin är en självklarhet. Dvs att var och en vet vad som krävs av respektive person och gör allt för att kunna uppnå kraven. Utan det så kan man inte få en fungerande enhet. Om man som gruppchef inte kan lita på att killarna tar hand om sig själv och sin tilldelade utrustning blir det omöjligt att utföra tex ett stridsuppdrag.

Anledningen till att rätta in utrustningen är att det finns en stor tidsvinst när man senare skall ifrån platsen ifråga.

Hur stor är tidsvinsten efter avdrag för den tid som går åt för att genomföra rättningen? Oftast ytterst marginell eller negativ enligt min erfarenhet.

Som min professor i ekonomistyrning sade: "Det kan finnas ett värde i enhetlighet, men det finns aldrig ett egenvärde i enhetlighet".

Anledningen till att rätta in utrustningen är att det finns en stor tidsvinst när man senare skall ifrån platsen ifråga.

Hur stor är tidsvinsten efter avdrag för den tid som går åt för att genomföra rättningen? Oftast ytterst marginell eller negativ enligt min erfarenhet.

Utan att på något sätt vilja förespråka preusseri är dock risken att det är mer bråttom när man ska hämta väskan än när man rättar in den.

En stor del av militär tidspedagogik är ju att en timmes jobb utanför strid (företrädesvis kvällstjänst...) är lättare än några sekunder i action.

Edited by Vysotskij

En stor del av militär tidspedagogik är ju att en timmes jobb utanför strid (företrädesvis kvällstjänst...) är lättare än några sekunder i action.

Den svenske soldatens intelligens, inititativförmåga och påhittighet brukar ju ofta framhållas som det bålverk mot vilken den bolsjevikiska horden skulle/skall stånga sig blodig.

Kan man då inte överlåta på denna intelligenta, initiativrika och påhittiga soldatesk att självständigt lägga sin utrustning där de kan hitta den, och istället ägna tiden före strid till att förbättra stridsställningen, lägga ut den där extra minan, banda det där extra bandet ksp-ammo och rulla upp hjälmdoksflärmarna (eller ner om man är som du och jag)?

Det andra vinnarargumentet för di svenske är ju att "vi slåss i känd terräng". Då blir det ju än lättare att hitta ryggsäcken - vi kan ju varenda sten och mosstuva!

:D

Tja, inrättad mtrl och personal är lättare att räkna in, dessutom blir det lite enklare att hitta/hämta.

Kraftig tidspress och malplacerad mtrl/personal är heller ingen bra kombination.

Att det ser bra ut är en bisak som kan vara viktig i vissa fall.

Ex1

50 Ak:n i en nog så prydlig hög i kassunen när vapenställen är fulla innebär en hel del krångel även om de är märkta, oddsen att den som lämnade bössan in sist ställer sig först i kön när den ska hämtas ut är obefintlig.

Ex2

Fordon som lastas med plutonsmtrl har en förmåga att se annorlunda ut efter en 3-4 dgr i fält.

Yxan? Ja, den ligger bakom troppköket, under båren (akta mörkermtrlen som är ovanpå), men du måste flytta på tältpåsen först, javisst ja se upp för sågen och (ev.) tänk på ljud&ljusdisciplinen.

Kort sagt handlar det om tid och att göra livet lite enklare, men inrättning precis som allt annat bör givetvis fylla ett syfte.

Sen är jag väl skadad men jag tycker det är rätt skönt att kunna utföra verksamhet i mörker under relativ tystnad samt utan ficklampor, strålkastare, dykarj-vlastavar och annat böss folk släpar med sig. Då underlättar verkligen rätt sak på rätt plats...

Tillägg: Yttermera prylar..

Så länge vi pratar om saker med en motsvarighet till det du blivit tilldelad är problemet inte så stort, men tänk följande:

Soldat 1 är arketypen för norrländsk karlakarl tillika möp och har införskaffat sig en Bergbratensuper rygga som han fyllt med sitt självupplevda behov (kompressor, minimicro, kylbag med minipizzor) samt allt han någonsin kvitterat ut med M-nummer på. Soldat 1 blir nu avdelad, minus rygga, till annan tjänst varefter enheten får ordern att bengå till platsen X.

En oglad soldat2 (60kilo, otränad akademiker) får nu den grannlaga uppgiften att förflytta skiten...

2 pengar.

Edited by Munin

Att saker på t.ex. en förläggningsplats bor på rätt ställe är ju egentligen en självklarhet... Annars får ju saker fötter rätt snabbt, och precis som ovanstående säger - blir hopplösa att hitta i mörker. Men att allt måste ligga i snörrät ordning.. Tja, kanske inte nödvändigt. Men å andra sidan är det väl inte jobbigare att lägga saker i en linje än i en hög?

Anledningen till att rätta in utrustningen är att det finns en stor tidsvinst när man senare skall ifrån platsen ifråga. Det gäller i allt, från skjutning på bana men framför allt i fält! Förstår man inte det och/eller inte vill ta till sig det har man inte varit nog mycket i fält..

Anledningen att man drar det lite hårdare med ej M-märkt mtrl när det gäller hv är att det finns en rejäl prylhysteri inom i.a.f dom hv förband jag varit i kontakt med. Det handlar väl mer om att dra gränsen så att man har lite marginal.

Disciplin är en självklarhet. Dvs att var och en vet vad som krävs av respektive person och gör allt för att kunna uppnå kraven. Utan det så kan man inte få en fungerande enhet. Om man som gruppchef inte kan lita på att killarna tar hand om sig själv och sin tilldelade utrustning blir det omöjligt att utföra tex ett stridsuppdrag.

Kan inte se hur tidsvinsten uppkommer, såvida du inte lägger upp, återkommer till platsen och tar din packning i nummerordning. Det har jag nog aldrig varit med om, men bara chefen ser en rak kolonn med ryggsäckar så är chefen nöjd. F.ö. var ryggsäckarna ett litet exempel.

Tanken med upplag behöver inte förklaras för någon som varit med på ett brobygge i djupsnö. Det är ett måste för att saker inte ska komma bort. Självklart. Vad jag vänder mig emot är när en chef inte kan motivera ordningen med annat än att det skall se bra ut. Vem F_N bryr sig? Överväger fördelarna nackdelrna, helst för alla inblandade, kör på!

Person A kan gudförbjude förolyckas i tjänsten, när då person B ska ta över den stackars person As uppgifter kan det vara vettigt att person A lagt grejerna där de ska vara enligt packplan eller liknande och inte där han själv anser vara lämpligt att ha sina grejer. Risken att person B får ta över under extrem tidspress är inte helt obefintlig då något har gjort att person A kan ha förolyckats av någon akut anledning.

Sen ska man akta sig för att dra saker in absurdum, rätt sak på rätt plats är oftast bäst, men lite fingerspitzgefühl borde man kunna ha som chef. Didäringa sketna soldaterna har ju faktiskt rätt bra koll på huvudsak och bisak när allt kommer omkring.

Den svenske soldatens intelligens, inititativförmåga och påhittighet brukar ju ofta framhållas som det bålverk mot vilken den bolsjevikiska horden skulle/skall stånga sig blodig.

Med tanke på vilket förtroende den svenska soldateskens ledare brukar uppvisa i fredstid för intelligens och initiativförmåga hos truppen - tänk ett skjul, två järnspett och ett gäng väringar - så finns det väl risk att denna i propagandan framhävda förmåga ansågs förhålla sig till verkligheten ungefär som invasionsförsvarets mobtabeller...

Jag skulle vilja strukturera diskussionen i tre typfall:

Typfall A: Befäl beordrar ordning, rättning, drill och disciplin för att verksamheten i sig så kräver (eller i alla fall vinner på det). Det finns då ett direkt värde av preusseriet. Exempel: högvakten, kommenderad "skrammeltest medelst hopp på stället" innan stridspatrull utgår etc.

Typfall B: Befäl beordrar ordning, rättning, drill och disciplin i pedagogiskt/uppfostrande/auktoritetsframhävande syfte. Det kan då finnas ett indirekt värde av preusseriet. Rätt utfört och under rätt situationsbetingelse kan det bidra till att utveckla enhetens förmåga. Exempel: persedelmönstring vid inryck, visitation av utrustningefter amfibisk stridshinderbana etc.

Typfall C: Befäl beordrar ordning, rättning, drill och disciplin i för att "det skall vara så i krrrigsmakten". Dvs vederbörande ser ett egenvärde i preusseriet. (Detta maskeras ofta som typfall A och B för att rättfärdiga det hela). I mina ögon finns det inget värde i detta.

Finns det ytterligare fall kanske?

Med tanke på vilket förtroende den svenska soldateskens ledare brukar uppvisa i fredstid för intelligens och initiativförmåga hos truppen - tänk ett skjul, två järnspett och ett gäng väringar

Jfr Typfall C enligt ovan.

Edited by EO4

Ibland blir man ju tvingad att beordra rättning i ledet för att verksamheten börjar spåra ut, man försvinner från platsen i tio minuter - när man kommer tillbaka står det Ak4:or lutade mot träden och killarna springer omkring en bit bort. Det är ju ett typexempel på när det är motiverat med lite höjning av rösten.

Kan ju vara ett problem när folk börjar att bli trött och sega också.. Rutiner är ju generellt sett ganska bra, så att folk slipper tänka till allt för mycket i sådana fall.

Skulle jag börja köra GU-stuk mot mina gruppchefer skulle de antagligen bara skratta och be mig fara och flyga..

:)

tycker att du ska läsa

hans hellmut

och leta upp böckerna med kopral asch,dom kan friska humöret lite första boken tror jag hetet Korpral Asch gör revolt

ps

det är bra böcker

Hans Helmut Kirst :) När jag läste hans böcker för ett antal år sedan tyckte jag dom var mycket bra.

Vad jag däremot inte hade en aning om innan, var att även dessa blivit filmade.

Att ta emot order som i ens ögon inte är livsnödvändigt utan tjaffs är ett tecken på mognad.

Det är snarare rätt naivt, man måste kunna ifrågasätta (i mån av tid). Att ta tillvara på flera olika människors åsikter får gruppen att utvecklas.

Att ta emot order som i ens ögon inte är livsnödvändigt utan tjaffs är ett tecken på mognad.

Mognaden ligger väl snarare i att inte tjaffsa bara för att tjaffsandets skull trots att man kanske skulle kunna.

För övrigt ser jag inte heller tidsvinsten vid att först lägga 15 min för att ordna en snygg väskförvarning motsv mot att senare lägga 15 min för att hitta sin väska. Det är ju samma 15 min vi pratar om. Bara en fråga om när man ska disponera dem.

Edited by Kingecho1

Person A kan gudförbjude förolyckas i tjänsten, när då person B ska ta över den stackars person As uppgifter kan det vara vettigt att person A lagt grejerna där de ska vara enligt packplan eller liknande och inte där han själv anser vara lämpligt att ha sina grejer. Risken att person B får ta över under extrem tidspress är inte helt obefintlig då något har gjort att person A kan ha förolyckats av någon akut anledning.

Sen ska man akta sig för att dra saker in absurdum, rätt sak på rätt plats är oftast bäst, men lite fingerspitzgefühl borde man kunna ha som chef. Didäringa sketna soldaterna har ju faktiskt rätt bra koll på huvudsak och bisak när allt kommer omkring.

Kan vi inte hoppas på att person A och B ändå känner varandra så pass bra och har så pass mycket tid ihop i fordonet/hytten/whatever att man kan frångå reglementet men ändå veta var man har grejerna? Ärligt talat så skiter jag i vad person Bs hygiengrejer och andra personliga saker är. Gemensam matriel vet man ju ändå var den är och är man inte så pass ihoptränade så man inte vet var man stoppar gemensam matriel, då är det ju fel på något helt annat ställe än i packplanen... tycker jag.. vilket iofs andra stycket i ditt inläg sumerade :/

"Ser det bra ut så är det bra, eller" är ju tanken med tråden och vissa verkar vara lite anti preussisk ordning. Jag hoppas att dessa inte samtidigt tycker att HV behöver framstå som "snärtigare", något som behandlas i andra trådar.

Ordning, att utrustningen är inordnat likformigt, ger att vissa manövrar, handgrepp, mm, går lättare att utföra och att energi kan läggas på rätt saker, vilket vissa redan har skrivit.

Varför har man bestämt att första förband ska förvaras i höger benficka?

Är det inte lättare att hitta sin packning i raden av stridssäckar utan att behöva lyfta undan andras säckar först?

Ordning, att truppen ser ut och synkront agerar på ett visst sätt ger signaleffekter till betraktare och till truppen själv. En hög med soldater med fältmössan bakåt och händerna i byxfickorna ser betydligt oproffsigare ut än en linje med rakryggade och rätt klädda soldater på linje. Vilka skulle du vilja ha som motståndare? Vilka skulle du vilja jobba med?

Ordning har både ett egenvärde i form av förenklande av lösandet av uppgift och en positiv bieffekt i form av signaleffekten.

/K

Som en stor vän av ordning så tycker jag att det är praktiskt att ha saker ordnade. Alla soldater vet att ryggsäckarna ligger på platsen Z, ifall skiten träffar fläkten och vi måste därifrån snabbt kan enskild soldat snabbt greppa en säck och springa därifrån. Att få med sig sin egen ryggsäck är inte det viktiga. Ligger ryggsäckarna utspridda lite överallt och individer drabbas av panik och ska i mörker börja söka reda på en ryggsäck...

vissa delar av detta land drabbas av snö vissa månader om året. Även då krävs det en viss koll på att utrustning alltid läggs på samma ställe så fort den inte används. Exempelvis bak i 90:an, i trossläpet, i tältlagslådan etc. Samma sak med ryggsäckar de är alltid på samma ställe. Om man inte ska hämta något ur sin ryggsäck eller skall bära den med sig. Det blir så mycket enklare då.

Att sedan vissa individer som kallas instruktörer, Plutonchef eller Gruppchef har en viss förmåga att vilja se raka linjer, att hela tiden förflytta sig marcherande och allt skall vara kineskiskt likformigt och estetiskt tilltalande tycker jag inte om. Det skall vara praktiskt och funktionellt.

Har man inte koll på sin utrustning dagtid, fred och enkla övningar i sommartid. Hur skall då soldaten klara av att lösa det i mörker, krigstid, snöstorm och skarp strid?

Jag har sett för många hemvärnsförband genom åren som har chefer som inte ens skulle få vara ansvarig för mjölkdisken på ica i ljustorp. Och med dåliga chefer kommer dåliga regler. Dåliga regler ger dåliga lösningar. Dåliga lösningar ger dåliga övningar. Dåliga övningar ger dåliga soldater. Det som måste hittas är bra chefer. Chefer som kan vara chef och är chef och ledare. Tyvärr så dras alla chefer över en och samma kant vilket gör att även de som är bra och aktiva chefer ser dåliga ut.

Kan vi inte hoppas på att person A och B ändå känner varandra så pass bra och har så pass mycket tid ihop i fordonet/hytten/whatever att man kan frångå reglementet men ändå veta var man har grejerna? Ärligt talat så skiter jag i vad person Bs hygiengrejer och andra personliga saker är. Gemensam matriel vet man ju ändå var den är och är man inte så pass ihoptränade så man inte vet var man stoppar gemensam matriel, då är det ju fel på något helt annat ställe än i packplanen... tycker jag.. vilket iofs andra stycket i ditt inläg sumerade :Malaj:

Jo, personlig utr kan man vara lite mer frikostlig med vad gäller preusisk ordning. Och då är det trossen vi pratar om.

Jag vill som KSP-skytt veta var ammon min stridsparskamrat har med sig finns, som signalist vill jag veta vad som finns och var reservdelar och verktyg ligger, som akanskytt vill jag veta var plundringsdon och uppspännare finns, som mekaniker vill jag veta var den lilla torxbitsen som går till XXXX ligger, som förare vill jag veta att fordonet är rätt vårdat, som gruppchef vill jag veta att gruppmedlemmarna fungerar och lyder order även under press osv osv. Det är sådana saker jag anser att man MÅSTE ha stenkoll på och kunna överlämna till en ny förmåga utan muntlig redogörelse för (tex, jag brukar lägga den där för att jag använder den så sälan och dyl.).

Trossen med godis och andra lyxprylar som man ändå inte får se förrän kriget är över kan man slänga in i en bil och låta det vara, däremot ska stridspackningen vara packad enligt packplan och lätt gripbar (innebär inte upplagd på linje men lätt gripbar utan att börja leta efter små tejpmärkningar och annat larv) så iprincip alla kan ta vilken stridspackning som helst och ändå ha allt han/hon behöver om än inte alltid i perfekt passform.

Puts och studs för sakens skull kan de som inte har viktigare uppgifter för sig hålla på med, men vissa grundläggande saker måste funka i alla lägen...

Japp, DXL, vi ser nog på samma sätt på saken :Malaj:

EDIT: Tar man 20 min på sig att skriva ett inlägg så får man räkna med att inlägget som ligger precis över har exakt samma andemening som sitt eget men med andra ord...

Edited by Born

har skrivit.

Varför har man bestämt att första förband ska förvaras i höger benficka?

/K

Nu kanske jag går helt OT och jag menar inte på något sätt att på ett elakt sätt ifrågasätta utan jag bara undrar.

Varför har man egentligen bestämt att första förband ska förvaras i höger benficka? Är det bara för likformighetens skull? För jag kan komma på betydligt bättre ställen att att ett första förband på.

EDIT: Tar man 20 min på sig att skriva ett inlägg så får man räkna med att inlägget som ligger precis över har exakt samma andemening som sitt eget men med andra ord...

Det är bl a det knappen "Förhandsgranska inlägg" är till för.

@DXL

Först och främst för att alla ska veta var första förbandet finns och sedan kan det väl bero på att man oftast har byxorna på sig vilket inte alltid är fallet med t.ex jacka eller stridsväst.