Jump to content

Ledsyspb på HMS Grundsund

Recommended Posts

Hej!

Jag har en fråga som någon här kanske kan svara på.

Jag har själv inte gjort lumpen, men min flickvän ryckte in som ledsyspb (hb720) för någon månad sedan. Hon gör sin GSU och befattningsutb i Karlskrona, och kommer sedan (fr o m april) att tjänstgöra på HMS Grundsund Amf1 Göteborg. Utbildningen är på papperet 450 dagar, men i praktiken bara 14 månader.

Till att börja med kan jag ju fråga om det är någon här som har haft en liknande tjänst och kan berätta för mig vad det innebär. Vet ni något om Amf1:s verksamhet/bas i Göteborg? Är det ett trevligt ställe att hamna på?

Och så min huvudfråga: Hur mycket ledigt har man på en sådan tjänst? Jag har hört rykten om allt ifrån "på fartyget en vecka, helt ledig nästa vecka" till "tja, om hon får två helgpermissioner under en åttaveckorsperiod så är det mycket"... vore kul att få veta lite mer exakt. :worthy:

Eftersom vi bor i Göteborg undrar jag också hur ofta hon får kvällspermission, är man ute med fartygen veckor i sträck eller håller de sig nära hemmahamnen?

Förresten: Ja, jag har ställt frågorna till henne redan, men de har inte fått så mycket information om sådant som ligger så långt fram i tiden ännu. Men jag är nyfiken.

Sen kan jag ju bjuda er alla att skratta åt det osannolika i att en vapenvägrare och pacifist som jag lyckats bli tillsammans med en helt underbar tjej - som gör lumpen... det hade jag ingen aning om att hon planerade när vi blev tillsammans. :Malaj:

Ha det bra, tack på förhand!

Johan

Lite allmän info om tjänsten som gnist finns beskrivet i ett par trådar på forumet, t ex här.

Det har dock främst (endast?) handlat om tjänster i flottan, hur förbandsskedet ser ut om man hamnar på amf har jag tyvärr dålig koll på. Hur ledigheter och tjänsten ombord ter sig kan precis som du hört om variera en hel del beroende på ftg och verksamhet* så standardtipset är ju att höra av sig till förbandet och fråga.

*Jag hade t ex ~2v till sjöss, 2v ledigt i snitt, en polare på bevakningsbåtkompaniet i Malmö tjänstgjorde veckovis (1v inne, 1v ledigt) bortsett från större övningar, andra var främst lediga under helgerna osv. Hur man jobbar ombord beror dessutom t ex på man är ensam vpl i sin tjänstgren och hur långa perioder i sträck man är till sjöss, vi hade tre gnistar ombord som gick varsin 4h-vakt, på Belos kunde gnisten bli väckt mitt i natten och jobba ~30min och sen få sova någon/några timmare innan det var dags att jobba igen under intensiva övningar etc.

Edit: Länk till förbandets hemsida

Edited by Andreas

Hahaha Grundsund är den slappaste skutan som finns!

De är ju nästan aldrig ute till sjöss sålänge det inte är övning så i snitt ligger de 3 veckor av 4 i hamn i GBG.

Vad jag vet så har de ombord nästan aldrig kvälltjänst och slutar alltså runt 16.30 varje dag. Helgtjänst har de aldrig i princip (undantag slutövning etc) eftersom de inte behöver bevaka båten under helgerna till skillnad från de som ligger på bevakningsbåt.

AMF 1 GBG (läs AMF 4) är i min mening ett av Sveriges vackraste regementen och allting fungerar mycket bra där.