Jump to content

Anmälning till övningar

Guest bamsejon

Recommended Posts

Guest bamsejon

Godkväll kamrater!

Jag har nyligen skrivit på kontraktet för hemvärnet (20 tim, men kommer att skriva på för 60 tim (insats))

Vad är det som gäller gällande övningar? Är det min plikt som hemvärnssoldat att ta reda på vilka övningar som ges, eller får man alltid meddelande om när dessa övningar utförs, som en frivillig kallelse eller liknande?

Jag känner ett väldigt stort engagemang och kommer göra mitt yttersta för att medverka i så många övningar som det är möjligt, trots att jag är småbarnsfar till två barn och har ett arbete som tar mycket tid.

Sedan den första helgen i introduktionsutbildningen så har jag gjort morgonfys varje morgon (40 armhävningar, 40 situps och 3 km löpning), samt läser god kvällslektyr (soldF, SoldR mfl.)

Guest bamsejon
Talar de inte om hur övningsverksamhet fungerar på introduktionshelger längre?

Nu har jag bara varit med på den första helgen, och de kommer sannolikt att informera mer om detta nästa helg, jag var mest bara nyfiken.

En av dom tråkiga sakerna som jag upplevt från hemvärnet.

Normalt får man ut någon form av månadsblad där en del övningar och kurser står skrivna.

Sedan är det att terrorisera Gruppchef, PlutonChef eller KompChef.

Hur det funkar dit du är påväg vet jag inte men prata med dom.

För det brukar ske lite extra roliga aktiviteter ifall man har lite tid över om helger... :)

http://www.artreg.mil.se/index.php?lang=S&c=news&id=34523

Men tyvärr så är spridningen begränsad.

Enklaste sättet jag har märkt är att "jaga" cheferna och ha örorna öppna. Samt såklart kämpa på dom "egna" komp övningarna så att dom ser att där har dom en bra soldat att skicka på extra saker.

Ja, jag vet ju inte vart du skrivit på, men hos oss har man en chef som kallar till alla övningar... Orderkedjan utnyttjas så soldaterna får sina kallelser från gruppcheferna.

är man dessutom "lyckligt lottad" så kanske man tom kan få ett övningsprogram för nästkommande år av nyss nämde Gruppchef.

Så funkar det hos oss.

Man får ut ett ovningsprogram för nästkommande år så man kan göra en grovplanering och ev prio

sen kallar Plutch Gruppchef som kallar soldaterna då får man även en hint om hur många som planerar att komma.

:)

Kallelse via email först sedan kommer den på snigelpost inför varje övning, soldater anmäler till Gruppchefer, Gruppchefer till PC och PC till Kompani chef.

Så funkar det hos oss vi brukar även få ett års program i början på varje år så man kan planera lite.

Guest bamsejon
Kallelse via email först sedan kommer den på snigelpost inför varje övning, soldater anmäler till Gruppchefer, Gruppchefer till PC och PC till Kompani chef.

Så funkar det hos oss vi brukar även få ett års program i början på varje år så man kan planera lite.

När det är kallelse via email, är de krypterade?

De borde som standard vara krypterade, man minskar iaf risken något för obehöriga att läsa eposten.. (det är för övrigt grisenkelt att övervaka e-posttrafik som är okrypterad)

Godkväll kamrater!

Jag har nyligen skrivit på kontraktet för hemvärnet (20 tim, men kommer att skriva på för 60 tim (insats))

Vad är det som gäller gällande övningar? Är det min plikt som hemvärnssoldat att ta reda på vilka övningar som ges, eller får man alltid meddelande om när dessa övningar utförs, som en frivillig kallelse eller liknande?

Det känns som om din C borde vara bättre lämpad att svara på detta, än någon här på forumet.

/ mina 5 rubel

Hos Elfsborgsgruppen fungerar det så här:

• I januari-februari hålls det ett antal mönstringsmöten på kompaniet, varav det är OBLIGATORISKT att närvara på ett av dem. Där får man övningsplaneringen för året.
  • Baskravsövningar anmäls senast 2 veckor innan övning direkt till Elfsborgsgruppen via E-post
  • Övriga övningar anmäls tjänstevägen (Grpch==>Plutch==>Kompch) senast 2veckor innan övning om inte annat sägs.
  • Separata kallelser skickas INTE ut per snigelpost.

Varför vara så fruktansvärt hemliga med var, när och vad som ska övas Är det så hemligt? Hur svårt är det att gå in på hemvärnet.se och se övningar. åka ut till skjutfält och se anslag om när det är skjutningar? eller ringa utbildningsgrupperna och fråga? Om man nu jmf dessa åtgärder med att skicka informationen i e-post. Vad är svårare att av den stora mängd e-post som skickas lyckas hitta rätt mail till rät individ. Jmf med vanlig post, hur diskret är militärpost? vita eller bruna kuvert med utbildningsgruppens logga, eller också står det FÖRSVARSMAKTEN. Väldigt diskreta kuvert... Hur svårt är det att försnilla ett sådant jmf med att lyckas avlyssna e-post?

Övertygad om att det går ganska enkelt att ta reda på var och när övningar är utan att hacka något forum på nätet eller avlyssna e-post. Tror det snarare är svårare att hacka forum eller avlyssna e-post. Sedan så är det även med i dagstidningar när vissa övningar skall vara osv. i form av varningar till allmänheten. Så saker är ofta vädligt hemliga...

Edited by Fk Satan

Guest bamsejon
Varför vara så fruktansvärt hemliga med var, när och vad som ska övas Är det så hemligt? Hur svårt är det att gå in på hemvärnet.se och se övningar. åka ut till skjutfält och se anslag om när det är skjutningar? eller ringa utbildningsgrupperna och fråga? Om man nu jmf dessa åtgärder med att skicka informationen i e-post. Vad är svårare att av den stora mängd e-post som skickas lyckas hitta rätt mail till rät individ. Jmf med vanlig post, hur diskret är militärpost? vita eller bruna kuvert med utbildningsgruppens logga, eller också står det FÖRSVARSMAKTEN. Väldigt diskreta kuvert... Hur svårt är det att försnilla ett sådant jmf med att lyckas avlyssna e-post?

Övertygad om att det går ganska enkelt att ta reda på var och när övningar är utan att hacka något forum på nätet eller avlyssna e-post. Tror det snarare är svårare att hacka forum eller avlyssna e-post. Sedan så är det även med i dagstidningar när vissa övningar skall vara osv. i form av varningar till allmänheten. Så saker är ofta vädligt hemliga...

99% av alla epost som skickas som t.ex. kallelser o.dyl så spelar det säkerligen ingen roll om andra personer kan läsa dom. Men, det kan finnas en risk i att man får in det som rutin att alltid skicka epost okrypterat, och att man, utan att tänka på det skickar iväg ett epost som obehöriga ej behöver läsa. Detta kan ju gälla både i fredstid och i skarp miljö.. I fredstid kanske man uppger var ammunitionen eller vapnen ska fraktas befäl emellan, det är kanske inte så bra att någon obehörig får reda på detta. Den stora skillnaden mellan vanlig post och epost är att vem som helst, oavsett geografisk närhet kan läsa informationen, man kan t.ex. ganska så enkelt övervaka all epost som har domännamn mil.se för att leta reda på ord och meningar som kan ha en säkerhetspolitisk nytta för någon annan makt.. Idag kanske vi inte har den problematiken, men det borde införas som standard att all elektronisk kommunikation för övningar och inställelser o.dyl skall ske krypterat. Murphys lag gäller fortfarande, om något kan gå fel, så gör det det...

Det är heller inte alls så krångligt som det låter, man skulle t.ex. vid en introdroduktionsutbildning fråga de inryckta om de vill ha information digitalt eller via snigelpost. De som vill ha det elektroniskt får då en krypteringsnyckel som enkelt kan installeras på ens egna epostklient, som t.ex. pgp eller liknande.

Det är heller inte något större problem att ha t.ex. ett forum krypterat, så att endast de med rätt nyckel kan läsa innehållet i forumet.

Det är heller inte alls så krångligt som det låter, man skulle t.ex. vid en introdroduktionsutbildning fråga de inryckta om de vill ha information digitalt eller via snigelpost. De som vill ha det elektroniskt får då en krypteringsnyckel som enkelt kan installeras på ens egna epostklient, som t.ex. pgp eller liknande.

Det är heller inte något större problem att ha t.ex. ett forum krypterat, så att endast de med rätt nyckel kan läsa innehållet i forumet.

De med web-baserade mail då?

Krypteringar går väl att knäcka med ganska enkla grejer också, folk som har dåliga brandväggar/antivirus kan få program inlaggda utom att de vet om det eller vad som helst.

Snigelpost är ju dessutom ännu enklare att läsa om man tex bor i villa med brevlådan ute vid vägen.

Nej, det enda rätta är att antingen köpa in ett gäng Enigma-maskiner till alla eller låta PC åka runt och muntligen överföra informationen så nära örat och så tyst som möjligt till alla :D

OnT igen, vi får infom via vanlig post (med en fet logga att det är utsänt av FM), sen meddelar vi på valfritt sätt om vi kommer eller inte.

Den stora skillnaden mellan vanlig post och epost är att vem som helst, oavsett geografisk närhet kan läsa informationen, man kan t.ex. ganska så enkelt övervaka all epost som har domännamn mil.se för att leta reda på ord och meningar som kan ha en säkerhetspolitisk nytta för någon annan makt...

Menar du att vilken hemmahacker som hellst skulle kunna tjuvläsa epostkorrespondensen mellan mig och min gruppchef/plutonchef? Intressant påstående i så fall. Kan du utveckla det resonemanget lite grand?

99% av alla epost som skickas som t.ex. kallelser o.dyl så spelar det säkerligen ingen roll om andra personer kan läsa dom. Men, det kan finnas en risk i att man får in det som rutin att alltid skicka epost okrypterat, och att man, utan att tänka på det skickar iväg ett epost som obehöriga ej behöver läsa. Detta kan ju gälla både i fredstid och i skarp miljö.. I fredstid kanske man uppger var ammunitionen eller vapnen ska fraktas befäl emellan, det är kanske inte så bra att någon obehörig får reda på detta. Den stora skillnaden mellan vanlig post och epost är att vem som helst, oavsett geografisk närhet kan läsa informationen, man kan t.ex. ganska så enkelt övervaka all epost som har domännamn mil.se för att leta reda på ord och meningar som kan ha en säkerhetspolitisk nytta för någon annan makt.. Idag kanske vi inte har den problematiken, men det borde införas som standard att all elektronisk kommunikation för övningar och inställelser o.dyl skall ske krypterat. Murphys lag gäller fortfarande, om något kan gå fel, så gör det det...

För att inte avslöja hur interna rutiner fungerar inom FM så skrivet jag inte något om internarutiner inom FM...

Skulle vara intressant att se hur du lyckas med att avlyssna min e-mail. jag har fk_satan(Kanlebulle)hotmail.com. så nu kan du avlyssna den e-postlådan efter e-post som kommer från mil.se Det skulle vara intressant att veta hur enkelt det är att avlyssna och analysera stora mängder data rörande ngn hemvärnsövning i knohult. Tror att det är betydligt enklare att ringa Kompanichef eller Utbildningsgruppen i knohult och fråga om nästa övning om man nu vill ha den informationen.

Sedan att e-post är ungefär lika skyddat som vykort spelar faktiskt inte så stor roll, men det gäller att sitta på kedjan som mailet går för att kunna snappa upp det. Sedan är det ganska få Kompanichef etc som har mil.se mail. Utan de har andra konstiga ändelser.

Nu säger jag inte att e-post och forum är säkra och bra kanaler, utan jag ställer mer en fråga över hur säkra är övriga kanaler som nyttjas för detta ändamål? Och vad spelar det för roll hur krypterad och hemlig informationen är ut till enskilda soldater när det ändå annonserar iform av skjutvarningar och annonser i tidningar?

Menar du att vilken hemmahacker som hellst skulle kunna tjuvläsa epostkorrespondensen mellan mig och min gruppchef/plutonchef? Intressant påstående i så fall. Kan du utveckla det resonemanget lite grand?

Svar ja, okrypterade epost meddelanden är inte mer säkra än att skicka ett vykort via Posten.

Svar ja, okrypterade epost meddelanden är inte mer säkra än att skicka ett vykort via Posten.

Det här kommer att bli lite halvunderhållande tror jag...[popcorn dax]

OnT igen, vi får infom via vanlig post (med en fet logga att det är utsänt av FM), sen meddelar vi på valfritt sätt om vi kommer eller inte.

Nej, du anmäler till din grp ch(på valfritt sätt?) - senast kl 1800 den dan som anmälan skall vara inne - som i sin tur anmäler till plut ch.

:P

Edited by johanp

Det gäller dock att jobba på posten eller att ha tillgång till mottagarens brevlåda för att andras vykort ska gå att läsa.

/D (som jobbat på posten och läst många vykort ;) )

Guest bamsejon
Den stora skillnaden mellan vanlig post och epost är att vem som helst, oavsett geografisk närhet kan läsa informationen, man kan t.ex. ganska så enkelt övervaka all epost som har domännamn mil.se för att leta reda på ord och meningar som kan ha en säkerhetspolitisk nytta för någon annan makt...

Så länge informationen är okrypterad så är det relativt enkelt, det värsta är dock om du som mottagare kan vara säker på att det är ditt befäl som skickat informationen. Det är väldigt enkelt att skicka mail med fakad avsändare, I princip behövs bara en mailserver och åtkomst till internet. Dvs, om du har ditt befäls epostadress så kan jag skicka ett mail som ser ut att komma från honom, och skicka des-information. Med kryptering och nycklar så kan man alltid säkerhetsställa att ingen annan har läst mailet samt man kan vara säker på att sändaren är rätt...

Men herregud.

Om jag skulle få falsk information om att jag i morgon ska ställa upp klockan 06.00 utanför våran kasern... då är det ju ingen störra skada än att jag antagligen får åka kollektivt hem sedan och det är aldrig roligt att åka kollektivt.

För övrigt så brukar jag få min information via telefon eller msn...

Ska vi ta och ge oss nu? Det är ju inte direkt hemliga saker som sagt det däringa kallelserna finns nog andra saker som är mer hemliga.. men dom är ju som sagt hemliga.

Guest bamsejon
Men herregud.

Om jag skulle få falsk information om att jag i morgon ska ställa upp klockan 06.00 utanför våran kasern... då är det ju ingen störra skada än att jag antagligen får åka kollektivt hem sedan och det är aldrig roligt att åka kollektivt.

För övrigt så brukar jag få min information via telefon eller msn...

Ska vi ta och ge oss nu? Det är ju inte direkt hemliga saker som sagt det däringa kallelserna finns nog andra saker som är mer hemliga.. men dom är ju som sagt hemliga.

Pja, man får tolka det som man vill, men det finns en klar risk