Jump to content

"Rysk gasledning säkerhetspolitiskt problem"

Nestor

Recommended Posts

• Replies 71
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det känns lite grann som om DN försöker piska upp den gammla ryss skräcken igen. :/

Som att Ryssland endast bygger den där ledningen för att spionera på Sverige.

"Den stora röda björnen hotar alla till liv och lem, hjälp! :D "

Och det är att sverige kan måsta skaffa nya fregatter bara för det låter lite väl långsökt. ;)

Det finns inte, och kommer aldrig att finnas ett militärt hot mot Sverige. Det vet vi väl alla?

Hrm, "kommer aldrig att finnas"? Jag hoppas det är ironi. Bläddra 20 år bakåt i tidningarna, försök sedan föreställa dig 20 år framåt. Svårt, eller hur? Men som sagt, det var säkert ironi (?).

Det skulle väl vara konstigt om Ryssarna inte skulle ta chansen att placera utrustning för avlyssning.

Även om det inte finns något absolut hot i någon riktning idag så borde väl inhämtning av information i fredstid vara viktigt för eventuell senare eskalerande händelse. Det är kanske inte är säkert att det är information om Sverige som är huvudtanken, det finns ett flertal aktörer i Östersjön. Tänk vad mycket information man skulle få med en hydrofonlinje som går genom Östersjön mellan Ryssland till Tyskland.

Sverige har det ju ganska fördelaktigt med Gotlands området eftersom det är en bra utpost som inte ligger allt för långt från ryska intressen.

Sedan kanske det kan lösa sig av sig självt eftersom de tydligen vill dra ledningen genom några kända minområden enligt Messings ledarartikel. En liten knuff som ger en smäll kanske inte är så bra för miljön men underrättelsearbetet slutar för en stund. :happy:

Edited by KA2

Det som är huvudsaken är väl anledningen till gasledningen. Det hade varit betydligt billigare att dra den genom Polen och Ukraina. Så Putins enda anledning till denna sträckning är att kunna fortsätta tjäna pengar på gasförsäljning till tyskland etc, samtdidgt som han kan pressa Polen och Ukraina i önskad rikting. Att den sedan dras i svensk zon är en kostnadsfråga då det är grundare där. Det ser dessutom ut som man villl komma så långt från Polska baser man kan. Skulle ju minst sagt vara en tillspetsad situation om Polska F-16 plan försöker anfalla den där ön i svensk ekonomisk zon. Kanske tur att Polen inte köpte Gripen, svenska Gipen i strid mot Polska gripen hade nog gjort svenska freds mer än vältaliga.

Med tanke på hans syfte till ledningen så anser jag att vi skall avvisa att den passerar svensk zon, om vi får göra det vill säga. Det är ju internationellt vatten, men ön borde vi kunna säga nej till.

Edited by Pal

Fast Psilander kanske blir glad :banana (för fregatterna menar jag)

Jo visst skulle det vara kul, alltid roligt med ny materiell. Helst stora båtar med mycket eldkraft. :happy:

Nä jag säger som Darkwand.

Som svar på detta säger svenska regeringen att vi måste bygga en egen "gasledning" till Finland.

Men av någon outgrundlig anledning måste vi dra den en låååååg bit in i finska viken.

Och dessutom måste vi placera en station inne i finska viken för "övervakning" :navy: av gasledningen.

Få se vad ryssarna skulle säga om det? :navy:

Fast Psilander kanske blir glad :navy: (för fregatterna menar jag)

Jo visst skulle det vara kul, alltid roligt med ny materiell. Helst stora båtar med mycket eldkraft. :happy:

Nä jag säger som Darkwand.

Som svar på detta säger svenska regeringen att vi måste bygga en egen "gasledning" till Finland.

Men av någon outgrundlig anledning måste vi dra den en låååååg bit in i finska viken.

Och dessutom måste vi placera en station inne i finska viken för "övervakning" :navy: av gasledningen.

Få se vad ryssarna skulle säga om det? :)

"target locket, bombs away" ?:uzi:banana(på ryska då naturligvis)

Edited by Nestor

Att ha svenska och rysska krigsfartyg patrullerande sida vid sida kan skapa problem. Tänk vad nära det var att eskalera vid Gåsefjäden i Karlskrona...

Jo, men det var mitt under Kalla kriget, där ett sovjetiskt kärnvapenbestyckat örlogsfartyg olovligen befann sig på svenskt territorium. Spänningen och hotbilden var så annorlunda på den tiden att en jämförelse blir orimlig.

Var väll ändå i slutet av Kalla kriget och inte i mitten av det va?

Och vissa spänningar lär uppstå när man trycker ihop svenska och rysska fartyg i lilla östersjön!

Säger inte att det kommer bli krig, men spänningar...

U137-incidenten inträffade trots allt nästan ett decenium inann murens fall och dessutom så blir sönderfallande imperier sällan stabilare ju närmare kollapsen de kommer...

För övrigt är nog de politiska skeendena som ligger bakom förhållandet mellan Ryssland och övriga Europa större skäl till oro än hur många sjömil det är mellan våra örlogsfartyg. Dessutom är Östersjön knappast fri från militär verksamhet idag heller, allra minst från rysk sida. Därmed inte sagt att allt är frid och fröjd men det är trots allt en på många sätt annorlunda situation idag jämfört med 1981.

Edited by Andreas

Den största risken är väl ett likande scenario.

Polen och/eller Ukraina hamnar i konflikt med ryssland angående mark hyra och gaspriser. Ryssland väljer att stänga av den gasledningen och skickar allt genom östersjö ledningen.

Polen börjar att göra aggresiva anflygningar "riktade" mot östersjöledningen och dess kontroll station. Målet är att få Ryssland att åter skicka olja, och spränge dom östesjöledningen så har ju ryssland lite andra alternativ.

Ryssland kräver att vi upplåter flygfält på gotland samt accepterar att ryska fartyg får angöra i visby, då de måste freda sin ledning.

Har vi kapacitet att neka, skulle detta kunna leda till ett ryskt raidföretag mot Sverige/gotland?

Eller riskerar vi dras in i framtida gaskonflikter på rysslands sida?

Detta är ju ändast hypotetiska scenarior, men jag anser att gasledningen ger oss en reel hotbild i avseende på potentiella ryska raidföretag. Hotet är mkt litet, men tillskilland mot att kabeln inte skulle ha existerarat så är det inte obefintligt.

Mina 5öre

Det skulle väl vara konstigt om Ryssarna inte skulle ta chansen att placera utrustning för avlyssning.

Även om det inte finns något absolut hot i någon riktning idag så borde väl inhämtning av information i fredstid vara viktigt för eventuell senare eskalerande händelse. Det är kanske inte är säkert att det är information om Sverige som är huvudtanken, det finns ett flertal aktörer i Östersjön. Tänk vad mycket information man skulle få med en hydrofonlinje som går genom Östersjön mellan Ryssland till Tyskland.

Sverige har det ju ganska fördelaktigt med Gotlands området eftersom det är en bra utpost som inte ligger allt för långt från ryska intressen.

Sedan kanske det kan lösa sig av sig självt eftersom de tydligen vill dra ledningen genom några kända minområden enligt Messings ledarartikel. En liten knuff som ger en smäll kanske inte är så bra för miljön men underrättelsearbetet slutar för en stund. :)

Förklara tack!

Det är en grov anklagelse du kommer med som kräver källa.

Vad gäller möjligheten för ryssarna att placera hydrofoner etc så nog fasen har de vetat om Östersjön sen länge. Knappast nytt för dem.

Om de har velat lyssna någonstans så har de nog gjort det/gör det oavsett ev gasledningar.

Att ha svenska och rysska krigsfartyg patrullerande sida vid sida kan skapa problem. Tänk vad nära det var att eskalera vid Gåsefjäden i Karlskrona...

Nu var det väl kanske inte patrullerandet som gjorde att parterna var lite arga på varandra. Det hände liksom lite andra saker...

Svensk militär har vad jag vet befunnit sig i närheten av rysk militär tidigare, utan att någon självantänt eller dylikt.

Snälla alla snillen i den här tråden, visst är det intressant att tänka i nya banor, men snälla ankor, använd liiiiite sunt förnuft. :)

Polen börjar att göra aggresiva anflygningar "riktade" mot östersjöledningen och dess kontroll station. Målet är att få Ryssland att åter skicka olja, och spränge dom östesjöledningen så har ju ryssland lite andra alternativ.

Du tror inte att bröderna i Bryssel och Washington (för att inte tala om det svenska miljödepartementet...) skulle ha lite synpunkter på om Polen planerade rädföretag mot ryska installationer på internationellt vatten?

Du tror inte att bröderna i Bryssel och Washington (för att inte tala om det svenska miljödepartementet...) skulle ha lite synpunkter på om Polen planerade rädföretag mot ryska installationer på internationellt vatten?

Det är väl klart dom skulle. Nu diskuterade jag på vilket sätt som ledningen skulle utgöra ett ökat hot mot sverige.

Jag skriver också att risken för att något sådant inträffar är liten, till och med mycket liten. Hur mycket bryssel har att säga till om är jag klart tveksam till, och vem vet vilken väg NATO tar de närmaste åren. Enigheten har enligt mig, varit lite sisådär, sedan afghanistan och framför allt Irak.

Nato befinner sig i en identitets kris. Men det är en annan disskusion.

Jag gör just nu min värnplikt på bevakningsbåten på Gotland/Fårösund (HMS Djärv).

Vi har vid ett flertal tillfällen stött på ryska "forskningsfartyg" i det aktuella området. Kanske inte så märkvärdigt. Men det som slår en är att det är väldigt nära Gotland..

Bevakningsbåt typ 80 tillhörde tidigare Kustartilleriet. Vilket innebär att båten inte är utvecklad för havsövervakning, som den nu används till inom flottan. Med den förhållandevis trubbiga stäven och är endast 22 meter lång så har båten inte dom bästa sjöegenskaperna denna typ av uppgift. Om det nu byggs en gasledning utanför Gotland så behövs det bättre bevakning i området. Med det vill jag inte säga att Fregatter skulle va det bästa... Återinför Patrullbåtarna i flottan, kör med minibesättning. Det är den billigaste och snabbaste lösningen på en bättre bevakning av vårt svenska fostervatten speciellt i Gotlandsområdet. :D

Alla som tror att Sverige har något att säga till om i frågan räcker upp en hand.

Hur tror ni att våra relationer med EU och hela den europeiska kontinenten kommer att påverkas om vi stoppar bygget av ledningen? Vi snackar trots allt om i stort sett hela Europas naturgasförsörjning här och den är värd betydligt mycket mer än några sketna svenska fartyg som vem som helst kan köpa, nästan. Det finns inget land i hela Europa som skulle ställa sig bakom Sverige, om vi motarbetar ryssarnas gasledning. De flesta EU-länderna skulle nog, enligt min egen tolkning, lätt "ge bort" Gotland till Ryssland om man blev lovad en tryggad gasförsörjning för oöverskådlig framtid.

Ni som är emot detta är ni beredda att riskera Sveriges ställning i Europa både politiskt och framförallt ekonomiskt bara för en sådan här sak?

Nu är det väl ändå den eventuella förgreningen till Sverige och inte den lednign som går rakt ner till tyskarna som det pratas om som främsta säkerhetshot?

Personligen tror jag dock att den som vill avlyssna/spionera från Östersjön kan göra det redan innan det går en gasledning där. Hur mycket kommersiell båt- och flygtrafik passerar det inte dagligen över pyttepölen?

Edited by johanp

Intrésant läsning...

Tycker man ska ha såklart så fredlig utgång som möjligt.

Tycker det är ok om de bygger gasledningen, men miljön är väl egentligen det största frågan? Om de bygger den kan man väl kolla med en undervattens robot om det är några hydrofoner där?

Eller är dom kanske så små att dom kanske inte syns!?

Tyskland torskar ju på det om Ryssarna drar upp priset, dom har säkert lite fuffens för sig ryssarna alltså.

Edited by Agentorange67

Låt ryssarna kolla bäst dem vill! Snart har vi ju ändå inget försvar kvar att spana på och om de vill lägga en massa energi på att spana efter spöken tänker i varje fall inte jag säga emot. Nu till det allvarlig resonemanget.

I min mening känns det här som ett försök att hävda territoriell integritet, något som i och för sig är ganska hedersvärt, men meningslöst i det långa loppet. Det är bara att ta Ålandsfrågan från 1921, då NF skulle bedriva säkerhetspolitik i Östersjön och gav Åland till Finland, som exempel. Om vi bestämmer oss för att spänna musklerna mot Ryssland, kan vi räkna med att vi får stå själva och flexa utan polacker, tyskar, italienare och andra bakom oss. EU är ju en organisation som i likhet med NF visat upp en ganska stor oenighet kring det mesta. Och precis som i fallet NF brukar medlemsländerna placera egna intressen framför kollektivets bästa.

Om vi trots allt bestämmer oss för att gå emot ryssarnas planer ska vi inte göra detta genom att köpa fregatter eller modernisera kustbåtar, eller vad det var(inte så insatt i flottan) Om vi skulle göra detta skulle vi redan ha erkänt oss besegrade och det hela vore att sätta plåster på ett sår som redan uppstått. Vi ska slå till i förväg med det bästa vapnet vi har, nämligen den svenska byråkratin! Vi ska bombardera Putins hejdukar med krav på miljöplaner i tripletter, detaljerade säkerhtersplaner för arbetaren osv. Möjligheterna är obegränsade, det enda som sätter gränserna är vad de svenska departementen kan hitta på! Efter att de stångat sig blodiga mot vårt byråkratiska bålverk kommer de dra den genom Polen ändå ska ni se. Det blir en lösning som passar både EU och Sverige iform av att dem får sin gas och vi slipper ha en ståltub på 13 meter i diameter, som sporadiskt fixas med gaffatejp, utanför vår kustlinje.

Det är i alla fall vad jag tycker om det hela. :baskerHV:

Ändrade FN till NF

Edited by Private Haze

Vi ska slå till i förväg med det bästa vapnet vi har, nämligen den svenska byråkratin! Vi ska bombardera Putins hejdukar med krav på miljöplaner i tripletter, detaljerade säkerhtersplaner för arbetaren osv. Möjligheterna är obegränsade, det enda som sätter gränserna är vad de svenska departementen kan hitta på! Efter att de stångat sig blodiga mot vårt byråkratiska bålverk kommer de dra den genom Polen ändå ska ni se. Det blir en lösning som passar både EU och Sverige iform av att dem får sin gas och vi slipper ha en ståltub på 13 meter i diameter, som sporadiskt fixas med gaffatejp, utanför vår kustlinje.

Det är i alla fall vad jag tycker om det hela. :clap:

Ändrade FN till NF

JA! 8-/:baskerHV:

Vilket utmärkt förslag!! Vi skall givetvis tvinga arvfienden på knä med lite hederlig svensk metod! Låt de ryska företag som vill operera i området inkomma med jämställdhetsplan, psykosocial skyddsrond, plan för åtgärder mot etnisk diskriminering, arbetsmiljöanalys, rehabiliteringsplan för långtidssjukskrivna, konsekvensanalys inför varje ingrepp som kan påverka beståndet av den utrotningshotade Tjelvarmollusken i kalkreven utanför Gotland mm mm. Allt med gigantiska vitesförlägganden hotfullt i bakgrunden. Tacka fan för att ryssen kommer att vika ner! Allt krökande har gjort deras hjärnor mjuka, så de klarar inte av blanketterna ens!!

Men skämt åsido: Jag kan inte säga att jag delar den till synes bekymmersfria hållning inför byggandet som regeringen intagit. Arvfienden har ALDRIG försuttit ett tillfälle att missbruka ett förtroende eller utnyttja en blotta för att få ett bra läge. Självklart skall Sverige säga NEJ här!!

Vågar nog påstå att det är långt lättare att driva ryskt bolag i svensk byråkrati än tvärtom.

Kanske det, men i Ryssland kan man i alla fall muta sig förbi de värsta problemen. Här SKALL man inkomma med jämställdhetsplanen annars slår blixten ner!