Jump to content

Sökes info om minröjare i Hudiksvall.

Berg

Recommended Posts

Hej på er alla glada!

Det är så att det under sommaren har stått en gammal minröjare i hamnen i Hudiksvall som ett gäng ungdomar har fått renovera. (Vet ej varför)

Vill nu ha information om "båten" :)

Kan tyvärr inte avvara någon annan bild än domhär två för tillfället... :navy:

p8220096pk6.th.jpgp8220097lv0.th.jpg

(jag vet hemska bilder att ta som exempel, men det måste ju finnas någon möp(marint) här :happy:

Jag kan ju återge det av intresse som står i den mycket eminenta boken Örlogsfartyg-Svenska maskindrivna fartyg under tretungad flagg om Minsvepare Hanö klass.

Hanö klassen byggdes i totalt 6 fartyg varav Hanö den första följt av Tärnö, Tjurkö, Sturkö, Örnö & Utö. Fartygen var byggda på ÖVK och Kalmar varv och levererades till flottan mellan april och november 1953. Fartygen utrangerades mellan 1982 och det sista fartyget, Örnö, så sent som 1993. Fartyget du frågar om HMS Tjurkö utrangerades 1992 första juni för att vara exakt precis som Kiowa säger.

Fartygen hade ett deplacement på 275 ton (ett Minröjningsfartyg Styrsö klass har ett deplacement på 175/250 ton) och maxfart på 14,5 knop och en besättning på 25 man. Bestycknignen var från början 2 stycken 40mm lvkan M/48m, lysraketställ M/55. De minsvep man använde var söksvep M/28, röjsvep M/47, mekaniskt svep 48 samt stavsvep M/42 och M/49, knallsvep och bullerboj M/46.

Fartygen var som sagt från början byggde som minsvepare men användes senare till en rad andra ändamål ex. stödfartyg till fisket utanför Island, stabsfartyg, divisionchefsfartyg de var även utmärkta som utbildningsplattformar och användes därför även för kadettutbildning. I mitten av 60-talet omklassades samtliga fartyg i klassen till vedettbåtar (Tjurkö som du är intresserad av fick du IK-nr V53).

Efter att Tjurkö utrangerats 1992 såldes hon och användes som dyk- och arbetsbåt i Stockholm.

Källa: Örlogsfartyg-Svenska maskindrivna fartyg under tretungad flagg.

• 4 months later...
Hej på er alla glada!

Det är så att det under sommaren har stått en gammal minröjare i hamnen i Hudiksvall som ett gäng ungdomar har fått renovera. (Vet ej varför)

Vill nu ha information om "båten" :)

Satt och läste en artikel om den här båten i dag faktiskt i den underbara tidskriften Nostalgia, kommer inte i håg vilket nummer det var med det kan jag ta reda på under morgondagen.

Ja det stämmer att det har varit ett gäng ungdomar som har fått vara med och renovera henne, detta skötes via skolan har jag för mej för att ge ungdomar som hade lite "jobbigt" i skolan att göra något aktivt.

Jag skall försöka komma i håg att ta reda på vilken utgåva det var på tidningen.

/JBP