twintip Posted November 13, 2006 Report Share Posted November 13, 2006 Har ett tag tänkt på vidrigheten i traffickingverksamheten som pågår där man kidnappar/lurar flickor/kvinnor i sitt hemland och sedan låter de under hot ha bordellverksamhet i västländerna. Eftersom jag vet att det är livstids fängelse på människorov borde man väl dömma traffickingbrotten till just livstids fängelse? Enligt mig stämmer både att man för bort/spärrar in och med uppsåt att tvinga till tjänster OCH utöva utpressning/hot både mot den bortförda och hot om att döda familjen som är kvar i hemlandet. Var några här som hade en liknande verksamhet, de tilldömdes mellan 1 till 3 år... Är inte det att hån mot de drabbade att räkna det som "mindre grovt" att föra bort och sedan låsa in, tvinga till sexuella tjänster och antagligen hota/misshandla regelbundet? Människorov, brott enligt svensk rätt (4 kap. 1 § brottsbalken). För människorov döms den, som bemäktigar sig och för bort eller spärrar in ett barn eller någon annan med uppsåt att skada honom eller henne till liv eller hälsa eller att tvinga honom eller henne till tjänst eller att öva utpressning. Straffet för människorov är fängelse i mellan 4 och 10 år eller på livstid. Är brottet mindre grovt kan man dömas till fängelse i högst sex år. Jag personligen tycker det är riktigt pinsamma straffskalor på traffickingbrotten........ Er åsikt? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nifelhel Posted November 13, 2006 Report Share Posted November 13, 2006 Trafficking anger bara handel. Jäkla trött på att ordet används på ett felaktigt sätt. Man måste ange vad för sorts handel tex Human Sex Alcohol Arms Drug Jag tycker vi skall bli hårdare på att utvisa dessa skithögar och hålla dom borta ifrån vårat land. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jolle Posted November 13, 2006 Report Share Posted November 13, 2006 Trafficking anger bara handel. Jäkla trött på att ordet används på ett felaktigt sätt.Man måste ange vad för sorts handel tex Human Sex Alcohol Arms Drug Jag tycker vi skall bli hårdare på att utvisa dessa skithögar och hålla dom borta ifrån vårat land. Helt rätt, trafficking ärinte bara människor utan också övrigt. Vad gäller straffskalorna så är jag inte säker på att människorov har livstid i straffskalan, jmf mordförsök som har livstid i straffskalan men det är få om inga som döms till livstid för mordförsök, inte ens "hagamannen". Sen kan man fråga sig om dessa skithögar bara kommer från andra länder och begår sitt smutsiga värv här, och om så är fallet behöver vi inte vara oroade att de inte blir utvisade. Link to comment Share on other sites More sharing options...
twintip Posted November 13, 2006 Author Report Share Posted November 13, 2006 Ok, trodde trafficking innebar Human, sexhandel... Inte övriga. Men i mitt exempel om de som fick 3 år så var det human handel. D.vs. tjejer på runt 18 som blivit hitlurade och sedan sålda. Borde vara livstid på det? Btw tycker jag att man inom EU skall avtjäna sitt straff i sitt hemland. Blir man dömd för människorov i Sverige som polack ska man få sitta av straffet i Polen. Tycker att man borde släppa sargen angående straffskalorna och börja spela med de högre straffen. Trafficking anger bara handel. Jäkla trött på att ordet används på ett felaktigt sätt.Man måste ange vad för sorts handel tex Human Sex Alcohol Arms Drug Jag tycker vi skall bli hårdare på att utvisa dessa skithögar och hålla dom borta ifrån vårat land. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik_G Posted November 14, 2006 Report Share Posted November 14, 2006 Jag tycker vi skall bli hårdare på att utvisa dessa skithögar och hålla dom borta ifrån vårat land. Funkar det då? Om de får en smäll på fingrarna av moder Svea och sedan sätts på planet till var de nu kommer ifrån, kommer de då inte omedelbart komma tillbaka igen, fast med ett annat pass för att fortsätta sin ändå rätt lukrativa business? Alternativt kommer de bara flytta verksamheten till ett annat land och byta distrikt med kusinens halvbrors syssling. Nä, fyfan vilka svin. Synd att man är motståndare till dödsstraff.. /E Link to comment Share on other sites More sharing options...
Goon Posted November 14, 2006 Report Share Posted November 14, 2006 Funkar det då? Om de får en smäll på fingrarna av moder Svea och sedan sätts på planet till var de nu kommer ifrån, kommer de då inte omedelbart komma tillbaka igen, fast med ett annat pass för att fortsätta sin ändå rätt lukrativa business? Alternativt kommer de bara flytta verksamheten till ett annat land och byta distrikt med kusinens halvbrors syssling. Nä, fyfan vilka svin. Synd att man är motståndare till dödsstraff.. /E Jag håller med att dom är svin. Men tänk även på att utan köpare skulle branschen självdö. De största svinen är de gifta "hemmafarsor" som varje tisdag kl 7.30 åker till en skum lägenhet och "har lite kul" för att frugan "har huvudvärk" allt oftare. Tjejer som blir hitlurade kommer inte att upphöra så länge "marknaden" vill betala för dem. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik_G Posted November 14, 2006 Report Share Posted November 14, 2006 Tjejer som blir hitlurade kommer inte att upphöra så länge "marknaden" vill betala för dem. Ja, tragiskt nog är det så. Som med alla andra samhällsproblem finns det inte en enkel lösning. Man måste angripa problemet från flera håll, dels måste man få bort torskarna, dels måste man förhindra att hallickar och smugglare kan utföra sitt jobb, sen måste det ju även jobbas i de länder där flickorna kommer från, så att tjejer inte lika lätt lockas in i skiten. Hur och vad man ska göra mer exakt är väl svårare. Ibland får jag känslan att även om tjejerna inte får direkt mycket stöd av myndigheterna här i Sverige, så bryr vi oss mer om dessa tjejer än dera hemländer. /E Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.