Jump to content

7.62*51

HappyMeaI

Recommended Posts

Efter som en projektil/kulas "ballistiska koefficient", räknas fram genom två olika projektilhastigheter, temperaturen i luften, höjden över havet, kulvikten och avstånd, så finns det inget givet svar på din fråga. Är det "traditionell" ladd data du efterfrågar?

- HvPrsk

Efter som en projektil/kulas "ballistiska koefficient", räknas fram genom två olika projektilhastigheter, temperaturen i luften, höjden över havet, kulvikten och avstånd, så finns det inget givet svar på din fråga. Är det "traditionell" ladd data du efterfrågar?

- HvPrsk

Är inte en kulas ballistiska koefficiente ett värde på dess aerodynamiska :unsure: egenskaper.

En cylidriskprojektil att få en krokigare kulbana är en spetsigprojektil fast alla andra förutsättningar är dom samma. Detta beror på deras olika aerodynamiska egenskaper är så olika.

I vanliga fall tillhandahåller tillverkaren med den ballistiska koefficient för sin kula så att en kula inte har en fast BK kan inte stämma.

Min älgkula (Horndy BTSP190gr) har t,ex en BK på 0,491

För att sedan ta reda på hur kulbanan ser ut med min laddning måste jag ta reda på allt det HvPrsk nämner.

vad mycket det blir. :D

Jag ska villigt erkänna att jag inte kan mycket om handladdning. Men jag har fått för mig att det är så att en kulas aerodynamiska egenskaper mäts i det som brukar kallas stabilitetsfaktor. Den baserar sig på kulans vikt (i grain borde det vara), hastigheten, längden på kulan, diametern på kulan och räffelstigningen.

Är den angivna BK(BC) menad ihop med en viss laddning?

---

Letade lite på nätet efteråt och hittade dessa två sidor som du kanske kan vara till hjälp:

Kulbanor

Ballistik

---

- HvPrsk

Edited by HvPrsk

Att räffelstidningen påverkade den BK visste jag inte. Ammunitions tillverkarna Ger ut den BK för sinna kulor tyder på att räffelstigningen inte påverkar den BK så kraftigt.

Som prickskytt har du tillgång till kulbanor över militärens 7.62?

någonstanns borde det gå att få tag på en BK över kulan.

Som prickskytt har du tillgång till kulbanor över militärens 7.62?

någonstanns borde det gå att få tag på en BK över kulan.

Jepp, dom har jag för 7,62/10 och spårljus, men jag hittar ingen anigven BK/BC. Ska se om jag kan gräva fram ladd datat igen och se om det finns ngt där... :ph34r: