Sahi Posted November 12, 2006 Report Share Posted November 12, 2006 Tjena! Har kollat runt på nätet efter att hitta SSD 93 att köpa, men istället hittat massa M/90. Varför är det egentligen så att man nästan överallt hittar M/90 men inte SSD 93? Jag hittade dessutom Fallskärmsjägarnas baskermärke. Det enda plagget till SSD 93 jag har hittat är Trörja M/87. Marinblå. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dizzy_keys Posted November 12, 2006 Report Share Posted November 12, 2006 (edited) Det kan ju ha att göra med att M/90 tillverkades i kopiösa mängder och är rätt lätt att få tag på. SSD är dyrare och tillverkat i mindre kvantiteter. Jämför gärna antalet soldater kontra sjömän. Edited November 12, 2006 by Tikkanen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Beafer Posted November 12, 2006 Report Share Posted November 12, 2006 Trots allt så borde väl ett antal ha sålts som överskott ändå? Och just det, Tikkanus, hur går det med TSF? ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fogel02 Posted November 12, 2006 Report Share Posted November 12, 2006 skoog mycket tveksamt vad jag förstått har det tillochmed varit istortsätt omöjligt att köpa den från förrådet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sahi Posted November 13, 2006 Author Report Share Posted November 13, 2006 Okej... men vad är det som gör SSD så mycket dyrare att tillverka då? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kanna Posted November 13, 2006 Report Share Posted November 13, 2006 (edited) Okej... men vad är det som gör SSD så mycket dyrare att tillverka då? Antalet beställda persedlar, precis som Tikkanen skriver. Jämför med om du går till en skräddare och beställer ett (1) par byxor eller tio (10). Du lär få ett bättre pris om du beställer tio par av samma sort. Mängdrabatt kallas det. Edited November 13, 2006 by Kanna Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
1:M Posted November 13, 2006 Report Share Posted November 13, 2006 Okej... men vad är det som gör SSD så mycket dyrare att tillverka då? -Som sagts tidigare i tråden : -Den tillverkas i betydligt mkt.mindre serier än t.ex.M/90. -Den är fodrad samt skall klara av att stå emot brand lite längre än bl.a föregångaren M/87 (som f.ö inte heller finns att få tag i på öppna marknaden trots att den tillverkades i mängd,,men idag är "kass kläder" i flottan.) -Den är bättre sydd & bättre måttanpassad,bättre genomtänkt till tjänst i trånga utrymmen,en M/90 skulle aldrig fungera ombord på ett fartyg.samt att den är sämre sydd,ofodrad och lite "hipp som happ" i storlekarna trots märkningen. -Omärkta SSD93 fanns för några år sedan att köpa över disk i Sthlmstrakten,gjorda av samma tillverkare,men där en söm hamnat snett,tillpassningen inte klaffat helt mm.mm.Om det fortfarande går vet jag ej. -M/87 tröjan (wolly pullyn) tillhör inte SSD93,men är ett av många plagg som lever kvar i systemet,arbetsskjorta M/48 och senare modeller är andra exempel. -Officiellt används t.ex. inte T50:n längre då den ersatts av Sjörock M/90,men fortfarande använder folk den..en T50:a i gott skick är idag en raritet. -Sjöstridsstövlarna M/90 är bra mkt.bättre än dito marschkänga..innan stövlarna kom fanns istort sett bara lågskorna,de antika sjöstövlarna och de ännu mer antika maskintofflorna. -Byxor motsv.SSD93 finns att köpa nytillverkade på nätet,det som skiljer sig är att dessa har fickor påsydda för knäskydd a la byggjobbare. -Jackan motsv.SSD93 finns mig veterligen inte att få tag på. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Beafer Posted November 13, 2006 Report Share Posted November 13, 2006 -Den är fodrad samt skall klara av att stå emot brand lite längre än bl.a föregångaren M/87 (som f.ö inte heller finns att få tag i på öppna marknaden trots att den tillverkades i mängd,,men idag är "kass kläder" i flottan.) Inte för att vara besserwiesser, men den hette/heter väl M80? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted November 13, 2006 Report Share Posted November 13, 2006 (edited) bättre genomtänkt till tjänst i trånga utrymmen,en M/90 skulle aldrig fungera ombord på ett fartyg. På vilket sätt är den bättre anpassad och varför skulle FU90 inte fungera? Den ser ju nästan ut som ett par vanliga 90-byxor med 90P-jacka, fast i blått. Stridsfordon, helikoptrar, stridsbåtar, byggnader, luftintag på flygplan mm är också trånga utrymmen. -Sjöstridsstövlarna M/90 är bra mkt.bättre än dito marschkänga.. Till sjöss då? För som marschkänga är de enligt uppgift ganska kass. Edited November 13, 2006 by 106 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dizzy_keys Posted November 14, 2006 Report Share Posted November 14, 2006 -Den är fodrad samt skall klara av att stå emot brand lite längre än bl.a föregångaren M/87 (som f.ö inte heller finns att få tag i på öppna marknaden trots att den tillverkades i mängd,,men idag är "kass kläder" i flottan.) Inte för att vara besserwiesser, men den hette/heter väl M80? Sjöstridsdräkten hette M/80. Antar att 1:M syftar på blå arbetsdräkt, vilket är en väldigt bra arbetsuniform. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hotel Charlie One Posted November 14, 2006 Report Share Posted November 14, 2006 Eftersom jag använder både 90P och SSD så skulle jag vilja påstå att en blå 90P hade funkat bra (om inte bättre) än SSD ombord. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dizzy_keys Posted November 14, 2006 Report Share Posted November 14, 2006 Jag är faktist villig att hålla med dig till viss del, På mindre fartyg så kanske det hade varit bättre med en blå 90P. Men på större fartyg så är nog SSD bättre. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hotel Charlie One Posted November 14, 2006 Report Share Posted November 14, 2006 Jag är faktist villig att hålla med dig till viss del, På mindre fartyg så kanske det hade varit bättre med en blå 90P. Men på större fartyg så är nog SSD bättre. För att? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sahi Posted November 14, 2006 Author Report Share Posted November 14, 2006 (edited) Okej... men vad är det som gör SSD så mycket dyrare att tillverka då? -Som sagts tidigare i tråden : -Den tillverkas i betydligt mkt.mindre serier än t.ex.M/90. -Den är fodrad samt skall klara av att stå emot brand lite längre än bl.a föregångaren M/87 (som f.ö inte heller finns att få tag i på öppna marknaden trots att den tillverkades i mängd,,men idag är "kass kläder" i flottan.) -Den är bättre sydd & bättre måttanpassad,bättre genomtänkt till tjänst i trånga utrymmen,en M/90 skulle aldrig fungera ombord på ett fartyg.samt att den är sämre sydd,ofodrad och lite "hipp som happ" i storlekarna trots märkningen. -Omärkta SSD93 fanns för några år sedan att köpa över disk i Sthlmstrakten,gjorda av samma tillverkare,men där en söm hamnat snett,tillpassningen inte klaffat helt mm.mm.Om det fortfarande går vet jag ej. -M/87 tröjan (wolly pullyn) tillhör inte SSD93,men är ett av många plagg som lever kvar i systemet,arbetsskjorta M/48 och senare modeller är andra exempel. -Officiellt används t.ex. inte T50:n längre då den ersatts av Sjörock M/90,men fortfarande använder folk den..en T50:a i gott skick är idag en raritet. -Sjöstridsstövlarna M/90 är bra mkt.bättre än dito marschkänga..innan stövlarna kom fanns istort sett bara lågskorna,de antika sjöstövlarna och de ännu mer antika maskintofflorna. -Byxor motsv.SSD93 finns att köpa nytillverkade på nätet,det som skiljer sig är att dessa har fickor påsydda för knäskydd a la byggjobbare. -Jackan motsv.SSD93 finns mig veterligen inte att få tag på. Okej, mycket intressant När du menar Byxorna motsv. SSD93 då menar du antagligen Recons Fältbyxa va? :P -Den är fodrad samt skall klara av att stå emot brand lite längre än bl.a föregångaren M/87 (som f.ö inte heller finns att få tag i på öppna marknaden trots att den tillverkades i mängd,,men idag är "kass kläder" i flottan.) Inte för att vara besserwiesser, men den hette/heter väl M80? Det som skiljer M/80 och M/87 är att M/87 byxorna har en benficka på högersidan vilket M/80 inte har och att M/87 modellen kom efter M/80.. Är inte hundra på det men jag har det för mig.. Edited November 14, 2006 by Sahi Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dizzy_keys Posted November 14, 2006 Report Share Posted November 14, 2006 Jag är faktist villig att hålla med dig till viss del, På mindre fartyg så kanske det hade varit bättre med en blå 90P. Men på större fartyg så är nog SSD bättre. För att? 90P har fler fickor vilket gör det lättare att bära med sig fler småsaker, vilket kan vara bra på en mindre båt. Enligt mina ringa erfarenheter av stora fartyg så är behovet av fler fickor inte lika stort på större fartyg. Men enligt en Lt jag talade med på båtmässan i helgen är en ny SSD under utveckling och den kommer bli mycket lik 90P Jag vill påpeka att jag inte har så stora erfarenheter av tjänsten ombord eftersom jag inte gjort vpl än. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
1:M Posted November 14, 2006 Report Share Posted November 14, 2006 (edited) -Den är fodrad samt skall klara av att stå emot brand lite längre än bl.a föregångaren M/87 (som f.ö inte heller finns att få tag i på öppna marknaden trots att den tillverkades i mängd,,men idag är "kass kläder" i flottan.) Inte för att vara besserwiesser, men den hette/heter väl M80? Sjöstridsdräkten hette M/80. Antar att 1:M syftar på blå arbetsdräkt, vilket är en väldigt bra arbetsuniform. -I hereby stand corrected.... -Menar Recons byxa ja.. -Att man på mindre fartyg skulle behöva bära med sig mer småsaker i fickorna fattar jag inte riktigt...hade inte mkt./har inte mkt.i fickorna.. -Har ingen erfarenhet av 90P,men tycker personligen att SSD´n är outstanding på sjön..bra mkt.bättre än dess föregångare. -Minnet sviktar med åldern..kanske för mkt.GT-buller & avgaser.. Edited November 14, 2006 by 1:M Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dizzy_keys Posted November 14, 2006 Report Share Posted November 14, 2006 (edited) Okej, jag bär gärna med mig verktyg och diverse annat i fickorna på mindre båtar. Edit: Hoppas jag inte stavade lika illa på nationella provet idag. Edited November 14, 2006 by Tikkanen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Posted November 14, 2006 Report Share Posted November 14, 2006 Okej, jag bär gärna med mig verktyg och diverse annat i fickorna på mindre båtar.Varför skulle man bära med sig mer saker på en mindre båt? Borde det inte snarare vara så att man på en större båt med större avstånd har med sig mer saker för att slippa skytteltrafik till och från verkstad/motsv? Det är åtminstone min erfarenhet från GU på ett av våra större (om än långt från största) ftg. I och för sig har man ju oftare bättre tillgång till ordentliga arbetsutrymmen på ett större ftg och kanske därmed inte behöver släpa med sig t ex verktyg men det hjälper ju föga när sateliten börjar strula, den är liksom inte så populär att montera ned och ta med sig. :P För övrigt hade jag inga större problem att släpa med mig prylar i SSD:n, ville man ha med sig större/fler saker var det oftare enklare att ta dem i en vertygslåda/motsv. än att fylla alla fickor till bristningsgränsen. Har dock aldrig prövat m/90p. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dizzy_keys Posted November 14, 2006 Report Share Posted November 14, 2006 Okej, det verkar som om en överväldigande majoritet inte håller med mig. Ni har så betydligt större erfarenhet av sjön än vad jag har, så jag ser det inte lönt att diskutera egentligen. Jag är skjuten i sank Det är som sagt mina erfarenheter som ligger bakom mitt ställningstagande. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hotel Charlie One Posted November 14, 2006 Report Share Posted November 14, 2006 Fast det där om en ny SSD liknande 90P verkar oerhört begåvat. Enligt mitt tycke behöver man inte ändra så mycket egentligen, det räcker att sätta en sån där gradbeteckningsflärp på bröstet (och göra den blå såklart...) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sahi Posted November 14, 2006 Author Report Share Posted November 14, 2006 (edited) Okej, det verkar som om en överväldigande majoritet inte håller med mig. Ni har så betydligt större erfarenhet av sjön än vad jag har, så jag ser det inte lönt att diskutera egentligen. Jag är skjuten i sank Det är som sagt mina erfarenheter som ligger bakom mitt ställningstagande. hehe så är det inte alls ;) du har ju gått ända till PK-sommar, GK-vinter... Jag däremot har bara gått FK sommar + GK vinter än Edited November 14, 2006 by Sahi Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dizzy_keys Posted November 14, 2006 Report Share Posted November 14, 2006 Sahi, du har PM Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sahi Posted November 14, 2006 Author Report Share Posted November 14, 2006 B) -Menar Recons byxa ja.. Hehe, tänkte nästan det Jag startade en annan tråd om just den byxan som ett alternativ till SSD byxan, men den blev nedröstad rätt fort :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Psilander Posted October 2, 2007 Report Share Posted October 2, 2007 (edited) Sjöstridsdräkt 93 systemet är bra, dock kunde kvaliten vara bättre. Det saknas vissa persedlar som en tunn/ smidig jacka för arbeten på däck osv under vårar/ höstar och ett par smidiga handskar, en bra tröja som inte är för varm som mellanting mellan skjortan och tröja 90/ m87.Dessutom är SSDn för varm på sommaren, men det kan bero på man slarvar och använder den till kaj, då man skall ha arbetsdräkt m/87. Jag har inte provat 90p själv, men det verkar för bylsig för att smidigt kunna flänga runt på ett fartyg. 90p är gjord för att sitta still i ett fordon med eller springa i skogen där det är mycket plats. SSDn är mer slimmad och funkar bättre ombord. Fickorna är bra, om man bara kunde få tillbaka förstaförband fickan under benfickan, och ha nån smidig få inredning för flammskyddsutrustningen i en av benfickorna. Edited October 2, 2007 by Psilander Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skinny Posted October 3, 2007 Report Share Posted October 3, 2007 jag har hittat lite av marinens saker på franska sidor, men är inte så duktig på deras uniformer så kan inte svara på vilken det var.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hotel Charlie One Posted October 3, 2007 Report Share Posted October 3, 2007 Sjöstridsdräkt 93 systemet är bra, dock kunde kvaliten vara bättre. Det saknas vissa persedlar som en tunn/ smidig jacka för arbeten på däck osv under vårar/ höstar och ett par smidiga handskar, en bra tröja som inte är för varm som mellanting mellan skjortan och tröja 90/ m87.Dessutom är SSDn för varm på sommaren, men det kan bero på man slarvar och använder den till kaj, då man skall ha arbetsdräkt m/87. Jag har inte provat 90p själv, men det verkar för bylsig för att smidigt kunna flänga runt på ett fartyg. 90p är gjord för att sitta still i ett fordon med eller springa i skogen där det är mycket plats. SSDn är mer slimmad och funkar bättre ombord. Fickorna är bra, om man bara kunde få tillbaka förstaförband fickan under benfickan, och ha nån smidig få inredning för flammskyddsutrustningen i en av benfickorna. 90P är inte "bylsigare". Det kan måhända se så ut då jackan är marginellt kortare än SSD motsvarighet. Jag vidhåller att en 90P i ett blått utförande enligt mitt tidigare inlägg hade slagit befintlig SSD med hästlängder. Jag har provat bägge så tro mej. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PB-Syte Posted October 3, 2007 Report Share Posted October 3, 2007 Sjöstridsdräkt 93 systemet är bra, dock kunde kvaliten vara bättre. Det saknas vissa persedlar som en tunn/ smidig jacka för arbeten på däck osv under vårar/ höstar och ett par smidiga handskar, en bra tröja som inte är för varm som mellanting mellan skjortan och tröja 90/ m87.Dessutom är SSDn för varm på sommaren, men det kan bero på man slarvar och använder den till kaj, då man skall ha arbetsdräkt m/87. Jag har inte provat 90p själv, men det verkar för bylsig för att smidigt kunna flänga runt på ett fartyg. 90p är gjord för att sitta still i ett fordon med eller springa i skogen där det är mycket plats. SSDn är mer slimmad och funkar bättre ombord. Fickorna är bra, om man bara kunde få tillbaka förstaförband fickan under benfickan, och ha nån smidig få inredning för flammskyddsutrustningen i en av benfickorna. Numera finns tydligen en blå version av M/90L, även en ännu svalare version av mekoverall 93 skall enligt ryktet vara under utveckling. Tycker själv att den inbyggda förstaförbandsfickan är bäst. Och flammskyddet hänger man med fördel i bältet, fickorna blir så byltiga och det blir obekvämt när man sitter på sin plats i SLC/MC/bryggan (eller var man har sin drabbningsplats!) 90P är inte "bylsigare". Det kan måhända se så ut då jackan är marginellt kortare än SSD motsvarighet. Jag vidhåller att en 90P i ett blått utförande enligt mitt tidigare inlägg hade slagit befintlig SSD med hästlängder. Jag har provat bägge så tro mej. På vilket sätt då? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Psilander Posted October 4, 2007 Report Share Posted October 4, 2007 (edited) Numera finns tydligen en blå version av M/90L, även en ännu svalare version av mekoverall 93 skall enligt ryktet vara under utveckling. Tycker själv att den inbyggda förstaförbandsfickan är bäst. Och flammskyddet hänger man med fördel i bältet, fickorna blir så byltiga och det blir obekvämt när man sitter på sin plats i SLC/MC/bryggan (eller var man har sin drabbningsplats!) Bra där, då slipper man tvingas bära grönt i staben på land. Men jag hade nästan hoppats på att få se dem i M/87 vit eller kaki i Limasol. OT: När får FM sin första tropikhjälm, skulle vara lite käckt som paradplagg i varma länder istället för basker.... Edited October 4, 2007 by Psilander Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts