dazzzero Posted November 12, 2006 Report Share Posted November 12, 2006 Är det någon som har sett filmen Ninth legion och vet ifall det är något att investera sina penningar i? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drv/Gunner Wedberg Posted November 12, 2006 Report Share Posted November 12, 2006 Tänk dig plutonen och full metal jacket på ryska. Jag anser att den var bra.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
LeadHead Posted November 12, 2006 Report Share Posted November 12, 2006 Instämmer med föregående talare. Link to comment Share on other sites More sharing options...
eskil Posted November 12, 2006 Report Share Posted November 12, 2006 Jag satt faktiskt och kollade på den när du skrev din fråga. Enligt min mening så är den en ganska ordinär krigsfilm, inte superbra men inte dålig heller. Det som gjorde den intressant var att för en gång skull se kriget ur ryska ögon. Edit: Ser med förväntan fram mot Bondartjuks nästa film "Stilla flyter Don". Link to comment Share on other sites More sharing options...
Detsl Posted November 12, 2006 Report Share Posted November 12, 2006 Filmen är påkostad och storslagen. Regissören Bondartjuk har lagt ner stora resurser på stridsscenerna. Den följer ett kompani sovjetiska soldater under utbildning och i strid i Afghanistan under de sista månaderna innan Sovjet lämnade landet. En bra krigsfilm, utan att för den skull vara ett mästerverk. Spännande med en rysk krigsfilm, och spännande med en film om Sovjets krig i Afghanistan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Serg Landgren Posted November 13, 2006 Report Share Posted November 13, 2006 Håller med ovanstående talare. Hade det varit en amerikansk krigsfilm så hade det inte varit något nytt, men eftersom den är ryssk känns den väldigt fräsch. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nestor Posted November 14, 2006 Report Share Posted November 14, 2006 Verkar vara en bra film. Någon som har närmare underrättelser om var den kan införskaffas? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kanna Posted November 14, 2006 Report Share Posted November 14, 2006 Verkar vara en bra film.Någon som har närmare underrättelser om var den kan införskaffas? www.dvd.se Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nubben Posted November 14, 2006 Report Share Posted November 14, 2006 Tja, jag tyckte den var helt ok, intensiv och spännande men samtidigt full med vissa klichéaktiga saker som man känner igen från andra krigsfilmer. Dock helt ok och roligt som alltid att känna igen sig i vissa saker. Kul med en rysk synvinkel emellan alla amerikanska och finska filmer. Nu väntar vi bara på Vinterkriget i rysk tappning. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Detsl Posted November 15, 2006 Report Share Posted November 15, 2006 Vinterkriget har jag inte sett skildrat i Ryssland, men väl Fortsättningskriget: kolla in Kukusjka, Göken, eller vad den nu säljs under för titel i Sverige. Fast riktigt en krigsfilm är det nog inte, men en film om kriget är det. OT: I sammanhanget kan jag passa på att tipsa om en annan intressant rysk film: Nattens väktare. Ibland kallas den Night Watch, eller, på ryska, Notjnoj Dozor. Den filmen var den riktigt stora kassasuccén i Ryssland häromåret. Det är inte en krigsfilm, utan snarare nåt slags fantasy-drama med Matrix-känsla. Oerhört skruvad historia om kampen mellan gott och ont, men det roliga är att det inte är helt klart vad som är vad. Är de goda goda? Vampyrer och flygkrascher och suggestivt filmade biljakter hemma i Moskva. Filmen dras ner av två saker: överdriven produktplacering och lite väl långa filosofiska samtal om just det goda och det onda. Filmen är den första i en trilogi. Andra filmen heter Dagens väktare, men den tror jag inte kommit på DVD ännu. Tredje borde, om man följer bokserien alltihop bygger på, heta Skymningens väktare. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrik78 Posted November 16, 2006 Report Share Posted November 16, 2006 Filmen har mottagits bra av de flesta jag hört, någon som förväntat sig mer action var dock lite besviken. Som några redan nämt så är den egentligen inte så iögonfallande på något sätt alls, annat än att den är Rysk och ger en Rysk bild av kriget i Afghanistan. Det känns otroligt fräscht och annorlunda. Nu kanske inte det är så aktuellt, men jag skulle gärna se en krigsfilm gjord i vietnam.. av vietnameser, bara för att se något annorlunda. Som sagt lite nya perspektiv är alltid intressanta. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Under fire Posted November 21, 2006 Report Share Posted November 21, 2006 För en massa år sedan, då jag var ung... Vill jag minnas en svartvit film om vietmankriget ur vietnamesernas synvinkel. Den visades, tror jag, på nyårsdagen, eller på dagtid på nyårsafton. Jag minns en scen då en soldat fick tag på en stor orm och svingade den runt sitt eget huvud och kastade iväg den...tja. Det var mitt minne av den filmen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Under fire Posted November 25, 2006 Report Share Posted November 25, 2006 Nu har jag sett "9ånde". Håller med dem som tidigare kommenterat. Avslutatde just en annan film; Brotherhood Of War/ Taegukgi En Sydkoreansk film om koreakriget. Välgjord, snygg och otäck. Ingen actionfilm precis, men antagligen väldigt trovärdiga stridscener. Tänkvärd film om hur man upplever rätt och fel. DVD Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.