Jump to content

Styrketräning i kombination med annat


Zero

Recommended Posts

Tjena, tänkte höra mig för om styrketräning och kondition och har ett par frågor på den fronten...

Är sexton bast och tränar på gym med spinning som uppvärmning 3-4 ggr i veckan. Har hållt på i ett par månader nu.

 

1. Jag har länge tänkt börja på någon form av sport som kan bidra till att bygga upp en god fysisk och uthållig status för kroppen. Då menar jag inte lagsport som is-hockey eller fotboll, utan mer någonting i stil med simning... Någon som har några förslag?

 

2. Finns det några speciella övningar man kan genomföra, eller specifika delar av kroppen man kan träna, inför styrkeprovet på mönstringen? Har hört att det oftast är själva tekniken som är det störta problemet... Så lite mer info vore rätt fint :)

 

3. Har vart ute och marscherat ett antal gånger, men inte med riktig stridspackning. Jag brukar köra med en typ campingryggsäck från Everest, packat med olika saker (enligt principen att tyngden ska vara längst in mot kroppen osv.)... Men jag är inte riktigt säker på vad man generellt egentligen har i sin packning under GSU, någon som kan berätta lite mer om det? Och även vilken typ av ryggsäck som bör tillämpas, alternativt om det går att få tag på den modellen som används av FM? Ska man köra i "armékängor" eller i så bekväma gympaskor som möjligt?

 

4. Jag vet en del som tar kreatin och som har rätt stora muskler, men jag har från en relativt vältränad och "fit" vän fått höra att "visst bygger det upp muskler, men det ger effekter i huvet", dvs. att man blir seg på olika sätt.

Han föreslog att jag innan träning (har rätt nära till gymmet och sånt) skulle koka lite pasta för kolhydraternas skull, käka lite bananer och grönsaker emellanåt :camo: - och sen efter ungefär halva gymtiden ta en eller två bananer, fortsätta, och när man väl är hemma ska man, ca 5-30 minuter efter att man tränat, käka en burk tonfisk på 185g (som tydligen ska innehålla en jäkla massa protein) blandat med lite olivolja och sånt för smakens skull.

 

Är det sätt han föreslår ett mer "rätt" tillvägagångssätt om man vill satsa på att bygga upp en god fysik inför själva mönstringen - men samtidigt en fysik som håller för själva värnplikten?

 

Målet med min styrke- och konditionsträning är som sagt att jag vill bygga upp min kropp (är väll inte sådär överdrivet smal, men samtidigt knappast någon "biff" ) både på ett rent utseendemässigt sätt, men också främst inför mönstringen/vpl då. Är cirka 190 cm lång, och väger rätt exakt 71 (och vill därför öka lite i vikt också).

 

Tack för svar :uuh:

Link to comment
Share on other sites

Tjena, tänkte höra mig för om styrketräning och kondition och har ett par frågor på den fronten...

Är sexton bast och tränar på gym med spinning som uppvärmning 3-4 ggr i veckan. Har hållt på i ett par månader nu.

 

1. Jag har länge tänkt börja på någon form av sport som kan bidra till att bygga upp en god fysisk och uthållig status för kroppen. Då menar jag inte lagsport som is-hockey eller fotboll, utan mer någonting i stil med simning... Någon som har några förslag?

 

2. Finns det några speciella övningar man kan genomföra, eller specifika delar av kroppen man kan träna, inför styrkeprovet på mönstringen? Har hört att det oftast är själva tekniken som är det störta problemet... Så lite mer info vore rätt fint :)

 

3. Har vart ute och marscherat ett antal gånger, men inte med riktig stridspackning. Jag brukar köra med en typ campingryggsäck från Everest, packat med olika saker (enligt principen att tyngden ska vara längst in mot kroppen osv.)... Men jag är inte riktigt säker på vad man generellt egentligen har i sin packning under GSU, någon som kan berätta lite mer om det? Och även vilken typ av ryggsäck som bör tillämpas, alternativt om det går att få tag på den modellen som används av FM? Ska man köra i "armékängor" eller i så bekväma gympaskor som möjligt?

 

4. Jag vet en del som tar kreatin och som har rätt stora muskler, men jag har från en relativt vältränad och "fit" vän fått höra att "visst bygger det upp muskler, men det ger effekter i huvet", dvs. att man blir seg på olika sätt.

Han föreslog att jag innan träning (har rätt nära till gymmet och sånt) skulle koka lite pasta för kolhydraternas skull, käka lite bananer och grönsaker emellanåt :camo: - och sen efter ungefär halva gymtiden ta en eller två bananer, fortsätta, och när man väl är hemma ska man, ca 5-30 minuter efter att man tränat, käka en burk tonfisk på 185g (som tydligen ska innehålla en jäkla massa protein) blandat med lite olivolja och sånt för smakens skull.

 

Är det sätt han föreslår ett mer "rätt" tillvägagångssätt om man vill satsa på att bygga upp en god fysik inför själva mönstringen - men samtidigt en fysik som håller för själva värnplikten?

 

Målet med min styrke- och konditionsträning är som sagt att jag vill bygga upp min kropp (är väll inte sådär överdrivet smal, men samtidigt knappast någon "biff" ) både på ett rent utseendemässigt sätt, men också främst inför mönstringen/vpl då. Är cirka 190 cm lång, och väger rätt exakt 71 (och vill därför öka lite i vikt också).

 

Tack för svar :)

 

1. Jag skulle föreslå att du börjar på orientering, där du bygger upp konditionen, vänjer dig vid terrängen osv. Har också förstått att orientering tillämpas mycket i militären.

 

2. Som du själv skriver så tror jag det är väldigt svårt att träna inför styrketestet på mönstringen. Alltså svårt att hitta ngn likvärdig övning. Du tränar hela kroppen på gymet? I sånt fall tror jag det räcker. Är du stark, hittar tekniken så kommer det nog inte vara något problem. Se till att använda benen vilket jag tror många missar(på styrketestet).

 

3. Om jag får gissa, så tror jag inte att det spelar så stor roll vad du har i ryggan. Kläder, påsar med sand i är vad vissa här använder vet jag.

Jag TROR att det är bäst om du kör med kängor, de är tyngre och du får god tid på dig att vänja dig till inryck. Och om du köper ett par rejäla som du går in, och tycker om så har jag för mig att du kan få använda dom under lumpentiden också. (måste godkännas) ngn annan, har jag fel?

 

4. Jag personligen förespråkar samma sak som din vän. För mig faller de "naturliga" sakerna bäst i smaken. Se till att ät mycket, MYCKET, allsidig kost, när du tränar och när du inte tränar. Drick mycket vatten. Kör du ett pass som är intensivt eller längre än 1 timme, så se till att få i dig en banan eller liknande mellan, samt MYCKET vatten. Drick gärna mkt vatten 1 timme innan träningen också, drick efter, och ät högst 1 timme efter.

3-4 rejäla mål mat om dagen + några liter vatten borde göra susen.

 

Sen mkt viktigt! Hitta helst 2 dagars vila varje vecka. Återhämtningen är viktig. Ät gärna mycket dessa dagar!

 

Lycka till :uuh:

Link to comment
Share on other sites

1. Jag skulle föreslå att du börjar på orientering, där du bygger upp konditionen, vänjer dig vid terrängen osv. Har också förstått att orientering tillämpas mycket i militären.

 

2. Som du själv skriver så tror jag det är väldigt svårt att träna inför styrketestet på mönstringen. Alltså svårt att hitta ngn likvärdig övning. Du tränar hela kroppen på gymet? I sånt fall tror jag det räcker. Är du stark, hittar tekniken så kommer det nog inte vara något problem. Se till att använda benen vilket jag tror många missar(på styrketestet).

 

3. Om jag får gissa, så tror jag inte att det spelar så stor roll vad du har i ryggan. Kläder, påsar med sand i är vad vissa här använder vet jag.

Jag TROR att det är bäst om du kör med kängor, de är tyngre och du får god tid på dig att vänja dig till inryck. Och om du köper ett par rejäla som du går in, och tycker om så har jag för mig att du kan få använda dom under lumpentiden också. (måste godkännas) ngn annan, har jag fel?

 

4. Jag personligen förespråkar samma sak som din vän. För mig faller de "naturliga" sakerna bäst i smaken. Se till att ät mycket, MYCKET, allsidig kost, när du tränar och när du inte tränar. Drick mycket vatten. Kör du ett pass som är intensivt eller längre än 1 timme, så se till att få i dig en banan eller liknande mellan, samt MYCKET vatten. Drick gärna mkt vatten 1 timme innan träningen också, drick efter, och ät högst 1 timme efter.

3-4 rejäla mål mat om dagen + några liter vatten borde göra susen.

 

Sen mkt viktigt! Hitta helst 2 dagars vila varje vecka. Återhämtningen är viktig. Ät gärna mycket dessa dagar!

 

Lycka till :camo:

 

Tackar, orientering har jag faktiskt inte tänkt på. Och nu när du säger det så är det säkert bra, kanske ingen höjdare på vintern - men bra är det nog iaf.

 

Jag tränar främst armar, bröst, mage och knän (så i princip alla delar). Försöker ta det lugnt med benen, vill inte råka ut för nån skada med överansträngning genom att träna på gym samt springa/marschera. Och jag ser för övrigt till att alltid ha minst en dag från det att jag tränat en muskelgrupp till att jag gör det igen.

 

Okej, jag brukar köra med ett par tjocktröjor och liknande - och nu vid senare tillfällen även 2 vattenfyllda pet-flaskor (1,5-liters). Men det spelar alltså inte alltför stor roll vilken ryggsäck man har (förutsatt att det är en "proffisionell" typ campingryggsäck), bara den är "skonsam" mot kroppen och framförallt ryggen då?

Jag har ett par ärvda Dr. Martens som är i rätt storlek och rätt ingågna... Farsan använde dem under sin tid i pikétpolisen, och de känns rätt sköna.

 

Brukar träna 1 timme till 70 eller 80 minuter, beroende lite på om jag tränar på skolans gym eller om jag gör det på ett "allmänt" sådant, samt vilka muskelgrupper det handlar om. Dricker alltid vatten dock. Äter alltid minst 4 gånger om dan (frukost, lunch, mellanmål och middag - ibland någon "nattmacka"). Ska försöka utöka till 5 / alternativt äta mer till mellanmålet ;) Och ja, jag har typ alltid 2 dagars vila - även om det främst är för att skolan tar upp en hel del tid just dem dagarna :)

 

Tack för dina svar :uuh:

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag inte gjort lumpen än, men jag tror att du har rätt angående ryggsäck.

 

 

Lägg till långfärdskidor nu i vinter? Ska jag själv göra.

Fortsätt som du gör, öka litegrann då och då så är jag övertygad om att du kommer vara tillräckligt tränad inför mönstring samt lumpen! Ditt schema ser bättre ut än mitt och du är "bara" 16! :camo:

Keep up the good work

Link to comment
Share on other sites

4. Jag vet en del som tar kreatin och som har rätt stora muskler, men jag har från en relativt vältränad och "fit" vän fått höra att "visst bygger det upp muskler, men det ger effekter i huvet", dvs. att man blir seg på olika sätt.

Han föreslog att jag innan träning (har rätt nära till gymmet och sånt) skulle koka lite pasta för kolhydraternas skull, käka lite bananer och grönsaker emellanåt :baskerPa: - och sen efter ungefär halva gymtiden ta en eller två bananer, fortsätta, och när man väl är hemma ska man, ca 5-30 minuter efter att man tränat, käka en burk tonfisk på 185g (som tydligen ska innehålla en jäkla massa protein) blandat med lite olivolja och sånt för smakens skull.

 

Kreatin är ett ämne som finns i kött, inget man får några effekter i huvudet av. Dessutom det mest testade och prövade preparatet som finns för träning. Din vältränade vän har fel.

 

Ökad proteinsyntes har man i ungefär 1-2timmar efter träningen så att skynda hem på 5min för att äta tonfisk är inget måste.

Link to comment
Share on other sites

Kreatin är ett ämne som finns i kött, inget man får några effekter i huvudet av. Dessutom det mest testade och prövade preparatet som finns för träning. Din vältränade vän har fel.

 

Ökad proteinsyntes har man i ungefär 1-2timmar efter träningen så att skynda hem på 5min för att äta tonfisk är inget måste.

 

Mmm, jag har också hört att kreatin ska vara mkt bra och "säkert", det var därför jag frågade hur det låg till :P Men alltså det ger då inga andra bieffekter, vad man vet? (och man lär ju känna till det mesta med tanke på hur beprövat och omtalat det är...)

Link to comment
Share on other sites

Kreatin är ett ämne som finns i kött, inget man får några effekter i huvudet av. Dessutom det mest testade och prövade preparatet som finns för träning. Din vältränade vän har fel.

 

Jag tackar också för det svaret. Visste ej detta.

Lär sig ngt nytt här på forumet varje dag man kikar in faktiskt :baskerHV:

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...