Jump to content

tips om prao (APU) inom det militära

Recommended Posts

Jag är sexton år och behöver prao plats. Min utbildning är dator inriktad så prao platsen ska helst ha något med datorer att göra och sen undrar jag om någon vet något ställe inom det militära som tar imot praoelever. Det skulle vara rolig om man kunde hitta något inom det militära för det är det jag är interessedad av. Men det är kanske inte möjligt på grund av regler?

Se till att prata med din syokonsulent, eller vad det heter. Alltså den på skolan som

ansvarar för praktikplatserna. Får du honom eller henne engagerad blir det lättare.

Försök att själv ringa runt och prata med olika figurer på de platser där du skulle

vilja praktisera!

Visserligen är det länge sen, men när jag gick i åttan fick jag "prao" på en flygplats

och på K-4 i Arvidsjaur. Det var spännande att få åka "Jägarpilen" norrut, mer än

100 mil hemmifrån och få följa Dragon-jägarnas övningar i Lappland: Få skjuta,

spränga, frysa och marschera i knädjup snö...

:D

finns det någon som vet att de har blandat prao i FM med någon form av dator andvändning för man måste ha någon sorts andväning av datorer när man praoar i min utbildning.

Om det ska va mkt med datorer och sånt så är väl S1 ett rätt bra ställe? Eller har de mer annan elktronik?

[Off Topic]

fick man verkligen skjuta när du gick i åttan

Svar: Jesus Adam! :navy:

På den tiden var det vidare svängar som gällde. Jag fick köra

hela Vakt B-provet med en AK-4 som kändes bra mycket större

än vad jag gjorde. Halt-kommandon, varningsskott, verkanseld

och tom att kasta sig i skydd innan, vilket gjorde att riktmedlen

fylldes med snö och man fick rikta längs pipan. Jag sköt faktiskt

bättre än några av de värnpliktiga.

:wacko:

Den som får ont i magen av säkerhetsaspekten på det hela har

nog aldrig träffat så klockrena befäl som då fanns på det

regementet...

[/Off Topic]

Edit: kass stavning....

Edited by Flak

Om man lyckas få tag i en praoplats i flottan och närmare bestämt på Belos så får man åka URF och göra "studiebesök" på en ubåt mha URF:en. Har kanske inte så mycket med datorer att göra men det måste vara lite mäktigt i alla fall! :banghead:

/V

fick man verkligen skjuta när du gick i åttan

Tiderna har verkligen förändrats. När jag gick på högstadiet så hade man något om hette "fri aktivitet". Då hade jag mauserskytte (m/96). Jag fick dessutom köpa ut 100 silvertorpeder vid en ålder av 14-15 år.

Kanske inte har så mycket med prao att göra med visar på att det var annorlunda förr.

haha vi hadde ett par små praktikanter på s1 under våran skyddsvaktsutbildning.. det ända de fick göra var att bli brutalt omhändertagna och nedslagna av oss :) ,hålla i kuddarna som vi slog på i princip

Det var inte ni som hade fältvane vecka ute vid P10's gamla övningfält för cirka 3veckor sedan? 8-/

Om man lyckas få tag i en praoplats i flottan och närmare bestämt på Belos så får man åka URF och göra "studiebesök" på en ubåt mha URF:en. Har kanske inte så mycket med datorer att göra men det måste vara lite mäktigt i alla fall! :Malaj:

/V

Apropå APU i Flottan, så ska jag vara på HMS Jägaren till våren.

• 2 months later...
Apropå APU i Flottan, så ska jag vara på HMS Jägaren till våren.

Stryk det. HMS Jägaren fick en extra värnpliktig (en kock), så de kunde inte längre ta emot mig utan problem.

Det ser dock ut som att det blir tre veckor på båtchefsplutonen på Kungsholmen. :-P

• 1 year later...

Gammal tråd, men praoade på I17 88 eller nåt sådant, där hade de som mål att alla praos skulle skjuta några skott med kpisten. Som vanligt i grönkläder en hel del väntande, tyvärr. Morgonfys innan frukost, ut och köra traktor i skogen, maskera kokvagn osv.

Var en kanonvecka för en militärintresserad yngling :)

Skjuta blir det nog inte om du går i grundskolan idag, men kan rekomendera en vecka på något förband som prao-elev.

Glömde, kompisen och jag fick en himla utskällning, vi kunde inga gradbetäckningar och en mötande officer fick ett utbrott tills han insåg att vi var prao elever.. Nostalgisk? jag? neeeeejjjdåå..

Skjuta blir det nog inte om du går i grundskolan idag, men kan rekomendera en vecka på något förband som prao-elev.

När jag gjorde vpl 07/08 förekom det då och då praoelever på F21, och vid ett tillfälle minns jag att två stycken fick prova på att skjuta med såväl AK5 som Ksp 90. Detta var dock löst, och på samma nivå som anhörigas prova-på-skjutning på anhörigdagen, d.v.s ett fåtal skott med en instruktör bredvid.

/Hjerg - som var inbokad för praovecka på F4 våren 2003, men blev för första (och enda) gången under hela skoltiden sjuk i en utsträckning som krävde sängliggande, under hela praoveckan givetvis. Bitter? Inte då.