Jump to content

Militärmärken

dazzzero

Recommended Posts

Jag är ute efter ett märke till uniformen, i mitt fall så vill jag ha pansarskytte bågen. Under min värnplikt så fick vårat kompani inte detta, därför är jag på jakt efter ett sådant nu.

Så frågan lyder, finns det något ställe som säljer tygmärken av detta slag?

Jag är ute efter ett märke till uniformen, i mitt fall så vill jag ha pansarskytte bågen. Under min värnplikt så fick vårat kompani inte detta, därför är jag på jakt efter ett sådant nu.

Militaryshop eller terräng som det heter nu har diverse bågar.

kolla med dem, jag vet att de har haft skytte bågen tidigare iaf, pansarskytte vågar jag inte svara på.

Pansarskyttebågen skulle ha delats ut, men var en bristvara i försvarsmakten just då och är det tydligen nu med.

Utbildningstecken/bågar beställer man efterhand. Man bara beställer från leverantören så får man varan efter en månad. OM man vill, det vill säga. Men eftersom psk anses som huvudtjänst på de förband som utbildar det så kanske man väljer bort att märka ut de "vanliga".

/K

Pansarskyttebågen skulle ha delats ut, men var en bristvara i försvarsmakten just då och är det tydligen nu med.

Utbildningstecken/bågar beställer man efterhand. Man bara beställer från leverantören så får man varan efter en månad. OM man vill, det vill säga. Men eftersom psk anses som huvudtjänst på de förband som utbildar det så kanske man väljer bort att märka ut de "vanliga".

/K

Något nytt lär man sig varje dag! Tackar för svaret

Guest martin s

kolla på trdera där hittar man de mäst oväntade saker... :camo:

Utbildningstecken/bågar beställer man efterhand. Man bara beställer från leverantören så får man varan efter en månad. OM man vill, det vill säga.

Beställs sådant genom förrådet/FMLog (som man kan göra med namnband) eller direkt från leverantör?

Utbildningstecken/bågar beställer man efterhand. Man bara beställer från leverantören så får man varan efter en månad. OM man vill, det vill säga.

Beställs sådant genom förrådet/FMLog (som man kan göra med namnband) eller direkt från leverantör?

Inköpsanmodan till FMLOG som beställer från leverantör.

Annars kan man ju beställa själv och betala ur egen ficka.

/K

• 2 weeks later...
Finns det något standard mått på runda tygmärken?

(Jag menar typ kompani märke på vänster arm)

Kanske en dum fråga?

I sådana fall så efterföljs den iaf inte... Märkena kan se ut lite hur som helst, men de måste godkännas av HKV innan användning.

edit:

många runda märken har dock 80 mm diameter.

Edited by johanp

Finns det något standard mått på runda tygmärken?

(Jag menar typ kompani märke på vänster arm)

Kanske en dum fråga?

I sådana fall så efterföljs den iaf inte... Märkena kan se ut lite hur som helst, men de måste godkännas av HKV innan användning.

edit:

många runda märken har dock 80 mm diameter.

Ok tack för snabbt svar!

Mvh /D