Jump to content

Jämlikhet


Pappsen

Recommended Posts

Läste metro och fstnade för den här bilden.

 

metrobild

 

"FOLKSTORM. Det var många som ville vara först in i butiken när Hennes & Mauritz slog upp portarna till sin nya, begränsade kollektion, från den holländska designerduon Viktor och Rolf.

Foto: Urban Brådhe"

 

Vi män och dom kvinnor är rätt olika ändå. Jag skulle inte för pengar gå och handla en tröja i den där flocken.

 

Vill vi verkligen bli lika?

 

Vad känner du?

 

Pappsen

Link to comment
Share on other sites

En soldat kommer ut från toaletten.

Går fram till två lottor, lägger armarna runt axlarna på dem och säger nöjt:

 

- Nu kan ni tjejer inte komma och klaga på att jag inte vet vad jämlikhet innebär!

För nu vet jag både vad det innebär att vara gravid och att föda barn! :happy:

 

Är vi verkligen så olika?

Jag var ute vid det nybyggda mediamarkt(tysk elektronikkedja som nyligen etablerat sig i göteborg), en vecka efter premiären.

Kravallstaket i fem slingor a ca 40 meter långa utanför dörrarna.

Som boskap till mjölkningen alltså. Och företrädesvis män! :lol:

Link to comment
Share on other sites

Läste nyligen en intressant kurs om genusperspektiv inom samhället.

För att det ska kunna bli total jämlikhet måste människan omformatera århundraden av genustänkande som fortfarande sitter mer eller mindre fastrotade i både män och kvinnor.

 

Redan från födseln matas vi med vad som är typiskt "manligt" och "kvinligt".

Att kunna bryta såna barriärer krävs en enorm kommunikation mellan parterna.

Men det är inte bara mannen som behöver ändra sin genus syn.

Även kvinnorna bär ansvar för att en förändring ska ske.

 

Män och kvinnor är olika och det kommer alltid att vara så.

 

Män och kvinnor är olika.

Däremot är vi lika olika. :P

Link to comment
Share on other sites

Jag förstår inte strävan efter att allt ska vara lika...usch vad tråkigt med en grå gröt utan ytterligheter.

 

Fram med mer skillnader mellan människor och kön!

 

Men man får inte glömma bort att alla är lika värda trots deras olikheter och en kvinna som gör samma jobb som en man ska självklart ha lika lön!

Link to comment
Share on other sites

Det komsika är att folk i sin strävan att sticka ut ofta inte gör det. Eftersom alla vill klä sig underligt så blir underligheten konformistisk. den som skulle råka klä sig vanligt blir till slut den som sticker ut......

SR gjorde ett inslag om just den ovan nämnda händelsen på HM, det mest komiska var tjejen, som på frågan varför man trängs i timmar för att köpa några plagg, svarade: "Man vill ju sticka ut". Varvid reportern inflikade lite sarkastiskt "som om kläder från HM skulle sticka ut...."

 

/martinator

Link to comment
Share on other sites

Vi män och dom kvinnor är rätt olika ändå. Jag skulle inte för pengar gå och handla en tröja i den där flocken.

 

OK, här är grejen, jag var där och trängdes med resten för att få tag på vissa plagg ur Herrkolletionen från Victor och Rolf . Men vad jag notera var att media visar inget intresse av att visa män som trängs, dock inte fullt lika hysteriskt sokm kvinnorna. Herrkollektionen rök på typ 10-15 min efter att butiken öppnat.

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle inte för pengar gå och handla en tröja i den där flocken.

 

Vill vi verkligen bli lika?

 

Hagbardbild som sammanfattar

 

Genusperspektivet har gått lite till överdrift tycker jag.

Vi sökte medel för forskning och då var det enligt instruktionerna viktigt att genusperspektivet skulle beaktas.

Hur man nu gör det i masinkonstruktions forskning?!

 

Vi är inte lika, så varför skall alla tvingas vara lika?

Link to comment
Share on other sites

Genusperspektivet har gått lite till överdrift tycker jag.

Vi sökte medel för forskning och då var det enligt instruktionerna viktigt att genusperspektivet skulle beaktas.

Hur man nu gör det i masinkonstruktions forskning?!

 

Vi är inte lika, så varför skall alla tvingas vara lika?

 

 

Vem tänker tvinga alla att vara lika? Däremot tycker jag nog att det är rätt rimligt att alla ska ha i grova drag lika chanser och möjligheter. Som till exempel vid att jobba vid en maskin. Om reglage och hävstänger och gud vet vad är monterade utifrån en mans genomsnittslängd, kan man ju ana att det blir lite jobbigt för en genomsnittslång kvinna att stå vid samma maskin. Tycker nog att det är ganska lätt att hitta genusperspektiv på maskinkonstruktion.

Link to comment
Share on other sites

Vi män och dom kvinnor är rätt olika ändå. Jag skulle inte för pengar gå och handla en tröja i den där flocken.

 

OK, här är grejen, jag var där och trängdes med resten för att få tag på vissa plagg ur Herrkolletionen från Victor och Rolf . Men vad jag notera var att media visar inget intresse av att visa män som trängs, dock inte fullt lika hysteriskt sokm kvinnorna. Herrkollektionen rök på typ 10-15 min efter att butiken öppnat.

 

Fan också, jag missade det idag. Hittade du några guldkorn? Hur låg priserna jämfört med "vanliga" H&M? Reportern som omnämts fattade nog inte att det inte rör sig om en vanlig H&M kollektion verkar det som...

 

Att kvinnor skulle vara mer modeintresserade än män tillhör det förgångna. Det fanns en tid när det var ok för en snubbe att tjacka kläder på typ coop forum och stå där o dregla vid sin epa-traktor, men den tiden är lyckligtvis förbi. Diskursen har tom ändrats så mkt att det är ok för killar att sminka sig, även om det möter hårt motstånd, av någon anledning, i vissa läger (bla. här på soldf skulle jag gissa). Och det är inte ett storstadsfenomen, känner många i mindre städer som har grym modekoll och där det också finns ett bra utbud av kläder. På det området har vi blivit mer jämställda.

 

Sen kan man diskutera vad som är biologisk determinism och vad som är socialt konstruerat när det gäller kvinnor o män. Det politiskt korrekta och den gällande diskursen är att anse att det mesta bygger på sociala konstruktioner; även om en forskare (på Harvard tror jag det var) nyligen framförde att även biologin spelar en stor roll. Hur som haver så är båda bidragande till kvinnors underordning i samhället.

Link to comment
Share on other sites

Vem tänker tvinga alla att vara lika? Däremot tycker jag nog att det är rätt rimligt att alla ska ha i grova drag lika chanser och möjligheter. Som till exempel vid att jobba vid en maskin. Om reglage och hävstänger och gud vet vad är monterade utifrån en mans genomsnittslängd, kan man ju ana att det blir lite jobbigt för en genomsnittslång kvinna att stå vid samma maskin. Tycker nog att det är ganska lätt att hitta genusperspektiv på maskinkonstruktion.

Det finns väldigt bra statistiskt underlag på storlekar och hur mycket man klarar fysiskt eftersom vi här i Sverige haft allmän mönstring (det kanske vi förlorar nu när färre mönstrar). Det samma finns bla. i USA för de som är i försvaret där.

Men jag uttryckte mig lite luddigt för mitt delområde är mer kopplat till produktutvecklingsteori och där spelar genusperspektivet lika stor roll som inom matematiken.

Link to comment
Share on other sites

[

Men jag uttryckte mig lite luddigt för mitt delområde är mer kopplat till produktutvecklingsteori och där spelar genusperspektivet lika stor roll som inom matematiken.

 

Säg inte det, säg inte det... Inom den binära matematiken gäller det ju att hålla någorlunda jämställt mellan ettor och nollor, och där har vi minsann ett genusperspektiv som heter duga. Till exempel är det ganska stötande att nollor av de flesta upplevs som "mindre värda". Redan i språket uttrycker vi ett dolt förakt för nollorna. Jämför frasen "Han är en nolla" med "hon blev etta". Nolla vill man inte vara, men etta vill man gärna bli. Så nog finns det en hel del att göra åt de skeva genusperspektiven inom matematiken. Minsann.

Link to comment
Share on other sites

Intrassant nu vore ju att rita en normalkurva, och diskutera vad som är normalt. Eller bättre vad som kan betecknas som normalt, för män respektive kvinnor... :bash:

 

Men det vore ju att kasta in en brandfackla...

 

Jag är i alla fall glad för att jag inte har några behov av att slåss över en korg med kläder med en hög svettiga o orediga människor.

 

:D

Link to comment
Share on other sites

Vi män och dom kvinnor är rätt olika ändå. Jag skulle inte för pengar gå och handla en tröja i den där flocken.

 

OK, här är grejen, jag var där och trängdes med resten för att få tag på vissa plagg ur Herrkolletionen från Victor och Rolf . Men vad jag notera var att media visar inget intresse av att visa män som trängs, dock inte fullt lika hysteriskt sokm kvinnorna. Herrkollektionen rök på typ 10-15 min efter att butiken öppnat.

 

Fan också, jag missade det idag. Hittade du några guldkorn? Hur låg priserna jämfört med "vanliga" H&M? Reportern som omnämts fattade nog inte att det inte rör sig om en vanlig H&M kollektion verkar det som...

 

Jag fick tag på bland annat Jeansen (bara 500:-) + t-shirt och tröjor. Så priserna var inte upptrissade utan låg på normal HM nivå. Assecorarerna rök tyvärr direkt. Var sugen på Smokingen (2000 :D men när jag var framme vid racket fanns bara udda storlekar. Viktor och rolfs kollektion är inte världsbäst (Lagerfeldts var 1000x bättre) men den är anorlunda och kommer förmodligen att påverka killars sätt att klä sig och vad som kommer att anses vara snyggt om typ 3-4 mån. Folk kommer nog rota fram smoking skjortor och ha dem till Jeansen och kanske en vanlig mörk kavaj eller ha sina smoking kavaj med ledigare byxor. Dressat... men inte preppy.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Apropå jämställdhet....

 

SVD Jämställdhet i trafiken

"Fler skyltar med personer med kjol"

Bra bra, då kanske skottarna blir glada och det blir stöldvågor av skyltar istället...som tyskarna och våra älgskyltar..?

 

Den nuvarande figuren kanske är en plattbystad byxklädd kvinna?

 

Vad ska handikappade och HBT-rörelsen säga?

 

Cheeeesus. Bra att man vet att politikerna gör sitt allra bästa med skattepengarna i varje land..

Link to comment
Share on other sites

Diskursen har tom ändrats så mkt att det är ok för killar att sminka sig, även om det möter hårt motstånd, av någon anledning, i vissa läger (bla. här på soldf skulle jag gissa).

 

Nu tror jag du drar lite förhastade slutsatser. Det beror ju självklart vad för typ av "smink" vi talar om.

Finns ju väldigt trevlig concealer som nästa uteslutande används av män. Förekommer oftast i färgerna

grönt, svart och brunt.... Denna typå av smink är väldigt uppskattad, inte minst på SoldF :banana

 

Nu tror jag att den överdrivna feminismen håller på att straffa ut sig själv. Tex har ju mediahypen kring

F! minskat kraftig när folk insåg att många frågor var rent löjeväckande. Som att man skulle avskaffa

genus bland namn. På vilket sätt blir samhället mer jämlikt för att pojkar heter Lina och flickor Martin?

 

/martinator

Jag tycker alla skyltar ska visa en hermafrodit. På så sätt så tillgodses både mannens och kvinnans självbilder i en och samma person.

 

edit: tilläg.

Link to comment
Share on other sites

Diskursen har tom ändrats så mkt att det är ok för killar att sminka sig, även om det möter hårt motstånd, av någon anledning, i vissa läger (bla. här på soldf skulle jag gissa).

 

Nu tror jag du drar lite förhastade slutsatser. Det beror ju självklart vad för typ av "smink" vi talar om.

Finns ju väldigt trevlig concealer som nästa uteslutande används av män. Förekommer oftast i färgerna

grönt, svart och brunt.... Denna typå av smink är väldigt uppskattad, inte minst på SoldF :)

 

Nu tror jag att den överdrivna feminismen håller på att straffa ut sig själv. Tex har ju mediahypen kring

F! minskat kraftig när folk insåg att många frågor var rent löjeväckande. Som att man skulle avskaffa

genus bland namn. På vilket sätt blir samhället mer jämlikt för att pojkar heter Lina och flickor Martin?

 

/martinator

Jag tycker alla skyltar ska visa en hermafrodit. På så sätt så tillgodses både mannens och kvinnans självbilder i en och samma person.

 

edit: tilläg.

 

Det sminket missade jag förstås martinator :D

 

Som ett ytterligare exempel på det jag skrev tidigare har de nu öppnat en sminkaffär bara för snubbar nere på Strandvägen!

 

Men risk för att tangera gränsen för politik: F! har spelat ut sig själva genom att göra galna uttalanden som det du skriver om och att slänga ur sig grejer som att "vi inte behöver män", "män är djur" och "alla män är potentiella våldtäktsmän." De sköt så att säga över målet och har förstört ordet feminist.

 

Är det inte kvinnoförnedrande att Fru Gårman (kvinn?) framställs med kjol på skylten? En kvinna kan väl ha andra plagg än kjol på sig?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Tja för mig känns ööööh forskningsdisciplinen genus"vetenskap" lika vetenskapligt som Astrologi...

 

Men det klart..kan kanske bli Sverige nya exportindustri o dra in sköna kulor till staten :banghead:

Finns minst en hel värld att omvända...troligtvis minst ett helt universum till :banghead:

Link to comment
Share on other sites

Tja för mig känns ööööh forskningsdisciplinen genus"vetenskap" lika vetenskapligt som Astrologi...

 

Men det klart..kan kanske bli Sverige nya exportindustri o dra in sköna kulor till staten :banghead:

Finns minst en hel värld att omvända...troligtvis minst ett helt universum till :banghead:

 

Du jämställer astrologi med genusvetenskap?

Utveckla gärna likheterna mellan dessa.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...