Jump to content

Förhoppningsvis sista...

Mats

Recommended Posts

Skulle inte påstå att jag saknar något som den har förutom PV-roboten på min 9040...

Du menar en sån här: :D

rb56.jpg

501an verkar lite styvmoderligt behandlad där den ligger i sin malpåse.. men vi har ju faktiskt Strf 9040 istället, så det gör väl inget.

Hur stor fördel är det att ha Pvrb på ett stridsfordon egentligen eftersom sverige valt bort det. England har väl inte heller pvrb på sina Warriors.

Jänkarna har det ju däremot, och ryssmaterielen..

Rent praktiskt, hur stor nytta har man av det i den typ av strid som vagnarna är avsedda för i förhållande till kostnaden? I gulfkriget så var det väl många kills som gjordes med TOW på M2/3, men det kriget liknade ju mest en skjutbana så det "räknas" liksom inte :)

/E

904056 är ju nedlagt på grund av kostnadsskäl.

Jag tror dock att det skulle löna sig med större pv-förmåga. För alla 9040-förband. Med pilen kan vi ju hand om alla typer av stridsfordon snabbt och lätt upp till 2000 m tror jag. Stridsvagnar är ju en annan femma. Vi kan ta äldre ryska modeller (T-72?) i sida och de jättegamla (T-55) antagligen i front också. Och det är ju en ny och ännu bättre pil beställd.

TOW har väll mycket längre räckvidd än Rb 56? Kanske borde ha den istället på 9040. Finns väll i takslående version nuförtiden den också?

Skulle kunna vara bra mot hkp på långa avstånd då det är rätt svårt för en 9040 att träffa.

Men den lösningen man valde på 904056 verkar knasig. En robotskytt i stridsutrymmet och 2 st robotar till där i något som redan var för litet.

Tror till och med föraren skulle kunna skjuta om man hade ett "lemur"-sikte. För man skulle vara tvungen att stå still och i ett bra skydd. Och jag tror att 2 stycken robotar räcker. Ladda om kan man göra i TOLO. Bara att man har kapaciteten att slå ut en T-80 kommer att få den mycket mindre kaxig tror jag.

Lemur-siktet är för övrigt något som behövs på 9040. Så att vagnchefen kan bidra när det är mörkerstrid och inte bara sitta och dricka varm choklad. Och slipper köra ut näsan i paraplyläge som ett fett mål för en prickskytt.

Det är nog inte en lemur som sitter ovanpå tornet. Det är bara ett robot-sikte.

tror dom är mycke bra, inte för bekämpa MBT's eller andra IFV's utan för att om man stöter på en kunna slå ut den snabbt och även om den inte används så väl så ger det iallafall stragetiskt "övertag" eftersom man kan låta sina strf verka i "farligare" områden.

Nej, det är inte tänkt att man ska ge sig ut på fälten och jaga tillbaka stridsvagnarna till där de kom ifrån. Utan att användas när man får "sammanstöt stridsvagn" eller försvarar. För då måste fi tänka på ett helt annat sätt om de vet att det är 904056 som står framför.

Nej, det är inte tänkt att man ska ge sig ut på fälten och jaga tillbaka stridsvagnarna till där de kom ifrån.

strfbmp2_001.jpg

Se organisation för finsk pansarbrigad nedan, i pansarvärnsrobotkompaniet använder man BMP-2 (med samma robot som 1:an ovan), spaningskompaniet använder ju samma vagn, även den med pv-kapacitet.

http://www.mil.fi/maavoimat/kokoonpanot/ps...n.html#panssari

--------------------------------------------------------------

Jag tror på konceptet att även pansarskyttegruppen ska kunna använda roboten. Dock behöver man ju då iof utbilda minst en som klarar av att skjuta, men det är en annan femma.

Info från FMV angående Strf9056:

"Den 9056 som nu finns är endast en demonstrator för att prova om tekniken fungerar, och det har den gjort. I stridsutrymmet finns nu robbotskytten med riktdon och monitor för att kunna rikta Lemuren, han kan även rikta tornet nerifrån chassiet. Utöver detta finns plats för 3 man och en robot lavett vilket gör att en robotgrupp kan gruppera utanför vagnen. Just nu har man med ett tiotal robotar."

Den är alltså inte avsedd som en pansarskyttevagn utan mer som en understödsvagn med möjlighet att markgruppera roboten.

Monitor_001.jpg

Robotskyttens monitor och styrdon.

Robot_001.jpg

Robotar i bakvagnen.

Bula_001.jpg

På grund av robotarnas längd har man bytt ut vänstra stridsluckan mot denna kåpa.

Sikte_001.jpg

LEMUR-siktet.

The Swede

*Edit, fixade storleken på bilderna lite*

Om jag förstod rätt så var det inte ett Lemursikte som satt på 904056, utan ett Rb 56 sikte. Detta borde väl kunna bekräftas/förnekas av Rb 56 förtrogna som kan känna igen delarna i siktet :rolleyes:

Det ser dock inte ut som ett Lemur, men det kan ju vara en tidig version eller nåt.

/E

Skulle inte påstå att jag saknar något som den har förutom PV-roboten på min 9040...

Du menar en sån här: :rolleyes:

rb56.jpg

501an verkar lite styvmoderligt behandlad där den ligger i sin malpåse.. men vi har ju faktiskt Strf 9040 istället, så det gör väl inget.

Hur stor fördel är det att ha Pvrb på ett stridsfordon egentligen eftersom sverige valt bort det. England har väl inte heller pvrb på sina Warriors.

Jänkarna har det ju däremot, och ryssmaterielen..

Rent praktiskt, hur stor nytta har man av det i den typ av strid som vagnarna är avsedda för i förhållande till kostnaden? I gulfkriget så var det väl många kills som gjordes med TOW på M2/3, men det kriget liknade ju mest en skjutbana så det "räknas" liksom inte :angry:

/E

Anledningen till att fler länder inte har PV-robot på sina vagnar är av ekonomiska skäl.

Amerikanska M2/3 Bradley har en splitterskyddad avfyringsramp i tornet för 2 st TOW...kan även laddas splitterskyddat från transportutrymmet genom en specialkonstruerad lucka.

M2 medför totalt 7 robotar + 6 soldater i transportutrymmet. M3 medför dubbel mängd 25mm granater (1800 st) och 10 robotar + 2 soldater.

De senaste varianterna av TOW har nästan en räckvidd på 4 Km, och finns som bla takslående, tandemstridsspets mm.

Slåss man på uppna ytor ( tex Irakisk öken) så är man mycket farlig för stridsvagnar, som kan bekämpas innan de själva kan slå ut M2/3 :orna. B)

Jag hade hellre sett att man satte en lavett med 2 robotar på varje 9040 och ett sikte till antingen VC eller Fö. Föraren borde ha plats för det. Och han kommer ändå inte göra ngt viktigt när man skjuter robot.

En pluton skulle då ha 6 st robotar och bli ganska farlig för stridsvagnar.

Jag hade hellre sett att man satte en lavett med 2 robotar på varje 9040 och ett sikte till antingen VC eller Fö. Föraren borde ha plats för det. Och han kommer ändå inte göra ngt viktigt när man skjuter robot.

En pluton skulle då ha 6 st robotar och bli ganska farlig för stridsvagnar.

En Amerikansk MEK skytte pluton har 4st M2 med totalt 28 robotar......DET är slagkraftigt. <_<

Mmm, men sedan har de inte en 40 mm akan som kan skjuta en pil var 0,2 sekund utan en fjuttig 25/30 mm sak som bara fiser lite fortare. Om en svensk 9040 plut mötte en amerikansk Bradleyplut (besättningar lika bra, en förutsättning) så skulle amerikanarna vara tvugna att hitta bra skydds/eldställningar för sina robotar medan 9040 kan bränna på och spruta ut pilar mot de stackars förvirrade amerikanarna.

Om jag förstod rätt så var det inte ett Lemursikte som satt på 904056, utan ett Rb 56 sikte. Detta borde väl kunna bekräftas/förnekas av Rb 56 förtrogna som kan känna igen delarna i siktet :D

Det ser dock inte ut som ett Lemur, men det kan ju vara en tidig version eller nåt.

/E

Det ser ut att vara ett "vanligt" men något moddat stridssikte till RBS 56. Däremot känner jag inte igen IRV delen.

Men å andra sidan medför Bradleyn mycket mer ammo ( 900 st 25 mm i M2, och 1800 st i M3) och kan "slösa" lite mer med granater för att bekämpa "mjuka mål". Nog ingen stor skillnad om en skyttegrupp bekämpas med 25 mm granater istället för 40 mm. 9040 medför ju endast 240 granater.

Det är nog rätt som du säger jonte...

Jag tror att de max 23 skotten som en 9040 kan slänga iväg utan att ladda om är alldeles för lite när man understödjer skyttet. Tror 2/3 av den am man för med sig är dessutom slpprj 90 (pil) å sedan är resten kulsgr 90 och slsgr 90 (spräng). Det betyder att man inte alls har mycket spräng i 90an.

Bushmaster har vad jag förstått en 40 mm variant på gång. Den skulle man ha... Hoppas den har möjlihet att byta band som Boforsvarianten fackväxlar. För då vore den mycket intressant. Uppmatningen måste bli mycket komplicerad. Men att kunna skjuta mer än 23 skott i ett anfall är nog önskvärt... Skulle säkert kräva en helt ny konstruktion av tornet...

Som en parentes kan jag nämna att en källa (Stefan Allen's Nordic Military Vehicles) säger att 9030 endast medför 160 30 mm bulor "ready" och 240 "stowed". Verkar lite lite, iaf om man blir nödgad att "nöta" hål på en BMP-3.

Verkar lite lite, iaf om man blir nödgad att "nöta" hål på en BMP-3.

bmp-3_6.jpg

-2A72 30-mm autocannon (vagnen medför 500 st granater)

-2A70 100-mm gun/missile launcher (medför 40 granater 8 pv-robotar)

-PKT 7.62-mm machinegun (vagnen medför 6000 patroner)

bmp3_1.jpg

-------------------------------------------------------------------

Med andra ord. Möter man en BMP-3:a så kommer den väl p.g.a. den hyfsade beväpningen betraktas som en stridsvagn eller motsv. Inget man bråkar med alltså.

http://www.rusarm.ru

Edited by Informatör

Jag skulle iaf inte ställa mig å mata 30 mm granater på den... men det räcker nog med två eller tre slpprj 90 för att göra den till kaffeved...

Stridsvagn ska man nog inte kalla den ändå... saknar lite egenskaper för det även om den har andra...

Edited by Mats

Jag har ju redan klargjort att en pv-robot är underlägsen en APFSDS, men ett bra komplement!

Jag har skjutit hål i hål två tre ggr innan roboten hunnit halvvägs! Akan de har är bara 30 mm. 100 mm kanonen skjuter spräng...

1. Förutsättningen för att använda pv-robot är förhandssituation, men en 40 mm akan är ändå bättre om det inte är stridsvagnar man möter

2. I duell är akan klart överlägsen.

3. I efterhand skjuter man rök och backar.