Jump to content

efter Gripen??

RANGERTEDDY

Recommended Posts

En sak som jag har gått undrat över lite då och då ett tag nu. Som jag hoppas ni som har lite koll på detta ämne kan besvara.

Hur länge kommer gripen att kunna "hänga" med, med alla uppgraderingar liknande?

Hur ligger Gripen till jämnt emot konkurrenterna F22 allt vad det nu heter??

Hur mycket av Gripen är svenskt??

Har Sverige inga bra egna robotar/vapensystem till Gripen eller??

Hur skulle gripen klara sig i en strid mot moderna stridsflyg, ”Dog Fight” eller vad det nu kallas? Är det endast piloternas utb som avgör?

Hur står sig svensk pilotutbildning/”filosofi” mot sina motparter i världen? Är svenska piloter bra helt enkelt?

Kommer Sverige klara av att utveckla nya stridsflyg efter Gripen eller kommer vi vara tvungna att köpa från andra länder?

Jag e ingen hejare på det med flygplan, jag ser därmed fram emot era teorier och svar på de frågorsom jag ställt!

:D:)

Vad det gäller piloter så ligger vår typ på topp nivå tror bara Israel och USA har bättre

Det var väl förr på gamla goda tiden när de fick flyga mycket? Nu får de väl inte så många flygtimmar/år pga ekonomiska skäl. ;)

Jo det är väl den bistra verkligheten nu när du säger det men dom som ska ingå i SWEFRAP bör ha hög prio så dom får väl så mycket dom behöver.

Det blir nog inga mer Svenska flygplan. Det är enormt dyrt att utveckla moderna flygplan.

Vi kommer nog att ha kvar Gripen länge...har inte pengar till nya, skulle vi ha det blir det inte många.

Sedan så kommer nog pilotlösa flygplan ta över rollen som stridsflygplan. USA har kommit långt och ska ha operativa flygplan ca 2010. Deras pågående projekt som F-35, F/A-22 och F/A-18 E/F är nog deras sista flygplan som behöver pilot.

SAAB håller på och experimenterar med en UCAV (Unmanned Combat Aerial Vehicle) som kallas SHARC. De har flugit en nedskalad prototyp/testbed kallad Baby-SHARC. Om SAAB får som dom vill så är väl tanken att SHARC skulle komplettera Gripensystemet.

På jaktrobotsidan så finns det ingen helsvensk robot (har det någonsin funnits?) Däremot så deltar SAAB i några internationella projekt som Meteor och Iris-T.

/E

Vi har ju faktiskt ett UAV-system inom FM, Ugglan. Vad jag förstått är Ugglan en UAV, till skillnad mot äldre system som kallades RPV (Remotely Piloted Vehicle).

Skillnaderna mellan en UAV (Unmanned Aerial Vehicle) och en RPV är att UAV´n (eller UCAV) kan flyga autonomt efter en förprogrammerad rutt, medan en RPV är enkelt sagt ett radiostyrt flygplan.

I framtiden ska UCAV´s kunna mer än bara följa programmerade rutter. De ska kunna verka helt självständigt och kunna anfalla eller försvara sig mot fientligt jaktflyg. De ska även kunna hitta och identifiera sina anfallsmål själva.

Låter lite otäckt med självgående maskiner med vapen..

Nån mer än mig som tänker på en metallglänsande Arnold?

/E

En predator med hellfire...användes i afghanistan och jag tror i jemen då de dödade en känd terrorist.

Visst är maskineriet redan igång...

Ja och nu blir deet verkligt läskigt, jänkarna sköt ihjäl en stackars afghanistansk bonde och hans polare, varför? jo han var lik Usama, det vill säga han hade turban mörkt skägg och var över medellängd! hur vet dom att han var över medellängd? man utgick från att hans polare var det!!

Det satt alltså något CIAmiffo borta i Washington och bestämde sig för vem som skulle dö på en mycket suddig videolänk. Zapp, en familj utan fösörgare bara för att han såg ut som alla andra afghaner med skillnaden att han var lite längre än riksgenomsnittet.

Det är tycker jag ett ganska obehagligt scenario att man inte har bättre koll på vem man prickar.

Särskilt obehagligt för oss som är över medellängd, även utan turban och skägg.

Ja och nu blir deet verkligt läskigt, jänkarna sköt ihjäl en stackars afghanistansk bonde och hans polare, varför? jo han var lik Usama, det vill säga han hade turban mörkt skägg och var över medellängd! hur vet dom att han var över medellängd? man utgick från att hans polare var det!!

Det var vad som stod på Aftonbladets löpsedlar i en veckas tid. Däremot stod det inte på några löpsedlar alls att den där bonden som befarades ha blivit skjuten hade kommit hem några dagar senare, det stod däremot att hitta i mindre artikklar lite här och där. Vem som verkligen blev skjuten är vad jag vet fortfarande inte säkert, men att det var en stackars afghansk bonde är nog inte troligt. Förmodligen har de mer koll hos CIA än vad du och jag, eller t.o.m. aftonbladet och expressen har. Eller vad tror du?

Det satt alltså något CIAmiffo borta i Washington och bestämde sig för vem som skulle dö på en mycket suddig videolänk.

Det beror nog på en grejj kanske. Det var ju så här/läste jag i time tror jag det va. Att CIA kunde döda Mullah Omar med just en predator/hellfire men sket i det därför det fanns ingen som kunde tillåta dem att avfyra. Det gjorde försvarsminister sparkade sönder en papperskorg i vita huset.

Allt det där enligt legenden. Så kanske har det lett till att CIA har fått friare händer.

hur vet dom att han var över medellängd? man utgick från att hans polare var det!!

Mätte stroleken på bilder redan i början av 90 talet....

Är bara en fråga om att veta en del om kamera och kamerans läge i förhållande till marken med mera...

Idag är det nog fa så mycket exaktare än för 15 år sedan (eller ja 20 då systemet jag använde utvecklades) och likadant så lär vi vara duktigare på att hålla koll på planets flygläge i luften nu..

Så att mäta höjden på en person kan man göra med en maerginal på kanske 5-10cm

http://www.aeronautics.ru/img/img005/preda...hellfire_02.jpg

En predator med hellfire...användes i afghanistan och jag tror i jemen då de dödade en känd terrorist.

Visst är maskineriet redan igång...

På de hellfirebestyckade Predatorerna måste väl ändå avfyrning göras manuellt? I framtiden kommer UCAVs kunna identifiera målen själva, utan mänsklig inblandning. Då kommer man inte ens kunna skylla på en kaffedrickande skrivbordssoldat i Langley...

Men redan idag är UCAV´s som sagt verklighet.

/E