Jump to content

Luftstrid över Karlstad


Danne

Recommended Posts

Trodde att "flygdagssäsongen" var över, men fick en enastående display under en fin halvtimme idag. Behövde inte bry sig om var man skulle stå, svära över F7s motsol, Västerås dåliga väder eller jaga Sk50 i Dala Järna. Jag hörde inte ens Håkan Brandt. Allt som behövde göras var att luta sig mot en rotvälta och njuta.

 

Över Karlstad genomfördes igår en luftstridsövning på relativt hög höjd. hur många Gripar som deltog kan jag ärligt tala inte ens gissa(mer än att de var minst 4), men när de gav sig hade de målat kondens längs hela min horisont mot öst och motsvarande yta rakt över mitt huvud.

 

Här skulle det ha vart en thumbnail, men soldf gillar inte imageshack längre.

 

Bilden ger egentligen ingen rättvisa alls, men visar lite söta vita streck som går hit och dit. Att få se detta i realtid var mycket intressant och lite ståpälsframbringande. Det var dryga 30minuters kondensshow, där man tydligt fick se gripens kapacitet att accelerera samt svängprestanda. Kondensspåren var inte konsekventa utan dök upp här och där och ibland syntes även g-kraft inducerad kondens.

 

En rote som kom som två pilar i en ruggig fart på hög höjd, sänker sig och splittar

 

En fyrgrupp, med nummer 4 nere i hörnet, samlar ihop sig för hemfärd.

 

 

Det var fler än jag som stannade upp och gick över till att stå och gapa upp mot himlen. Cyklister och bilister stannade och beundrade den främst visuella men stundtals audiovisuella showen. Tror detta imponerade på många. Säkerligen fanns det de som störde sig och en och annan foliehatt som mumlade chemtrail, men på det stora hela var det grym pr för Flygvapnet. Det är utan tvekan den största luftstridsövningen jag sett här i Sverige, även om Karlstadområdet verkar vara populärt för tillfället.

 

 

Livet har sin Gripenstunder

 

 

Mycket stora bilder, men det har ni märkt vid det här laget ändå :P

Edited by Danne
Link to comment
Share on other sites

Ahhh, underbara minnen.. Sällan man får se sådant nu för tiden, eller så kanske undertecknad sitter för mycket under tak..

 

Har på rak arm 2 st, som danne kallar dem, ståpälsminnen..

 

1. Tonåring på skidsemester i Vemdalen, klarblå himmel och FV övning (F4). Kurvstrid varje dag.

 

2. Tonåring i tyskland på genomresa på väg till besök i Bitburg (var inte där för ölen).. Större Natoövning på lågan.. F4, A10 osv.. *suck*. Blev en hel del flyg på slutdestinationen också ;)

 

Tack för bilder, och indirekt minnen, Danne..

 

GMY

Edited by Rokare
Link to comment
Share on other sites

Aaaaah, är det Gripen-plan som varit i farten alltså? Jag har också de senaste dagarna sett en massa kondensstrimmor över Karlstad, men har trott att det är trafikflyg som har legat i (väldigt slarviga) holdings. Har dock aldrig sett när strimmorna har skapats.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...