Jump to content

Byta val på mönstringen

Recommended Posts

Hallå! Mönstrade för två dagar sen, det gick väl ända fram till inskrivningsförrättaren då jag utan att tänka så mycket på det valde Bevakningsgruppbefäl som andraval. Hade goda möjligheter för utlandstjänst sa han, men att döma av detta forum och andra folk så är det inte sant. Kanske skulle tänkt på det innan jag gav han mina tre val men Bevakning är verkligen inte något för mig har jag kommit fram till. Har stridsfordon/pansarbandvagnsskytt/förare (gc902) på p7 som jag är nöjd med på förstahandsvalet.

Nu till frågan; Kan jag byta mitt andraval ifall jag kontaktar Pliktverket? Sunt förnuft säger att det borde vara lättare att byta nu, än senare när jag mot förhoppning får befattning bevakningssoldat.

En liten fråga till; om jag får mitt förstahandsval men ännu inte har skaffat körkort vid inryck, skickar dom då iväg en till en annan tjänst där det finns plats?

Tack på förhand

Hallå! Mönstrade för två dagar sen, det gick väl ända fram till inskrivningsförrättaren då jag utan att tänka så mycket på det valde Bevakningsgruppbefäl som andraval. Hade goda möjligheter för utlandstjänst sa han, men att döma av detta forum och andra folk så är det inte sant. Kanske skulle tänkt på det innan jag gav han mina tre val men Bevakning är verkligen inte något för mig har jag kommit fram till. Har stridsfordon/pansarbandvagnsskytt/förare (gc902) på p7 som jag är nöjd med på förstahandsvalet.

Nu till frågan; Kan jag byta mitt andraval ifall jag kontaktar Pliktverket? Sunt förnuft säger att det borde vara lättare att byta nu, än senare när jag mot förhoppning får befattning bevakningssoldat.

En liten fråga till; om jag får mitt förstahandsval men ännu inte har skaffat körkort vid inryck, skickar dom då iväg en till en annan tjänst där det finns plats?

Tack på förhand

Det är väldigt enkelt (i teorin iallafall). Längst uppe i höra hörnet på ditt preliminära besked har du numret till din inskrivningsförättare. Ring up honom eller henne så snart du bara kan och säg att du vill byta tjänst. Detta kan säkert försvåras om du hade en grinig IF men i mitt fall så var dte bara "ok, vad vill du göra istället då?" (var först inskriven som 1 SkyttePB 2 LvPB och 3 SpaningsPB men ändrade till 1 SkyttePB 2 SpaningsPB samt 3 SpaningsGB).

Du bör dock ha klart för dig vad du vill göra istället för den tjänst du väljer bort, så tror jag nog att de är mycket mer tillmötersgående.

Lycka till!

Låg själv inne som stridfordonsbefäl på gamla goa Pbv 302 (3021) Hade några kompisar där som vid inryck inte hade körkort. De som hände var att de fick bli skyttar istället. Igentligen skulle väl hela vagnsbesättnigen ha körkort och fordonsutbildning så att alla kunde köra vagnen men så blev de alltså inte.

• Forumsledning

Tack på förhand

Välkommen till forumet.

Här gäller skåpsordning.

Det du bör göra som ny medlem är att läsa igenom Regler och FAQ.

Sen måste du lära dig att använda SÖKmotorn. Hur man lär sig söka finns det info om i den HÄR tråden

Sök på ämnen som intresserar dig, och du får med mycket stor sannolikehet upp sånt du undrar, för vi har förmodligen redan disskuterat om det. Hittar du en sån tråd så fortsätter du på den gamla tråden istället för att starta nytt..

Hittar du fortfarande inte den info du letar efter, är du mycket välkommen att starta en ny tråd. ELLER fråga om ämnet i den tråd som REDAN behandlar samma ämne.

Detta gör att andra sen kan söka och det underlättar i deras sökande när informationen finns på en samlad plats istället för i 24952 andra liknande trådar.

Som snabbt tips på en tråd som skulle kunna ge dig både svar och plats att skriva i

http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=24223

Tråden låses och kastas efter ca24h

/ Kimster BlåGul

Guest
This topic is now closed to further replies.

• Create New...