Jump to content

Rumsfeldt avgår

Yxa

Recommended Posts

Donald Rumsfeldt avgår som amerikansk försvarsminister!

http://www.cnn.com/2006/POLITICS/11/08/rum...d.ap/index.html

WASHINGTON (AP) -- Defense Secretary Donald H. Rumsfeld, architect of an unpopular war in Iraq, intends to resign after six stormy years at the Pentagon, Republican officials said Wednesday.

Officials said Robert Gates, former head of the CIA, would replace Rumsfeld.

The development occurred one day after congressional elections that cost Republicans control of the House of Representatives, and possibly the Senate as well. Surveys of voters at polling places said opposition to the war was a significant contributor to the Democratic Party's victory.

President George W. Bush was expected to announce Rumsfeld's departure and Gates' nomination at a news conference. Administration officials notified congressional officials in advance.

Förhoppningsvis har detta en positiv inverkan på kriget i Irak (vilket uppenbarligen var huvudanledningen till hans avgång).

Tja det är ju hans fel att Usa bara gick in med för liten styrka i inledningskedet.

Usas FM ville ju in med 300 000 man men fick bara gå in med 150 000

för Mr R trodde på små styrkor för vinna kriget och ville spara pengar.

Så man går in med färre styrkor och mer komplex uppgift än det förra kriget.

Massa förluster för att man inte kunde skydda sina underhållslinjer

under den snabba framryckningen och visst små styrkor med överlägsen teknik vann det konventionella kriget men hur ockuperar man ett land eller besegrar en gerilla utan en massa

kängor på marken?

Sen dödade han palladin projektet och vad behöver Usa ha just nu i Irak?

Jo bra artilleri för flyget hinner inte med.

Nåväl..Usas FM måste just nu vara den bäst utrustade och övade på vår gröna planet.

• Forumsledning

.okej jag är tveksam om detta är ett ämne för denna tråden. Att hans avgång är orsakat av ett krig eller vad man vill kalla det är kanske möjligt, men jag vet inte om själv avgången är lämpat för detta forum.

Det känns inte som det spelar så stor roll i det stora hela om Rumsfeldt sitter kvar eller inte, han vara bara en något större kugge i maskineriet. Nu kommer det en ny och delvis oprövad.

Blir nog inte så stor skillnad...

.okej jag är tveksam om detta är ett ämne för denna tråden. Att hans avgång är orsakat av ett krig eller vad man vill kalla det är kanske möjligt, men jag vet inte om själv avgången är lämpat för detta forum.

Håller absolut med, därför hamnar denna tråden här istället..

mvh

Erik g

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...