Jump to content

Bilden av Hv på hemvärnet.se


Recommended Posts

http://www.livgardet.mil.se/photo.php?id=111951&nid=31637

 

Hur tänkte karln när han klädde sig på morgonen? Om han fryser borde han inte ha bytt bort baskern istället?

Är det mannen med motorjackan du tänker på?

Ser inget fel med det.

 

C Livgardet.

 

Dalmas försökte nog vara skoj-frisk.

Link to comment
Share on other sites

Vill bara få ett förtydligande, bashar vi bilder, diskuterar vi hur kvalitetsäkring av bilder till HV.se ska se ut eller pratar vi om något annat här?

 

Vill gärna veta så jag inte går allt för mycket OT.

Link to comment
Share on other sites

Vi diskuterar bilden av hemvärnet som vi skickar ut på våra hemsidor.

Jag som trådskapare hävdar att vi måste bli bättre som webbare o selektera bilderna för att de utomstående en bättre bild av oss, och på det sättet tvätta av oss stämpeln som åsa-nisse på skinkskjutning med bandykaffe i "päronsäcken".

Link to comment
Share on other sites

Guest bamsejon
Vi diskuterar bilden av hemvärnet som vi skickar ut på våra hemsidor.

Jag som trådskapare hävdar att vi måste bli bättre som webbare o selektera bilderna för att de utomstående en bättre bild av oss, och på det sättet tvätta av oss stämpeln som åsa-nisse på skinkskjutning med bandykaffe i "päronsäcken".

 

Apropå bilden av det svenska hemvärnet, så finns det en bild som jag tycker att det svenska hemvärnet ska framstå som.

 

Bilden är ett hopkok av bilder som jag hittat på nätet, så jag vill inte publicera den här, men gärna kommentarer kring den.

 

Skicka mig ett privat mess eller svara på detta forum så kan jag skicka en länk.

Link to comment
Share on other sites

Vi diskuterar bilden av hemvärnet som vi skickar ut på våra hemsidor.

Jag som trådskapare hävdar att vi måste bli bättre som webbare o selektera bilderna för att de utomstående en bättre bild av oss, och på det sättet tvätta av oss stämpeln som åsa-nisse på skinkskjutning med bandykaffe i "päronsäcken".

 

Håller med dig till fullo CIP, men jag hade hoppats på att den tråden skulle få folk att komma fram med lite kontruktiv kritik i stället för att bara kasta sig in i bashingkön som vanligt. Kan ju direkt säga att det är inte så j_kla motiverande att lägga x antal timmar på att fixa till en bra artikel från en övning för att sen få hela klabbet nertrampat och spottat på pga att nån på bilden har glömt att knäppa en knapp på bilden... lite realistiskt måste det vara.

 

Jag kommer att delta på ett redaktörsseminarium i slutet på denna månad, och givetvis kommer jag ta upp den här detaljen om bilder på hemvarnet.se som kanske inte är så bra att publicera.

 

Så kom med lite konstruktiv kritik i stället för att bara trasha tråden med bildbashing, har ni inget bra att tillföra tråden så låt bli att posta då.

 

/ smått irriterad JBP

Link to comment
Share on other sites

@JBP

 

Bra att det finns en här som är på "rätt" sida av tidningar och websidor. Önskemål när det gäller bilder, för jag förmodar att du är lokalredaktör i tidningen hemvärnet?!?!

 

*Ha "time-out" med bilder från "koket" ett tag.

*Bilder med husse/matte som sitter ner vid sin loppsäck ser snarare ut som en "vinnarbild" från någon hundutställning. Gör något annat av hundarna! (jag menar inte Big-Mac).

*Övningsbilder från någon stab visar oftast (läs alltid) inomhus, mycket gammalt folk, kaffekoppar och någon jönsig text i stil med "-Hulda har kolla på sambandet!" Herre jösses, menar redaktörer allvar? Ut i skogen med staben, 304K på, bössan i närhet, Bat C ut på fältet och släpp kaffekoppen (och Hulda för hon är gift).

 

Det har blivit bättre med "action-bilder" i tidningen och på webben men de är alltid tagna från 5 mils avstånd och jäkligt suddiga (pga SäkI?).

 

Bilder med avtalspersonal bör synas EXTRA före publicering :worthy:

 

Något vettigt JBP?

Link to comment
Share on other sites

Hur skall man ställa sig till detta? :camo:

B-övning

 

Hur ser ni på fler "nyheter" av denna typ där b-styrkan redovisar vissa delar och presenterar bilder

på deras arbete?

 

Jag har mycket svårt att se nyttan av detta, den blir väldigt begränsad och visar generellt upp svagheter som såklart ingår i b-styrkans uppdrag att hitta.

Men dom skall väl redovisas och åtgärdas inom Hv inte publiceras för allmänheten??

Link to comment
Share on other sites

@JBP

 

Bra att det finns en här som är på "rätt" sida av tidningar och websidor. Önskemål när det gäller bilder, för jag förmodar att du är lokalredaktör i tidningen hemvärnet?!?!

 

Bilder med avtalspersonal bör synas EXTRA före publicering :)

 

Något vettigt JBP?

Denna bild kanske vore nåt?

 

Annars så kan jag hålla med JBP att det måste finnas en viss tolerans i det man håller på med. Jag personligen tycker att det blivit bättre på hemvarnet.se jämfört med hur det varit tidigare. ett annat bra initiativ var att samla alla under en portal, låt vara med en del brister men ändå. tidigare har det varit alldeles för oorganiserat med allt för många sidor. Man kan ju lätt se det att även journalister som jobbar med detta dagligen gör misstag i sina vinklingar och valet av bilder.

 

för ett tag sedan var det ett repotage i lokalblaskan där man gjorde repotage om HV. Gissa vilken bild man valde till detta repotage? jo en äldre genleman med rocken uppknäppt och civil tröja under som syntes bra. På min fråga till journalisten varför man just valt denna bild blev svaret att -den andades gammalt hederligt hemvärn. Han tog ingen notis om att det bredvid stod en hel tropp uppställda fullt utrustade med vapen och allt som var redo att utgå på patrull. *suck vad gör man.

II63

Link to comment
Share on other sites

OM! detta hade varit hemvärnssoldater så skulle inläggen haglat.

3 olika huvudbonader och två som inte lärt sig mössa på överhuvudtaget, en som står och röker hemska tanke vad ger FM för intryck till gemene man.

Men som sagt nån har tagit upp kameran i ett läge när det finns möjlighet och tagit en bild som inte säger att det enda man gör under US är att äta tomater. Man gör sitt jobb och däremellan hämtar man andan.. vätskar upp och får nått i magen.

Mina 5 ören i en forum där vissa tycker att man hittat hemvärnets brist på putts och studds, inse det brister överallt ibland och oftast har nån en kamera uppe.

 

fredrik_redo_dancon.jpg

 

Bilden från www.mil.se

 

Tillägg: ingen skugga över soldaterna på bild bara en bild som förtydling i diskutionen.

Edited by VBK
Link to comment
Share on other sites

Denna bild kanske vore nåt?

 

Annars så kan jag hålla med JBP att det måste finnas en viss tolerans i det man håller på med. Jag personligen tycker att det blivit bättre på hemvarnet.se jämfört med hur det varit tidigare. ett annat bra initiativ var att samla alla under en portal, låt vara med en del brister men ändå. tidigare har det varit alldeles för oorganiserat med allt för många sidor. Man kan ju lätt se det att även journalister som jobbar med detta dagligen gör misstag i sina vinklingar och valet av bilder.

 

för ett tag sedan var det ett repotage i lokalblaskan där man gjorde repotage om HV. Gissa vilken bild man valde till detta repotage? jo en äldre genleman med rocken uppknäppt och civil tröja under som syntes bra. På min fråga till journalisten varför man just valt denna bild blev svaret att -den andades gammalt hederligt hemvärn. Han tog ingen notis om att det bredvid stod en hel tropp uppställda fullt utrustade med vapen och allt som var redo att utgå på patrull. *suck vad gör man.

II63

 

Det är alltså en fördel att bjuda in press till allt som tex Insats gör. Så att det inte finns några gubbar med uppknäppta jackor och civila tröjor.

 

Det här är nya hemvärnet -----> :baskerKav::Malaj:

Edited by dazzzero
Link to comment
Share on other sites

OM! detta hade varit hemvärnssoldater så skulle inläggen haglat.

3 olika huvudbonader och två som inte lärt sig mössa på överhuvudtaget, en som står och röker hemska tanke vad ger FM för intryck till gemene man.

 

Soldaterna till höger i bild är finnar. Av vad jag kan se så är det en finne som står och röker.

Ser bara att de svenska soldaterna bär 2 olika huvudbonader.

 

Jag kan inte förklara varför, för jag vet inte, men jag tycker det är väldigt mycket mer reko att US

har oenhetlig klädsel än att HV bär dessama. Fråga mig inte varför, jag vet inte.

Link to comment
Share on other sites

Denna bild kanske vore nåt?

 

Annars så kan jag hålla med JBP att det måste finnas en viss tolerans i det man håller på med. Jag personligen tycker att det blivit bättre på hemvarnet.se jämfört med hur det varit tidigare. ett annat bra initiativ var att samla alla under en portal, låt vara med en del brister men ändå. tidigare har det varit alldeles för oorganiserat med allt för många sidor. Man kan ju lätt se det att även journalister som jobbar med detta dagligen gör misstag i sina vinklingar och valet av bilder.

 

för ett tag sedan var det ett repotage i lokalblaskan där man gjorde repotage om HV. Gissa vilken bild man valde till detta repotage? jo en äldre genleman med rocken uppknäppt och civil tröja under som syntes bra. På min fråga till journalisten varför man just valt denna bild blev svaret att -den andades gammalt hederligt hemvärn. Han tog ingen notis om att det bredvid stod en hel tropp uppställda fullt utrustade med vapen och allt som var redo att utgå på patrull. *suck vad gör man.

II63

 

Det är alltså en fördel att bjuda in press till allt som tex Insats gör. Så att det inte finns några gubbar med uppknäppta jackor och civila tröjor.

 

Det här är nya hemvärnet -----> :baskerKav::Malaj:

 

Nu tycker ju jag att även dom äldre inom Hv har en roll att fyllla inom organisationen, men jag som redaktör för sidan bör kanske tänka mej för lite vad som läggs ut på siten.

 

Visst är det roligt med bilder på "tomten" med sin stil men man bör nog TÄNKA sig för lite vad man plåtar och hur. Det skall ju i alla fall ut på en öppen site.

 

/JBP

Link to comment
Share on other sites

Nu tycker ju jag att även dom äldre inom Hv har en roll att fyllla inom organisationen, men jag som redaktör för sidan bör kanske tänka mej för lite vad som läggs ut på siten.

 

Visst är det roligt med bilder på "tomten" med sin stil men man bör nog TÄNKA sig för lite vad man plåtar och hur. Det skall ju i alla fall ut på en öppen site.

 

/JBP

 

Visst har alla en del i HV. Men det är tråkigt att folk utanför hemvärns och försvarsmaktsfrågor endast tror att man är ute och grillar i skogen

Link to comment
Share on other sites

Jag kan inte förklara varför, för jag vet inte, men jag tycker det är väldigt mycket mer reko att US

har oenhetlig klädsel än att HV bär dessama. Fråga mig inte varför, jag vet inte.

 

Av någon anledning så tycker även jag att det känns med reko

Link to comment
Share on other sites

Denna bild kanske vore nåt?

 

*snip*

II63

 

Det är alltså en fördel att bjuda in press till allt som tex Insats gör. Så att det inte finns några gubbar med uppknäppta jackor och civila tröjor.

 

Det här är nya hemvärnet -----> :baskerKav::Malaj:

Jag vet inte om du är ironisk nu men det var faktiskt insats med på övningen som jag talade om. Trots att IP gänget stod färdiga att utgå på patrulluppdrag så skulle den envetne journalisten ha just dessa bilder på gubben.

 

Det var ju detta han var ute efter (gubbvinklingen av hemvärnet) som de flesta här tycker så illa om. det kommer inte att spela någon roll hur mycket vi än ojar oss på hur vi ser ut på hemvarnet.se då vi har "proffs" som jobbar på de stora tidningarna som vill ge en felaktig bild av verksamheten. Detta kommer att ta tid innan skutan har vänt.

 

Var förövrigt med på en stabsövning då det var inbjuden en journalist från en tidning som var med i spelgruppen, Då jag hörde denna resonera blev iaf. jag alldeles paff. Med en oerhörd skärpa så totade han ihop en artikel som fick det att rysa längs med min ryggrad. detta satt han och skrev fritt ur sitt minne och med de inspel som vi hade gett bataljonerna från gruppen.

 

@Christer

Det du tycker är en superbild kan jag tycka är skit och vice verca. Sanningen ligger tyvärr i betraktarens öga och ingen annanstans. svårt att ha ett exakt facit, men annars så är idén god

 

II63

Edited by II63
Link to comment
Share on other sites

Vad jag menade var ju inte att, titta US klär sig illa alltså så får vi klä oss som vi vill. Jag ville bara peka på att vissa här på forumet sätter sig på större hästar än vad dom kan sko.

Jag har varit med i HV till och från sedan jag var 17 (fyller 40 i år mao en stor del av mitt liv).

Skaffade barn när jag var 21 med allt vad det innebär bla att US var omöjligt.

Vad gör man då för att vakta kungen och övriga världen, jo man ställer upp för HV och gör sitt yttersta för att göra en insatts och tillföra så mycket man kan. När det sedan kommer infantila inlägg om att HV inte har något berättigande bla för att vissa bilder visar att vi ej har enhetlig klädsel i alla lägen gör mig så trött. Detta gäller inte bara denna tråden.

 

Sen att man skall vara mer förlåtande mot US är för mig skrattretande är det några som är ett ansikte utåt så är det väl ändå US, jag vet i alla fall att om jag glömt gylfen på en bild så är det ju bara några möpar som ser det ;-) men US är ju ett av Sveriges få ansikten utåt mot HELA världen.

 

Som sagt om nån på en bild har en rosa undertröja som syns i ett övraskande fototillfälle så vad gör det, han eller hon är ju inte med i HV för pengarna eller äran, personen har garanterat en övertygelse att han kan och säkert åstadkommer något för FM. Föringa inte detta genom att sitta hemma på kammaren och göra er lustiga på andras bekostnad. Bara en fråga kommer inte ihåg alla namn. Vad gör alla ni som gnäller, om klädsel od, innom försvarsmakten? Bara nyfiken.

 

VBK stolt över att vara hemvärnsman

 

Edit meningsbyggnadsfel(säkert flera skriver som en kratta)

Edited by VBK
Link to comment
Share on other sites

Sen att man skall vara mer förlåtande mot US är för mig skrattretande är det några som är ett ansikte utåt så är det väl ändå US, jag vet i alla fall att om jag glömt gylfen på en bild så är det ju bara några möpar som ser det :banana men US är ju ett av Sveriges få ansikten utåt mot HELA världen.

 

Jag instämmer inte, US har ju redan andra länders respekt osv medan HV inte direkt har allmänhetens respekt (då de flesta har bilden av "vakta mast med Mauser- HV" kvar). Jag tycker själv att anställda i US kan ha lite slappare tyglar när det gäller sånt än vi i HV pga det (inom vissa gränser förstås).

 

Låter lite lustigt kanske, men det är mina tankar iaf. :)

 

Jag menar förstås inte att folk ska glida runt i Afghanistan klädda som Babsan eller att HV ska klara en inspektion av en engelsk officer på ett högvaktsförband. ;-)

Link to comment
Share on other sites

Vad jag menade var ju inte att, titta US klär sig illa alltså så får vi klä oss som vi vill. Jag ville bara peka på att vissa här på forumet sätter sig på större hästar än vad dom kan sko.

Jag har varit med i HV till och från sedan jag var 17 (fyller 40 i år mao en stor del av mitt liv).

Skaffade barn när jag var 21 med allt vad det innebär bla att US var omöjligt.

Vad gör man då för att vakta kungen och övriga världen, jo man ställer upp för HV och gör sitt yttersta för att göra en insatts och tillföra så mycket man kan. När det sedan kommer infantila inlägg om att HV inte har något berättigande bla för att vissa bilder visar att vi ej har enhetlig klädsel i alla lägen gör mig så trött. Detta gäller inte bara denna tråden.

 

Sen att man skall vara mer förlåtande mot US är för mig skrattretande är det några som är ett ansikte utåt så är det väl ändå US, jag vet i alla fall att om jag glömt gylfen på en bild så är det ju bara några möpar som ser det :) men US är ju ett av Sveriges få ansikten utåt mot HELA världen.

 

Som sagt om nån på en bild har en rosa undertröja som syns i ett övraskande fototillfälle så vad gör det, han eller hon är ju inte med i HV för pengarna eller äran, personen har garanterat en övertygelse att han kan och säkert åstadkommer något för FM. Föringa inte detta genom att sitta hemma på kammaren och göra er lustiga på andras bekostnad. Bara en fråga kommer inte ihåg alla namn. Vad gör alla ni som gnäller, om klädsel od, innom försvarsmakten? Bara nyfiken.

 

VBK stolt över att vara hemvärnsman

 

Edit meningsbyggnadsfel(säkert flera skriver som en kratta)

 

Tack! :banana Äntligen någon som tänker som jag. /Gusten ;-)

Link to comment
Share on other sites

(...)

Sen att man skall vara mer förlåtande mot US är för mig skrattretande är det några som är ett ansikte utåt så är det väl ändå US [\b], jag vet i alla fall att om jag glömt gylfen på en bild så är det ju bara några möpar som ser det ;-) men US är ju ett av Sveriges få ansikten utåt mot HELA världen.

 

Som sagt om nån på en bild har en rosa undertröja som syns i ett övraskande fototillfälle så vad gör det, han eller hon är ju inte med i HV för pengarna eller äran, personen har garanterat en övertygelse att han kan och säkert åstadkommer något för FM. Föringa inte detta genom att sitta hemma på kammaren och göra er lustiga på andras bekostnad. Bara en fråga kommer inte ihåg alla namn. Vad gör alla ni som gnäller, om klädsel od, innom försvarsmakten? Bara nyfiken.

 

VBK stolt över att vara hemvärnsman

 

Edit meningsbyggnadsfel(säkert flera skriver som en kratta)

 

Skillnaden mellan US och Hv är ganska milsvid tycker jag.

US har, mig veterligen, ett gott rykte i allmänhetens ögon, medan Hv fortfarande kämpar mot sin historia (kanske även nutid) av vadmal, stålhjälm, bandykaffe och prickigkorvmackor. Därtill tycker jag att skillnaden ligger i att US arbetar skarpt i fält under många månader, medan Hv har nog med problem att se seriösa ut under 20h per år (upp till ca 200h).

 

Tvärtemot vad du skrev längre ned, så tycker jag INTE att det spelar någon roll ifall "personen har garanterat en övertygelse att han kan och säkert åstadkommer något för FM."

Enskilda soldaters "tyckande" om den egna betydelsen ger jag inget för. Jag menar, jag kan ju "tycka" att jag gör en ovärderlig insats för FM eller världsfreden, utan att jag gör ett enda rätt.

 

Dessutom handlar inte tråden, åtminstone inte från början, om att göra sig lustig över andras utseende. Den handlar om att Hv skall försöka förmedla en bild som inte skrämmer bort presumtiva soldater, eller som bergfäster allmänhetens intryck av oss som en bunt oduglingar som inte kan klä på sig och dessutom är osams med personalen på truppserviceförrådet.

 

Och nej, du skriver inte som en kratta.

 

/EA

 

[inget ändrat, kan bara konstatera att donTomaso sammanfattade mina tankar på färre rader...]

Edited by Erik Adam
Link to comment
Share on other sites

Tänk föregångsmän, ett ganska intressant ord. Enheten uppträder som chefen, inte som chefen säger. Chefen är föregångsman. fuskar chefen fuskar enheten. Klär sig chefen klär sig enheten därefter.

 

tänk om vi sätter US = chefen och Hv = manskapet. bilder på lustiga hattar, t-tröjor osv i media på svenska soldater utomlands. Vad ger detta för bild för det lokala hemvärnet?

 

Tror detta kan vara en ny intressant infallsvinkel på problemet.

Link to comment
Share on other sites

Erik Adam

 

Givetvis räcker det inte att den enskilde tror att han tillför nått och det var inte så jag formulerade mig heller!

 

"personen har garanterat en övertygelse att han kan och säkert åstadkommer något för FM."

 

Och att US på nått sätt skulle vara undantagna håller jag inte med om givetvis skall alla visa en professionell bild utåt inkluderat HV.

Link to comment
Share on other sites

Kan det inte vara så att de bilder som man fasar över trots allt visar, med tanke på att det verkar finnas avsevärt fler sådana, hur Hemvärnet i Sverige ser ut 2006?

 

Jag sitter ofta och retar mig på konstiga bilder tillsammans med ännu konstigare bildtext, men vi som gör det kanske är en minoritet av Hemvärnet?

Link to comment
Share on other sites

...medan Hv fortfarande kämpar mot sin historia (kanske även nutid) av vadmal, stålhjälm, bandykaffe och prickigkorvmackor.

Jag finner det mycket märkligt att den bilden av hemvärnet har sitt starkaste fäste just i militära kretsar.

Link to comment
Share on other sites

@VBK:

 

känner som dig vad gäller HV och har väl var med lika länge ung.

jag har alltid haft stor repsekt och stort tålamod med de man möter då jag har fätt lära mig att varje gubbe är nödvändig.

 

även om inte griskarlsson kan klä sig så kan han inneha kunskap om terrängen där vi skall verka, eller är mannen som skjuter ak så att tom skanåker skulle vara avundsjuk.

 

men det hela denna tråden handlar om från början, är det faktum att vi ger oftast uppdraget att ha hand om hemsidor, till folk som inte riktigt förstått vad de skall användas till.

 

att vi på privata hemsidor ser bilder på US i lustiga hattar och utstuderat häftiga prylar, är inte FM´s fel.

men att vi på hemsidor som FM sanktionerar, ser en massa foton på nära och kära i sunkiga uniformer, och i sammanhang som inte gynnar varken FM´s nutida verksamhet eller HV rekrytering är inget annat än ren skandal.

 

dock är jag glad att det för ca två år sen vidtogs åtgärder från mil.se´s sida, och att det rensades upp lite bland de fd md-grp hemsidor.

för vissa av dem såg tom ännu mer eländiga ut än hemvarnet.se

 

media utb alla hemvarnet.se´s webmasters omgående, och ställ krav på dem.

löser de ej sin uppgift får någon annan ta över tills vi får acceptabla hemsidor.

Edited by bushman
Link to comment
Share on other sites

Jag vill inte var sån... men, om ni nu (med rätta) anser att en del bilder på hemvarnet.se är kassa och era (med rätta) är bättre, varför är inte ERA bilder på de officiella sajterna istället?

 

En del av bilderna känner jag igen och jag har förstått att åtminstone en av er för en ständig kamp mot bataljonens/MDs webansvarige men ni andra då?

 

Det jag vill lyfta fram är att det räcker inte med ta bra bilder, man kanske måste arbeta aktivt för att de skall komma upp webben, leta upp den som troligen skriver artikeln eller i värsta fall skriver artikeln själv. (Ja, otack är världens lön!)

 

Sen kan jag i övrigt fullständigt hålla med om att det är alldeles för mycket "grilla korv"/kaffe och kaka"-bilder...

Link to comment
Share on other sites

...medan Hv fortfarande kämpar mot sin historia (kanske även nutid) av vadmal, stålhjälm, bandykaffe och prickigkorvmackor.

Jag finner det mycket märkligt att den bilden av hemvärnet har sitt starkaste fäste just i militära kretsar.

Kan inte svara på VARFÖR, bara bekräfta att det ÄR så: IP Syd var under uppstarten till RiksHvCs Funktionsövning ansvarig för att representera Hv på tre stycken interna "presskonferenser"/informationsträffar om Hv.

Jag vet inte i på vilket sätt samtliga ca 700 (?) på HKV (Lidingövägen) var kallade men totalt under dessa tre träffar kom det 23 (!) personer. IP Syd hade två soldater med utrustning stående som en slags levande monter vid ingången till det rummet där föredragningen hölls och, tja, kort och gott - folk som passerade trodde inte det var Hv, de fick t.o.m höra kommentarer i stil "Nä, ni kan inte vara Hemvärnet, ni måste ju vara sådana där Markus-soldater!"

 

Jag gillar dock RiksHvCs reaktion på detta magra utfall: Han konstanterade torrt att eftersom det var så få som kom så måste det betyda att alla andra på HKV redan vet var Hemvärnet står idag så han kommer i fortsättningen handla därefter och förutsätta att så är fallet. (Sagt halv på skämt och halvt på allvar.)

 

Jag kommer ihåg namndebatten som härjade fram till ett år sedan. Tyvärr förstod jag först efteråt att det var nog inte så mycket en fråga om profilen utåt utan framförallt vår profil innåt som var/är det stora problemet. När jag pratar med folk "på stan" så, visst, det flesta har fortfarande det gamla Hv som sinnesbild men samtidigt så har många någonstans förstått att förändringar har skett och att vi är annorlunda nu. Denna förändringsprocess verkar ju inte ha kommit lika långt på vissa andra nämnda ställen.

 

Samtidigt så kan ju detta bero på hur prioriteringen har sett ut. FM har genomgått (och genomgår) en drastiskt omställning. Titta te.x. på ÖB: under hans första år var det bara US det pratades om, han nämnde överhuvutaget inte HV i sin lilla första bok t.ex. Nu är situationen annurlunda, ÖB har nu på senare tid uttryckligen sagt att de Nationella Skyddsyrkorna är det ENDA snabbt gripbara försvar vi har idag och att man måste agera därefter (minns inte den exakta ordalydelsen, jag har sett citaten). Får det bara sippra ner genom organisationen så kommer säkert många övriga att styra om (fast det lär väl gå som svänga en oljetanker - ta tid)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...