Jump to content

Bilden av Hv på hemvärnet.se


Recommended Posts

Men lilla lilla Christer.

"Men lilla lilla" dxl.... :)

För det första så skulle jag önska att du kunde hålla lite högre nivå än att försöka nedvärdera mig.

 

Jag säger ju bara min åsikt. Och nej de har inte enhetlig klädsel. En har solglasögon, en har reflex,

några har vattenflaskor som hänger ner utanför uniformen, några har basker å några fältmössor.

 

 

Ang. ifall det var lyckat ur rekryterings och informationssynpunkt så tror jag inte som dig.

Möjligen att det kan attrahera vissa personer, men jag tror inte att det är dessa som man helst vill

ha i HV.

 

Att klaga på att en har reflex eller att vissa har vattenflaska eller solglasögon är väl ändå ganska puttenuttigt?

Jo de har faktiskt enhetlig klädsel, m90!

 

Vilka personer skulle attraheras och varför skulle dessa inte platsa i hemvärnet?

Link to comment
Share on other sites

Men lilla lilla Christer.

*snip*

Ang. ifall det var lyckat ur rekryterings och informationssynpunkt så tror jag inte som dig.

Möjligen att det kan attrahera vissa personer, men jag tror inte att det är dessa som man helst vill

ha i HV.

Nähä och vilka vill du då ha med i ditt förband? informerar man vilka krav som ställs och vilka förväntningar som ställs så är detta ett bra sätt att rekrytera. Du får gärna utveckla ditt resonemang lite.

/II63

Link to comment
Share on other sites

Men lilla lilla Christer.

"Men lilla lilla" dxl.... :uuh:

För det första så skulle jag önska att du kunde hålla lite högre nivå än att försöka nedvärdera mig.

 

Jag säger ju bara min åsikt. Och nej de har inte enhetlig klädsel. En har solglasögon, en har reflex,

några har vattenflaskor som hänger ner utanför uniformen, några har basker å några fältmössor.

 

 

Ang. ifall det var lyckat ur rekryterings och informationssynpunkt så tror jag inte som dig.

Möjligen att det kan attrahera vissa personer, men jag tror inte att det är dessa som man helst vill

ha i HV.

 

Att klaga på att en har reflex eller att vissa har vattenflaska eller solglasögon är väl ändå ganska puttenuttigt?

Jo de har faktiskt enhetlig klädsel, m90!

 

Vilka personer skulle attraheras och varför skulle dessa inte platsa i hemvärnet?

 

 

Men lilla lilla Christer.

*snip*

Ang. ifall det var lyckat ur rekryterings och informationssynpunkt så tror jag inte som dig.

Möjligen att det kan attrahera vissa personer, men jag tror inte att det är dessa som man helst vill

ha i HV.

Nähä och vilka vill du då ha med i ditt förband? informerar man vilka krav som ställs och vilka förväntningar som ställs så är detta ett bra sätt att rekrytera. Du får gärna utveckla ditt resonemang lite.

/II63

 

Jag vill inte vidareutvecka vilka personer som skulle attraheras. Finns möjlighet att vissa skulle ta illa vid sig på detta forum. Dessutom är det väldigt svårt att beskriva just de personerna jag menar, men det de har gemensamt är att de i mina ögon är olämpliga i Försvarsmakten av en eller annan anledning.

 

Jag tror fortfarande att det finns bättre sätt att locka rätt publik...

Link to comment
Share on other sites

om ni läser texten så är de på bilden hv sjukvårdare.

de är förbannat duktiga på sin tjänst, trots att de inte kan klä sig ordentligt.

uniformsbärande på rätt sätt är inte riktigt prio på deras övn.

 

de sysslar med sjv, och gör detta under de förhållanden som råder inom hv-sjv bra.

 

nu var det inte individer jag vill visa upp med att presentera vår hemsida

utan det faktum hur fel det kan bli när någon totalt saknar utb i media och rekrytering, får en uppgift som de inte riktigt har fattat vidden av.

 

jag kan säja att det trots allt har skett en rejäl uppryckning på hemvärns-sidor ändå.

men fortfarande behövs det främst uppsträckning vad gäller texter, vi lär aldrig rekrytera någon med hjälp av att skriva ut vad soldaterna fick till lunch..

 

@christer:

kan bara hålla med dig dock vad gäller publik-fångeri.

ingen i sinna sinnes fulla bruk får för sig att springa tex stockholm maraton, i sunkig FU90?

skulle det varit någon vits med att vårrusa i uniform, skall det ju göras i full utr. med hjälm och s2k-väst.

Edited by bushman
Link to comment
Share on other sites

*Snipp*

Jag vill inte vidareutvecka vilka personer som skulle attraheras. Finns möjlighet att vissa skulle ta illa vid sig på detta forum. Dessutom är det väldigt svårt att beskriva just de personerna jag menar, men det de har gemensamt är att de i mina ögon är olämpliga i Försvarsmakten av en eller annan anledning.

 

Jag tror fortfarande att det finns bättre sätt att locka rätt publik...

Nu får Herr Expert ta och ge sig i sitt tyska WWII-flygande (långsökt jag vet)!

Har du inte förstått att huvuddelen av de aktiva på forumet har långt större erfarenhet av FM än vad du har? Har du inte reflekterat över att de VET vad som är lämpligt och inte? Har du inte ägnat någon tanke på din egen kompetens i ämnet?

Nähä, inte det.

 

Innan du sågar folk med fotknölarna så ska du lära dig att hantera en såg. Basta!

 

/K

Link to comment
Share on other sites

om ni läser texten så är de på bilden hv sjukvårdare.

de är förbannat duktiga på sin tjänst, trots att de inte kan klä sig ordentligt.

uniformsbärande på rätt sätt är inte riktigt prio på deras övn.

 

de sysslar med sjv, och gör detta under de förhållanden som råder inom hv-sjv bra.

 

nu var det inte individer jag vill visa upp med att presentera vår hemsida

utan det faktum hur fel det kan bli när någon totalt saknar utb i media och rekrytering, får en uppgift som de inte riktigt har fattat vidden av.

 

jag kan säja att det trots allt har skett en rejäl uppryckning på hemvärns-sidor ändå.

men fortfarande behövs det främst uppsträckning vad gäller texter, vi lär aldrig rekrytera någon med hjälp av att skriva ut vad soldaterna fick till lunch..

 

Taget! Bra skrivet. Noterade inte att de va Hv-sjukvårdare, läste bara något om ungdomsledare..

 

@Krook: Läs vad det står.

är att de i mina ögon är olämpliga i Försvarsmakten av en eller annan anledning.
Det är uppfattningen i min värld, ingen "absolut sanning", men det är min åsikt. Edited by Christer
Link to comment
Share on other sites

 

Ja, se till att bli av med några som faktiskt vårdar kroppen och ser till att vara i form.

 

Finns enligt mig bättre ställen att hålla kroppen i trim, iallafall när man bär fältuniformen.

Jag får iallafall ett mycket sämre intryck av friv.organisationerna när man ser sånt här, även om det i botten ligger "good will". Under rikshvchefens övning i sthlm tycker jag HV skötte sig mycket väl, av bilderna att dömma.... Men att springa vårruset i fältuniform, dessutom inte enhetlig klädsel. De kunde väl iallafall hoppat över "Friskis å svettis"-uppvärminigen. Eller iallafall inte visa upp det för världen. Byt ut fältuniformerna till träningsoveraller eller blåstället så hade det gett ett positivt intryck. Det gör de inte nu.

 

Så en nedläggning är inte längre aktuell, eller? :/ (min rödmarkering av texten)/Gusten :uuh:

 

 

Det behövs fler Yeah-yeah-yeahgare i hv, helt klart :lol:

 

Vilken tur att det en blivande sådan finns i vår närhet då. Det känns riktigt tryggt..... :blink: /Gusten :baskerKav:

Link to comment
Share on other sites

Tjipp vänner!

Tja det där med bilden av Hv är väl lite si och så, kan bara hålla med om detta även om jag inte varit drivande i frågan (finns många andra problem att ta tag i).

 

En liten anledning som vi drabbats av i vår bat är att den Web-ansvarige på vår bataljon inte tar i våra bilder med tång :D Vi i IP har varit på en rasande massa bra övningar och därigenom tagit en del smarriga bilder som skulle passa som hand i handske (ex CC06). Kruxet är bara att datanörden som håller i bat sida inte tar in våra bilder. Endast några vaga undanflykter. Men hans eget kompani har bilder från senaste tårtkallaset och sunkiga bilder från hemvärnsgården och som lök på laxen så är det såklart klädsel M/djäkligt IG-. Så här ser det ut på vår sida =( Gissa om Web-galningen tillhör 61:a kompaniet? :happy:

 

Min erfarenhet av revirpinkande datanördar :lol:

 

Oups! Ser att dom fixat en länk från Hv bat sida till grann IP-plut, men vår IP har ännu inga bilder :/

Edited by Lfskbat
Link to comment
Share on other sites

En dålig bild kan sänka en hel hemsida på ett ögonblick.

 

Jag trodde en gång i tiden att jag kunde göra hemsidor.

Därför att jag fattade hur man kodar html.

Men jag hade ingen aning om hur man parar ihop olika typsnitt, beskär bilder eller

rent estetiskt micklar ihop ditten och datten.

Så jag lade ned den karriären, många har tackat mig för det! :happy:

 

En hemsida skall fånga en besökare på bara några sekunder.

Sedan skall den behålla besökaren också

 

Alltså måste den vara snygg, attraktiv och estetiskt tilltalande till en början

men sedan måste den oxå ha ett innehåll, ett djup och framförallt vara uppdaterad.

 

Det är få förunnat att lyckas med detta.

 

Jag håller med om att de flesta foton som lagts upp i den här tråden kan få en att spotta kaffet över skärmen.

Det är nog inte så mycket dem som medverkar som det är fotografernas fel. Det är så lätt att bara hala fram kameran och trycka utan en tanke på vad man vill med just den bilden.

Men det som kräver guts är att verkligen våga radera dåliga bilder från kameran!

 

Där måste ju också den som är webbansvarig ta sitt ansvar. Våga säga nej till bildmateriel som inte håller måttet.

Och att inte köra med kameraderi, dvs att bara plocka in kort på sådana man känner oavsett hur dåliga de är rent kavlitetsmässigt.

 

 

Apropås att springa i uniform:

Nej, jag skulle aldrig göra det. Uniformen är inte ett lämpligt plagg för det.

Nej, jag skulle aldrig ställa upp ens i min flygvapnet-träningsoverall!

 

Klädsel:

På kaserngården: strikt! Enhetligt.

I kontakt med allmänheten: samma som ovan.

I skogen eller under arbete: Skiter jag fullständigt i om folk tar illa vid sig över mitt utseende!

Edited by sleget
Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

om ni läser texten så är de på bilden hv sjukvårdare.

de är förbannat duktiga på sin tjänst, trots att de inte kan klä sig ordentligt.

uniformsbärande på rätt sätt är inte riktigt prio på deras övn.

 

de sysslar med sjv, och gör detta under de förhållanden som råder inom hv-sjv bra.

 

nu var det inte individer jag vill visa upp med att presentera vår hemsida

utan det faktum hur fel det kan bli när någon totalt saknar utb i media och rekrytering, får en uppgift som de inte riktigt har fattat vidden av.

 

jag kan säja att det trots allt har skett en rejäl uppryckning på hemvärns-sidor ändå.

men fortfarande behövs det främst uppsträckning vad gäller texter, vi lär aldrig rekrytera någon med hjälp av att skriva ut vad soldaterna fick till lunch..

 

Taget! Bra skrivet. Noterade inte att de va Hv-sjukvårdare, läste bara något om ungdomsledare..

 

@Krook: Läs vad det står.

är att de i mina ögon är olämpliga i Försvarsmakten av en eller annan anledning.
Det är uppfattningen i min värld, ingen "absolut sanning", men det är min åsikt.

 

Och vad grundar du den åsikten på? Hur stora erfarenheter har du av den verksamheten och det folkets kompetens? ..du bör fundera några gånger innan du med din erfarenhet uttalar dig om vad som är inte lämpligt för Försvarsmakten, för det där måste förklara hur Du kan avgöra en sådan sak, eller ha en åsikt om något du knappt aldrig själv sysslat med.

Skulle jag gissa har du en ganska vriden "romantiserande" bild hur en soldat bör se ut... för det är så de ser ut på film och på reklambilder. Det skulle ställa dig i samma grupp som de som tror modeller på modemagazin i verkligheten ser ut som de gör på bild. .. och i detta fallet är vi inte ens intresserade om personen på bild är snygg, utan om han eller hon kan lösa sin uppgift i den befattningen personen är satt på.

 

För övrigt tyckte jag tråden var okej i början, det finnns bilder som är mindre bra att visa med hänvisning på vad vanligt folk kan börja uppfatta om HV, och det visades exempel på bilder som inte fungerar utåt. Men nu börjar jag känna att det finns ju faktiskt folk här inne som är lika trångsynta som "vanligt" folk.. här inne borde det finnas massor som VET att en bild inte helt avgör i vilken status någon är. Att grunda en åsikt på en bild visar tecken på dålig erfarenhet. Att dömma folk pga av deras utssende...? urbota löjligt och helt förkastligt. Inget direkt uttalande från någon här men jag känner direkt att så är fallet för många... man vill det ska vara en attraktiv bild med hypermodern utrustning och vältränade soldater med normala kroppsproportioner.. då anser man förbandet är bra.. ?! ..idioti på individnivå. I reklamsyfte mot stora massan är det en sak kanske, men här börjar det bara bli löjligt.

Önska, kan vi alla, men vi borde veta bättre och förstå vad verkligheten handlar om.

Link to comment
Share on other sites

Jag råkar veta att vissa bilder som bashats tagits av forumsmedlemmar som på frivillig basis tar med sig sin privata kamera på övning. Kanske ni skulle ha den respekten gentemot era forumskollegor att ni lämnar konstruktiv kritik och talar om vad som är specifikt fel, och hur man gör det bättre, som exempelvis komposition, utsnitt mm. Jag vet iallafall en i min bekantskapskrets som skulle uppskatta detta. Jag menar, vi har ju uppenbarligen fältfotoproffs i församlingen, varför inte dela med er av era egna kunskaper.

 

Nej, jag är inte med i HV, men vore jag, hade jag nog också fått mina alster bashade här inne :)

 

mvh

Erik G

Amatörfotograf

Link to comment
Share on other sites

Ett "problem" är väll att det ofta är folk som är med och övar som också tar bilderna, detta medför att det i huvudsak bara tas bilder när det är vid raster eller andra lungnare tillfällen.

 

 

Skickar ett första förband för jag tror att du slog huvudet på spiken där!

Link to comment
Share on other sites

Ett "problem" är väll att det ofta är folk som är med och övar som också tar bilderna, detta medför att det i huvudsak bara tas bilder när det är vid raster eller andra lungnare tillfällen.

 

 

Skickar ett första förband för jag tror att du slog huvudet på spiken där!

Ring Combat Camera! :)

Link to comment
Share on other sites

Ska illustrera lite vad jag menar:

 

 

Ser inte problemet. Jag är civilist sedan muck för 11 år sedan och det enda jag kan se är två soldater med AK som bevakar när en tredje soldat genomför ett genomsök av ett "offer". Den tredje soldaten är

obeväpnad, vilket stämmer bra överrens med det lilla jag fick lära mig i lumpen. Så för mig, som är civil, säger bilden, ryckt ur sitt sammanhang inte så mycket mer.

 

 

 

Ja. Vad är "rätt upplösning"? Kanske HV skulle ha ett minimikrav? Bilden ser ut att vara tagen med en mobilkamera, som förmodligen var ställd på maxupplösning. Den generellt taskiga tekniska kvaliteten på bilden säger mig detta.

Bildmässigt, jag skulle nog försöka gått närmre objektet, dvs hundföraren och hunden. Kanske från ett lägre perspektiv, samtidigt som jag skulle försöka undvika att få med himmelen för den kommer ju ändå bli utfrätt. Tar man bort himmelen får man ju en jämnare exponering. Särskillt viktigt på digitalkameror av sämre modell där omfånget är så kasst.

 

 

 

 

 

Omaskerade fordon. Uppenbarligen var det fortfarande fred i Sverige då bilden togs..

Fotografiskt: Åter igen, gå närmre. Som jag tänker skulle en bild på en ordergivning kanske bli intressantare om man fokuserar mer på den som ger order och låter de lyssnande soldaterna framträda mer i för eller bakgrund. Kanske kunde man i detta fallet ha ställt sig så att man fotade ordergivaren mellan ett par soldater, som därmed blir lite suddiga, fokus på ledaren, sen skulle bandvagnarna och skogen bakom ligga i mjuk ofokus. Hade absolut kört med mitt 70-200 på bländare 2,8.. :)

Ett annat alternativ är att använda extrema vidvinklar.. men jag gillar mest tele.. Någon med fabless för vidvinkel kan ju ge sin syn.

 

http://hemvarnet.se/bilder/bilder640/jonko...061029_8423.jpg

Teori är bra... men kanske ha bättre bilder...

 

Om vi utgår från att fotografen inte samtidigt varit soldat och därför tvingad att lyssna på vad som faktiskt sades från en plats bland åhörarna, utan haft mölighet att röra sig har jag två tänkbara alternativ.

Antingen att åter igen fokusera på den som leder, och kanske försöka få med både OH och publik i förgrunden och/eller bakgrunden i oskärpa (tror att man får använda vidvinkel), Eller använda vidvinkel från något av de bakre hörnen. Kravet blir dock ljusstark optik samt högt iso eftersom de tekniska förutsättningearna är långt ifrån optimala ur fotosynpunkt.

Men annars tycker jag bilden funkar.. jag får absolut känslan av att sitta i en alldeles för lång, sövande, lektion... :D

 

 

http://hemvarnet.se/bilder/bilder640/jonko...060911_7595.jpg

Ska vi ut och campa?mitt på öppen yta igen...

 

En idé här är att plåta inifrån maskeringen, komma nära människorna som arbetar i förläggningen.

Vill man illustrera själva förläggningen kanske det vore en idé att försöka visa på hur BRA maskeringen är gjord, istället för, det som känns mest naturligt för fotografen, tydliggöra förläggningen, vilket är gjort på denna bilden, där fotografen valt en hög utkikspunkt och placerat objektet mot en mörk bakgrund.

Kanske hade man kunnat välja ett lägre perspektiv och hittat en vinkel där bilen och nätet växer ihop med med bakgrunden ljusmässigt? En annan idé jag har är att från ungefär samma plats gå ner mer på knä och "rama in" förläggningen med lite (oskarpa) grenar, som om bilden är tagen "i smyg", med fokus på någon människa som sitter under nätet. Detta skulle kunna ge en positiv bild av HV på ett "Vi campar och har trevligt i skog och mark" sätt. Dvs, allt är inte skitig lera och krutrök. Ljuset är ju hur som helst väldigt trevligt på bilden. Känns sommar.

 

 

Här skulle jag gått närmre och lägre så att det tråkiga gruset tar mindre plats på bilden. Hellre då få med den mystiska dimman... Sen får man ju exponeringskompensera så att människorna blir ljusare, vilket i sin tur kanske fräter ut bakgrunden.

Nu står ju båten bakom folket, den kanske man vill lyfta fram, då kan man ju ställa upp folket så att båten hamnar bredvid, eller dela upp gruppen i två, så att båten hamnar i mitten. Båten är då mer en medlem i gruppen. Jag kan tänka mig lite olika vinklar och alternativ både med vidvinkel och tele.

 

 

Ha ha, faktiskt en rolig bild. Undrar om fotografen också såg det ironiska i den. Hoppas det, för det är ju det som gör den så bra :D Den hade ju inte varit ett dugg rolig med ett gäng finniga, testosteronstinna 20-åringar i sv2k och rps-försedda ak med jägarmagg. Då hade den ju bara varit "pretto".

 

Ovan var lite tankar jag hade om de kritiserade bilderna. En del är bara egna idéer om jur JAG hade velat göra, och därför subjektivt, en del var väl mer vedertagna "fotosanningar". En del av er kanske har andra, rent av bättre idéer, och jag vet att om ovanstående bilder hade varit mina, så hade jag gärna hört dem.

 

Genom att föra diskussionen på en nivå högre än den vanliga "bildbasharstandarden" kan vi ju kanske påverka de som har hand om HV-sidorna positivt ovh hjälpa dessa, istället för att sänka deras självförtroende och få dem mindre benägna att ta bilder och lägga upp dessa på hemsidorna. För ni VILL väl att man ska kunna läsa om HV på nätet, eller?

 

mvh

Erik G

Link to comment
Share on other sites

QUOTE(Fk Satan @ Nov 9 2006, 12:54 )

 

http://hemvarnet.se/bilder/bilder640/anger...061102_8557.jpg

Rätt upplösning är bra...

 

 

 

Ja. Vad är "rätt upplösning"? Kanske HV skulle ha ett minimikrav? Bilden ser ut att vara tagen med en mobilkamera, som förmodligen var ställd på maxupplösning. Den generellt taskiga tekniska kvaliteten på bilden säger mig detta.

Bildmässigt, jag skulle nog försöka gått närmre objektet, dvs hundföraren och hunden. Kanske från ett lägre perspektiv, samtidigt som jag skulle försöka undvika att få med himmelen för den kommer ju ändå bli utfrätt. Tar man bort himmelen får man ju en jämnare exponering. Särskillt viktigt på digitalkameror av sämre modell där omfånget är så kasst.

 

Eftersom det är jag på bilden och det är med min kamera bilden är tagen så kanske jag skall skriva några rader. Fotografen har typ 2 minuters erfarenhet av kameran så att alla funktioner på den inte används är väl inte att vänta. Nej någon superkamera är det inte heller (Kodak EasyShare Z740). Bilderna som togs skickades på förfrågan till utbildningsgruppen och har skickats vidare till intresserade därifrån (bilderna skickades utan att korrigeras på något sätt). Bilderna var från början för eget bruk så några större tankar på att få bästa bild att publisera fanns inte.

 

Är inte specialist men om jag skulle ha publiserat bilden så skulle jag nog beskurit bilden så att jag och hunden kommit mer i centrum innan jag komprimerat bilden istället för att ta en bild på 5 megapixlar och tryckt ihop den till publicerbar storlek. Men jag är inte webbansvarig.

Link to comment
Share on other sites

@rogue:

 

tydligen har du kontakt med den webansvarige iaf, då bilden numer(tnr 101712) ej går att se längre :/

 

sak samma erik g. kom åtminstone med lite konstruktiv kritik.

 

@Erik_G.

underbart och bra!!

inte för jag så ofta jublar åt din uppenbarelse och du ej mot min :P

så var detta bland det bästa jag läst på forumet hittills.

någon "civil" som korrekturläser mtrl innan det går upp på webben, borde vara obligatoriskt åt alla som sysslar med "försvarsverksamhet".

 

tyvärr tror jag hemvarnet.se lider av det faktumet att webmaster/redax gillar att fota nära och kära.

vad jag förvånas över är att vår hov-fotograf tog en massa bra bilder på IP under förra årets kfö.

ingen av dem hamnade på hemsidan.

vi fick se dem som bildspel under utvärderingen av övn, många höll rejäl kvalitet, och en av dem hamnade med i hv tidningen senare.

nu kanske inte det heller är en så vidare bra referens, då den tidningen inte direkt hellre laggt in överväxeln vad gäller uppdatera sina fotografer och skribenter, till insatsförsvaret.

Link to comment
Share on other sites

Nej någon superkamera är det inte heller (Kodak EasyShare Z740).

 

Nej, det håller jag med om. Den gör inte den i övrigt fina bilden rättvisa. Kan tänka mig att den blivit riktigt fin om fotografen hade haft lite bättre tekniska förutsättningar (och kunskap i hanterandet). Vet inget om den kameran, men jag fick bättre bilder rent tekniskt från min Olympus C3030 från 2000.

Hoppas fotografen i fråga inte blivit avskräckt från vidare fotograferande, för det tycker jag absolut inte han/hon ska vara. Tvärt om.

 

 

@Erik_G.

underbart och bra!!

inte för jag så ofta jublar åt din uppenbarelse och du ej mot min

 

Asch, jag bara "drar i ditt ben" för att du blir så rabiat så fort någon nämner [CENSUR]... :P

 

/E

Link to comment
Share on other sites

@Erik_G

 

Hon har inte sagt något så jag tror nog inte hon har lagt fotograferandet på hyllan.

 

Vet inte riktigt vad det är du är missnöjd rent tekniskt med bilden men du måste vara otroligt bra om du bedöma kameran med den bilden som förlaga.

 

Kanske du skall titta på orginalbilden, den är inte redigerad på nå något sätt

Orginalbilden

Klicka på den större bilden och välj orginalstorlek.

 

Personligen tycker jag att orginalbilden är lite bättre än den som finns på HV sidan men vad vet jag.

Link to comment
Share on other sites

Personligen tycker jag att orginalbilden är lite bättre än den som finns på HV sidan men vad vet jag.

 

Nähä, det var ju dagens understatement.. nog för att jag sett bättre på den avdelningen också, men jag ska inte gnälla, inte alla vill lägga 10k+ på en kamera.. den som ligger på hv är ju, som jag skrev, i mobilkameraklass. Någon har jpeggat bilden lite för hårt eller kanske sparat den som jpeg för många gånger. Om man öppnar en jpeg, redigerar den, sparar om den som jpeg igen har man ju jpeggat den två gånger, och varje gång man jpeggar bilden får man mer av de s.k jpegartefakterna. Sen är bilder med så mycket detaljer (som alla kvistar mm) svåra att komprimera hårt och samtidigt inte förstöra för mkt detaljer.

 

Men nu var det ju inte jag som kritiserade den kassa kvaliteten, jag trodde ju närmast att den inte gick att påverka.. uppenbarligen hade jag fel.

 

Nä, nu ska jag gå och smeka min kamera bara för det..

 

/E

Link to comment
Share on other sites

@Erik_G

 

Hon har inte sagt något så jag tror nog inte hon har lagt fotograferandet på hyllan.

 

Vet inte riktigt vad det är du är missnöjd rent tekniskt med bilden men du måste vara otroligt bra om du bedöma kameran med den bilden som förlaga.

 

Kanske du skall titta på orginalbilden, den är inte redigerad på nå något sätt

Orginalbilden

Klicka på den större bilden och välj orginalstorlek.

 

Personligen tycker jag att orginalbilden är lite bättre än den som finns på HV sidan men vad vet jag.

 

 

LITE BÄTTRE!!!!

 

hade orginalbilden varit på Hv-sidan hade jag inte reagerat. Men du kan glädja dig över att du är med på overheadbild när jag är ute och pratar rekrytering. Kanske så ses vi snart. Du kommer att märka när jag är i din närhet... Vem vet om Hide&Seek går av stapeln fler gånger...

 

Det påminner mig om att jag måste prata med amos :o

Link to comment
Share on other sites

@Fk Satan

 

Den här bilden eller har du någon annan bild? Din profil säger mig ingenting har vi träffats?

 

För att inte vara allt för OT så tror jag bilden på HV hade blivit bättre om dom beskurit bilden så bara jag och hunden varit kvar och sedan inte behövde förminska bilden så mycket.

 

Jpeg formatet är problematiskt och är det jag är mest missnöjd med min kamera hade gärna haft RAW formatet men man får det man betalar för.

Link to comment
Share on other sites

@Fk Satan

 

Den här bilden eller har du någon annan bild? Din profil säger mig ingenting har vi träffats?

 

För att inte vara allt för OT så tror jag bilden på HV hade blivit bättre om dom beskurit bilden så bara jag och hunden varit kvar och sedan inte behövde förminska bilden så mycket.

 

Jpeg formatet är problematiskt och är det jag är mest missnöjd med min kamera hade gärna haft RAW formatet men man får det man betalar för.

 

 

tänker på skillnaden mellan den högupplösta bilden och bilden som såg ut som den var tagen med en dålig mobilkamera. Hade den skarpa bilden varit med istället för den andra bilden. Det var detta jag försökte säga.

Link to comment
Share on other sites

Om vi vänder på steken ett tag?

Har ni några BRA sidor med fina bilder och vettiga texter att visa upp?

 

Tänkte att man kanske kan vinna mer på att sätta upp "påbjuden körväg" istället för en fetstor röd-rund blaffa med gult streck på mitten sas...

Link to comment
Share on other sites

Guest martin s
Nu är det möjligt att detta redan har tagits upp, i så fall får ni väl länka vidare till rätt tråd.

 

 

Vi är nog rådande överens om att vi vill visa upp oss som en dugligt och duktigt förband när vi publiserar övningberättelser och bild på hemvarnet.se, och visa de vi i det fakto övar, det skall vi fortsätta göra för det är bra.

 

Men varför skickas de då upp bilder på folk i felaktig utrustning, folk som inte kan klä sig, eller folk som aggerar helt felaktigt.

 

Kan vi inte försöka hjälpas åt och endast skicka upp de bilder som visar oss från den bra sidan.

Försöka klipp bort den ökände soldaten griskarlsson från Knäckebröhult. :D

 

Jag är fullt medveten om att det är kul att visa upp oss för varandra på övningarna, men tänk också på att det är andra som ser era bilder.

 

Det bilderna jag tänker på, ger "oss" inte en rättvis bild.

 

Ingen nämd ingen klämd....det räcker och surfa runt lite på de lokala sidorna så märker ni vad jag menar.

 

Fler som reagerat på samma som jag ?

 

Out !

du har helt rätt!...jag har TILL OCH MED sett gubbar som på eget bevåg svetsat fast civila kikarsikten på sin ak/ :bash::eeh: 4 OTROLIGT!!!! det borde vara straffbart. vad tycker du? :camo
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...