Jump to content

Bilden av Hv på hemvärnet.se


Recommended Posts

Nu är det möjligt att detta redan har tagits upp, i så fall får ni väl länka vidare till rätt tråd.

 

 

Vi är nog rådande överens om att vi vill visa upp oss som en dugligt och duktigt förband när vi publiserar övningberättelser och bild på hemvarnet.se, och visa de vi i det fakto övar, det skall vi fortsätta göra för det är bra.

 

Men varför skickas de då upp bilder på folk i felaktig utrustning, folk som inte kan klä sig, eller folk som aggerar helt felaktigt.

 

Kan vi inte försöka hjälpas åt och endast skicka upp de bilder som visar oss från den bra sidan.

Försöka klipp bort den ökände soldaten griskarlsson från Knäckebröhult. :Malaj:

 

Jag är fullt medveten om att det är kul att visa upp oss för varandra på övningarna, men tänk också på att det är andra som ser era bilder.

 

Det bilderna jag tänker på, ger "oss" inte en rättvis bild.

 

Ingen nämd ingen klämd....det räcker och surfa runt lite på de lokala sidorna så märker ni vad jag menar.

 

Fler som reagerat på samma som jag ?

 

Out !

Edited by CIP
Link to comment
Share on other sites

Nu är det möjligt att detta redan har tagits upp, i så fall får ni väl länka vidare till rätt tråd.

 

 

Vi är nog rådande överens om att vi vill visa upp oss som en dugligt och duktigt förband när vi publiserar övningberättelser och bild på hemvarnet.se, och visa de vi i det fakto övar, det skall vi fortsätta göra för det är bra.

 

Men varför skickas de då upp bilder på folk i felaktig utrustning, folk som inte kan klä sig, eller folk som aggerar helt felaktigt.

 

Kan vi inte försöka hjälpas åt och endast skicka upp de bilder som visar oss från den bra sidan.

Försöka klipp bort den ökände soldaten griskarlsson från Knäckebröhult. :Malaj:

 

Jag är fullt medveten om att det är kul att visa upp oss för varandra på övningarna, men tänk också på att det är andra som ser era bilder.

 

Det bilderna jag tänker på, ger "oss" inte en rättvis bild.

 

Ingen nämd ingen klämd....det räcker och surfa runt lite på de lokala sidorna så märker ni vad jag menar.

 

Fler som reagerat på samma som jag ?

 

Out !

 

Ja du är inte ensam, hos oss jobbar vi stenhårt med attityden utåt.

Tyvärr är högre chefer nog lite för rädda att säga ifrån när det ser lite väl taffligt ut. jag är inte alls någon paragrafryttare, Men tycker att om man tillhör ett militärt förband då agerar man som ett.

 

1. Se till att Gruppchef + Stf är någorlunda snygga o prydliga, Då smittar det av sig neråt!

2. När punkt ett är avklarad då börjar man smått öva på att röra sig i grupp (Obs det behöver inte likna högvakt) dock är det trevligt att se någorlunda vettiga formationer

 

När dessa två enkla punkter är avklarade så märker ni snart att ni också får positiv respons från omgivning, utb.grupper o dyl. Sen är det kanske dumt att nämna men jag tycker att det är väldigt trevlig att se påhälsande förband som har lite "puts o stuts"

 

Hoppas att vi kan få ordning på dessa triviala saker!

 

Mvh Daniel

Link to comment
Share on other sites

Nu är det möjligt att detta redan har tagits upp, i så fall får ni väl länka vidare till rätt tråd.

 

 

Vi är nog rådande överens om att vi vill visa upp oss som en dugligt och duktigt förband när vi publiserar övningberättelser och bild på hemvarnet.se, och visa de vi i det fakto övar, det skall vi fortsätta göra för det är bra.

 

Men varför skickas de då upp bilder på folk i felaktig utrustning, folk som inte kan klä sig, eller folk som aggerar helt felaktigt.

 

Kan vi inte försöka hjälpas åt och endast skicka upp de bilder som visar oss från den bra sidan.

Försöka klipp bort den ökände soldaten griskarlsson från Knäckebröhult. 0:)

 

Jag är fullt medveten om att det är kul att visa upp oss för varandra på övningarna, men tänk också på att det är andra som ser era bilder.

 

Det bilderna jag tänker på, ger "oss" inte en rättvis bild.

 

Ingen nämd ingen klämd....det räcker och surfa runt lite på de lokala sidorna så märker ni vad jag menar.

 

Fler som reagerat på samma som jag ?

 

Out !

 

Håller med till fullo! Får rysningar när man ser en del bilder.... Egenkontroll och "kamratuppfostran" är ju inte så svårt.

Link to comment
Share on other sites

Instämmer helt och fullt!

 

Alla kan vi se fel ut och göra fel ibland (ja, det hände t.o.m mig en gång...), problemet är ju när man fotar "det felaktiga" och sedan väljer att lägga ut det på nätet. Varför??

 

Sådant material kan användas för att påtala det felaktiga beteendet/utseendet i den närmaste kretsen, men låt det aldrig bli officiellt.

 

Slut.

Link to comment
Share on other sites

Ett exempel: http://hemvarnet.se/norra_sodermanland/str...640;bildid=8618

 

 

Ett lösryckt uppställning på en övning, så här ser det säkert ut på nästan alla våra förband imellanåt, men det är kanske inte något vi skall visa upp.

 

Ledsen Strängnäs om ja hängde ut er....Ber om ursäkt

Edited by CIP
Link to comment
Share on other sites

Fotografen ur Södra Skånska Gruppen fick höra ett och annat under vår resa till Stockholm för ett slag sedan. Kanske inte så mycket pga bilderna men framför allt bildtexterna som uppfattades som helt undermåliga! :rolleyes:

 

Han blev våldsamt förvånad över detta; men, bilderna från Stockholm är både bra och dessutom sakligt beskrivna så någon nytta tycks samtalen på mässen haft! :P

 

Apropå Strängnäs; verkar inte läge att bli kompch där!

Edited by c3grp
Link to comment
Share on other sites

Oj ett favoritämne :rolleyes:

 

Har en stor hög med bilder från dessa sidor. Bilder som har varit så rätt tänka, men som blivit så fel...

 

Strägnäskompani:

 

http://hemvarnet.se/bilder/bilder640/stran...061108_8622.jpg

UTRUSTNING!

 

Angermannabataljonen

 

http://hemvarnet.se/bilder/bilder640/anger...061102_8557.jpg

Rätt upplösning är bra...

 

http://hemvarnet.se/bilder/bilder640/anger...060829_7379.jpg

Ordergivning mitt på öppen yta....

 

Jönköping

 

http://hemvarnet.se/bilder/bilder640/jonko...061029_8423.jpg

Teori är bra... men kanske ha bättre bilder...

 

http://hemvarnet.se/bilder/bilder640/jonko...060911_7595.jpg

Ska vi ut och campa?mitt på öppen yta igen...

 

Sundsvallsbataljon

 

http://hemvarnet.se/medelpad/?action=show6...dspel=nyhet1049

 

Vaddå kustjägare???

 

http://hemvarnet.se/bilder/bilder640/medel...060907_7548.jpg

Trygghet i framtiden....

Link to comment
Share on other sites

@ Fk Satan

Asgarv...sista bilden...inget illa om erfarenhet och ålder men med tillhörande text vart de riktigt kul.

 

JA de är som sagt ingen rolig syn ibland som våra fotografer och bildtextförfattare meckar ihop...Suck !

Link to comment
Share on other sites

men vad saken gäller främst är att vem som helst kan bli webb och pressofficer i HV.

efter att ha chockats över vilket klant, som har hand om vår bataljons hemsida, är allt möjligt enl mig.

att lägga ut en lägeskarta med bataljonens skyddsobjekt på hemsidan borde väl rendera i ett klart IG kanske?

personligen anser jag att de bilderna som Fk satan visade, är rena rekryteringsmatrl jämfört med våra.

 

vbg rules or not....

 

det räcker inte med att ha bataljonens dyraste kamera eller kunskap i hemside bygge, viss medie utb och självdistans, borde också vara ett krav.

 

fast det var inte mer än kanske ett år sen vår md-grp´s hemsida, såg ut som en klubb för inbördes beundran.

80% av bilderna var på koktrossen, och texten handlade dessutom till stor del om dessa hjältar också.

 

krav på utbildning av de som sköter info på alla plan NU!!!

Edited by bushman
Link to comment
Share on other sites

Nu är jag inte riktigt med. Vad var det för fel på bilden på kockarna?

Verkar rimligt att de inte är maskerade pga hygien, ser inget behov av stridsbälte på den platsen, oklart om de har vapen i närheten. De har adekvat skyddsutrustning för ändamålet (regnställ/GRÖNT förkläde).

 

Är problemet att vederbörande till vänster ler?

Link to comment
Share on other sites

Det här är väl en bild som fortfarande finns kvar av hemvärnet.

 

http://www.livgardet.mil.se/photo.php?id=1...7&nid=34492

 

Men jag är övertygad att det kommer att bli bättre, ser redan nu ett stort framsteg!

 

Menar du att allmänheten har en bild utav hemvärnet att vi sysslar med fotvård hela dagarna?

Elle menar du att det är fel att kolla fötterna?

Om du läser vidare om de två soldaterna som kollar fötterna så går dom ett soldatprov när bilden tas.

Den andra bilden som följer den artikeln tycker jag visar ett par soldater som är hyfsat korrekt klädda fasten det antagligen är fältlystring. Läser man desutom vidare så hittar man följande "deltagarna tyckte banan var för kort så de förlängde den på eget bevåg" vilket jag tycker visar på motiverade soldater som inte saknar kondition... Så om du ser något negativt i den bilden så håller jag verkligen inte med dig.

Link to comment
Share on other sites

Det här är väl en bild som fortfarande finns kvar av hemvärnet.

 

http://www.livgardet.mil.se/photo.php?id=1...7&nid=34492

 

Men jag är övertygad att det kommer att bli bättre, ser redan nu ett stort framsteg!

 

Nu förstår jag inte varför du dissar en bild på soldater (låt vara hemvärns-) som under eller efter marsch idkar fotvård enligt SoldF??

 

Vad är problemet?

 

 

 

Och jag förstår inte varför man ska lägga ner en hel organisation för att tre individer blivit fångade i ett mindre fördelaktigt ögonblick?

Link to comment
Share on other sites

Inget ont om forvård och absolut inget ont om de äldre som är med i hemvärnet. Men den allmänna synen är ju att det endast är äldre, oftast ouppsnäppta personer som är med i hemvärnet för att få uniformen för att den är bra att jaga i.

 

Så jag får ursäkta bildvalet, var väl ett d¨åligt exempel, inlägget handlade om allmänhetens syn på hemvärnet

Link to comment
Share on other sites

Mitt bidrag i tråden måste ändå bli: Se till att ha med kameran, ta bilder vid rätt tillfällen. Våga hyffsa till dom så att samtliga personer är medvetna om kameran.

 

Ta måååånga bilder, använd dom som blir bra, det vill säga visar och illustrerar verksamheten som bedrevs vid fototillfället på ett fördelaktigt sätt!

Link to comment
Share on other sites

 

Ja, se till att bli av med några som faktiskt vårdar kroppen och ser till att vara i form.

 

Finns enligt mig bättre ställen att hålla kroppen i trim, iallafall när man bär fältuniformen.

Jag får iallafall ett mycket sämre intryck av friv.organisationerna när man ser sånt här, även om det i botten ligger "good will". Under rikshvchefens övning i sthlm tycker jag HV skötte sig mycket väl, av bilderna att dömma.... Men att springa vårruset i fältuniform, dessutom inte enhetlig klädsel. De kunde väl iallafall hoppat över "Friskis å svettis"-uppvärminigen. Eller iallafall inte visa upp det för världen. Byt ut fältuniformerna till träningsoveraller eller blåstället så hade det gett ett positivt intryck. Det gör de inte nu.

Link to comment
Share on other sites

Men lilla lilla Christer. Varför ska dom hoppa över uppvärmningen? Är man en bättre soldat om man inte värmer upp och iställt ökar risken för skador? Och vad snackar du om, dom har ju så enhetlig klädsel det bara går att ha utan att knö sig ner i samma uniform. Jag må ha mina åsikter om avtalspersonal, men de som sprang det där loppet ser ju respektabla ut och jag tror det var ett mycket lyckat tillfälle ur rekrytering och informations synpunkt.

Link to comment
Share on other sites

Men lilla lilla Christer.

"Men lilla lilla" dxl.... :)

För det första så skulle jag önska att du kunde hålla lite högre nivå än att försöka nedvärdera mig.

 

Jag säger ju bara min åsikt. Och nej de har inte enhetlig klädsel. En har solglasögon, en har reflex,

några har vattenflaskor som hänger ner utanför uniformen, några har basker å några fältmössor.

 

 

Ang. ifall det var lyckat ur rekryterings och informationssynpunkt så tror jag inte som dig.

Möjligen att det kan attrahera vissa personer, men jag tror inte att det är dessa som man helst vill

ha i HV.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...