UAV Posted November 7, 2006 Report Share Posted November 7, 2006 (edited) Försvaret har väl aldrig varit så litet som idag och i händelse av invasionshot är det, tycker jag, väl mycket begärt av de krigsplacerade att försöka kämpa emot förutsatt ett kraftigt numerärt underläge. Om folket rustar ner varför ska då ett fåtal försöka göra det bästa av situationen? Skulle ni som är krigsplacerade infinna er för mobilisering i detta fall? Edited November 7, 2006 by UAV Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krigsmakten Posted November 7, 2006 Report Share Posted November 7, 2006 Invasionsrisken är ju väldigt låg just nu. Om det mot all förmodan skulle bli en invasion är det ingen idé att mobilisera ett uniformerat motstånd. Vi får göra som bagdadborna som ogillar koalitionen, det är vår möjlighet. Flygvapnet kanske kan göra sitt bästa under en liten stund i inledningen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Born Posted November 7, 2006 Report Share Posted November 7, 2006 Helt klart skulle jag inställa mig för tjänstgöring, inget snack om saken. Bara för att vi har ett bantat försvar innebär det inte att vi står helt handfallna som uniformerat försvar. Eller som det skulle bli i det här fallet, ett försök att fördröja en eventuell angripare så länge som möjligt tills vi får hjälp från andra nationer (läs EU i första hand). Att störa och fördröja är tyvärr det enda vi kan göra mot en antagligen överlägsen motståndare. Och gör vi inte det så förtjänar vi inget annat än att bli ockuperade. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hornet Posted November 7, 2006 Report Share Posted November 7, 2006 Jag skulle åka till MOB plats helt klart men i övrigt hur det skulle gå sedan är ju oklart. Gäller väl att göra det bästa av det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frallan Posted November 7, 2006 Report Share Posted November 7, 2006 En viktig fråga man får ställa till sig själv innan mönstringen. Vill jag göra detta, och i värst fall, kommer jag att kunna fullfölja det.? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DaRaven Posted November 7, 2006 Report Share Posted November 7, 2006 Självklart skulle man ta sitt ansvar och inställa sig på angiven plats.. Vi ska alla ändå dö någon dag - gör det hellre för något jag tror på än på ett misskött ålderdomshem ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Passare Posted November 7, 2006 Report Share Posted November 7, 2006 En viktig fråga man får ställa till sig själv innan mönstringen. Vill jag göra detta, och i värst fall, kommer jag att kunna fullfölja det.? Exakt! Lite sent att ställa sig frågan efter GU (gäller kanske inte i det gamla tvångsförsvaret), men har man dragit på sig utbildningskostnaden så får man väl vara beredd att ställa upp. För att inte tala allmänt om det "samhällskontrakt" som trots allt existerar i någon mening. Invasionshotet är litet, men staten kan ju fortfarande behöva soldater för att skydda Sverige. Att Stormakt röd kommer simmande med sina amfibievagnar à la kalla kriget är ju inte enda sättet att attackera ett land. Invasioner kan ju ske med begränsade styrkor ur något politiskt perspektiv (Grisbukten, har för mig att kanadensarna gjorde en landstigning något år innan D-dagen mm). Att försöka ta sig till en utbombad flottbas utan örlogsfartyg kanske inte är en drömsits. Man får väl i ett sådant läge situationsanpassa, fixa en AK och ett gäng försvarsladdningar och övergå till fria kriget. Ganska enkel fråga egentligen. Så ser min värld ut (renderad av min lilla fyrkantiga militära matrishjärna) /Passare Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Furir Razer Posted November 7, 2006 Report Share Posted November 7, 2006 Håller med DaRaven. Hellre då för att försvara mitt land än på nåt hem i ett ockuperat land Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krigsmakten Posted November 7, 2006 Report Share Posted November 7, 2006 Jag ställer gärna upp i fria kriget, åtminstone några år till. Risken är väl att de där vi väntar oss hjälp ifrån, EU-NATO, kanske är en del av problemet... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Slöbevakarn Posted November 7, 2006 Report Share Posted November 7, 2006 Självklart skulle jag rycka in om kallelsen kom och inställa mig. Att inte dyka upp enligt mig är det samma som att ge upp. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PIFF Posted November 7, 2006 Report Share Posted November 7, 2006 För mig är det en självklarhet! Har faktist svårt att förstå mig på dem som inte ställer upp. Hur funkar dem? Konstig parallell kanske men, om de ertappar t.ex. en tjuv i färd med att stjäla deras cykel, lackar dem inte då!!! Vad jag menar är att om någon behandlar dig illa och du har möjlighet att påverka, visst agerar du, vem är man om man bara viker ned sig? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manbane Posted November 7, 2006 Report Share Posted November 7, 2006 Om dom så lade ner försvaret helt skulle jag ställa mig och kasta kottar på den lede fi's stridsvagnar om det vore min enda möjlighet att försvara vårat land. Även om jag kan se logiken i att kanske ge upp striden om det var så illa att grankottar var allt jag hade att tillgå, så skulle jag rent känslomässigt aldrig kunna acceptera det. Kanske om man mosar in en hel bunt med kottar i kanonröret så får dom pipsprängning? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
C 2.a pjäs Posted November 7, 2006 Report Share Posted November 7, 2006 Klart man ställer upp. Det jag är mest orolig för är om poliser förklaras som "icke kombattanter" och skall fungera som polis under ockupationsmakten. Men, då slutar jag och blir väl bandit som ni andra... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dr. T-68 Posted November 7, 2006 Report Share Posted November 7, 2006 Kämpa är väl ganska givet om inte läget ser alltför brunt ut. Då gäller det nog att retirera, samla och kämpa vidare. Målet måste ju vara att bli av med de "röda" från vår mark. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skuggan Posted November 7, 2006 Report Share Posted November 7, 2006 jag vet inte om jag skulle ta mig till min beordrade mobplats (vilken det nu än är, jag har ingen order i nuläget) skulle snarare försöka ta mig till närmsta militära förband och anmäla mig där... men ja, jag skulle defenitivt inställa mig på ett eller annat sätt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dxl Posted November 7, 2006 Report Share Posted November 7, 2006 (edited) Har faktist svårt att förstå mig på dem som inte ställer upp. Hur funkar dem? Konstig parallell kanske men, om de ertappar t.ex. en tjuv i färd med att stjäla deras cykel, lackar dem inte då!!! Vad jag menar är att om någon behandlar dig illa och du har möjlighet att påverka, visst agerar du, vem är man om man bara viker ned sig? Så du tror inte att det som inte bär uniform kan göra sitt för Sverige? Att gå ut och dö för sitt land är ganska sällan det bästa sättet att tjäna det samma. edit får jag välja så dör jag hellre på ett ålderdomshem än i uniform edit2 iofs så kan man nog få tillbringa sina sista dagar i en uniform ävenom man är gammal om man ber riktigt snällt Edited November 7, 2006 by dxl Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
UAV Posted November 7, 2006 Author Report Share Posted November 7, 2006 (edited) Ditt jobb är inte att dö för ditt land, det är att få fienden att dö för sitt. Edited November 7, 2006 by UAV Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PIFF Posted November 7, 2006 Report Share Posted November 7, 2006 Så du tror inte att det som inte bär uniform kan göra sitt för Sverige? Att gå ut och dö för sitt land är ganska sällan det bästa sättet att tjäna det samma. Jag menade nog inte att det krävdes uniform för att kämpa, kan på rak arm räkna upp fem vänner som inte gjort GU men ändå är av "rätta virket"! Det jag menade var väl snarare att om någon kränker dig, ditt land eller din mamma då måste det få konsekvenser. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dxl Posted November 7, 2006 Report Share Posted November 7, 2006 Nu tangerar jag kanske OT, men har man inte gjort GU så ska man nog inte ha ett vapen i handen annat än i nödvärn när kriget kommer. Världen stannar inte upp bara för att det blir krig.... men nu tror jag det finns minst två trådar om det här redan så nu lämnar jag tråden.... PMa eller hitta tråden om någon vill fortsätta på ämnet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
033 Posted November 7, 2006 Report Share Posted November 7, 2006 Om jag får chansen att göra lumpen och blir krigsplacerad ser jag inget som i nuläget skulle få mig att inte ställa upp. Vill inte låta krigsromantisk men Mel Gibson fångade min åsikt rätt bra i sitt "Freedom"-tal i Braveheart. Men man måste inte slåss om man inte vill!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Darkwand Posted November 7, 2006 Report Share Posted November 7, 2006 Klart som fan att man skulle slåss dock då är ju utgångsläget rent av katastrofalt. Men har har ju något av en fobi att jag kommer att vara vid liv då vi upplever en katastrof liknande den då vi förlorade Finland. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gislemark Posted November 7, 2006 Report Share Posted November 7, 2006 Jag hade gjort allt för att "sätta käppar i hjulet" för ivan o hans vodkagäng. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bushi LG Posted November 7, 2006 Report Share Posted November 7, 2006 KÄMPA! -Ett givet val! Jag har ju själv valt mina vapenböder och om de skall kunna lita på mig så... Sedan kan ju kampen te sig på olika sätt. Så länge FM strider så strider jag. När FM lägger ner vapnet har vi förhoppningsvis lyckats påtvinga fienden vår vilja -om inte så skall han åtminstone inte få kuva min. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ragulin Posted November 8, 2006 Report Share Posted November 8, 2006 Ingen vet hur man egentligen hade agerat den dagen det skorpar till sig på allvar. När ungarna hänger i byxbenen och hustrun bönfaller dig att inte gå, så vetefan.... Jag HOPPAS och TROR att jag hade gjort mitt. Det är min grundinställning här i livet och så har den varit genom lumpen, Hv och som anställd. Emellertid tvekar jag på att en mobilisering skulle hinna ens rassla igång innan kriget var över oss, så det blir nog som Skogsbroder man finge slåss. Gå till jobbet på dagtid och på med skruden för att bekriga ockupanten på natten... Intressant det där med "polisens ställning i krig"! Är det riktigt klarlagt om polismakten skulle komma att lyda under ockupationsmakten? I så fall bleve man väl terrorist då! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
C 2.a pjäs Posted November 8, 2006 Report Share Posted November 8, 2006 Intressant det där med "polisens ställning i krig"! Är det riktigt klarlagt om polismakten skulle komma att lyda under ockupationsmakten? I så fall bleve man väl terrorist då! Nej. I nuläget är polisens uppgift att "bekämpa fienden". Men det diskuteras, eller har gjorts i alla fall, om att låta polisen bli "icke-kombattanter" och fortsätta vara poliser under en ockupationsmakt. Med allt vad det innebär... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rokare Posted November 8, 2006 Report Share Posted November 8, 2006 Hur många har idag en krigsplacering och vet exakt var de skall inställa sig? Ja förutom HV då.. GMY Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DaRaven Posted November 8, 2006 Report Share Posted November 8, 2006 Ja, man får ju hoppas att alla sina hv-soldater kommer att infinna sig när skiten träffar fläkten, annars så vet man ju faktiskt var de bor Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bomben77 Posted November 8, 2006 Report Share Posted November 8, 2006 Hur många har idag en krigsplacering och vet exakt var de skall inställa sig? Ja förutom HV då.. GMY Jag har det... om den dagen kommer då jag blir inkallad så blir det kanske inte ett så lätt beslut som somliga tror. Betänk att du ska lämna familjen och försvinna iväg till en mycket oviss framtid och inte vad du har att komma tillbaka till. Att lämna föräldrar och syskon är ju en sak men en gravid flickvän är nog inte så lätt..... jag kommer förmodligen att göra det, men säker kan man ju inte vara förrän det väl händer. Min placeringsort ligger ganska långt bort och jag är rädd för att den tiden inte kommer att finnas för mej att ta mej dit vid en ev. mob. Skulle så vara fallet så finns kanske möjligheten för lokala motståndsgrupper mm. i närheten av bostadsorten. Nu spekulerar vi ju vilt om hur vi kommer att agera vid ett sånt tillfälle och det är förhoppningvis inget vi kommer att få uppleva.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jerk Posted November 8, 2006 Report Share Posted November 8, 2006 Jag skulle ställa upp oavsett. Inte för "fosterlandet", inte för "ära", absolut inte för att bli "hjälte". Utan för vår demokrati, för vår rätt att skapa vår egen kultur och rättsordning. Men framförallt skulle jag göra det för mina barn och barnbarn som inte förtjänar att växa upp i ett land med godtycklig rättvisa och tveksamma statliga institutioner. Det är vår förbannade skyldighet till våra efterkommande! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest martin s Posted November 8, 2006 Report Share Posted November 8, 2006 Försvaret har väl aldrig varit så litet som idag och i händelse av invasionshot är det, tycker jag, väl mycket begärt av de krigsplacerade att försöka kämpa emot förutsatt ett kraftigt numerärt underläge. Om folket rustar ner varför ska då ett fåtal försöka göra det bästa av situationen? Skulle ni som är krigsplacerade infinna er för mobilisering i detta fall? njaaaaaaaaaaa tveksamt...om vi blir invderade (vilket jag inte tror) så är vi nog ganska rökta! Men inte helt säkert...u.s.a tex kunde inte knäcka lilla vietnam och ryssarna kunde inte knäcka afkanistan! vårt försvar är ganska litet men välutrustat och välutbildat! mycket handlar nog om vilja. Fråga dej skjälv "ÄR VI SÄMMERE ÄN DOM?" storlek är inte allt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts