Jump to content

Ryska Hkp i tjetjenien

LRRP

Recommended Posts

Rysslands användning av helikoptrar i strid och transport under 2:aTjetjenien kriget aug 99- sept 00

Striderna i området har varit flytande över tiden och har väl i sanningens namn aldrig legat nere, varken före eller efter denna tidsrymd

Vid ingången i denna period hade Arméns (med mening till Ryska armén) flygstyrkor till gång till 68 helikoptrar (32 Mi 24 Hind, 26 Mi8 Hip, 8 Mi 26 Halo och några mi 9 hkper som fyllde CC rollen) Till detta kom ett 30 tal maskiner från flygvapnet och MVD.

Mi 8orna beväpnades enligt sedvanlig stil med arakkapslar och 7,62 ksp. IR skydd kunde ej monteras på vare sig Mi 24 eller Mi 8 då motorprestanda då brev bristfälliga, något som i Mi 24ans fall redan var dåligt från början.

Team om 4-6st hkper bildade team som fyllde rollen som CAS och in/utflygning av förband. Teamen delades ofta upp i två delar: Hunter/killer och observer/controller. Detta är ven vanligt i väst. En nyhet som man snabbt lärde sig var att arak visade sig vara dåliga för CAS då striden mellan markförband fördes på avstånd kortare än 150 meter, då precisionen var minst sagt bristfällig. Då egna soldater skadades och dödades så infördes 23mm akan som beväpning på vissa Mi 8, samt fler ksp (låter bekant) då detta innebar er direkt och punktverkande eld, samtidigt som mängden eld kunde täcka en ej försumbar yta.

Ingen dedikerad hkp FAC utbildning fanns från början bland marktrupperna så detta löstes på plats, eller ibland så hade hkper egen Airborne FAC.

Fllygtids uttagningen var mycket stor. En normal besättning flög 6-8 timmar PER DAG. Som riktmärke så flyger en rysk hkp besättning i snitt 12-40 timmar per år i fredstid, under nittiotalet var årliga flyguttag på 10-15 timmar per år vanliga. Lite statistik:

Antal avfyrade AT6: 1 708st (9 st dud, träff i mål 76%)

Arak 80mm: 85 269 st

Akan och ksp: 150 000+ proj

Hjälteinsatsen Nr 1: en besättning fick äran att ropa in sitt anropsnamn till tornet för landning….39 gånger….samma dag.

Förluster:

11 Mi 24 ( + eventuellt 4)

12 Mi 8 ( + eventuellt 11)

Stridskador på 72 st hkp.

Svårt skadade eller dödade besättningsmedlemmar: 36

Skadorna åstadkoms till mycket stor del av finkaliber eld (7.62 och 5,45mm Kalashnikov) som visade sig bita på både Mi 24 och Mi 8. Bland annat dödades två besättningsmedlemmar i Mi 24 av 7,62mm eld(bekräftat döda, tvist om hkp typ).Pansarskyddet på Mi 8 visade sig var för litet och på helt fel ställen. Viss mekanik, främst växellådor visade stor motståndskraft, medan oljesystem och bränsletankar visade sig ha katastrofalt dålig resistens mot finkalibereld. Dessa maskiner ( de nödlandade) kunde oftast räddas genom snabba insatser, besättningen däremot hade ibland inte någon sådan tur, då hkper på marken drar till sig skrot.

En studie som utförts av IAI (Israel Aircraft industries) och en rysk haverikommision pekade dock på något annat problem. Maskinerna var så oergonomiskt(besättningsmässigt) byggda och avioniken så komplex i sin användning att besättning hade händerna fulla med att flyga sin hkp, då de istället borde koncentrera sig på striden. Detta ledde till minst 7 CFIT (Controlled flight into terrain) olyckor där hkper flögs in i stolpar,berg och hus. Detta kan även delvis härledas till bristfällig utbildning i låghöjdsflygning.

Något jag inte visste var att Ka 50 var aktiv i konflikten, om än i 2 exemplar ( prototyper, har ladrig tagits i produktion, kommer heller nog aldrig att göra det), detta som spaningshkp. Elddopet för Ka 50 kom alltså 18år efter dess jungfrutur.

Resultatet som hkperna kan ändå sägas var godkänd då de gjorde enorma insatser med bristfällig materiel ( reservdelsbrist och krånglande maskiner ledde till en 46% tillgänglighet) och i vissa fall otillräcklig utbildning: Dock fanns det gamla rävar från Afgaland konflikten samt tidigare strider i Tjetjenien. Hero of the Soviet Union mottagaren och Rysslands mest kände hkp förare,Nikki Maidanov, dödades dock den 12 januari av en prickskytt då han landade sin Mi 17 vid Khankala, även andrepiloten omkom, medan teknikern ombord kraschlandade hkpn.

Resultatet av operationerna är att en redan barskrapad arméflyg avdelning nu lider ännu mer då duktiga och i vissa fall oersättliga besättningar förlorats samt att pengar som borde gå till modernisering av hkp flottan nu går till att försöka hålla de man har i luften.

Källor: AFM, Huvet, SHK

Intressant. Jag har för mig att jag läste på ett forum att en KA-50 dessutom skickades ned till Eritrea/Etiopien-kriget som rasade på för fullt där för några år sedan. De ryska vapentillverkarna tyckte tydligen att det kriget skulle vara en utmärkt plattform för att marknadsföra sin nya vapen. B.la så utrustades den ena sidan med MiG-29:or och den andra fick Su-27:or. Till de flestas förvåning visade sig det att Su-27:an var överlägsen MiG-29:an i närstrid, när det egentligen var MiG-29 som tillverkats för att vara det bästa "dog-fight"planet. Jag tror det var ngt liknande... :D

Som alltid beror det väl helt på vad det är för källor. Nedan iaf en utmärkt sidan, bland annat med "russian AF losses".

http://www.aeronautics.ru/

Får intrycket av att de flesta olyckor snarare beror på tekniska/mänskliga fel snarare än tjetjenerna. Ett exempel med 2 Su-25:or som flög in i en bergsvägg nedan.

http://www.aeronautics.ru/news/news001/news041.htm

Edited by Informatör

Får intrycket av att de flesta olyckor snarare beror på tekniska/mänskliga fel snarare än tjetjenerna. Ett exempel med 2 Su-25:or som flög in i en bergsvägg nedan.

Man ska inte tro för mycket på ryssarnas siffror. Om Ryssanra fick bestäma så hade dom inte förlorat ett enda plan eller soldat och fienden förlorat minst 90 miljoner soldater :unsure:

Är ingen officiell rysk sida till att börja med.

Minst lika bra som de källor LRRP hänvisade till. Mer detaljerade om inte annat vilket gör att man kan granska dem mer noggrant.

För övrigt så förstår jag som vanligt inte riktigt vad mistaken menar. Ryssarna har varit ganska frikostiga med att erkänna förluster i Tjetjenien. Det har på sikt bara gynnat militären.. t.ex. ska man inom kort tid inte skicka annat än yrkessoldater till Tjetjenien etc.

Edited by Informatör

Ryssarna har varit ganska frikostiga med att erkänna förluster i Tjetjenien.

Organisationen ryska soldaters mammor/lr någonting-ni vet den som skickade iväg mammor till afghanistan som slet med sig sina söner tillbaka hem.

PÅstår att alla ryska siffor ska man antingen multiplicera med 4 eller dividera med 4. tex säger ryska officiella källor att 10 ryssar dog och 40 tjetjenier dog så är den sanna siffran antagligen tvärtom dvs 40 ryssar och 10 tjejtenier.

lika bra man avslutar den här diskusionen om hur många ryssar som dött i tjetjenien för det kommer för alltid att vara bra många fler än Ryssarna uppger

Tråden handlar om ryska hkp förluster och inget annat

*the mistaken som är medskyldig i OT brottet*

Edited by the mistaken

Informatör: På vilket sätt är din källa mer tillförlitlig än mina? mitt huvud kan jag förstå, men de andra två vägrar jag gå med på, om du nu ens vet vilka det är, en av dem tvivlar jag på att du ens vet vad förkortningen står för.

Att två Su 25 kraschade är inget ovanligt, då spatial desorientering ofta drabbar roteledaren först, då han inte har något plan att följa. Då han bränner in i berget är det försent att göra en upptagning för rotetvåan och även han får en ofrivillig markkontakt, eller på fackspråk: CFIT. Sverige hade även dubbel CFIT haverier med gamla AJ och S Viggen, då dessa saknade markkollisionsvarning samt att deras HUD var mindre avancerad än dagens.

CFIT och Spatial desorientering är fortfarande en mycket stor pilotdödare världen över.

....Skadorna åstadkoms till mycket stor del av finkaliber eld (7.62 och 5,45mm Kalashnikov) som visade sig bita på både Mi 24 och Mi 8....

Precis. Jag gav en alternativ länk som ger en annan bild som i stort sett tar upp tekniska och mänskliga fel i större utsträckning snarare än tjetjeneld. Även om sådant givetvis förekommer med. Intressant i sammanhanget är att många av förlusterna är detaljerat beskrivna vilket gör att man kan granska dem på ett annat sätt (kritiskt som med alla källor givetvis) än vad som är fallet med dina angivna förkortningar.

Det var ingen vidare kritik mot dig, snarare ett enkelt konstaterande att det finns motsträviga källor. Ryssarna vet nog bäst själv hur det står till. Det är ingen kommunistdiktatur längre där man skickas till Sibirien om man pratar bredvid mun. O jag misstänker att en rysk värnpliktig gärna säger vad han sett/upplevt under sin tour of duty.

-------------------------------------------------------------------------

Gamla jänkar-Stingers funkar än, har ju skjutit ner en Su-25:a t.ex. Hm, är det överskott från Afghanistan måhända?

Edited by Informatör