Furir Razer Posted November 7, 2006 Report Share Posted November 7, 2006 Satt och diskuterade i goda väners lag när frågan om Vp betyget dök upp. Kan man få detta betyg ändrat genom att gå nån utbildning efter de man muckat. tex HV eller 3 mån Vp???? Frågan var väl främst om man kunde få upp sitt betyg till 10-7-7, så man kan söka till US. Link to comment Share on other sites More sharing options...
DaRaven Posted November 7, 2006 Report Share Posted November 7, 2006 Satt och diskuterade i goda väners lag när frågan om Vp betyget dök upp.Kan man få detta betyg ändrat genom att gå nån utbildning efter de man muckat. tex HV eller 3 mån Vp???? Frågan var väl främst om man kunde få upp sitt betyg till 10-7-7, så man kan söka till US. Befordringsutbildning eller KFÖ.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Furir Razer Posted November 7, 2006 Author Report Share Posted November 7, 2006 Vart går man sådan?? Betyget är inget som kan ändras genom HV Kompanichef eller? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sperens Posted November 7, 2006 Report Share Posted November 7, 2006 Vart går man sådan?? Betyget är inget som kan ändras genom HV Kompanichef eller? Jag har ringt och pratat med RekryC och dom säger att eventuell hemvärnstjänst inte har någon som helst inverkan på ditt betyg, tyvärr. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Svejk Posted November 7, 2006 Report Share Posted November 7, 2006 Jag vet att det har disskuterats att en höjning av betyget genom tjänstgöring i hemvärnet, ingenting är klart. Men om det genomförs så tar det väl ungefär lika lång tid till dom genomför det systemet som allt annat tar innom FM. Link to comment Share on other sites More sharing options...
DaRaven Posted November 7, 2006 Report Share Posted November 7, 2006 I princip hopplöst att få till stånd en befordingsutbildning, vilket nog har avhandlas i en drös trådar här på forumet (hitta bl.a. http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=10711&hl=). Det behövs helt enkelt inte så ånga befäl längre att man måste utbilda upp fler än de som finns. Och KFÖ för ditt krigsförband finns ju antagligen inte längre (brukar ju vara så för de flesta). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Conan Posted November 7, 2006 Report Share Posted November 7, 2006 Sedan kan man ju alltid få sitt betyg höjt/sänkt EFTER utlandstjänstgöring. Men då gäller ju så klart att ha 10-7-7 från början. Så det är kanske egalt i sammanhanget. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Furir Razer Posted November 7, 2006 Author Report Share Posted November 7, 2006 Sedan kan man ju alltid få sitt betyg höjt/sänkt EFTER utlandstjänstgöring. Men då gäller ju så klart att ha 10-7-7 från början. Så det är kanske egalt i sammanhanget. taskigt för dem som ligger under x-7-7 och vill iväg då, lite moment 22 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dexter Posted November 7, 2006 Report Share Posted November 7, 2006 taskigt för dem som ligger under x-7-7 och vill iväg då, lite moment 22 Det är ingen rättighet att få åka på utlandstjänst bara för att man vill. Varför lägga ned en drös pengar och utbildningstid på att låta folk höja betygen när det finns folk med över X-7-7 som vill åka? /D Link to comment Share on other sites More sharing options...
DaRaven Posted November 7, 2006 Report Share Posted November 7, 2006 Sedan kan man ju alltid få sitt betyg höjt/sänkt EFTER utlandstjänstgöring. Men då gäller ju så klart att ha 10-7-7 från början. Så det är kanske egalt i sammanhanget. taskigt för dem som ligger under x-7-7 och vill iväg då, lite moment 22 Yes.. Kanske dags att se över det här systemet som sagt - förut var det ju iaf teoretiskt möjligt att höja upp betygen. Nu är det i praktiken hopplöst. Det är ingen rättighet att få åka på utlandstjänst bara för att man vill. Varför lägga ned en drös pengar och utbildningstid på att låta folk höja betygen när det finns folk med över X-7-7 som vill åka? Med tanke på vilken variation och med vilket godtycke betygen sätts så är det väl överhuvud taget ett ganska dåligt mått på vilka vi ska skicka utomlands skulle jag säga. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Furir Razer Posted November 7, 2006 Author Report Share Posted November 7, 2006 Tycker systemet haltar lite. Ett betyg som sätts när man är 19-20år ska sitta i även när man kanske kommer över 25 och får för sej att söka. Jag tror ju faktiskt man kan ändras lite som person på 5-6 åren, eller? Dexter Visst de finns folk som vill söka och som redan har tillräkliga betyg men de verkar ju som om FM vill få in fler sökande och då kanske de personer som ligger under 10-7-7, hade varit ett alternativ om de får möjlighet att försöka höja sina betyg. Att man ska ta in alla under x77 e kanske inte rätt sätt men att möjligheten ska finnas. De kan ju finnas andledningar till att man inte fick bättre betyg, som har ändrats. Link to comment Share on other sites More sharing options...
MastY Posted November 7, 2006 Report Share Posted November 7, 2006 Jag har fått förklarat för mig att de ska skrota betyget i sin nuvarande form och att de nu ska skriva en mycket längre och mycket mer personlig utvärdering av soldaten där även plutonskamraterna ska ha sagt sitt. Tycker jag låter som en bra idé. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted November 7, 2006 Report Share Posted November 7, 2006 Jag har fått förklarat för mig att de ska skrota betyget i sin nuvarande form och att de nu ska skriva en mycket längre och mycket mer personlig utvärdering av soldaten där även plutonskamraterna ska ha sagt sitt. Tycker jag låter som en bra idé. Ja, men jag ställer mig tvivlande till att slutresultatet blir så mycket annorlunda. Fortfarande kommer det att ges betyg. Första siffran ersätts dock med "För närvarande lämplig för utlandstjänst eller ej". /K Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning Kimster Posted November 7, 2006 Forumsledning Report Share Posted November 7, 2006 Satt och diskuterade i goda väners lag när frågan om Vp betyget dök upp.Kan man få detta betyg ändrat genom att gå nån utbildning efter de man muckat. tex HV eller 3 mån Vp???? Frågan var väl främst om man kunde få upp sitt betyg till 10-7-7, så man kan söka till US. Två fel med denna tråden 1. Den ligger helt fel. Pliktverket är till för ämnen om de som ska mönstra eller rycka in eller precis ryckt in. 2. Ämnet betyg återfinns i ett flertal redan existerande ämnen. Nu har jag råkat missa denna därav min sena låsning, men eftersom denna tråd inte innehåller speceillt mycket nytt stänger jag den oavsett och hoppas trådstartaren provar sökmotorn nästa gång innan han startar en ny tråd. tips.. http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=596 låst / Kimster BlåGul Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts