Jump to content

Åker på vakans, FS12 2006


Recommended Posts

Blev uppringd av Kungens folk i går...kan du åka som skytt på Ptgb 203...inryck 11 Nov?

1 V utb , 1 V ledigt sedan ner...hemma lagom till hojsäsongen...bättre än så blir det inte !

 

Klart jag kan, flygunderstöd av fästmön och tummen upp från jobbet.

 

Undviker att läsa för mycket om våra inssatsområden då suget alltid blir för stort då hehe.

Men nu behöver jag lite hjälp....finns det bilder , länkar till hemsidor av folk som är där nere eller var nere på 10-11:an ?

 

Vill se hur man bor och vad som finns där nere, nåt braoha som skall med ? Väder o vind osv...

Sitter o söker och läser såklart men det finns så mycket att sortera.

 

Pte Carlström

Link to comment
Share on other sites

vädret i MeS under dec - mars (2005-2006) var allt mellan 25 C plus med MYCKET damm och 10C minus med 20 cm blötsnö.... Campen var ju inte byggd då så vi gillade läget med mycket lera och boende i sjv tält vilket funkade utmärkt!

Nu e de ju barrackboende inne på camp och ptrl tält eller safehouse på ptrl vilket alltid e trevligt...

 

 

 

Vad vill du veta mer?

 

PM:a eller bumpa denna tråd.....

Link to comment
Share on other sites

vädret i MeS under dec - mars (2005-2006) var allt mellan 25 C plus med MYCKET damm och 10C minus med 20 cm blötsnö.... Campen var ju inte byggd då så vi gillade läget med mycket lera och boende i sjv tält vilket funkade utmärkt!

Nu e de ju barrackboende inne på camp och ptrl tält eller safehouse på ptrl vilket alltid e trevligt...

 

 

 

Vad vill du veta mer?

 

PM:a eller bumpa denna tråd.....

 

 

Tja...väldigt olika då alltså!

 

 

Undrar lite över området, uppgifter osv.

Alltid kul att höra mer ..

Link to comment
Share on other sites

Blev uppringd av Kungens folk i går...kan du åka som skytt på Ptgb 203...inryck 11 Nov?

1 V utb , 1 V ledigt sedan ner...hemma lagom till hojsäsongen...bättre än så blir det inte !

 

Klart jag kan, flygunderstöd av fästmön och tummen upp från jobbet.

 

Undviker att läsa för mycket om våra inssatsområden då suget alltid blir för stort då hehe.

Men nu behöver jag lite hjälp....finns det bilder , länkar till hemsidor av folk som är där nere eller var nere på 10-11:an ?

 

Vill se hur man bor och vad som finns där nere, nåt braoha som skall med ? Väder o vind osv...

Sitter o söker och läser såklart men det finns så mycket att sortera.

 

Pte Carlström

 

Du får ha det så trevligt. Svårt att hålla dig hemma?

Link to comment
Share on other sites

Blev uppringd av Kungens folk i går...kan du åka som skytt på Ptgb 203...inryck 11 Nov?

1 V utb , 1 V ledigt sedan ner...hemma lagom till hojsäsongen...bättre än så blir det inte !

 

Klart jag kan, flygunderstöd av fästmön och tummen upp från jobbet.

 

Undviker att läsa för mycket om våra inssatsområden då suget alltid blir för stort då hehe.

Men nu behöver jag lite hjälp....finns det bilder , länkar till hemsidor av folk som är där nere eller var nere på 10-11:an ?

 

Vill se hur man bor och vad som finns där nere, nåt braoha som skall med ? Väder o vind osv...

Sitter o söker och läser såklart men det finns så mycket att sortera.

 

Pte Carlström

 

Du får ha det så trevligt. Svårt att hålla dig hemma?

 

 

Nej, men det var ett bra tillfälle, "bara" 5 månader passar mig bra...+ att jag gjort 3 världsdelar hehe..

Pengarna kommer väl till pass , hus , bröllop o annat som Ulrika kan tänkas villja ha dem till ;)

 

Själv då?

Carla

Link to comment
Share on other sites

Blev uppringd av Kungens folk i går...kan du åka som skytt på Ptgb 203...inryck 11 Nov?

1 V utb , 1 V ledigt sedan ner...hemma lagom till hojsäsongen...bättre än så blir det inte !

 

Klart jag kan, flygunderstöd av fästmön och tummen upp från jobbet.

 

Undviker att läsa för mycket om våra inssatsområden då suget alltid blir för stort då hehe.

Men nu behöver jag lite hjälp....finns det bilder , länkar till hemsidor av folk som är där nere eller var nere på 10-11:an ?

 

Vill se hur man bor och vad som finns där nere, nåt braoha som skall med ? Väder o vind osv...

Sitter o söker och läser såklart men det finns så mycket att sortera.

 

Pte Carlström

 

Du får ha det så trevligt. Svårt att hålla dig hemma?

 

 

Nej, men det var ett bra tillfälle, "bara" 5 månader passar mig bra...+ att jag gjort 3 världsdelar hehe..

Pengarna kommer väl till pass , hus , bröllop o annat som Ulrika kan tänkas villja ha dem till ;)

 

Själv då?

Carla

 

Har tackat nej till FS12 och FS13. Måste fixa lite med plugget å så. Men det suger i missionstarmen, får se vad som händer framöver.

Damen din ska inte med då?

Link to comment
Share on other sites

Tja...väldigt olika då alltså!

 

 

Undrar lite över området, uppgifter osv.

Alltid kul att höra mer ..

 

Eftersom du blir skytt på pansarbuss 203 så kan du vänta dig långa och många eskorter eftersom bepansrade fordon ofta behövs med hänvisning till IED hotbilden ( vilken varierar över tiden...)

 

Har du tur / otur så väljer din Gruppchef att sätta dig på vakttjänst och då kan det ju bli en hel del postande.... ( inte alltid som vagnsbesättningar går vakt nu för tiden pga körtidsschema)

Link to comment
Share on other sites

Nej hon får stanna hemma, även om hon väl kunde tänka sig att åka med, fast det fanns ingen vakans till henne.

 

Ja visst suger det i tarmen.....

 

Blev uppringd av Kungens folk i går...kan du åka som skytt på Ptgb 203...inryck 11 Nov?

1 V utb , 1 V ledigt sedan ner...hemma lagom till hojsäsongen...bättre än så blir det inte !

 

 

 

Inryck 27 Nov och nedrotation 11 Dec skall det vara ....

Link to comment
Share on other sites

provar i denna tråden som här verkar vara några som vet!

 

Hur många ptgb 203 är stationerade där nere .

Eller hur många "besättningar"??

 

MVH Sebbe

 

(som sökt som skytt till fs14 och undrar hur många tjänster det finns)

 

vi hade ett tiotal på plats när jag åkte hem i slutet februari i år....

Link to comment
Share on other sites

Hur var standarden på gym, löprundor, PX och framförallt....maten ?

 

På Balkan hade vi oftast bra mat och bra råvaror...Afrika va ju sådär måste jag säga...

 

Hur var postgången ? Tänker skicka ner paket med braohagrejer kanske ...

Link to comment
Share on other sites

provar i denna tråden som här verkar vara några som vet!

 

Hur många ptgb 203 är stationerade där nere .

Eller hur många "besättningar"??

 

MVH Sebbe

 

(som sökt som skytt till fs14 och undrar hur många tjänster det finns)

 

vi hade ett tiotal på plats när jag åkte hem i slutet februari i år....

 

TACK :banana

Då är där några stycken.

 

nu ska jag inte störa denna tråden mer.

 

Lycka till allesammans /Sebbe

Link to comment
Share on other sites

Hur var standarden på gym, löprundor, PX och framförallt....maten ?

På Balkan hade vi oftast bra mat och bra råvaror...Afrika va ju sådär måste jag säga...

 

 

Gymet sägs vara bra, jag satte nog aldrig min fot där inne...

 

Löprundan, det är ungefär 900m runt campen innanför muren, numera är stora delar asfalterade så man slipper det mesta av dammet. (kommer förvisso inte vara erat största problem).

 

Maten var oerhört mycket bättre än i afrika, inget FN beställnignssytem här inte.

 

 

Hur var postgången ? Tänker skicka ner paket med braohagrejer kanske ...

 

Posten är det ju lite si och så med, om jag förstod det hela rätt så gick det som vanligt bättre att skicka saker till landet än från, och ville man skicka något så det kom fram inom närtid så fick man vända sig till det tyska fältpostkontoret.

Link to comment
Share on other sites

@ SFC Ljungan

 

Lite OT, men Sergeant, ar det samma som SFC i utlandet?

 

Jupp, SFC står ju för Sergant First Class och är den grad man får som Gruppchef i utlandsstyrkan.

Detta gäller avsett om det är ens första tjänstgöring eller ens tionde vilket jag tycker är lite synd då det urholkar systemet när våra Nato kollegor ser en 20 årig svensk med grad motsvarande 10-12 års tjänstgöring enligt deras synsätt på grader.

 

(Det finns säkert någon som kan reda ut detta bättre än jag men slängde iväg ett kort svar så länge...)

Link to comment
Share on other sites

@ SFC Ljungan

 

Lite OT, men Sergeant, ar det samma som SFC i utlandet?

 

Jupp, SFC står ju för Sergant First Class och är den grad man får som Gruppchef i utlandsstyrkan.

Detta gäller avsett om det är ens första tjänstgöring eller ens tionde vilket jag tycker är lite synd då det urholkar systemet när våra Nato kollegor ser en 20 årig svensk med grad motsvarande 10-12 års tjänstgöring enligt deras synsätt på grader.

 

(Det finns säkert någon som kan reda ut detta bättre än jag men slängde iväg ett kort svar så länge...)

 

För att röra till det lite och vara extra möp-jobbig så vill jag nämna att det varierar mellan missionerna om Gruppchef är Sergant First Class (sergeant) eller Sergant (Furir).

Dock verkar SFC vara det vanligaste.

Link to comment
Share on other sites

Tack for det! Under GU satt jag och forsokte lista ut vilken grad som motsvarade den svenska Sergeant-graden och beroende var man kollade (ordbocker etc.) sa var det allt ifran SFC, 1SGT & MSGT. Furir var lite enklare - SSG.

 

Nu var det problemet avklarat!

Link to comment
Share on other sites

HAr kollat lite på bilderna från resedagboken, undrar lite över uniformen.

 

Är det blå basker ?

 

Vad är det för material i jackorna ? Tycker de ibland ser ut som "smocken"

 

Kängorna ? samma "peter pan " som i Afrika ?

 

Är det förbjudet att bära huvudbonad i området ? Ingen verkar ju göra det hehe.

Link to comment
Share on other sites

HAr kollat lite på bilderna från resedagboken, undrar lite över uniformen.

 

Är det blå basker ?

 

Vad är det för material i jackorna ? Tycker de ibland ser ut som "smocken"

 

Kängorna ? samma "peter pan " som i Afrika ?

 

Är det förbjudet att bära huvudbonad i området ? Ingen verkar ju göra det hehe.

 

Baskern är den "vanliga" utlandsstyrkebaskern, mao mörkblå.

 

Jackorna (öken uniformen), är gjorda i ribbstopp bomull med vissa inslag av plast. Vad jag har förstått så är det samma som i smocken version 2 (har förmodligen fel här...).

 

Kängorna, är dels peter pan, men även Mindel Desert Fox.

 

Huvudbonad är det inget krav på, iom att man tidigare har haft att välja på basker, beige "bassäkhatt" eller då en grön fältmössa. Så har många valt att inte ha något på huvudet på campen.

 

Under FS11 köptes ett gäng beige kepsar med isaf märke in för att slippa nyttja den gröna fältmössan till den beiga uniformen.

Link to comment
Share on other sites

Är det blå basker ?

Ja, mörkblå med baskertecken m/02 för armén. Samma används även på Balkan numer. Infördes i och med UniR FM 2003.

 

Vad är det för material i jackorna ? Tycker de ibland ser ut som "smocken"

Vet inte vilken resedagbok du läst men vissa bilder visar säkert 2002 adyk och då är det någon sorts gore-tex. För exakta specifikationer föreslår jag att du läser igenom kravspecen som ligger på fmv.se under aktuella upphandlingar. 90T är någon sorts rip-stop.

 

Kängorna ? samma "peter pan" som i Afrika ?

Med "peter-pan", menar du då de gröna kängorna av ungefär samma modell som sjöstridskängan (fast i grön mocka)? Annars har jag sett en hel del bilder på folk med Meindl Desert Fox.

 

Är det förbjudet att bära huvudbonad i området ? Ingen verkar ju göra det hehe.

Tydligen har någon även tillåtit en beige basebollkeps med ISAF-märke. Kan det vara för att hatten är så ful att ingen vill synas i den?

Link to comment
Share on other sites

XXX

 

Tjena Carla! Ditt gamla nöt! Torskar igen?

Bra o ha-kittet som du skulle posta, är det alla medaljer? Blir ett tungt jäkla paket då ju!

Jag fick också förfrågan men tackade nej....det gjorde ont i hela kroppen kan jag meddela.

Men va f*n...LA03, FS10(11) och sedan FS12 blir för mycket! En vacker dag så står man väl där på Swedint/LG igen! ;)

Håll fanan högt Carla!

 

/2615 DS LA03

".

PS. 203707 är min gamla vagn. Hälsa henne!

Gud förbjude att dom har målat över vår "galjonsbild"

 

EDIT: Blev mitt gamla befattningsnummer från Kosovo....ändrat nu

Edited by apc302
Link to comment
Share on other sites

XXX

 

Tjena Carla! Ditt gamla nöt! Torskar igen?

Bra o ha-kittet som du skulle posta, är det alla medaljer? Blir ett tungt jäkla paket då ju!

Jag fick också förfrågan men tackade nej....det gjorde ont i hela kroppen kan jag meddela.

Men va f*n...LA03, FS10(11) och sedan FS12 blir för mycket! En vacker dag så står man väl där på Swedint/LG igen! ;)

Håll fanan högt Carla!

 

/2615 DS LA03

".

PS. 203707 är min gamla vagn. Hälsa henne!

Gud förbjude att dom har målat över vår "galjonsbild"

 

EDIT: Blev mitt gamla befattningsnummer från Kosovo....ändrat nu

 

Hallå Thomasen ! :P

 

Nja , de ringde och jag sa ja...som vanligt när Kungen kallar haha...

 

Blir en lagom tripp detta! Men visst suger det i missionstarmen , men man är ju vuxen nu och har andra värderingar osv ..eller ?

 

Blir mest proteinpulver och läsbart som skickas ner hehe...

 

Klart jag håller fanan hög, det blir Mighty Delta stuk som vanligt B)

Syns i siktet !

Carla

Link to comment
Share on other sites

  • henke changed the title to Åker på vakans, FS12 2006

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...