C 2:744 Posted November 6, 2006 Report Share Posted November 6, 2006 Skulle vilja veta lite mer om tjänsten som Stabsass/samband i utlandstjänst i allmänhet och i Afghanistan i synnerhet. Vet att arbetsuppgifterna bland annat handlar om hantering av datanycklar och dokument men skulle gärna vilja veta lite mer. Vad jag förstår handlar det inte om att operativt bemanna sambandsutrustningen på campen. Medger tjänsten några möjligheter att se missionsområdet eller sitter man bara på campen och häckar? Stabsass/sb kan inte sökas av personer utan genomförd värnplikt till skillnad från många andra stabsass tjänster. Vilken skillnad i arbetsuppgifter föranleder detta? Har sökt på forumet och på andra ställen men inte lyckats få svar på mina frågor. Vore kul om någon som varit i denna eller liknande befattning kunde berätta lite mer. Svar på PM går också bra såklart. Thx Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nifer Posted November 8, 2006 Report Share Posted November 8, 2006 Skulle vilja veta lite mer om tjänsten som Stabsass/samband i utlandstjänst i allmänhet och i Afghanistan i synnerhet. Vet att arbetsuppgifterna bland annat handlar om hantering av datanycklar och dokument men skulle gärna vilja veta lite mer. Vad jag förstår handlar det inte om att operativt bemanna sambandsutrustningen på campen. Medger tjänsten några möjligheter att se missionsområdet eller sitter man bara på campen och häckar? Stabsass/sb kan inte sökas av personer utan genomförd värnplikt till skillnad från många andra stabsass tjänster. Vilken skillnad i arbetsuppgifter föranleder detta? Har sökt på forumet och på andra ställen men inte lyckats få svar på mina frågor. Vore kul om någon som varit i denna eller liknande befattning kunde berätta lite mer. Svar på PM går också bra såklart. Thx Mycket in/utkvittering av kryptonycklar, Ladda TAK/NBK (smartcards) kryptokort. Lämna ut/in mtrl. Sköta sektionens dokumenthantering. Vårdansvar sektionens bil. Rutinadministration som t.ex. uppdatera telefonkatalogen. Uppdatera intranätet om kompetens finnes. Bedömt kommer det vara en sb-ass och en is-ass på fs13. Innan har det varit en sb tillika is-ass. Klätterutbildning för torn och mast. Komma ut och se mycket beror helt och hållet på vilken inriktning sektionens officerare har, om dom vill ut mycket så finns det nog alla möjligheter att komma ut. Annars så får man försöka smila in sig hos de andra sektionerna. Att just stabass sb inte kan sökas av folk utan GU är nog mest bara en tillfällighet. Det är ju trevligt med lite kvinnlig fägring Därför har man nog tagit bort kravet på genomförd GU. Just SB/is-ass kanske är lite svårt att hitta tjejer som kan, så det ligger kvar... Jaja, jag spekulerar bara nu, jag tror att en "civil" stabsass skulle passa lika bra på G6 som någon av de andra sektionerna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts