Handvulp Posted November 6, 2006 Report Share Posted November 6, 2006 Hej! Då jag har alldeles för mycket tid över för mitt eget bästa, har jag länge gått och funderat på att tillverka vapenremmar för AK5 och AK4, det är en idé som jag av någon anledning inte kan få ur skallen. Det jag hade några undringar om är huruvida det finnes några aktiva här som skulle kunna tänka sig att testa en färdig produkt och eventuellt komma med synpunkter och idéer på hur den fungerar. Jag har några småtokiga idéer som jag hade tänkt sätta i verket. Vid eventuell färdig produkt (om jag nu kommer så långt.) så rör det sig absolut inte om några pengar, utan får jag klart en färdig produkt så skickar jag den som ett gratisprov om nu någon skulle vara intresserad av att pröva den, den enda betalningen som jag skulle vilja ha vore konstruktiva förslag på hur det skulle kunna förbättras eller vad som skulle kunna ändras. Jag vet att denna idé låter lite tokig, men som sagt, jag har inte kunnat få den ur skallen under en längre tid nu så jag tänkte att det var värt ett försök att åtminstone göra en eller två av dessa ideér och se om någon eventuellt känner för att prova dem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flak Posted November 6, 2006 Report Share Posted November 6, 2006 Finns många här som använder egentillverkade vapenremmar av olika slag, så du kan få hur mycket välgrundad kritik som helst. Sök på "syslöjd" eller kolla in Henkes strålande vapenrems-instruktion! Just vapenremmar är ju inte så svåra att bygga och det finns flera företag som säljer sådana, så eventuellt kanske borde din flit inriktas på andra nyttiga "bra-att-ha-saker" för soldaten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TheSaint Posted November 6, 2006 Report Share Posted November 6, 2006 Lyckas du tillverka en som du vill ha testad av experter så ta o skicka en till mig. Skjuter mest ksp men det ska nog gå ändå o gått om folk omkring mig om du vill att fler ska testa den. Så säg bara till när du e klar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hornet Posted November 6, 2006 Report Share Posted November 6, 2006 Vilken typ av rem hade du tänkt dig? Vanlig 2 punkts? eller 3 punkts? Snabb rem är alltid att föredra på dom flesta vapen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gislemark Posted November 6, 2006 Report Share Posted November 6, 2006 Har du inte ens mage att ta betalt för portot. Det hade iaf jag gjort. Jag förutsätter att eventuella försökskaniner är villiga att betala. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Furir Razer Posted November 7, 2006 Report Share Posted November 7, 2006 Ännu en villig försökskanin anmäler sej. Kör idag med den remen som finns på soldf sidan men är aldrig fel att prova nytt... Hör av dej Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sgt 1cl HuggyBear Posted November 7, 2006 Report Share Posted November 7, 2006 Hej ! Sitter själv och "bygger". Är gärna bollplan då jag är vänsterskytt och försöker anpassa remmen efter det... GMY Hej! Då jag har alldeles för mycket tid över för mitt eget bästa, har jag länge gått och funderat på att tillverka vapenremmar för AK5 och AK4, det är en idé som jag av någon anledning inte kan få ur skallen. Det jag hade några undringar om är huruvida det finnes några aktiva här som skulle kunna tänka sig att testa en färdig produkt och eventuellt komma med synpunkter och idéer på hur den fungerar. Jag har några småtokiga idéer som jag hade tänkt sätta i verket. Vid eventuell färdig produkt (om jag nu kommer så långt.) så rör det sig absolut inte om några pengar, utan får jag klart en färdig produkt så skickar jag den som ett gratisprov om nu någon skulle vara intresserad av att pröva den, den enda betalningen som jag skulle vilja ha vore konstruktiva förslag på hur det skulle kunna förbättras eller vad som skulle kunna ändras. Jag vet att denna idé låter lite tokig, men som sagt, jag har inte kunnat få den ur skallen under en längre tid nu så jag tänkte att det var värt ett försök att åtminstone göra en eller två av dessa ideér och se om någon eventuellt känner för att prova dem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eskil Posted November 7, 2006 Report Share Posted November 7, 2006 Jag är också på! Jag kör nu med en vapenrem som jag har tillverkat själv. Den är visserligen bättre än lädersnöret, men jag är ändå inte helt nöjd med den, så jag provar gärna något nytt. Jag insisterar på att betala för den ifall jag tycker att den är så bra att jag vill använda den. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SISU Posted November 7, 2006 Report Share Posted November 7, 2006 Givetvis är jag med på att vara försökskanin =) Har ifs en rem jag är nöjd med men vill alltid testa nå nytt . Betalar givetvis . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knighthawk Posted November 8, 2006 Report Share Posted November 8, 2006 Jag kan hjälpa dig också med utprovning om du behöver försökskaniner. Det är bara att höra av sig så löser vi det. Porto/ fraktkostnad inga bekymmer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TForce Posted November 11, 2006 Report Share Posted November 11, 2006 Jag ställer också upp om du behöver en kanin till. Givetvis står jag för frakt och portokostnader Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Handvulp Posted November 16, 2006 Author Report Share Posted November 16, 2006 Tjo! Tack för alla svaren! Jag har några ideér som jag håller på att försöka få fram. Det jag mest är ute efter just nu är att försöka komma på ett sätt att avlasta själva vikten av vapnet på ett smidigt sätt. Jag vet att det finnes många företag som redan tillverkar sådana här saker, men jag har bara fått den hopplösa idén i huvudet och kan inte bli av med den, så jag tänkte att jag skulle försöka göra något utav idén så småning om. Jag är väl medveten om vikten av snabbhet när det gäller sådana här saker, eftersom vapnet i en riktig situation kan betyda skillnaden mellan liv och död för soldaten. Men det jag funderar i riktning åt just nu, är en rem av bredare modell för att göra avlastningen utav vikten lite bättre. Jag har lite andra funderingar kring hur jag skall gå tillväga. Men som det ser ut just nu är det en bit mellan idé och färdig produktion dock. Men jag skall försöka hålla eder alla uppdaterade som är intresserade i allafall Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tigern Posted March 22, 2007 Report Share Posted March 22, 2007 Är det nån av er som har bra tips på vart man kan införskaffa lämpligt nylonband för en vapenrem. Jag letar efter ett styvt nylonband, bredd 35-40 mm i färgen svart eller mörkgrön. Har letat i sybutiker, friluftsbutiker, sadelmakareir m.m. Har även letat på internet, det mesta som man hittar är i olämpliga färger eller annars står det Biltema tvärs vöer bandet... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Handvulp Posted June 1, 2007 Author Report Share Posted June 1, 2007 Hm. Att bero på vapenremmar. För en tid sedan då jag hade på tok för mycket tid över för mitt eget bästa, så pratade jag en del om att göra olika vapenremmar. Nu har jag lyckats med konststycket att få 2 stycken jobb, som därigenom dödar mycket av min fritid, så jag lade ner hela det projektet. Ville bara låta folk som vart intresserade av idén veta varför det aldrig blev något av det hela. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eskil Posted June 1, 2007 Report Share Posted June 1, 2007 Att bero på vapenremmar. För en tid sedan då jag hade på tok för mycket tid över för mitt eget bästa, så pratade jag en del om att göra olika vapenremmar. Nu har jag lyckats med konststycket att få 2 stycken jobb, som därigenom dödar mycket av min fritid, så jag lade ner hela det projektet. Ville bara låta folk som vart intresserade av idén veta varför det aldrig blev något av det hela. Jag är fortfarande intresserad av idén. Tala om vad det var för ny revolutionerande vapenrem du hade i tankarna så kanske någon annan syr den. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts