Jump to content

Frågor om Extra mönsting?

Agentorange67

Recommended Posts

40 Ryggresningar

40 Situps

40 Armböjningar/sträckningar

Är armböjningar samma sak armhävningar?

Det står att man ska klara 40 st, men i vilken takt genomförs träningen, ska man göra det på 3 minuter 5 minuter eller hur länge? Ska en armböjning vara på en sekund?

Jag tycker att 40 ryggresningar är väldigt lätt, jag genomför det på detta sätt: lyfta ryggen hålla kvar där i 5sekunder ner och börja om? Gör jag nåt fel för 40st gör jag lätt!

Samma sak gäller situpsen för lätt, visserligen var farfar reserv officer och pappas bror kustjägare så jag kanske har bra gener.

Hoppas ni förstår vad jag menar.

40 Ryggresningar

40 Situps

Det står att man ska klara 40 st, men i vilken takt genomförs träningen, ska man göra det på 3 minuter 5 minuter eller hur länge? Ska en armböjning vara på en sekund?

Jag tycker att 40 ryggresningar är väldigt lätt, jag genomför det på detta sätt: lyfta ryggen hålla kvar där i 5sekunder ner och börja om? Gör jag nåt fel för 40st gör jag lätt!

Samma sak gäller situpsen för lätt, visserligen var farfar reserv officer och pappas bror kustjägare så jag kanske har bra gener.

förbered dig på att de kommer vara strikta armböjningar där befälen säger ner, upp eller kanske böj, sträck och då lär ju inte armböjningarna gå alltför snabbt. om du klarar 40 ryggresningar där du kan vara 5sekunder i överläget så tror jag inte att du kommer ha några problem på extramönstringen.

40 Ryggresningar

40 Situps

Jag skulle ta alla siffror man får inför extramönstrigen gånger 3 och lära mig göra så många strikta. Detta är förstås bara hur jag gör men något som inte skulle förvåna mig är om man får göra dessa tester när man redan är helt slutkörd. Precis som att man borde lära sig springa milen på en bra bit under 48 då benen mycket väl kan vara helt uttömda innan starten.

Train hard, extramönstra easy

• 4 months later...
  • 1 year later...

Hallå. Nu är det exakt 1 månad kvar till, vad försvarsmakten valt att kalla "informationsdag" för jägare osv. Jag vet inte riktigt hur man ska ta detta eftersom det kommer utföras diverse tester inkl. olika fysiska tester. Så jag undrar; finns det någon anledning att träna lite extra nu innan så man kan prestera till max? Och i så fall hur? Finns det kanske någon som har varit på denna infodag innan som kan ge några tips.

Alla tips och all information uppskattas.

Hallå. Nu är det exakt 1 månad kvar till, vad försvarsmakten valt att kalla "informationsdag" för jägare osv. Jag vet inte riktigt hur man ska ta detta eftersom det kommer utföras diverse tester inkl. olika fysiska tester. Så jag undrar; finns det någon anledning att träna lite extra nu innan så man kan prestera till max? Och i så fall hur? Finns det kanske någon som har varit på denna infodag innan som kan ge några tips.

Antar att det är infohelgen på K3 du pratar om?

Jag reserverar mig för att det kan ha ändrats, men jag vet åtminstone hur det verkade våren 05 och våren 06.

Du kommer få göra lite fystester av olika slag, och du kommer på prova på lite olika verksamhet. (Mycket mer än så tänker jag inte säga, för meningen är att du inte ska vara speciellt förberedd på vad som händer). Men målet med helgen är inte att på något sätt skicka hem folk för att de är i för dåligt skick, snarare att förbereda folk på vad som komma skall, och kanske ge de som inte är förberedda på tjänsten en chans att antingen ordna upp sin fysik eller byta tjänst. Åtminstone 05 fanns det personal från pliktverket på plats för att hjälpa till med eventuella omplaceringar för personer som kände att de inte skulle räcka till.

Så länge du inte är i jättedålig form just nu ser jag ingen anledning att träna extra inför just infohelgen, utan det är träna inför inryck som är det viktiga. Desto bättre form du är i fysiskt, desto lättare kommer du ha med den mentala biten.

Som sagt, ovanstående gäller om du menar infohelgen på K3 förutsatt att inget ändrats sedan 06.

Hur långt upp ska man ta sig på sit-upsen?

Tidigare var det att vid raka händer och händerna skulle mellan knäna. Nu är det nya regler då börjar situpsen i övre läget där magen är avslappnad och man går ned tills ländryggen tar i underlaget och upp till det övre läget.

testade nu och det känns ju som att det är jävla svårt att hålla still kroppen och huvudsakligen benen vid denna sortens sit up.

Men jag gymmade mage igår så det är kanske förklaringen

EDIT: du satan du har ett pm

EDIT 2: Jag gymmar just nu enligt MAX OT-metoden just för att jag behöver vara explosivt stark i min sport. Är detta DÅLIGT för min träning inför lumpen, är det bra, eller spelar det ingen roll?

Hur som helst tänker jag träna vanliga böjsträck och allt vad det ska vara.

Har inte sett något PM från dig i min inbox....

Att träna explosivt inför vpl är ungefär lika bra som att kissa i byxan när det är minus 30grader, mörker och snöstorm....

Läs här får du lite träningstips över hur jag anser att man bör vara tränad för att vara en bra soldat MFF - Militär Fysisk Fostran

menade första mönstringen, inte extramönstringen...men det här är kanske fel tråd att skriva i om det...

Känns ändå som att man ska kunna bära tungt i strid(t.ex en skadad) så iaf ben och bål bör väl vara explosiva muskler.

Samtidigt tror jag att mycket om inte det mesta av uthållighet sitter i hjärnan.

Antar att det är infohelgen på K3 du pratar om?

Informationsdag jägare :D, gäller det även fallskärmsjägare? Är det värt att pallra sig hela vägen till k3 från skogiga norrland....?

menade första mönstringen, inte extramönstringen...men det här är kanske fel tråd att skriva i om det...

Känns ändå som att man ska kunna bära tungt i strid(t.ex en skadad) så iaf ben och bål bör väl vara explosiva muskler.

Samtidigt tror jag att mycket om inte det mesta av uthållighet sitter i hjärnan.

Klarar dina explosiva muskler av maximala ansträngningar efter att ha jobbat konstant i åtta timmar? Om du inte har provat det så vore det nog på som plats att lyssna på folk som vet vad de pratar om.

Informationsdag jägare :worthy:, gäller det även fallskärmsjägare? Är det värt att pallra sig hela vägen till k3 från skogiga norrland....?

Vad jag vet så har fallskärmsjägarna separat extramönstring, men det kan ju ha ändrats. Men det märker du om du får kallelsen. Om det fortfarande är extramönstring som gäller för fallskärmsjägarna har du liksom inte så mycket val att åka ner, om du inte medverkar på extramönstringen blir du ju inte antagen. Då är en resa från norrlandsskogarna ett ganska litet pris att betala :tveka:

okej, FJS har extramönstring, i april/maj, man får kallelsen senast 4 veckor innan. Alla som har sökt får besked hurvida de får extramönstra. Tolkade "informationsdag på k3" som någon extra "öppethus" liknande tillställning för alla som har sökt till jägare. hoppas jag blir kallad till extramönstring, så ses vi där:D lycka till med träningen grabbar och tjejer :worthy:

p.s ,,Träna uthållighet i första hand! har sprungit backe med en långdistansskidåkare, han tränar nästan enbart långa pass, uppemot 2h total tid. Han är explosiv så han klarar sig,,, backe efter backe......

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...