Guest opt Posted November 5, 2006 Report Share Posted November 5, 2006 Hallå! Jag undrar om någon kan ge mig ett bra svar på om jag skulle kunna gå med i hemvärnet? Det är så att för ca 7 år sen så blev jag tagen med lite tabletter jag fått av en kompis och fick dagsböter för ringa inehav av dopingklassat medel. Dum grej som ångras men det var längesen. Har dragit ut belastningsregister på mig själv och det står inte med där. Idag bor jag med fru och barn i hus och börjar bli sugen på militärlivet igen. Det jag undrar då är, kommer någon instans att stoppa mig från att joina hv? Känns tråkigt att en sån skitgrej för länge sen ska få hindra en från att delta. Tacksam för svar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dxl Posted November 5, 2006 Report Share Posted November 5, 2006 Har du gjort värnplikt så ska det inte vara några större problem att söka och komma med i Hemvärnet. Har du inte gjort värnplikt så kan det bli lite svårare. Du skriver inget om hur gammal du är, men alternativ kan ju annars vara någon utav frivillig organisationerna eller tre månaders värnplikt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hornet Posted November 5, 2006 Report Share Posted November 5, 2006 Tresta ring kompani chef liknande på orten. Kanske fins någon på forumet som kan lotsa dig rätt om du talar om var i landet du fins. Är du inte med i belastnings registret så ska det inte vara några problem Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Engström Posted November 5, 2006 Report Share Posted November 5, 2006 (edited) Kan för övrigt säga att det upplevs som väldigt positivt om man vid intervjun berättar om såna saker (jämfört med om det kommer fram senare). Edited November 5, 2006 by Hans Engström Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lfskbat Posted November 5, 2006 Report Share Posted November 5, 2006 När jag gick komp C kurs på HvSS så diskuterade vi just denna fråga... gamla synder som man sonat! Inbjuden till kursen var en herre från MUST. Han visade "personakter" (anonyma) med olika förseelser. Vi diskuterade runt olika begångna brott osv. I ditt fall skulle jag rent spontant inte se några problem med antagning. Men!!! Det är den första kontakten med Komp C som kan vara avgörande. Tror nog inte du skulle ha några problem med antagning, ditt familjeliv beskriver du som normalt harmoniskt och så... Detta är nog viktigare!!! Välkommen i gänget! Ehhh!!! Vad kostar en tablett? :P NOT! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest opt Posted November 6, 2006 Report Share Posted November 6, 2006 (edited) Tack för svaren Jag är 29 år har gjort vpl. Känns tråkigt bara om ansökningen skulle falla på gamla saker. Men håller tummarna och ansöker. Tack igen... Edited November 6, 2006 by opt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Daniel_M Posted November 6, 2006 Report Share Posted November 6, 2006 Tack för svaren Jag är 29 år har gjort vpl. Känns tråkigt bara om ansökningen skulle falla på gamla saker. Men håller tummarna och ansöker. Tack igen... Tror inte att du skall behöva vara orolig, Om du fortsätter på samma spår som här så är det inga bekymer för dig. Välkommen! Hoppas att du kommer trivas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lfskbat Posted November 6, 2006 Report Share Posted November 6, 2006 Preskibtionstiden borde väl vara 5 år för en sådan liten sak? Om det är 10 år så sök i alla fall för det tar nog 3 år att komma med (pappersexercisen är inte att leka med ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Gref Posted November 8, 2006 Report Share Posted November 8, 2006 Tack för svaren Jag är 29 år har gjort vpl. Känns tråkigt bara om ansökningen skulle falla på gamla saker. Men håller tummarna och ansöker. Tack igen... Vilken del av vårt avlånga land bor du? Som någon skrev här i ett inlägg ovan så är det säkert någon som kan hjälpa dig till rätt komp osv.. Bor du i Skåne så är du välkommen och PM:a mig så ska jag se vad jag kan göra Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest martin s Posted November 17, 2006 Report Share Posted November 17, 2006 Hallå! Jag undrar om någon kan ge mig ett bra svar på om jag skulle kunna gå med i hemvärnet? Det är så att för ca 7 år sen så blev jag tagen med lite tabletter jag fått av en kompis och fick dagsböter för ringa inehav av dopingklassat medel. Dum grej som ångras men det var längesen. Har dragit ut belastningsregister på mig själv och det står inte med där. Idag bor jag med fru och barn i hus och börjar bli sugen på militärlivet igen. Det jag undrar då är, kommer någon instans att stoppa mig från att joina hv? Känns tråkigt att en sån skitgrej för länge sen ska få hindra en från att delta. Tacksam för svar. nej det tror jag inte...men länstyrelsen+polisen kollar upp alla sökane.mest efter grövre saker eller om du är för långt åt höger politiskt sett.sedan vill dom veta dina militära meriter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest martin s Posted November 23, 2006 Report Share Posted November 23, 2006 nej ...dom måste ju inte ha reda på allt om dom änns bryr sej. lycka till Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
justair Posted November 24, 2006 Report Share Posted November 24, 2006 När jag gick med i forntiden fick jag en fråga under intervjun: "Vad betyder det att du är övervakare?" Jag fick lägga rätt mycket energi på att förklara att jag inte var övervakad själv för att jag var en brottsling - utan snarare tvärtom. Det jag trodde skulle ses som positivt, att man var ett föredöme, tolkades tvärtom... Absolut bäst att klargöra precis allt som kan tänkas ställa till problem, innan det gör det! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik Adam Posted November 25, 2006 Report Share Posted November 25, 2006 nej det tror jag inte...men länstyrelsen+polisen kollar upp alla sökane.mest efter grövre saker eller om du är för långt åt höger politiskt sett.sedan vill dom veta dina militära meriter Hoppas att de är lika intresserade av politiska extremer, oavsett höger eller vänster. Själv har jag ett lika litet intresse av att få in folk som tycker det är OK att reclaima sönder skyltfönster och annan privat egendom (samt attackera polisen), som av att få in en fullfjädrad, aktivt propagerande nasse. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jöggaa Posted January 30, 2007 Report Share Posted January 30, 2007 Undrar hur kontrollen av en som söker till Hv ska kunna avslöja om vederbörande är höger eller vänsterextrem? om den sökande är ostraffad hur ska då en kontroll avslöja något, och är inte åsiktsregistrering förbjuden i grundlagen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts