RaVeN Posted November 5, 2006 Report Share Posted November 5, 2006 (edited) Som rubriken lyder vad är detta? 5.56 Edited November 5, 2006 by RaVeN Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KD803 Posted November 5, 2006 Report Share Posted November 5, 2006 Ser ut som en FX-hylsa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tinhead Posted November 5, 2006 Report Share Posted November 5, 2006 Som rubriken lyder vad är detta? 5.56 FX-am? var har du hittat den? Går den blanka silvriga delen att röra på? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jöjje Posted November 5, 2006 Report Share Posted November 5, 2006 (edited) Försvarsmakten tittar på en variant av FX som innebär att man kan använda det befintliga vapnet, dvs inte en kraftigt modifierat vapen kring en patron i 9x19mm längd som är vanligt. Det skulle kunna vara en sådan hylsa. Av hylsan att dömma får man dock byta slutstycke eller minst slutstyckshuvudet till ett med funktionen tungt slutstycke. Edited November 5, 2006 by jöjje Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RaVeN Posted November 5, 2006 Author Report Share Posted November 5, 2006 (edited) Den silvriga delen går att snurra och om man kunde trycka ihop den blir den lika lång som en standard 5.56 till ak5, har provat men den går ej att trycka ihop. Edited November 5, 2006 by RaVeN Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
NBC Posted November 5, 2006 Report Share Posted November 5, 2006 FX till 9x19 ser i alla fall ut så här: http://img296.imageshack.us/img296/106/img1003qf1.jpg Delarna som sitter ovanpå den kortade 9mm hylsan splittras men så ser det ju inte ut att fungera med 5.56mm om det nu är en FX hylsa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
CBRN-fåne Posted November 5, 2006 Report Share Posted November 5, 2006 (edited) Ryssarna utvecklade en pistongdriven teleskopisk ammunition där gasen var helt inkapslad i hylsan. Således blev vapnet extremt tyst. Gasen tryckte ut pistongen som i sin tur tryckte iväg kulan. Jag har en mumma-länk till en sida om den ammunitionen på jobbet men jag hittar den inte hemmifrån trist nog. Jag återkommer med den på måndag. Edit: Länk till ryssarnas SP-ammo. Edited November 6, 2006 by CBRN-fåne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tinhead Posted November 5, 2006 Report Share Posted November 5, 2006 Ser då ut som fx-am... http://www.simunition.com/cartridges/fx_training_en.php Däremot verkar det kräva specialbyggda vapendelar :( Functions in Simunition® converted service weapons Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
InfSsk Posted November 5, 2006 Report Share Posted November 5, 2006 Det är en färgammunitions hylsa. Den silvriga delen har precis som någon skrivit varit ihoptryckt och behöver speciella vapendelar. Om jag inte har helt fel så ska det bara vara ett litet hål ned i hylsan på den silvriga delen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RaVeN Posted November 5, 2006 Author Report Share Posted November 5, 2006 Det är en färgammunitions hylsa. Den silvriga delen har precis som någon skrivit varit ihoptryckt och behöver speciella vapendelar. Om jag inte har helt fel så ska det bara vara ett litet hål ned i hylsan på den silvriga delen. Japp det är ett litet hål. Tack för svaren anser att jag fått svar på frågan. /Raven Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ignorance Posted November 5, 2006 Report Share Posted November 5, 2006 Fan vad de vore nice o f köra sib med FX för o verkligen på lite "real touch" på de hela Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cf112 Posted November 5, 2006 Report Share Posted November 5, 2006 Jag diskuterade FX-am med en Kapten på MSS för ett par veckor sen och dom har ett färdigt system. Detta ska ut på förbanden troligtvis nästa år. Han nämnde vilka förband och hur många uppsättningar osv, men det enda jag lyssnade efter var P7 och som jag uppfattade det så var det uppsättning till ett kompani som var aktuellt. Ansiktsmask är bla nödvändigt. Det gör enligt uppgift in i h-vete ont att bli träffad. Betydligt värre än paintball. Dvs fältmässighet och låga ställningar kommer instinktivt. Du vill INTE bli träffad... Systemet kommer troligtvis inte till AK4 utan endast AK5. Om HV vill utnyttja systemet blir det till att låna AK5 från förrådet. Alla som är grundutbildade på AK5 får använda vapnet. Viss uppfräschning /avrostning innan osv... Lite fakta, lite spekulationer. Facit får vi med tiden... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
-donTomaso- Posted November 5, 2006 Report Share Posted November 5, 2006 Såna där hylsor ligger det och dräller av i Stora Sätra på Livgardet, var där på b-styrka för ett tag sen åt grundläggande SIB-kursen för officerare. Stod några lådor FX-ammo i ett rum och jag snackade med en av instruktörerna, han hade feta blåmärket och sa att det gjorde skitont att bli träffad. Vet inte om de körde med FX på kursen eller om det var instruktörerna som hade lekt lite. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DaRaven Posted November 5, 2006 Report Share Posted November 5, 2006 Fick pilla lite med Ak5 och en M4 för FX när jag gick FBU:s SIN-kurs i Halmstad för några år sedan, verkade jävligt skoj Synd att det tagit så lång tid innan det händer något på den fronten bara. Den instruktör jag pratade med verifierade också att det gjorde skitont att bli träffad. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RaVeN Posted November 5, 2006 Author Report Share Posted November 5, 2006 Jag diskuterade FX-am med en Kapten på MSS för ett par veckor sen och dom har ett färdigt system. Detta ska ut på förbanden troligtvis nästa år. Han nämnde vilka förband och hur många uppsättningar osv, men det enda jag lyssnade efter var P7 och som jag uppfattade det så var det uppsättning till ett kompani som var aktuellt. Ansiktsmask är bla nödvändigt. Det gör enligt uppgift in i h-vete ont att bli träffad. Betydligt värre än paintball. Dvs fältmässighet och låga ställningar kommer instinktivt. Du vill INTE bli träffad...Systemet kommer troligtvis inte till AK4 utan endast AK5. Om HV vill utnyttja systemet blir det till att låna AK5 från förrådet. Alla som är grundutbildade på AK5 får använda vapnet. Viss uppfräschning /avrostning innan osv... Lite fakta, lite spekulationer. Facit får vi med tiden... Paintball kan också göra jävligt ont...., denna belönades jag med på en match i Piteå 2002. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LtLag Posted November 6, 2006 Report Share Posted November 6, 2006 Några år sedan jag gjorde lumpen märker man.... FX-am - är det någon typ av ersättare för Sim-fire systemet så att man skjuter "riktiga" kulor istället för laser???? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ing Posted November 6, 2006 Report Share Posted November 6, 2006 Några år sedan jag gjorde lumpen märker man.... FX-am - är det någon typ av ersättare för Sim-fire systemet så att man skjuter "riktiga" kulor istället för laser???? Ja, färgkulor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knekt Posted November 6, 2006 Report Share Posted November 6, 2006 Några år sedan jag gjorde lumpen märker man.... FX-am - är det någon typ av ersättare för Sim-fire systemet så att man skjuter "riktiga" kulor istället för laser???? Ja, färgkulor. Ja, på färgkulor. Nej på ersättare för BT/Sim-Fire. De två systemen kompletterar varandra vid olika typer av övningar. FX fungerar inte på långt håll och finns enbart i 5.56 och 9mm. Sim-Fire finns till de flesta vapensystem, grovkalibrika inkluderade. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ing Posted November 6, 2006 Report Share Posted November 6, 2006 Poäng till dig där Knekt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gator Posted November 7, 2006 Report Share Posted November 7, 2006 (edited) FX fungerar inte på långt håll Med precision upp till ca 30m, enl en ssk-instruktör på LG, sen blir det lite si och så... Edited November 7, 2006 by Gator Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frantic Posted November 8, 2006 Report Share Posted November 8, 2006 Alltså är den bara så gott som begränsad till SIB? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cratti Posted November 8, 2006 Report Share Posted November 8, 2006 Alltså är den bara så gott som begränsad till SIB? Sammanstöt i tät skog? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
King Kill Posted November 8, 2006 Report Share Posted November 8, 2006 Sammanstöt i tät skog? Hur känsliga är "färgkulorna" om de tex träffar ett löv/mindre gren i skogen? Går de sönder? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik_G Posted November 9, 2006 Report Share Posted November 9, 2006 Precis vad jag tänkte på. Finns ju "lite" mer ivägen i tät skog. Å andra sidan har ju motståndaren inte med sig "de fyra BT-träden" om man övar med FX istf BT-systemet, så det kanske går på ett ut? /E Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
raulito Posted November 9, 2006 Report Share Posted November 9, 2006 Jag frågade nån major på stora sätra. och han sa att det här systemet var väldigt dyrt så hv kommer nog få vänta ett tag för att använda detta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pal Posted November 9, 2006 Report Share Posted November 9, 2006 Paintball kan också göra jävligt ont...., denna belönades jag med på en match i Piteå 2002. Jag har provat båda, både paintball och fx, en 9 mm uzi för övrigt. Paintball gör ondare. Paintball har högre utgångsenergi än vad man anväder sig av med fx. Fx går rakare än vanliga paintball vapen. Men dyra tävlingsvapen för paintball går såklart minst lika rakt som fx, men det kräver mer av vård och materiel för att få painball att gå rakt. Paintball har betydligt längre räckvidd än fx. Paintball vapen har ju oftast också "orealistiskt" hög eldhastighet jämfört med riktiga vapen och fx ammo. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knekt Posted November 9, 2006 Report Share Posted November 9, 2006 Paintball kan också göra jävligt ont...., denna belönades jag med på en match i Piteå 2002. Jag har provat båda, både paintball och fx, en 9 mm uzi för övrigt. Paintball gör ondare. Paintball har högre utgångsenergi än vad man anväder sig av med fx. Fx går rakare än vanliga paintball vapen. Men dyra tävlingsvapen för paintball går såklart minst lika rakt som fx, men det kräver mer av vård och materiel för att få painball att gå rakt. Paintball har betydligt längre räckvidd än fx. Paintball vapen har ju oftast också "orealistiskt" hög eldhastighet jämfört med riktiga vapen och fx ammo. Det är väl lite skillnad i anslaget mellan FX i 9mm och 5.56? Men vad gäller paintball finns det ju en del rätt intressanta produkter "over there": http://rap4.com/paintball/os/series-marker...-21_158_82.html http://rap4.com/paintball/os/series-marker...21_158_298.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RaVeN Posted November 9, 2006 Author Report Share Posted November 9, 2006 Har en gammal Shocker 4x4 (markör) som går snuskigt rakt dubbelskott så träffar det boll i boll. Utgångshastigheten på en paintballmarkör får ej överstiga 300 feet/sec (under tävling), någon som vet vad FX har för utgångshastighet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
InfSsk Posted November 10, 2006 Report Share Posted November 10, 2006 Har en gammal Shocker 4x4 (markör) som går snuskigt rakt dubbelskott så träffar det boll i boll.Utgångshastigheten på en paintballmarkör får ej överstiga 300 feet/sec (under tävling), någon som vet vad FX har för utgångshastighet? 280 m/s ungefär. Och ja det kan göra riktigt ont. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hornet Posted November 10, 2006 Report Share Posted November 10, 2006 hur många joul är anslags energin då? Fins ju Airsoft vapen som gör 550-600fps och det käns ju en del Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts