Jump to content

Däckbyte

Vc_90

Recommended Posts

Köpte ny bil för några veckor sedan. Till denna hörde ett par sommardäck på LM-fälg samt ett par vinterhjul på stålfälg.

När det för några dagar sedan blev dags för däckbyte fick jag höra av arbetskamrater att jag inte kan använda samma bult utan är tvungen att köpa nya. De ser enligt herrarna messerschmitt (f'låt Danne) olika ut till LM-fälg och stålfälg. Stämmer detta eller är jag utsatt för ett redigt practical joke? :banghead:

Det beror på..

En del lättmetall fälgar har så tjockt gods så att bulten inte når nog långt in.

Sedan kan det vara olika i vinkeln mellan bult och hålet.

Men du kan lätt kolla genom att ta loss en bult å se genomsticket mm..

Glöm inte att efterdra lättmetallfälgar efter nåra mil.. annars tappar man bultar å det kan gå illa :(

Är du osäker så lämna in "stålsvinet". Det är bättre att stå med blossande kinder och ha gjort bort sig än att chansa att det är rätt bultar för att sedan se hjulet komma rullande förbi bilen på motorvägen. Jo jag vet PRECIS vad jag pratar om...

När vi ändå är inne på ämnet att byta däck. Gjorde det på lilla corsan häromdagen och märker efter en kvarts slit att jag satt på framhjulen på fel sida. HF hamnade till vänster och VF hamnade till höger. Pilen man ser på däcket som ska symbolisera däckets rotationsriktning är alltså åt fel håll. Gör detta något?

När vi ändå är inne på ämnet att byta däck. Gjorde det på lilla corsan häromdagen och märker efter en kvarts slit att jag satt på framhjulen på fel sida. HF hamnade till vänster och VF hamnade till höger. Pilen man ser på däcket som ska symbolisera däckets rotationsriktning är alltså åt fel håll. Gör detta något?

Du dör antagligen inte på grund av detta, men det kan vara värt att byta tillbaka snart. Framförallt har det väl (enligt vad jag fått mig itutat) effekt på regnegenskaperna.

Du dör antagligen inte på grund av detta, men det kan vara värt att byta tillbaka snart. Framförallt har det väl (enligt vad jag fått mig itutat) effekt på regnegenskaperna.

Ja, det har ju med mönstringen på däcken att göra. Sen slits ju däcken olika med hänsyn till balanseringen och av den anledningen är det bra om dom sitter på "rätt" plats år efter år.

- HvPrsk

Det är väldigt obra..

Inte bara regn utan det är många egenskaper som förändras.

Har du otur så är däckstommen byggd efter rotationsriktningen och nu kör du den baklänges..

Ut å byt!

Däck utan rotationspil kan man däremot sätta var man känner för det, speciellt bra om man vill få ett jämt slitage.

Men det verkar som dom däcken försvinner mer och mer.

Du får ju ett extra 30min träningspass ;)

Om du har dubb, riskerar dubben att lossna, då de är förankrade så det tål belastning åt ett håll. Tänk lite hur djurs klor är konstruerade. Bra grepp åt ett håll, mycket lite åt anndra hållet.

Mvh Wedberg

Jag gjorde likadant för några år sedan. upptäkte det första dagen jag skulle köra i slaskigt väglag. Däcken var konstruerade för att via mönstret kasta ut vatten, slask och annat obra åt sidorna. (Det såg väldigt finurligt ut i reklamen i alla fall...) Problemet var att nu kastade däcket in det slippriga slasket under sig självt, med effekten att jag konstant körde runt på en "kudde" av vattning halvsmält snö. Det räckte med att titta lite elakt på gaspedalen under körning för att man skulle spinna loss...

Och glöm inte att bästa däcken SKALL vara BAK oavsett om det är fram- eller bakhjulsdrift.

Va?! Är det sant? Verkligen?

Fan också, men det var väl tur då att jag fick reda på det nu så jag hinner byta..

Hur i hela friden kan det komma sig?

*känner mig dum som en kastrull*

Jo, di säger det, di som kan...

Enkelt pedagogiskt experiment för att visa på vad som händer när fästet är sämre på bakhjulen än fram:

1 Leta reda på en gammal leksaksbil

2 Tejpa fast bakhjulen

3 Låt bilen åka nerför en ramp

4 studera hur bilen åker baklänges nerför rampen

Jag har å andra sidan alltid de bästa hjulen fram. Jag föredrar att kunna styra framför att ha en stabil bil vid inbromsning. Det krävs dock en hel del erfarenhet (läs grusvägskörning) att kunna parera en instabil bakvagn. :lala:

/Ace (inte riktigt klok)

• 2 years later...
  • 3 weeks later...
*bump*

Mina sommardäck har nått vägs ände och det är dags att skaffa nya inför våren. När på året har verkstäderna bäst priser på sommardäck?

Faktiskt så brukar de ha det framåt vårkanten när det är dags att smälla på de nya sulorna. Då kommer varenda däckverkstad/bilverkstad ut med kampanjer o specialpriser.. Iaf gjorde vi så på min gamla verkstad.

*bump*

Mina sommardäck har nått vägs ände och det är dags att skaffa nya inför våren. När på året har verkstäderna bäst priser på sommardäck?

Faktiskt så brukar de ha det framåt vårkanten när det är dags att smälla på de nya sulorna. Då kommer varenda däckverkstad/bilverkstad ut med kampanjer o specialpriser.. Iaf gjorde vi så på min gamla verkstad.

Annars kan du åka till en mindre däckshandlare på hösten och fråga om han kan göra ett bra pris på "förra säsongens" däck.

Att ha saker liggandes på lager kostar som sagt. Så du kan nog få ett välldigt bra pris.

Det är inga problem att köpa "gammla" däck.

(Eller så gör ni som jag, skaffa barn med ett fruntimmer vars bror är däckgrossist :) )

Enkelt pedagogiskt experiment för att visa på vad som händer när fästet är sämre på bakhjulen än fram:

2 Tejpa fast bakhjulen

Jag har å andra sidan alltid de bästa hjulen fram. Jag föredrar att kunna styra framför att ha en stabil bil vid inbromsning. Det krävs dock en hel del erfarenhet (läs grusvägskörning) att kunna parera en instabil bakvagn. :baskerPa:

/Ace (inte riktigt klok)

Gammal tråd, men jag är inte helt enig i att de bästa däcken skall vara bak. Jovisst om det man är rädd för är sladd skall de bästa däcken vara bak. Men får du sladd har du kört för fort.

Jag sätter alltid de bästa däcken fram. Detta då jag prioriterar bromsförmågan på bilen. Hinner jag inte bromsa har jag förvisso också kört för fort men vad om lille Kalle på väg till skolan plötsligt är mitt i vägbanan? Jag passerar ett flertal skolor, förskolor, dagis på väg till jobbet. Att få sladd på bilen och hamna i diket eller i en annan bil kan vara illa, men då är det som egel plåt mot plåt och med airbags, sidokrockskydd och annat har du ändå betydligt bättre skydd än kalle om du mejar ner honom i 30km/h..

Min mardröm är att köra på en mjuk trafikant, speciellt om det är ett barn. Jag sladdar hellre av E6an i 110knyck än kör på en 6 åring i 30km/h.

2 Tejpa fast bakhjulen

Jag har å andra sidan alltid de bästa hjulen fram. Jag föredrar att kunna styra framför att ha en stabil bil vid inbromsning. Det krävs dock en hel del erfarenhet (läs grusvägskörning) att kunna parera en instabil bakvagn. :baskerPa:

/Ace (inte riktigt klok)

Gammal tråd, men jag är inte helt enig i att de bästa däcken skall vara bak. Jovisst om det man är rädd för är sladd skall de bästa däcken vara bak. Men får du sladd har du kört för fort.

Jag sätter alltid de bästa däcken fram. Detta då jag prioriterar bromsförmågan på bilen. Hinner jag inte bromsa har jag förvisso också kört för fort men vad om lille Kalle på väg till skolan plötsligt är mitt i vägbanan? Jag passerar ett flertal skolor, förskolor, dagis på väg till jobbet. Att få sladd på bilen och hamna i diket eller i en annan bil kan vara illa, men då är det som egel plåt mot plåt och med airbags, sidokrockskydd och annat har du ändå betydligt bättre skydd än kalle om du mejar ner honom i 30km/h..

Min mardröm är att köra på en mjuk trafikant, speciellt om det är ett barn. Jag sladdar hellre av E6an i 110knyck än kör på en 6 åring i 30km/h.

Problemet är då igen att när du bromsar så låser sig bakhjulen först, och du ser dig omkörd av din egen bakdel.

För att motverka detta släpper ESP samt ABS på bromstrycket på både fram- och bakaxeln.

Har du däremot de bästa däcken bak, så kommer ABS att styra om så att max bromstryck hamnar på bakdäcken, bromsarna på framaxeln kommer att pumpa, men bilen kommer att vilja gå rakt fram så ESP kommer inte att obstruera, under förutsättning att bromsningen inte sker i en kurva.

@Proto

Det är personer som resonerar som du som inte bara kör över lilla Kalle. Du kör över lilla Kalles dagisklass med hela bredsidan....

Det mest trafiksäkra, utan undantag, oavsett om du är Schumacher eller inte, har fram- eller bakhjulsdriven bil:

Bästa däcken bak!!

Låser bakhjulen först? På vilken bil då? Bilar som låser bakhjulen först snurrar oavsett hur bra däcken är. Varför låsa bakhjulen först när man bromsar för att så låta olika "räddningssystem" ge dig en längre bromssträcka genom att låta frambromsarna pumpa och bakhjulen bromsa mest när de tär framhjulen som är de som hejdar bilen bäst?

Låter lite dumt och tråkigt för lille Kalle..

Jag kan inte heller minnas att frugans astra -06 med abs och antispinn uppförde sig på detta viset sist vinter, vare sig på vägen eller på de arrangerade iskörningarna.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...