Jump to content

Frukost

falken_

Recommended Posts

Är i full färd med att fixa frukost. Sen man flyttade har man kommit ifrån sin gamla vana med att alltid, ALLTID äta havregrynsgröt med minimjölk och några mackor med ost på varje morgon i och med att man får serverad frukostbuffé varje morgon. Så nu blir det mer flingor och yoghurt och nybakta frallor. Vad brukar stå på er frukostmeny?

Vardagar: ett par (hembakta) mackor med ost alt. leverpastej och ett redigt glas mjölk. Alternativt corn flakes med äppelmos.

Helg: Typ som ovan :P Kanske med ett ägg till om jag känner för det. Ibland lyxar jag till det med pancakes.

Har jag godis eller någon form av sockerkaka kvar sen kvällen innan så slinker det ner också.

Filmjölk/fruktyoggi med flingor/müsli, anternativt manna- eller havregrynsgröt.

Därutöver en eller två smörgåsar (utan smör) med ost/skinka/leverpastej och gurka/tomat/paprika på.

Ett stort glas vatten till detta

Först: Kaffe och snus medan man ligger i sängen och ser på morgonnyheterna. När en någorlunda medvetandegrad infunnit sig kompletteras detta med en rejäl tallrik gröt med russin i, lingonsylt och mjölk. Sen står jag mig fram till elva i alla fall :navy:

4 dl mjölk, en svätt fun light, 3 dl havregryn, knappt 1 dl kaseinprotein (gärna samma smak som saften) mixa väldigt lätt och häll i!

Vill man lyxa till det har man i lite frysta bär :)

En annan favorit är 3 dl nyponsoppa, 1 dl mjölk, en feting sked keso (neutral) och en massa havregryn!

Lite mer hardcord är annars....4 dl minimjölk, 2 msk linfröolja, 3 dl havregryn, örtsalt! :camo:

enjoy....och kom ihåg att stavmixern är din bästa vän!

Frukost? Magen har i likhet med hjärnan inte fått igång alla drivrutiner än när jag vaknar så det blir brunch 2h senare eller när jag har tid. Vatten går alltid ner.

När det händer sig att en frukost slinker ner så blir det musli alt havregrynsgröt eller 2 dubbelmackor.

Har man tur blir det en frukostblandning från "överskottet i garderoben".

Annars:

2 portioner havregrynsgröt (varje dag sedan 5 år eller nåt sånt), 3 grova mackor med smör o salami, mycket mjölk och en frukt (apelsin eller banan) till "efterrätt"

Riktigt gott med frukost faktiskt....

Givet att jag får sova ut (händer sällan), så kan det bli:

Alt 1. bacon och ägg, baked beans, stekta tomater och stekta champinjoner, juice, rostat bröd med marmelad, te (minst 3 muggar med mjölk och socker).

Alt 2. bacon och ägg, kaffe, juice, rostbröd med marmelad, amerikanska pannkakor med lönnsirap

Beror på vilken sida av Atlanten som lockar den dagen.

Annars, CC light och/eller svart kaffe, en cigg och SvD

Har inte ätit en ordentlig frukost på en skoldag de senaste 5 åren. Blandar två skopor måltidsersättning med en halv liter mjölk i en shaker och springer till tåget. Gott, näringsrikt och man är mätt ända till lunch.

Jag har fått lära mig följande ramsa:

Eat breakfast like a king,

lunch like a prince,

dinner like a common

and snacks like a beggar

(frukost är det viktigaste målet på dagen.........ju!)

Själv äter jag yogurt, juice, mackor, frukt, kaffe och snus till frukost. Lunch hinner jag oftast inte med och middag äter jag vid 8-tiden.

Jag lever inte enligt min ramsa :(

Havregrynsgröt med linfrön

2 Stekta ägg

STOR kopp Grönt te

Kan hända att det slinker ner en mesemacka *älska*

Lunch blir av skolmatskaraktär med en liten prottedrink till..

Minst två koppar te runt eftermiddagen.

Middag kan vara varierad, avslutas med en kopp grönt.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...