Jump to content

Ny IP i 1 hvbat BLEG

Recommended Posts

1 hvbat/BLEG rekryterar friskt nya hv-soldater och givetvis vill alla till IP. Nu ska det till och med sättas upp en tredje insatspluton.

Hur är det möjligt när det i 1:a och 2:a IP finns soldater som inte fullgör sitt kontrakt? Vore det inte bättre att först fylla de plutonerna med aktiva soldater?

De som inte fullgör sitt kontrakt borde föras över till hv-komp tills dess att de har möjlighet att göra sina timmar.

Hur har ni det med kontraktsuppfyllnader i era IP?

1 hvbat/BLEG rekryterar friskt nya hv-soldater och givetvis vill alla till IP. Nu ska det till och med sättas upp en tredje insatspluton.

Hur är det möjligt när det i 1:a och 2:a IP finns soldater som inte fullgör sitt kontrakt? Vore det inte bättre att först fylla de plutonerna med aktiva soldater?

De som inte fullgör sitt kontrakt borde föras över till hv-komp tills dess att de har möjlighet att göra sina timmar.

Inte alla..

Finns det en Plut.ch till den 3:e plutonen? Isåfall kanske man som plut.ch vill ha ett förband som huvudsakligen är rekryterat ur samma kommun som man själv tillhör.

Jo, om man tillhör 101 eller 102 Insatspluton så verkar det som det mest logiska och det är det förmodligen också.

Det kan dock finnas andra faktorer som du och jag inte känner till. Mitt tips är helt enkelt att du frågar C 1.bat/bleg hur/varför/osv?

Tillhör inte själv någon insatspluton, så det där med kontraksuppfyllnad har jag ingen uppfattning om.

Tror inte att insatsplutonerna i blekinge kan erbjuda bättre kamratskap en mitt nuvarande hemvärnskompani och därför söker jag mig inte till insats. Om man däremot skulle skapa en insatspluton som ingår i kompaniet så skulle jag gärna skriva på.

Mvh Harald

Vi har bara haft 1 person under 3 år som inte har uppfyllt sitt kontrakt.

Nu är personen på väg till ett kompani i bataljonen, av egen villja pga brist av tid.

Men självklart jag håller med dig, kan man inte uppfylla kontraktet så bör man inte vara med i IP.

Det handlar väl om självinsikt när man inte klarar 60 timmar bör man byta självmant.

Jag har svårt för det där tänket med timmar/år. Om jag utlandstjänstgör i ett halvår och därmed inte kan fullgöra mitt IP-kontrakt mtp antalet timmar, åker jag ut med röven före då?

Nej, det gör du inte...Det finns alltid acceptabla anledningar som du och din chef kan föra en dialog kring!

- HvPrsk

Då ber jag att få citera capio:

"Hur är det möjligt när det i 1:a och 2:a IP finns soldater som inte fullgör sitt kontrakt? Vore det inte bättre att först fylla de plutonerna med aktiva soldater?

De som inte fullgör sitt kontrakt borde föras över till hv-komp tills dess att de har möjlighet att göra sina timmar."

Nu hoppas jag att de soldater som capio referar till gör utlandstjänst.

Dessvärre så vet jag att detta med utlandstjänst inte är ensat inom HV och att soldater åkt ut just med röven före när de varit ute i US.

Då ber jag att få citera capio:

"Hur är det möjligt när det i 1:a och 2:a IP finns soldater som inte fullgör sitt kontrakt? Vore det inte bättre att först fylla de plutonerna med aktiva soldater?

De som inte fullgör sitt kontrakt borde föras över till hv-komp tills dess att de har möjlighet att göra sina timmar."

Nu hoppas jag att de soldater som capio referar till gör utlandstjänst.

Dessvärre så vet jag att detta med utlandstjänst inte är ensat inom HV och att soldater åkt ut just med röven före när de varit ute i US.

Tyvärr är det inte så enkelt. Där finns en orsak och de som gör utlandstjänst ska inte ut ur förbanden. I detta fallet handlar det snarare om en rekrytering där alla, oavsett ålder och möjlighet till kontraktsuppfyllnad, placeras vid IP om de själva vill det.

I gruppen jag terroriserar i form av gruppchef har ingen detta år gjort färre än 80+. De flesta slutade räkna när vi passerade 100 men det är i sig inte så viktigt. Det viktiga är kvaliteten på övningarna som gjort att gruppen förbättrat sina färdigheter rejält. Årets höjdare har odiskutabelt varit KFÖ:n. I slutet av den veckan började mina soldater faktiskt agera som soldater! I plutonen som helhet är snittet förmodligen sämre på grund av utlandstjänst, barnafödslar, sjukdom, arbetsbyte och andra giltiga skäl. Det är bara mina killar som inte har ett liv utanför HV... :banghead: