Jump to content

Civila vakter på våra regementen?

Guest Jan Andersson

Recommended Posts

Guest Jan Andersson

-Jaha, nu skall värpliktiga inte få gå kasernvakt! Obegripligt.

Att kunna bevaka, skydda, och i värsta fall försvara ett skyddsobjekt, anser jag tillhöra det elementära i en soldats utbildning. Det är ingen garanti att personal från ”Lingonbolaget” sköter det bättre. Låt vara att det kanske är övermaga att samma personal skall göra samma arbetsuppgift under hela värnplikten, men det fungerade bra på min vpl-tid genom att vakttjänst,(liksom kupp och brandberedskap) roterades över alla kompanier, så alla soldater gjorde sådan tjänst ett flertal gånger under vpl-tiden.

Det skall erkännas att det tillhörde inte de mest uppskattade uppdragen, men fick gå ändå. Alla som har stått post vid en grind två timmar, inte få gå längre än tio steg åt varje håll, inte röka eller göra annat som kunde ta bort uppmärksamheten, liksom känslan att den där förbannade k-pisten vägde 50 Kg vid passets slut, känner till det, men uppdraget var viktigt och kanske fostrande!

Skälet ”att man inte skall utföra civila arbetsuppgifter” är minst sagt larvigt. Jag förstår invändningar när soldater med bandtraktor beordras att röja vägen till överstens

sommarstuga, eller att de skall tjänstgöra som uppassare på officerskårens fester.

Dom enda som kommer att tjäna på detta, är de privata vaktbolagen,

i övrigt urholkas FM:s kassa ännu mer! /Jan

-Jaha, nu skall värpliktiga inte få gå kasernvakt! Obegripligt.

Att kunna bevaka, skydda, och i värsta fall försvara ett skyddsobjekt, anser jag tillhöra det elementära i en soldats utbildning. Det är ingen garanti att personal från ”Lingonbolaget” sköter det bättre. Låt vara att det kanske är övermaga att samma personal skall göra samma arbetsuppgift under hela värnplikten, men det fungerade bra på min vpl-tid genom att vakttjänst,(liksom kupp och brandberedskap) roterades över alla kompanier, så alla soldater gjorde sådan tjänst ett flertal gånger under vpl-tiden.

Det skall erkännas att det tillhörde inte de mest uppskattade uppdragen, men fick gå ändå. Alla som har stått post vid en grind två timmar, inte få gå längre än tio steg åt varje håll, inte röka eller göra annat som kunde ta bort uppmärksamheten, liksom känslan att den där förbannade k-pisten vägde 50 Kg vid passets slut, känner till det, men uppdraget var viktigt och kanske fostrande!

Skälet ”att man inte skall utföra civila arbetsuppgifter” är minst sagt larvigt. Jag förstår invändningar när soldater med bandtraktor beordras att röja vägen till överstens

sommarstuga, eller att de skall tjänstgöra som uppassare på officerskårens fester.

Dom enda som kommer att tjäna på detta, är de privata vaktbolagen,

i övrigt urholkas FM:s kassa ännu mer! /Jan

Jag håller fullständigt med dig.

Ämnet diskuteras i en tråd HÄR

Kan fråga sig om det är särdeles givande för varesig FM eller soldater att sitta i vaktkurer...

Skillnad på vakttjänst och att sitta i vakten på regementet.

Kan fråga sig om det är särdeles givande för varesig FM eller soldater att sitta i vaktkurer...

Mjaa, som jag skrev, så menade jag inte att det skulle vara ALL tjänstgöring under en Vpl-sejour, men det bör ingå för åtminstonde Kb och Pb-elever att kunna administrera säkerheten vid ett skyddsobjekt. I det ingår att kontrollera ID-handlingar, stämma av mot inpasseringstillstånd, registrera in och utpasseringar mm, liksom att förstås leda och fördela uppgifterna för underställd personal. /Jan A

Mjaa, som jag skrev, så menade jag inte att det skulle vara ALL tjänstgöring under en Vpl-sejour, men det bör ingå för åtminstonde Kb och Pb-elever att kunna administrera säkerheten vid ett skyddsobjekt. I det ingår att kontrollera ID-handlingar, stämma av mot inpasseringstillstånd, registrera in och utpasseringar mm, liksom att förstås leda och fördela uppgifterna för underställd personal. /Jan A

Kolla leg avseende giltighet och tillträdestillstånd låter väl inte som någon prioriterad verksamhet i ett insatsförsvar. Visst, man kan utbilda i det, men varför sätta värnpliktiga i en vaktkur när de ska vara ute i terrängen och lära sig kriga? Vaktkurtjänstgöring är inte så förtvivlat svårt att man måste ha 7-8 månaders tillämpningsövningar.

Däremot skyddsvaktsutbildning och objektbevakning/försvar på pluton/grupp/omgångsnivå är en helt annan sak. Tror inte man blir en bättre soldat av att kolla lite leg och slöa i en vaktkur däremot.

Kolla leg avseende giltighet och tillträdestillstånd låter väl inte som någon prioriterad verksamhet i ett insatsförsvar. Visst, man kan utbilda i det, men varför sätta värnpliktiga i en vaktkur när de ska vara ute i terrängen och lära sig kriga? Vaktkurtjänstgöring är inte så förtvivlat svårt att man måste ha 7-8 månaders tillämpningsövningar.

Däremot skyddsvaktsutbildning och objektbevakning/försvar på pluton/grupp/omgångsnivå är en helt annan sak. Tror inte man blir en bättre soldat av att kolla lite leg och slöa i en vaktkur däremot.

Det är trist att behöva upprepa sig, men om du LÄSER min ursprungliga

text, så har jag inte, upprepar INTE påstått att någon värnpliktig skall

dega bort 7-8 månader i en vaktkur, utan mitt förslag var att man i någon

mån återgick till det gamla systemet där sådan tjänst ”roterades” så att

samtliga väringar fick göra några varv i beredskapstjänst av alla slag

under sin värnpliktstid. Jag trodde att jag hade följt den normala

militära standarden för att ALLA skulle förstå mina intentioner, och att

jag inte överskred ett A-4 för dem som hade extremt svårt och jobbigt

att läsa längre texter. –Är det säkert att du inte är stambefäl??

Jan Andersson Vokalvårdare

Haha, lugna kroppen...

Vakttjänsten övas ändå, känner ingen värnpliktig som sluppit undan posttjänstgöringen. Allt från infartspost till att bemanna dold OP. Tror i min enfald att om man lärt sig postandet i fält under svårare förhållanden så är kurtjänstgöringen något man klarar av med en klackspark...

Nej, jag är inte stammis, har bara en annan åsikt 0:)

Ja, och så är det ju bra att uppgiften övertas av kompetent personal...

Men ärligt talat, hur hög kompetens behövs det egentligen för inpasseringskontroll?

Värnpliktiga har skött det tillräckligt bra i alla år.

Dock är jag kluven i sakfrågan. Jag tycker att det var tillräckligt bra med vpl i vakten och att det var en billig lösning, å andra sidan så är det väl bra att vpl får så mycket utbildningstid som möjligt.

Men för att vara konsekvent så håller jag med Jan A. Den totala förmågan för FM måste vara överordnad frågan om ev. grå arbetskraft.

/K, som skulle vilja anmäla Värnpliktsnytt för grå arbetskraft. Deras jobb är helt jämförbart med vilken annan journalist som helst. Att de sedan krigsplaceras som infosoldater är underordnat. De gör ett jobb.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...