Jump to content

Ministermorden i Sverige ?

HrH

Recommended Posts

Mig veterligen har det skett två ministermord i Europa under de senaste 20 åren, mord begågna av egna befolkningen. Jag kanske har blivit påverkad av min foliehatt som jag bar under en fest en gång i tiden. Men är det inte underligt att två så höga ministrar har blivit berövade livet i Sverige ? Är det för tidigt att spekulera i det förgångna rent historiskt/socialt eller är det dags att titta på vad som har skett i Sverige under den senaste 20 åren ett måste.

Rent historiskt så finns det många exempel på när statshuvuden/ministrar har fått betala med sitt liv när följande har skett, nämligen när det har skett ett regimskifte i ett land eller där ett regimskifte har varit "önskvärt".

"lyckade regimskiften"

Franska revolutionen

Mussolinis fall under 2:a Världskriget

"misslyckade regimskiften"

Skotten mot Abraham Lincoln (här ville man hämnas eller fortsätta inbördeskriget enligt mig)

"andra regimskiften"

Den islamska revolutionen i Iran (här gick shahen i landsflykt)

Är detta en liten foliehatt för HrH eller ska vi börja titta på vad som händer i vårat land. Om ni vill sätta en foliehatt så sätt den enbart i denna tråd. Eftersom jag gillar att betrakta lite olika skeenden även om de kan bli lite spekulativa till sin natur.

HrH

Ehum om du syftar på att någon ville jaga iväg "sossarna" från makten genom att mörda en av dom som dessutom var minister..

Tjaa då misslyckades dom totalt!

Din foliehatt måste vara mycket stor... 0:)

Då det gäller att påverka ett val så krävs det andra metoder med sveriges system.

Eftersom systemet är så distrubuerat.

Att ta död på en minister eller liknande framträdande person kräver nästan en diktatur eller ett system och kultur som låser hårt till enskilda individer så att det uppstår maktvaccum och kaos.

För sveriges system så behövs det andra destabiliserande metoder..

Tja, inte vet jag att jaga iväg de så kallade "sossarna" har varit mål för väldigt många i samhället alltfrån taxichaufförer (svårt ord) till den som utpekades som Palmes mördare. Eftersom vi vanliga dödliga svenskar egentligen bara vet vad media har skrivit i de två fall som finns i Sverige så kan iallafall inte jag förlita mig på dessa uppgifter eftersom i fallet Palme så blev det väldigt snabbt en fråga om Kurderkopplingen till privatspanare som det rapporterades om. Att spekulera varför just de enskilda två fall inträffade att kopplingen att de var socialdemokrater är för mig lite väl kort för att jag ska kunna stå bakom den kopplingen och säga Amen. Vad jag vill belysa är att på 20 år har det skett två ministermord i europa och båda i Sverige, det kan inte bara vara en slump att det är på detta viset bara sådär.

Om vi går en liten bit ifrån att vi har haft två ministermord i Sverige och tittar på hur en nation mår så syns det på ungdommarna först om ett politiskt eller styret av ett land fungerar väl. Det rapporteras att under de senaste 20 åren har ungdommar blivit oroligare, otryggare, mår sämre, kan mindre, blir fetare, mer diabetes och så vidare. Och om vi då går tillbaks till ministermorden så är frågan den att är det en yttring på att nationens folk mår dåligt eller är det som sagt kanske en slump ?

Som sagt jag ville egentligen inte få utnämningen veckans foliehatt utan som sagt lite fritt spekulera om detta att nationen inte är så välordnad och att folk generellt är (om jag får ta i) olyckligare nu än för 20 år sedan.

HrH

1. Sverige har en tradition där folklighet bland höga politiker värderas högt.

2. Sverige har en tradition av relativt lågt säkerhetstänk. Möjligen hänger detta ihop med 1.

3. Sverige har en psykvård som i stora delar fallerat de senaste 20 åren, och kanske tidigare också.

3. Sverige har en psykvård som i stora delar fallerat de senaste 20 åren, och kanske tidigare också.

Dom fick den brilianta idén att släppa ut en massa "knäppgökar" på egen hand och sköta eventuell medicinering själva. Detta var ingen direkt höjdaridé så med facit i hand.

Dom fick den brilianta idén att släppa ut en massa "knäppgökar" på egen hand och sköta eventuell medicinering själva. Detta var ingen direkt höjdaridé så med facit i hand.

Lite cyniskt kan man då säga att de föll på eget grepp.....

Rent historiskt så finns det många exempel på när statshuvuden/ministrar har fått betala med sitt liv när följande har skett, nämligen när det har skett ett regimskifte i ett land eller där ett regimskifte har varit "önskvärt".

"lyckade regimskiften"

Franska revolutionen

Vet inte direkt om jag skulle kalla Franska Revolutionen som "lyckat" regimskifte...

Massor av avrättade personer som blev avrättade bara för att de råkade vara adliga och sedan en kejsare som förde krig mot allt och alla. :navy:

Mig veterligen har det skett två ministermord i Europa under de senaste 20 åren, mord begågna av egna befolkningen.

Det är fel, det är ett land i Europa förutom Sverige som blivit drabbade av ministermord. Serbien. Premiärminister Djindjic sköts i mars 2003.

Sverige och Serbien är de enda två länderna i Europa efter andra världskriget vars regeringschefer blivit mördade.

En till Linky

Det finns säkert flera...

1973: Spanish prime minister assassinated

The Spanish Prime Minister, Admiral Luis Carrero Blanco, has been killed in a car bomb attack in Madrid.

The 70-year-old, his bodyguard and a driver died instantly and four other people were injured after a remote-controlled bomb was detonated as he passed.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...