Ukko Lode Posted November 1, 2006 Report Share Posted November 1, 2006 OPE (ex OPIL) lämnar högst troligen Uppsala för Stockholm. Bra, dåligt eller fullkomligt ointressant? http://www2.unt.se/avd2/1,3908,MC=77-AV_ID=547195,00.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KD803 Posted November 1, 2006 Report Share Posted November 1, 2006 Personligen har jag svårt att se hur det kan bli billigare. Man har precis byggt om kaserner och skolhus för att inrymma OpE, så de pengarna lär man inte spara direkt. När OpE lämnar dessa så blir det ett antal byggnader lediga inne på garnisionens område som man knappast kan hyra ut till någon utanför Försvarsmakten, så hur ska man spara in pengar där? Skulle FM välja att inte använda dessa i hopp om att spara pengar så kommer väl FortV sin vana trogen att höja hyrorna för de övriga byggnaderna för att kompensera sig... Hade man i Stockholm tryckt in hela HKV och OpE i Tre Vapen, som det talades om ett tag, så hade jag haft en viss förståelse för det. Men nu har man tydligen kommit fram till att man inte får plats, så man ska både behålla nuvarande HKV samt flytta in i Tre Vapen igen (som Operativa insatsledningen en gång lämnade för att flytta till Uppsala...). Det var inte länge sedan som FHS flyttade ifrån gamla A1 eftersom man inte hade råd med FortVs hyror, nu ska alltså OpE spara pengar genom att flytta till FortV-hus i centrala Stockholm? Om jag vore konspiratoriskt lagd så skulle jag misstänka att det verkliga skälet är att ett antal högre befattningshavare på OpE hellre jobbar i Stockholm än i Uppsala, men så kan det väl ändå inte vara? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Apone Posted November 2, 2006 Report Share Posted November 2, 2006 Om jag vore konspiratoriskt lagd så skulle jag misstänka att det verkliga skälet är att ett antal högre befattningshavare på OpE hellre jobbar i Stockholm än i Uppsala, men så kan det väl ändå inte vara? Nej, jag kan inte förstå att någon hellre vill jobba i centrala Stockholm än i space-boden utanför Uppsala... Kan någon förklara för mig varför FM inte äger sina egna byggnader och sköter dem själva, hellre än betala "marknadsmässiga hyror" till FortV? Ungefär detsamma som muséerna som inte har råd att utnyttja hela byggnaderna eftersom hyran är för hög...staten betalar hyra till staten. Är det någon bolsjevik som har kläckt idén att svenska nationen skall interndebitera sig själv till döds..? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vysotskij Posted November 2, 2006 Report Share Posted November 2, 2006 Kan någon förklara för mig varför FM inte äger sina egna byggnader och sköter dem själva, hellre än betala "marknadsmässiga hyror" till FortV? Det korta svaret är att det då finns en betydande risk för överutnyttjande av fastigheter. Din amfibiebroder EO4, tillika fastighetsekonom, har redogjort för detta på flera ställen på forumet, till exempel här. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EO4 Posted November 2, 2006 Report Share Posted November 2, 2006 eller här... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus Redin Posted November 27, 2006 Report Share Posted November 27, 2006 OPE (ex OPIL) lämnar högst troligen Uppsala för Stockholm. Bra, dåligt eller fullkomligt ointressant? Ganska ointressant, var skall de vara för att göra det bästa arbetet till den lägsta kostnaden? Det kanske är i Stockholm? Jag vet inte. Sedan hoppas jag att de har en bunker i närheten av sin fredsmysiga arbetsplats som de kan promenera ned i för fortsatt jobb om någon i Elbonien skulle komma på att vår insats inte är önskvärd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dizzy_keys Posted January 9, 2007 Report Share Posted January 9, 2007 Då var det i det närmaste klart. 200 försvarsjobb bort från Uppsala (UNT) Över 200 jobb försvinner från garnisonenFörsvarets operativa enhet med drygt 200 anställda flyttar från Uppsala till Stockholm. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted January 9, 2007 Report Share Posted January 9, 2007 (edited) Information från mil.se. Edited January 9, 2007 by 106 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vysotskij Posted January 9, 2007 Report Share Posted January 9, 2007 Innebär då detta att den vackra Ångestslätten mellan flyglarna på F 20/UndSäkC åter kan öppnas och bli något för tolkar att ängsligt blicka ut över? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KD803 Posted January 9, 2007 Report Share Posted January 9, 2007 Innebär då detta att den vackra Ångestslätten mellan flyglarna på F 20/UndSäkC åter kan öppnas och bli något för tolkar att ängsligt blicka ut över? Drömma kan man ju alltid. Men eftersom man motiverar flytten bland annat med lägre hyreskostnader så borde det innebära att FortV ska börja riva i Uppsala och då borde ju baracklägret ligga bra till. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yossarian Posted January 9, 2007 Report Share Posted January 9, 2007 Innebär då detta att den vackra Ångestslätten mellan flyglarna på F 20/UndSäkC åter kan öppnas och bli något för tolkar att ängsligt blicka ut över? Hur länge har "rymdstaden" funnits där egentligen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vysotskij Posted January 9, 2007 Report Share Posted January 9, 2007 (edited) Hur länge har "rymdstaden" funnits där egentligen? Rymdstaden är väl rätt ny; OPIL lokaliserades till Uppsala i sviterna efter 11 september 2001, vad jag minns. Det fanns dock tyvärr några UndSäkC tillhörande baracker på Ångestslätten redan dessförinnan, kring 2000, vill jag minnas. Edited January 9, 2007 by Vysotskij Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KD803 Posted January 9, 2007 Report Share Posted January 9, 2007 Rymdstaden är väl rätt ny; OPIL lokaliserades till Uppsala i sviterna efter 11 september 2001, vad jag minns. Det fanns dock tyvärr några UndSäkC tillhörande baracker på Ångestslätten redan dessförinnan, kring 2000, vill jag minnas. Ja och nej. FTK har legat i Uppsala längre än OPIL som helhet. Vill minnas att det började dyka upp baracker någon gång på 90-talet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jelzin Posted January 9, 2007 Report Share Posted January 9, 2007 Vad innebär detta för Uppsala garnison? 200 jobb är ganska många. Vad blir kvar, ganska liten värnpliktsutbildning samt UndsäkC? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KD803 Posted January 9, 2007 Report Share Posted January 9, 2007 (edited) Vad innebär detta för Uppsala garnison?200 jobb är ganska många. Vad blir kvar, ganska liten värnpliktsutbildning samt UndsäkC? Vad blir kvar? LSS, UndSäkC, JSS. Enbart LSS och UndSäkC har nästan 500 anställda. Förhoppningsvis så blir det lite bättre plats i matsalen... och vi kanske får tillbaka skolhuset som byggdes om till ledningscentral mm för OPIL för några år sedan. Edited January 9, 2007 by KD803 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted January 9, 2007 Report Share Posted January 9, 2007 JSS? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ignis nitidus Posted January 10, 2007 Report Share Posted January 10, 2007 (edited) http://www.fmlog.mil.se/article.php?id=10134 Edited January 10, 2007 by Ignis nitidus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SFC Posted January 10, 2007 Report Share Posted January 10, 2007 (edited) JSS? Joint Support Service. JSS är FMLOGs kontaktyta mot OpE och Utlandsstyrkan, bl a MOVCON sorterar därunder. Organiserades för ett par år sen i syfte att korta ner och förenkla logistikkedjan mellan Sverige och missionsområdet. Om det har blivit bättre är väl tveksamt, men kanske marginellt, iaf enligt mig. Pucktvåa... Edited January 10, 2007 by SFC Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EO4 Posted January 10, 2007 Report Share Posted January 10, 2007 Vad innebär detta för Uppsala garnison?200 jobb är ganska många. Vad blir kvar, ganska liten värnpliktsutbildning samt UndsäkC? Vad blir kvar? LSS, UndSäkC, JSS. Enbart LSS och UndSäkC har nästan 500 anställda. Förhoppningsvis så blir det lite bättre plats i matsalen... och vi kanske får tillbaka skolhuset som byggdes om till ledningscentral mm för OPIL för några år sedan. Det finns väl någon idé om civil flygtrafik från F16 också? Skavsta-style. I a f när jag bodde i stan diskuterades detta med jämna mellanrum. Någon som vet om det är aktuellt fortfarande? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KD803 Posted January 10, 2007 Report Share Posted January 10, 2007 Det finns väl någon idé om civil flygtrafik från F16 också? Skavsta-style. I a f när jag bodde i stan diskuterades detta med jämna mellanrum. Någon som vet om det är aktuellt fortfarande? Jo, det finns ett företag som vill börja bedriva civilflyg från Ärna. Om det blir av så ska det byggas en flygstation på andra sidan fältet från garnisionen sett. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted January 10, 2007 Report Share Posted January 10, 2007 Jo, det finns ett företag som vill börja bedriva civilflyg från Ärna. Om det blir av så ska det byggas en flygstation på andra sidan fältet från garnisionen sett. Menar du i den övre högre delen av denna bild eller till höger i området med liten vinkel mellan banorna? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KD803 Posted January 10, 2007 Report Share Posted January 10, 2007 Menar du i den övre högre delen av denna bild eller till höger i området med liten vinkel mellan banorna? Det som har nämnts som plats är "Norra bantorget" som, om jag minns rätt, ligger till höger utanför bilden längs den övre banan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dr. T-68 Posted January 10, 2007 Report Share Posted January 10, 2007 En positiv sak i det hela är att det är FM som får avgöra var de skall vara lokaliserade. Annars brukar ju politikerna vara pigga på att driva arbetsmarknadspolitik och flytta runt saker. En sak som kanske spelar in är att det är HKVs verksamhet med guldnedhängda personer som det gäller och inte "kleti och pleti" längre ner i organisationen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts