Jump to content

HV i Norra smålandsgruppen


Recommended Posts

Är det någon som har erfarenhet, som medlem, av HV i NSG, närmare bestämt Värnamotrakten?

 

Jag är intresserad av vad det finns för olika förband, deltagande etc. Skicka gärna PM om ni vill.

 

Tack

Link to comment
Share on other sites

hej!!!

 

Är själv från Värnamo och bor där nu, men jag är med i jönköpings hemvärnskompani (oxå NSG) eftersom jag bodde i jkpg när jag gick med i HV.

 

Vi har ett ganska tätt samarbete med Hemvärnet i Värnamo (speciellt efter översvämmningen och gudrun) och mitt intryck är att de är hyffsat seriösa med ganska många aktiva i blandade åldrar.

 

Välorganiserat och erfarna befäl. Vad ja vet så övar de mycket i skillingaryd och vid flygbasen Hagshult.

I Jönköping är vi mest inriktade på strid i bebyggelse (spec. jkpg komp. som är ett stadskyttekompani), Värnamo verkar vara mer inriktade på mer traditionell "skogskrigsföring" Men som sagt det grundar jag på vad jag sett och hört på gemensamma övningar... (ett vilt antagande!!!)

 

Deras insats verkar helseriösa tycker jag och är de som resten av NSG så är de helt ok!!

 

Däremot verkar det som NSG står sist i kön på materialanskaffningen tex verkar det som v i jkpg är sist kvar med gamla plåtkastrullen till hjälmjävel!! ; )

 

Lycka till!!

/DirtyDozen

Edited by dirtydozen
Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
  • 2 months later...
Blåser lite nytt kiv i denna tråd. Kommer själv från Vaggeryd och ingår idag i det som heter Dulebäcks Hemvärnskompani. Finns det någon annan här från NSG? :tveka:

 

 

Jodå en till här, tillhör västbo insats.

 

Givetvis finns även delar av kompaniledningen för Apladalens Insatskompani på plats på SoldF. :-P

Tack till alla er som var med på helgens övning och givetvis till alla ni andra som inte kunde vara med denna gång.

 

//Tomas P

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
Westbo Insats!!! Och ja insats i varje fall är seriösa. Duktiga hundförare bra sammanhållning. Men vi behöver fler soldater!!!!

 

Håller med dig...fattas folk i alla pos. vi kanske är lite dåliga på att göra pr för hv.

 

Tyvärr har nog HV överlag varit lite dåliga med att profilera sig. Men förhoppningsvis ska det bli bättre och speciellt sista lördagen i Maj när vi tillsammans med alla andra inom HV firar HV 70 år och vi ska ut och synas på gator och torg i vårt upptagningsområde. Så passa på att boka in den dagen och hjälp till att värva mer personal till kompani och plutoner.

 

//Tomas P

Link to comment
Share on other sites

Westbo Insats!!! Och ja insats i varje fall är seriösa. Duktiga hundförare bra sammanhållning. Men vi behöver fler soldater!!!!

 

Håller med dig...fattas folk i alla pos. vi kanske är lite dåliga på att göra pr för hv.

 

Tyvärr har nog HV överlag varit lite dåliga med att profilera sig. Men förhoppningsvis ska det bli bättre och speciellt sista lördagen i Maj när vi tillsammans med alla andra inom HV firar HV 70 år och vi ska ut och synas på gator och torg i vårt upptagningsområde. Så passa på att boka in den dagen och hjälp till att värva mer personal till kompani och plutoner.

 

//Tomas P

Hoppas bara uppslutningen blir bra då..man har ju inte varit så bra själv när det gäller sådana event kan jag ärligt erkänna.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...