Jump to content

exakt vad räknas som strid??

Recommended Posts

på ett engelskt-språkigt forum, så snackar jag lite med en svensk hemvärnsungdom och jag läste jus ett inlägg i hans "dagbok"

jag kommer dock inte nämna några namn

Military Exercise.

This weekend I have been on a two-day military exercis with the Home Guard. The exercis kinda went like this;

08.00 We met at our base, were handed our equipment, got some basic instructions on how to use and where to put all the stuff. Got food (best before 02), training with knifes, learned first aid and such, learned how to use a stretcher and then embarked the vehicle. Got to the object which we were to defend agaisnt enemy sabotage teams, and as soon as we hade unloaded all our stuff, we started to get some food, this was around 12.15. After that we got some instructions, teams were set up and we got a short briefing of the situation. After that, we were to set up the tent. Freaking annoying peice of shit. Leaked too. When we were done with that our platoon leader were planning something HQ, thus most of us had no orders. One poor rookie had been ordered to dig a ditch around the tent, and seeing as how I wasnt anywhere near tired, I decided to help.

Just after we hade finished the ditch, we were ordered to line up and prepare for march. We were about to go the patrol route, so we hade to memorize every turn, in order to be able to walk it in the dark. When we were done with that we got our battle positions, unsure of the translation, but that is where you run where the unit is under fire, that is from where you cover your assigned part of the surroundings. About 20 minutes after that three guys from my squad, including the squad leader, were to set up alarm mines. Alarmmines are pretty much like any other trip mine, as it sets off when you step on a wire. It does, however, not blow you into pieces. What it does is that it sets of something that is kinda along the lines of a firework of some sort, a continous stream of sparks, and the sound from a rocket.

Anyway, we were just about to set up the first one when the enemy fired at us. Shooting blanks, we did not know their exact location, and thus did not know where there were aiming. The leader of the exercise had walked along with us to make sure that we got the mines right, and called our leader wounded. Now, me and the other guy did NOT know what to do. Completely untrained for this kind of situation, I called myself as the temporary squad leader, and ordered the other kid to try and grasp the radio while I started to treat the wounds. As soon as I had the first bandage done, I took the radio and started jibber-jabbin, as I did not have any radio training. At all.

Totally messed it up I guess, but the other squad's leader came along with another guy, and a stretcher. Now you're thinking; "Oh, so you made it then?". Hell no. I mean, we made it, but it took another two guys (our leader was pretty heavy), shitloads of cursing, three knocked down trees, and a lot of effort. There were bushes, a fucking stream, the terrarin was about as flat as the face of a bulldog, and I had to carry the radio inside my jacket, which apperently was not a smart thing to do. When we got back to the camp, I rested for about 10 minutes, got information on the new patrol route, it had been made so it was tighter, and then volunteered to do a patrol with our now fully healed squad leader.

It was about midnight, in the fucking forest. Pitch black. No NVG's, no flashlights, no nothing. All camouflauged, I had to litterally hold my leaders hand to not lose track of him. Anyways, after completeing half of the patrol, we saw someone light a flashlight on the road, from the north. There was a road going through our camp. My leader froze for half a second, then yelled "Cover!", and so we proceeded to eat mud. "Stop! Who's there?!"

We couldnt see anything but a bright fuckin' light.

The guy responded with a huge dialect (imagine a stereotypical old redneck)

"What is this? Is it an exorcise? Can I go through? You wont shoot me?"

At that point the exercise leader, who wasnt really supposed to even be there, said that of course he could go through. My leader seemed to hesitate for a second, then decided to let the guy through. Oh yes, of course it was not an old redneck. Of course it was the enemy. Armed with a fucking Ak 4. He had even gone through our tent, shocking the guy sitting firewatch, who by the way whispered;

"You're not supposed to be here...."

He then proceeded to walk out of the southern entrance, before a loud THUMP! was heard. The other half of their team had thrown a bomb 20 cm from the objective. Sarge called for everyone's attention, and asked us if we knew what "this" was. "This" was the bomb. Behind us the two bad guys appeared, smiling. We didnt get yelled at, we didnt get punished, noone got, but we got it clear from here on: Do not. Let. Anyone. Through. We were ashamed, and that's an understatement.

After that, we had one more guard post set out, and then our platoon leader stormed into our tent, asking for two guys. I got ready within ten seconds. My new order was basically to stand in one corner of our objective, and look for enemies. For one and a half hour. It was wet and cold, I could stand that. It was boring. I could stand that. What I could NOT stand was that I couldnt see anything, and right beside me was a drainpipe, so I couldnt hear anything either. And just when my night vision got pretty good, someone either came with a flashlight or a car and ruined it. After my shift was done, we were told that the enemy had withdrawn from the area, so we proceeded to get some sleep.

More info about the following day tomorrow.

jag tyckte det fanns några inslag av strid här som förstås inte ungdomar får bedriva så som

(bara för att göra det mer självklart vilka delar jag menar)

Got to the object which we were to defend agaisnt enemy sabotage teams

About 20 minutes after that three guys from my squad, including the squad leader, were to set up alarm mines.
(det är jag dock lite osäker på om det räknas med i strid eller inte)

The leader of the exercise had walked along with us to make sure that we got the mines right, and called our leader wounded.

och så har jag frågan, exakt vad räkas som strid, vad står det i reglementet??

Edited by arvid_eriksson

Nej, jag skulle inte vilja se ovanstående övning som någon stridsövning. Detta då HV-ungdom inte är så pass avpenutbildade så att de får öva med vapen(?).

Larmminor är ju i sog själva inga direkt farliga prylar, så jag antar att det inte är något märkvärdigt med att de används i en övning som denna. Jag har svårt att tänka mig att riggning av larmminnor skulle räknas som en "strid".

Min uppfattning av den här övningen var väl att det snarare skulle vara en förläggningsövning, inslag av sjukvårdsmoment och en "skyddsvakt light". "Striden" som skedde var ju bara för att stressa upp dem.

:=o

jag tyckte det fanns några inslag av strid här som förstås inte ungdomar får bedriva så som

About 20 minutes after that three guys from my squad, including the squad leader, were to set up alarm mines.

The leader of the exercise had walked along with us to make sure that we got the mines right, and called our leader wounded.

BG Edit: fixade borttappad Quote-tag... Håll koll på koden! /E

Guest Akterin

jag tyckte det fanns några inslag av strid här som förstås inte ungdomar får bedriva

vad menar du ?. Även om man kan i fråga sätta det så får ungdomar över 18 utbildas på strid inom FM. fast utan understöds vapen och handgranater.

på ett engelskt-språkigt forum, så snackar jag lite med en svensk hemvärnsungdom och jag läste jus ett inlägg i hans "dagbok"

jag kommer dock inte nämna några namn

Military Exercise.

This weekend I have been on a two-day military exercis with the Home Guard. The exercis kinda went like this;

08.00 We met at our base, were handed our equipment, got some basic instructions on how to use and where to put all the stuff. Got food (best before 02), training with knifes, learned first aid and such, learned how to use a stretcher and then embarked the vehicle. Got to the object which we were to defend agaisnt enemy sabotage teams, and as soon as we hade unloaded all our stuff, we started to get some food, this was around 12.15. After that we got some instructions, teams were set up and we got a short briefing of the situation. After that, we were to set up the tent. Freaking annoying peice of shit. Leaked too. When we were done with that our platoon leader were planning something HQ, thus most of us had no orders. One poor rookie had been ordered to dig a ditch around the tent, and seeing as how I wasnt anywhere near tired, I decided to help.

Just after we hade finished the ditch, we were ordered to line up and prepare for march. We were about to go the patrol route, so we hade to memorize every turn, in order to be able to walk it in the dark. When we were done with that we got our battle positions, unsure of the translation, but that is where you run where the unit is under fire, that is from where you cover your assigned part of the surroundings. About 20 minutes after that three guys from my squad, including the squad leader, were to set up alarm mines. Alarmmines are pretty much like any other trip mine, as it sets off when you step on a wire. It does, however, not blow you into pieces. What it does is that it sets of something that is kinda along the lines of a firework of some sort, a continous stream of sparks, and the sound from a rocket.

Anyway, we were just about to set up the first one when the enemy fired at us. Shooting blanks, we did not know their exact location, and thus did not know where there were aiming. The leader of the exercise had walked along with us to make sure that we got the mines right, and called our leader wounded. Now, me and the other guy did NOT know what to do. Completely untrained for this kind of situation, I called myself as the temporary squad leader, and ordered the other kid to try and grasp the radio while I started to treat the wounds. As soon as I had the first bandage done, I took the radio and started jibber-jabbin, as I did not have any radio training. At all.

Totally messed it up I guess, but the other squad's leader came along with another guy, and a stretcher. Now you're thinking; "Oh, so you made it then?". Hell no. I mean, we made it, but it took another two guys (our leader was pretty heavy), shitloads of cursing, three knocked down trees, and a lot of effort. There were bushes, a fucking stream, the terrarin was about as flat as the face of a bulldog, and I had to carry the radio inside my jacket, which apperently was not a smart thing to do. When we got back to the camp, I rested for about 10 minutes, got information on the new patrol route, it had been made so it was tighter, and then volunteered to do a patrol with our now fully healed squad leader.

It was about midnight, in the fucking forest. Pitch black. No NVG's, no flashlights, no nothing. All camouflauged, I had to litterally hold my leaders hand to not lose track of him. Anyways, after completeing half of the patrol, we saw someone light a flashlight on the road, from the north. There was a road going through our camp. My leader froze for half a second, then yelled "Cover!", and so we proceeded to eat mud. "Stop! Who's there?!"

We couldnt see anything but a bright fuckin' light.

The guy responded with a huge dialect (imagine a stereotypical old redneck)

"What is this? Is it an exorcise? Can I go through? You wont shoot me?"

At that point the exercise leader, who wasnt really supposed to even be there, said that of course he could go through. My leader seemed to hesitate for a second, then decided to let the guy through. Oh yes, of course it was not an old redneck. Of course it was the enemy. Armed with a fucking Ak 4. He had even gone through our tent, shocking the guy sitting firewatch, who by the way whispered;

"You're not supposed to be here...."

He then proceeded to walk out of the southern entrance, before a loud THUMP! was heard. The other half of their team had thrown a bomb 20 cm from the objective. Sarge called for everyone's attention, and asked us if we knew what "this" was. "This" was the bomb. Behind us the two bad guys appeared, smiling. We didnt get yelled at, we didnt get punished, noone got, but we got it clear from here on: Do not. Let. Anyone. Through. We were ashamed, and that's an understatement.

After that, we had one more guard post set out, and then our platoon leader stormed into our tent, asking for two guys. I got ready within ten seconds. My new order was basically to stand in one corner of our objective, and look for enemies. For one and a half hour. It was wet and cold, I could stand that. It was boring. I could stand that. What I could NOT stand was that I couldnt see anything, and right beside me was a drainpipe, so I couldnt hear anything either. And just when my night vision got pretty good, someone either came with a flashlight or a car and ruined it. After my shift was done, we were told that the enemy had withdrawn from the area, so we proceeded to get some sleep.

More info about the following day tomorrow.

Nu är det visserligen några år sen jag sysslade med ungdomar men om jag inte minns fel så är det OK att öva strid så länga HvU är 18 år gammal. Dock skall som regel inte ungdomsutbildning inriktas mot strid. Det verkar som om detta rör sig om en klassisk objektsövning där ungdomarna "hänger på". Man kan disskutera lämpligheten i det hela, men det orkar jag inte just nu.

Det här låter som en standard HVu övning.

Ingen egentlig strid bedrevs ju, eftersom det var "b-styrkan" som sköt och eftersom ungdomarna inte verkade ha något skjuta tillbaka med. Larmminor kan väl knappast räknas som ett vapen, men de kan liva upp stämningen en hel del på en övning. Att någon blir sårad/skadad är ett vanlig och enligt mitt tycke bra moment.

Nu finns det säker en eller annat moraltant som kan få de här momenten till livsfarlig überbarnsoldatsutbildning, men jag anser att om man tar bort såna här moment, så blir U-verksamheten plötsligt skrämmande lika scoutverksamhet (och jag har varit scout i något över 10 år, så jag vet vad scoutvht är).

Å andra sidan, HvSS version av begreppet strid för ungdomar är följande:

"Allt som inte syftar till den personliga överlevnaden"

EDIT: La till HvSS-

Edited by Skoog

vad menar du ?. Även om man kan i fråga sätta det så får ungdomar över 18 utbildas på strid inom FM. fast utan understöds vapen och handgranater.

Men nu är du helt ute och cyklar!

Under 18 år får ingen utbildning eller rekrytering till en nations väpnade styrkor ske, men därefter är det fritt fram att utbilda på allt, tom anfallsstrid med taktiska kärnvapen.

(Om vi nu tittar på Barnkonventionen med tilläggsprotokoll.

/K

Men nu är du helt ute och cyklar!

Under 18 år får ingen utbildning eller rekrytering till en nations väpnade styrkor ske, men därefter är det fritt fram att utbilda på allt, tom anfallsstrid med taktiska kärnvapen.

(Om vi nu tittar på Barnkonventionen med tilläggsprotokoll.

/K

men nu följer vi även svensk lag och Försvarsmaktens direktiv för ungdomsutbildning.

då ser saker lite annorlunda ut...

dock gäller fortfarande att ungdomar under 18 år inte får utbildas i strid.

Ungdom är per defintion barn och innehar en ålder under 18 år.

Barn får inte genomgå utbildning för väpnade förband och heller inte rekryteras för det.

HvU (motsv) är inte utbildning för väpnade förband utan en statlig scoutliknande verksamhet där viss vapenutbildning kan ske likaväl som den kan ske i en skytteklubb.

För en person över 18 år finns inga begränsningar.

Detta gäller i FM eftersom FM följer FÖ:s direktiv som följer de dekret som Sverige har tagit på sig att följa. (eller menar du att FM bryter mot av Regeringen fastställda förhållningsregler?)

Slut.

/K

Edit:

Källförteckning:

Försvarsmakten

Försvarsdepartementet

Socialdepartementet

Förenta Nationerna

Unicef

Rädda Barnen

Fetstil = 1:a-handsinformation (direktsamband)

Edited by Krook

"Kul" att försvarsmakten själv inte har koll

När man har sett bilder från praktikantläger ser man att de interna reglerna inte efterlevs.

Som vanligt brukar man få olika svar beroende vem man talar med inom försvaret.

Övningen som beskrivs är som jag bedömer inga problem förutom larmminorna.

Det finns trots allt begränsningar även om man är arton år, tex får utb inte ske på minor och understödsvapen..

Enligt kapitel 11 i "fbu" handboken.

Är själv uled.

Jag tror (inte vet) att den internationella regeln är 17 år. Att 18 år är myndighetsåldern i Sverige spelar ju ingen roll. Återkommer med källa när jag vet.

FM bryter förstås inte mot några regler :/ Först framrycker vi dolt, sedan har vi ett skyttemoment som på vilken skytteklubb som helst, sen har vi löpträning tillbaka. Fältarbete är ju bara ett sätt att lära ungdomar att gräva gropar, visa att man kan lägga i platta föremål, och lägga tillbaka jorden. Att vi gör det med en särskild hänsyn till naturen, så att det inte syns efteråt, beror ju på vår kända svenska inställning till miljövård.

eller hur? ELLER HUR!

/Passare

När man har sett bilder från praktikantläger ser man att de interna reglerna inte efterlevs.

Det finns trots allt begränsningar även om man är arton år, tex får utb inte ske på minor och understödsvapen..

Är själv uled.

Minor och larmminor är det väl en liten skillnad på? CIM tex. Sätta upp några små plastbitar med magneter på och dra några snören, hur farligt är det, och är det verklligen minutbildning? Det vore ju skillnad om de fick utbildning på personmina och fick lära sigg effektivaste sättet att minrea för att döda.

ja, CIM räknas som mina och det får man inte utbilda ungdomar under 18 år på....

jag har dock en annan fråga....

Lyspistol, vad anser ni om det?

Lyspistol är ju per definition inget vapen...

och om några ungdomar under 18 år skulle få utbildning på den och under ett nattligt moment gå som "lyspatrull" åt äldre ungdomar (över 18 år) medan dessa genomför ett annat moment...

nåväl.... kan säga att mitt förbund där jag är aktiv har gått över mer åt att syssla med repellering (med av FM godkända instruktörer som vi lånar in), spaning (UTAN VAPEN!), sjukvård, förläggningstjänst, orientering och försvarsupplysning...

vi kör ganska mycket på "fysisk" träning med militärt inslag, samt "lära känna sig själv och sina kamrater" aktiviteter.

förr har vi dock haft problem med att det varit mycket "stridsliknande" aktiviteter, men detta har sanerats bort...

helt enkelt, skall vi sluta få skit från röda korset mfl MÅSTE vi se till att följa direktiven (ex FBU handboken kapitel 11)

• Forumsledning

Lyspistol är ett vapen och ska hanteras som ett vapen.

Syftet med lyspistol är stridslys, alltså att belysa terrängen man ska strida i. Med lyspatron 7 och 8

Det man kanske kan gå runt är om man kör lyspatron 4 och utbildar i syfte att skicka signal- varning- eller nödlys.

Man får utbilda barn på vapen men inte automatvapen eller i övrig såna vapen vars huvudsakliga bruk är i väpnad strid.

Gevär går alldeles utmärkt att utbilda på t.ex.

CIM är en bevakningssensor, inte en mina.

Lyspistol är väl ändå att anse som vapen? Lyspistol kal. 26,5 mm.

/K

Alla lagar, förordningar, regler gör mig bara förvirrad.

Till att börja så kan i försöka definiera ordet strid. Vad är strid enligt FM, RK, FN, Staten? måste stridsutbildning innehålla vapen eller räknas lektioner i taktik, minering eller närkamp som stridsutbildning?

Sedan kan man fundera över skillnaden mellan utbildning och förevisning!! En stridsförevisning är inget olagligt. men kan man som instr bedriva en förevisning samtidigt som man förklarar sina moment? blir det inte utbildning då? som ni förstår är det väldigt luddigt!!

vad jag har förstått får skjutning bedrivas med 22:an vid en ålder av 15år, vidare krävs en ålder av 17år för vapen som kpist, ak4 samt ak5. Vad gäller för Psg 90 samt ksp 58?

All lösskjutning kräver en ålder av 18år då det är att klassas som stridsutbildning.

ponera en typisk stridsutbildning med praktiska övningar och lösskjutning. Vad händer om man över exakt samma sak, fast torrövar utan lös ammuntion alt med tomt vapen eller inget alls!! är det då stridsutbildning?

Vad gäller minor och försvarsladdningar? är det tillåtet för hemvärnsungdomar att få utbildning på detta? och vad är då en utbildning och vad är en förevisning?`

sist men inte minst, om man bryter mot dessa regler som ungdomsansvarig, gör man sig då skyldig till ett lagbrott eller är det interna fm regler och Rk/FN konventioner.

VAD kan man dömmas till vid ett ev åsidosättande av lagar/regler

Som ni märker är det många frågetecken, var ska vi börja 0:)

//Siros

@Siros

En sak du kan börja med är syftet med verksamheten. Varför gör du det du gör? Är det för att deltagarna själva ska genomföra det så är det ju utbildning. Är det för att de ska få förståelse för en företeelse så räcker det kanske med en förevisning.

Så syfte och mål är A och O

Varför ska de lära sig sätta upp minor? Mig veterligen så finns det få användningsformer för minor undantaget strid/väpnad tjänst.

Om jag fick bestämma så skulle FBU/HvU lägga ner ungdomsverksamheten i egen regi och i stället samordna utbildningspaket från andra organisationer. Tänk er:

Skytteutbildning Gevär hos den lokala skytteklubben.

Kampsportsträning hos den lokala Ju-Jiutsuklubben.

Utelivsträning med Scouterna.

Lagarbetsträning och övrig fys i valfri bollsport.

Statkunskap i skolan.

Livräddning och vattenvana i simklubb.

Kastteknik, löpning och gång i friidrottsklubben.

Allting helt legitimt och skjutande mot målet.

Med det i ryggen så skulle FM få in fina aspiranter på mönstringen och sedan fina värnpliktiga soldater.

/K

bra svar krook

sist men inte minst, om man bryter mot dessa regler som ungdomsansvarig, gör man sig då skyldig till ett lagbrott eller är det interna fm regler och Rk/FN konventioner.

vad gäller för ovanstånde?

//Siros

• Forumsledning

...lagbrott nej, snarare regelbrott och det värsta som händer där är väl att man förlorar sina rättigheter som instruktör/ungdomsledare och tom. kanske blir utkastad från hemvärnet motsv. om det är alvarligt eller har skett vid upprepade tillfällen.

bra svar krook

vad gäller för ovanstånde?

//Siros

Det beror på vilken funktion du innehar när du gör det och hur du gör det, varför du gör det och vilken "lokal sedvänja" som råder vid förbandet/enheten.

Jag kan tänka mig (spekulation) att du anmäls till Försvarsmaktens Personalansvarsnämnd och att du där tilldelas varning/truppförbud/något liknande. Om de bedömer det som grovt kan en anmälan om tjänstefel göras till åklagare, men då ska det nog vara grovt.

Men det hela ska ses utifrån incitament, uppsåt, hur grovt och så vidare.

Det är inte många år sedan som Sverige skrev på tilläggsprotokollet till Barnkonventionen vilket innebar större begränsningar för ungdomsverksamhet än tidigare. Försvarsdepartementet och Socialdepartementet var inte eniga i hur det nya läget skulle tolkas och tillämpningen av de nya relgeringarna och resultatet blev väl något av en jämkning. Men som det lät då (02-03) så behövs det inte mycket för att ungdomsverksamheten ska strykas helt och hållet. Det är för många som är ute och tassar på fisens mosse och kör utbildning som helt och hållet kan anses syfta till det väpnade försvaret, som t.ex. posttjänst vid mobfd, vxlvis och ansatsvisa förflyttningar med vapen, mintjänst, mm mm.

Mitt budskap är: Vill ni fortsätta med U-verksamheten, gör det då försiktigt och bryt inte mot regelverket för då riskerar ni totalt upphör och ingen verksamhet för någon.

/K

Lyspistol är ett vapen och ska hanteras som ett vapen.

Syftet med lyspistol är stridslys, alltså att belysa terrängen man ska strida i. Med lyspatron 7 och 8

Det man kanske kan gå runt är om man kör lyspatron 4 och utbildar i syfte att skicka signal- varning- eller nödlys.

Du missade det viktigaste Kimster, lyspickadollen kan ju även lägga artillerield... det kanske är något för HvU :D HvU Art.

Tycker det är helt ok med nuvarande regler men lider lite med småttingarna dock. När jag var HvU (150 år sedan) fanns det Lv-kurser, pansarkurser, motorkurser och en jäkla massa roligt att göra under sommar och vinterloven. Sladda runt i Volvo Duett eller gasa runt med Java var skitsköjj :eeh:

Fullständigt löjligt att man som ungdom inte får öva och lära sig strid. På min tid så fick vi det definitivt. Borde vara svårt att få ungdomar intresserade nu, vet ju själv vad jag ville göra helts.

Varför inte köpa in paintballutrustning och låta de spela paintball i motionssyfte? Motion är ju bra, paintball ger pefekt motion för hela kroppen, löpning, ålning, upp och ner, en perfekt och allsidig workout. Det skulle nog fungera rent regelmässigt men håller ju knappast om nån journalist skulle göra en sak av det. Jaja, stackars ungdomar, i just detta fall var det definitivt bättre på min tid. Ksp understöd, patrullsammanstöt, och skyttelinje med samtidigt eldöppnande är saker jag minns med glädje från när jag var 13 eller liknande.

• Forumsledning
Fullständigt löjligt att man som ungdom inte får öva och lära sig strid. På min tid så fick vi det definitivt. Borde vara svårt att få ungdomar intresserade nu, vet ju själv vad jag ville göra helts.

...

Nej det är inte svårt, det handlar bara om förmågan hos ungdomsledaren.

Jag har sagt det förut, kan man som ungdomsledare inte motivera ungdomar utan att blanda in vapen eller strid är man inte lämplig som ungdomsledare inom FM.

Är själv uled.

Som sagt, nu är det ett tag sen jag sysslade med ungdomsvht men jag kan inte minnas att HvU hade några regler gällande minor och understödsvapen.

Gällde detta bara FBU eller även HVU?

Är själv uled.

Som sagt, nu är det ett tag sen jag sysslade med ungdomsvht men jag kan inte minnas att HvU hade några regler gällande minor och understödsvapen.

Gällde detta bara FBU eller även HVU?

som sagts tidigare, de flesta reglerna tillkom ganska nyligen (runt år 2000) och gäller HELA FM inkl frivilligorg.

så ja, HVU och FBU/u (FU/u) har samma regler...

i Förvarsutbildarnas fall kapitel 11 i försvarsutbildarna handboken, i HVUs fall vet jag inte vilket reglemente det står i, men troligen HV handboken eller liknande.

som sagts tidigare, de flesta reglerna tillkom ganska nyligen (runt år 2000) och gäller HELA FM inkl frivilligorg.

så ja, HVU och FBU/u (FU/u) har samma regler...

i Förvarsutbildarnas fall kapitel 11 i försvarsutbildarna handboken, i HVUs fall vet jag inte vilket reglemente det står i, men troligen HV handboken eller liknande.

HvH bok 3.