Jump to content

Varifrån kommer ordet härke?

Recommended Posts

Har sökt utan att finna... Har ni några ideer om varifrån ordet "härke" kommer? Jag har sett det användas om Hercules-planen, är det möjligen därifrån det kommer? Första gången jag hörde det var när en kapten från K1 använde det om en trafikpluton från P4 som stoppat oss någon stans i Tivedens skogar, och jag förstod genast innebärden utifrån sammanhanget... :baskerPa:

Men bakgrunden?

Hmm, kom som så många andra antar jag, först i kontakt med ordet i samband med vpl. Jag förknippar det med "härk", dvs ren av manligt kön. Ett "härke" är således en samling renar, en inte ovanlig syn på norrländska vägar där de vimsar oordnat omkring...

Härke är en ort eller stadsdel på Frösön.

Det ord som används för TP 84 Hercules är "Herca", inte Härke.

Hur ordet har kommit att symbolisera något ostrukturerat, illa inrättat objekt inom det militära vet jag inte även om jag själv använder ordet frekvent.

The Swede :baskerPa:

härk..hmm tex en bil som är väldigt dålig och är påväg att gå sönder.

Svenska Akademines ordbok:

http://g3.spraakdata.gu.se/saob/

HÄRK

© Svenska Akademien, uppdaterad:2006-08-28

[Webbversionen är inte slutkorrigerad.]

SPALT: [H2109] [tryckt år 1932]

UTTAL: hærr4k,

GENUS: m. l. r.; best. -en; pl. -ar.

FORMVARIANTER: ( herk DÜBEN, DIDRING Malm 1:95 (1914). härk. BygdFolk 30 (1927), Tur Å 1929, s. 115)

ETYMOLOGI: [av lappska hierke]

0)

(i norra Sv.) kastrerad rentjur, renoxe (ofta använd ss. bär- l. körren).

* DÜBEN Lappl. 71 (1873).

* Lasse spände för sin härk själf. WIKLUND NomadskLb. 1:67 (1917)

Använt sedan barnsben i de ljupa Hälsingeskogarna, mindre smickrande omdöme om i stort sett vad som helst. Fann det då ganska underhållande att bussarna som gick runt Frösön (via F4) passerade nämnda Härke, när man självklart var trött, hade ont, och kom på sig själv med att undra en enstaka gång "vadfan man nu gjorde där".

Svar på frågan? Nej. Anekdotvarning på.

Härke används i två former, som substantiv för något stort, otympligt och dåligt. Möjligtvis synonymt med "åbäke". Förstärkes med fördel med "satans", "helvetes" eller "Jävla".

Jag har också hört det som adjektiv, det var "härkigt" då betydande tråkigt, besvärligt och fult.

Inom armén är man fantasifull med invektiven och kan säkerligen använda härke om folk och i synnerhet om andra lägre stående människor såsom militärpoliser och malajer :P

Rappel och Flärp är andra exempel på ord som sällan används utanför den militära världen.

Edited by Krigsmakten

Jag har mest hört det användas som ett negativt uttryck för något stort och trassligt, tex ett större sammansatt förband som ska göra något som kräver samordning och alltså bäddar för en rejäl cluster f***.

Jfr även Härkeberga utanför S1 i Enköping.

/Passare

Första gången jag hörde det var när en kapten från K1 använde det om en trafikpluton från P4 som stoppat oss någon stans i Tivedens skogar, och jag förstod genast innebärden utifrån sammanhanget... :D

Första gången jag kom i kontakt med ordet "härke" var just under min vpl på salig K1.

Användes flitigt av befälen vilket snabbt sögs upp av oss.

Alla meningar som inte har en positiv innebörd kan man placera ordet härke i.. :D

Ex:

"För i helvete Johansson! Du ser ut som ett härke i ansiktet, omvisitation rakning!"

"Gå inte där och se ut som ett härke, sträck på ryggen Ekstedt!"

"Omvisitation av tältresningen, ser ut som ett härke!"

Etc... :/

Under GU på salig I22 i Kiruna så användes uttrycket härke med kärlek och stor fantasi av befälen, fick lära mig att ett härke är en ren av hankön och att en vajja=honkön. Alltså ett härke är en samling civilister som har sprungit genom ett klädstreck med militära persedlar samt rör sig planlöst och oroligt fram och tillbaka med snoret hängande ur mulen.

Det är vad jag har fått lära mig.....

:/

Under GU på salig I22 i Kiruna så användes uttrycket härke med kärlek och stor fantasi av befälen, fick lära mig att ett härke är en ren av hankön och att en vajja=honkön. Alltså ett härke är en samling civilister som har sprungit genom ett klädstreck med militära persedlar samt rör sig planlöst och oroligt fram och tillbaka med snoret hängande ur mulen.

Det är vad jag har fått lära mig.....

:lol:

Användes ofta till oformerade samlingar med folk. T ex när folk är trötta och och ptrl-formeringen gått åt fanders. Behövde inte alltid vara helt negativt.

Häromkring används ordet härke ibland för att beskriva exempelvis ett förbannat tätt snärjigt snår.

Tänk dig ett slånbär/björnbär/vresros snår som är så tätt att knappt en huggorm tar sig fram.

Ett Härke.

Nänä, det är ett bräske

Hade svårt att få 08orna i LGG-insatskompaniledning att fatta vad en koves och rat var för nåt. Konstigt!

Ett härke är något stort och oformligt som väljer att inte fungera som det ska.

Edited by dalmas

Många kul svar! En öländks dialektal bakgrund låter ju intressant som förklaring, någonstans skall ju ordet komma ifrån.

Som någon konstaterade behöver det inte nödvändigtvis vara negativt, jag kommer på rak arm på exemplet att det var snack om att det drog ihop sig till ubåtsjakt och då skulle skvadronen "åka som ett härke ner till Karlskrona", dvs in med skiten i de fordon vi kunde få tag i och iväg, huvudsaken var att vi kom dit fort som tusan. Men det är en ovanligare användning.

Den mer vanliga användningen i Karlsborg var "ett sån't jävla härke", exempelvis som samlingsbeteckning om T2, efter att någon besökande Livhusar sett deras finaste pojkar gå och äta frukost iförda vindrock och långkalsonger. :dribble:

Lite intressant hur ord fastnar och får spridning inom militären. Det är ju ett lite speciellt fenomen som typiskt hör hemma just i lite mer slutna sammanhang där man vill markera sin särart.

Rygga tror jag är ett annat sådant ord, men det har spridit sig. För 20 år sedan hörde jag det aldrig utanför militära sammanhang, idag verkar det vara vardagsslang bland ungdomar.

Edit: Ber om ursäkt om jag råkat förelämpa någon från T2, men alla vet väl att vi kavallerister är snobbar... :baskerKav:

Edited by Ibex

Häromkring används ordet härke ibland för att beskriva exempelvis ett förbannat tätt snärjigt snår.

Tänk dig ett slånbär/björnbär/vresros snår som är så tätt att knappt en huggorm tar sig fram.

Ett Härke.

Nänä, det är ett bräske

Exakt! ,O Ordet "bräske" har jag fö aldrig stött på utanför FM... 8-/

Rygga tror jag är ett annat sådant ord,

Appappapp... "packning" o inget annat... ;)

:bash:

Rygga tror jag är ett annat sådant ord, men det har spridit sig. För 20 år sedan hörde jag det aldrig utanför militära sammanhang, idag verkar det vara vardagsslang bland ungdomar.

Vad jag kan minnas har ordet alltid använts civilt under den tid det varit aktuellt för mig att bära ryggsäck, dvs ungefär från det jag började grundskolan för 20 år sedan. I det militära har jag aldrig hört någon använda ordet utan att få en tillrättavisning efteråt eftersom det ansetts vara ett civilt uttryck.

Ett Härke.

Nänä, det är ett bräske

Äh! Det vet ju alla att det som beskrivs ovan är ett typiskt hie..... :wacko:

Vad jag kan minnas har ordet alltid använts civilt under den tid det varit aktuellt för mig att bära ryggsäck, dvs ungefär från det jag började grundskolan för 20 år sedan. I det militära har jag aldrig hört någon använda ordet utan att få en tillrättavisning efteråt eftersom det ansetts vara ett civilt uttryck.

Ojdå! Kan ju vara rena slumpen som gjorde att jag fick den uppfattningen... Men jag tror inte jag hörde uttrycket innan jag hörde det på K3.

Det kan ju vara lokala skillnader också. Kan ju tänka mig att någon stackare med befäl från Öland fått en åthutning för att dom använde det civila ordet härke. :wacko:

Rygga är väl mer än vanligt bland sk trekkers och backpackers, alltså civilt.

Däremot är väl uttrycket "att ta rygg på ....." militärt?

(Dvs följa efter)

Ett annat ord som jag ofta använder är fäighet. (fä - ig - het)

Att vara fäig på ett område är att kunna det.

Någon söm hört ordet häbrä förut?

Guest Triggerpuller

Att "ta rygg" förknippar jag med längdskidåkning.

Häbre är ett annat ord för uthus, bod. Oftast knuttimrat.

Härke härleder jag till härk som tidigare nämnts. Härken är ju snöpt, dvs kastrerad och därmed omanlig och sämre än en vanlig rentjur. Att man är ett härke har nog tidigare inneburit att man varit något av en fjolla, begreppet har sedan vidgats för att bli allmänt negativt, fördömande etc.

Edited by Triggerpuller