motornisse55 Posted October 31, 2006 Report Share Posted October 31, 2006 Jag kom över ett militärtält för några veckor sedan. Det som inte fanns var tälttalrik,torkställning,spis och några tältpinnar. Nu har jag fått tag i allt förrutom spis m/63, torkställning. Nu kvarstår ett problem, jag förstår mig inte på hur man fäster duken på talriken. Det sitter ju ett antal krokar på undersidan som vad jag fattar ska fästas på duken. Ska de träs i några hål på duken eller hur gör man. För det får inte plats för någon klämring. Och det finns nämligen inga hål i duken. Jag fick info om att det var ett 12-manna men jag börjar bli osäker. Jag fick syn på ett 12tält på ett överskottsbolag i skövde och på det så var duken mycket tunnare. För det är inget 20manna iallafall för då skulle duken vara större, och det är inget stabstält. Det är från 1992. Jag hade en ganska röten tältlåda men så köpte jag en bättre i skövde för 30 kr. Lådans innehåll var instämplat i locket, och bredvid fanns det en lapp med lådans innehåll och den var från 1953. TEXT BORTTAGEN AV MODERATOR Hör av er om någon vet nåt om tältet. PS. Det är total utförsäljning på överskottslagret i Skulltorp utanför Skövde(50%på allt) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard N Posted October 31, 2006 Report Share Posted October 31, 2006 Man fäster tältduken i tallriken med en spännanordning. Det är en kedja och en spännarm. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gizama Posted October 31, 2006 Report Share Posted October 31, 2006 Man fäster tältduken i tallriken med en spännanordning. Det är en kedja och en spännarm. På tält 20 gör man det. På tält 12 hakar man i krokarna som sitter i tallriken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted October 31, 2006 Report Share Posted October 31, 2006 I tält 12 ska det finnas ett antal öljetter runt öppningen i tältets mitt. Dessa fäster man tälttallriken i. Om det inte finns några öljetter är det troligtvis inget tält 12 men om hålet verkar passa tälttallriken borde det inte vara alltför svårt för en normalhändig skomakare att fippla dit ett gäng öljetter åt dig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
motornisse55 Posted November 1, 2006 Author Report Share Posted November 1, 2006 I tält 12 ska det finnas ett antal öljetter runt öppningen i tältets mitt.Dessa fäster man tälttallriken i. Om det inte finns några öljetter är det troligtvis inget tält 12 men om hålet verkar passa tälttallriken borde det inte vara alltför svårt för en normalhändig skomakare att fippla dit ett gäng öljetter åt dig. Nej det borde inte vara så svårt. Borra ett par hål ock sedan kränga dit dem, men tack för hjälpen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted November 1, 2006 Report Share Posted November 1, 2006 I tält 12 ska det finnas ett antal öljetter runt öppningen i tältets mitt. Dessa fäster man tälttallriken i. Om det inte finns några öljetter är det troligtvis inget tält 12 men om hålet verkar passa tälttallriken borde det inte vara alltför svårt för en normalhändig skomakare att fippla dit ett gäng öljetter åt dig. Nej det borde inte vara så svårt. Borra ett par hål ock sedan kränga dit dem, men tack för hjälpen. Borra hål? I tältduk? Hålen blir ju när du monterar öljetterna, behöver inte borras nått. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard N Posted November 1, 2006 Report Share Posted November 1, 2006 Går 20-tälts-tallriken in i hålet till ett 12-tält? Jag börjar iofs tvivla lite på mitt minne men jag har sånna kusliga vibbar att vi spände fast tältduken på vårt 12-tält. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted November 1, 2006 Report Share Posted November 1, 2006 Nja, man får nog ta i rätt bra om man ska lyckas med det. Om mitt minne inte sviker mig så är hålet i tält 20 större än i tält 12. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eskil Posted November 2, 2006 Report Share Posted November 2, 2006 Nja, man får nog ta i rätt bra om man ska lyckas med det.Om mitt minne inte sviker mig så är hålet i tält 20 större än i tält 12. Men kan man använda tälttallriken från tält 20 i ett tält 12? Fäster man då tältduken med öljetterna i krokarna för maskeringsnäten (på tälttallriken)? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
motornisse55 Posted November 5, 2006 Author Report Share Posted November 5, 2006 Ingen som vet var jag får tag på en torkställning och en spis m/63? Konstigt med tältet tycker jag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PokerJoel Posted November 5, 2006 Report Share Posted November 5, 2006 "...Jag fick info om att det var ett 12-manna men jag börjar bli osäker.Jag fick syn på ett 12tält på ett överskottsbolag i skövde och på det så var duken mycket tunnare. För det är inget 20manna iallafall för då skulle duken vara större, och det är inget stabstält..." Siffrorna 12 och 20 syftar på hur många kvadratmeter markyta tältet täcker, inte på hur många man som ryms i det, även om de kan användas som approximation för det också. Häromveckan monterade jag kalotten till ett 20-tält och var länge övertygad om att duken och kalotten inte var kompatibla: Det krävdes nästan övervåld för att lyckas kränga in kalotten i dukens hål. Men sen satt den säkert. Det hade nog fungerat även utan kättingen som man spänner fast på utsidan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
motornisse55 Posted November 6, 2006 Author Report Share Posted November 6, 2006 Siffrorna 12 och 20 syftar på hur många kvadratmeter markyta tältet täcker, inte på hur många man som ryms i det, även om de kan användas som approximation för det också. Häromveckan monterade jag kalotten till ett 20-tält och var länge övertygad om att duken och kalotten inte var kompatibla: Det krävdes nästan övervåld för att lyckas kränga in kalotten i dukens hål. Men sen satt den säkert. Det hade nog fungerat även utan kättingen som man spänner fast på utsidan. 12tältet: 8-12 pers. 20tältet:16-20pers. Allt står i soldf. från -74. Varför var de inte kompatibla? var det en 20talrik du använde då eller? Jag har en stark känsla av att 20talriken är mindre än 12talriken. Ska det vara 8 eller 9 träkäppar till tältet? I soldf står det 8, och i min innehållsförteckning i tältlådan står det 9. Vad är rätt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
motornisse55 Posted November 6, 2006 Author Report Share Posted November 6, 2006 Förresten är det ett fönster i duken upp mot toppen som på ett 20tält. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
motornisse55 Posted January 5, 2007 Author Report Share Posted January 5, 2007 Har nu kommit på att en tallrik från ett 20tält passar(borde göra) Ska bara ta mig till Tidaholm och köpa en.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts