Jump to content

Kosovo - Framtid och Historia

Richie

Recommended Posts

Läste en ganska lång och intressant artikel om provinsen Kosovo om dess "vara" eller "icke vara".

Tyävrr har jag totalsumpat källan så jag har lite svårt att referera exakt vad som stog.

Jag vet dock att det finns många kunniga här på forumet om landet Serbien och provinsen Kosovo. Kosovo har ju mer eller mindre blivit "tvingade" till att tillhöra Serbien - utan att befolkningen har blivit tillfrågade. Man har alltså inte genomfört någon som helst "regelrätt" folkomröstning.

Varför? Vi vet ju att Serbien förmodligen vill ha så mycket land och mark som möjligt.., men dom hjälper ju inte till direkt människors rätt till ett "fritt" liv genom att tvinga Kosovo att tillhöra landet.

Hur stor är risken för att det på nytt "blossar" upp och att det skulle bli stridigheter i "landet"? Vi har ju bra soldater som håller ordningen uppe - men hur länge? Vad krävs för fred? För.. fred är det väl egentligen inte. Skulle vilja kalla det vapenvila. Utan NATO-trupp i landet och provinsen så skulle det förmodligen fortsätta vara en massa förtryck, mord m.m.

Jag såg att det inte fanns någon sådan tråd här i denna sektion på forumet och tycker att den borde ha en given plats. Dels med tanke på att det faktiskt är en konflikt och dels för att vi skickar ner tusentals svenskar dit ner varje år.

Edit: Henke förtydligat rubriken

Edited by henke

Jag såg att det inte fanns någon sådan tråd här i denna sektion på forumet och tycker att den borde ha en given plats. Dels med tanke på att det faktiskt är en konflikt och dels för att vi skickar ner tusentals svenskar dit ner varje år.

Tror vi haft kosovotrådar innan, men jag hittar ingen här i KoK, så tillsvidare kan vi ju köra vidare här.

Kosovos varande eller icke varande en Serbisk konflikt kan man ju debattera, och detta görs ju också, med vapen i hand tillochmed. Även om det är betydligt lugnare nu.

Inte ens historieskrivningarna verkar vara helt säkra på hur det förhåller sig. När jag läste ditt inlägg var jag tämligen säker på att Kosovo länge (sedan medeltid) ska ha varit serbiskt, vilket gör Kosovo mer serbiskt än Skåne svenskt. För säkerhets skull kollade jag upp saken på allas får favvosite, näst efter soldf, wikipedia :D på sidorna http://en.wikipedia.org/wiki/Kosovo och http://sv.wikipedia.org/wiki/Kosovo, och även på wikipedia pågår diskussionen då artiklarna tydligen ofta skrivs om av förespråkare för vardera sidan.

Å ena sidan hör sedan länge Kosovo till Serbien, och har också varit etniskt serbiskt.

Å andra sidan är de nuvarande innevånarna i majoriteten etniskt albaner, ättlingar till flyktingar, som upplagt för en konflikt...

/E

• Forumsledning

JAg tror det var Svd som hade artikeln, skall kolla.

Kan det varit denna?

SvD: Publicerat 29 oktober 2006 05:30

Serberna vägrar släppa Kosovo

http://www.svd.se/dynamiskt/utrikes/did_13955330.asp

Det är en riktig soppa och personligen anser jag att FN skulle tagit beslut i frågan snabbt när de tagit över provinsen.

När man hade som mest soldater på plats. Det LÄR bli upplopp oavsett vilken linje man går på och då är det ju en fördel om man har mycket trupp för att säkra och styra upp ordningen.

Inte som nu när det är ganska få soldater på plats.

Enligt KFOR Online http://www.nato.int/kfor har man nu över 16 000 soldater.

Under KS06 2002 var vi 47 000. vad "All Time High" var, vet jag inte.

Men 47 000 hade varit bättre än nuvarande 16 000. Kan tänka mig att det var som mest år 2000.

En konflikt som varat sedan 1300-talet försvinner inte av 7 års NATO-närvaro, även om man delat ut både nallar, byggt vägar och åkt runt i SISU.

Kosovo har under åren bytt ägare ett par gånger mellan turkar och serber om jagh ar fattat det hela rätt, och det var betydligt fler serber i Kosovo innan konflikten.

Det som gör det svårt nu är att det är inte så många serber kvar, utan som skrivits innan en albanmajoritet. Och denna majoritet vill bryta sig loss från Serbien. Frågan vem som äger landplätten är nästan lite lik mellanöstern, bägge äger den i någon del av historien och att utse en ny ägare som är mer rätt än den förra är svårt.

Till saken hör att det styrs mer eller mindre som ett eget land i dagens läge, men det är inte helt funkis. Siffror jag hörde när jag var där nere var över 80% arbetslöshet. Ca 20% av statsbudgeten stod Kosovo självt för, resten var bidrag utifrån, något fungerande skattesystem finns inte riktigt om jag fattade det hela rätt. Det finns inga fungerande industrier som kan bära upp en ekonomi. Sophantering finns knappt. Polisen är korrupt om något, den organiserade brottsligheten är utbredd. Det finns vapen, granater och annat mums i överflöd. Folket tar gärna lagen i egna händer. Hela infrastrukturen i Kosovo är en katastrof.

De som var nere på KS09 kan intyga att läget kan gå från lugnt till kaotiskt på en kafferast. Som jag kände det på KS13 så var läget oftast lugnt, men väldigt ostabilt. Det krävs inte mycket för att en arg folkmassa ska samlas, och det går fort.

Det kanske blev lite rörigt det här men förhoppningsvis så blev någon visare.

JAg tror det var Svd som hade artikeln, skall kolla.

Kan det varit denna?

SvD: Publicerat 29 oktober 2006 05:30

Serberna vägrar släppa Kosovo

http://www.svd.se/dynamiskt/utrikes/did_13955330.asp

Precis. Den artikeln var det.

När jag läste den så fick jag bara känslan att -'Shiet, det kan verkligen braka vilken dag som helst!'.

En annan som trodde att läget hade börjat bli stabilt där nere och att man var på god väg mot en demokrati osv. Artikeln visar tvärtom. Det är nog bara, tror jag, en tidsfråga innan det händer något stort igen där nere igen. Serbien kommer inte att kunna hålla kvar provinsen utan att det kommer att göras motstånd. När det väl kommer, vad kan 16.000 NATO-soldater göra då? Inte så värst mycket va? Fick lite känslan av att NATO mer eller mindre tror sig ha kontroll på allt och att man därför har börjat banta ner på sin närvaro där nere...!?

Det är tokfel. Anser jag iaf...

Jag ska sätta mig ner å läsa lite mer om "konflikten Kosovo" och få lite mer förståelse för hur det har varit och kanske då bilda en liten uppfattning om framtiden. Drar, som någon sade tidigare, lite paraleller mot mellanöstern - en konflikt som aldrig kommer att upphöra. Även om miljoner år då människan inte finns längre så slåss de kvarvarande microorganismerna.

• Forumsledning

Det gick en dokumentär i flera delar på SVT för några år sedan "Milosevics fall" där man bl.a. tar upp hur NATO agerade mot Serberna i Kosovo.

SVT Dokument Utifrån

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=9405...317&lpos=lasMer

Sen kan man köpa Åsne Seierstads bok billigt (ca 40-80 kr) "Med ryggen mot Serbien" som även om den inte skildrar kriget i sig, ger en liten inblick i vad för tankar som gror i stugorna och att alla flyktingar som utsattes för övergrepp inte var albanska som många tror.

Väldigt mycket info finns här

International CRISIS GROUP

http://www.crisisgroup.org/home/index.cfm?id=1243&l=1

Kolla även bland länkarna på http://www.ks06.com där det finns en hel del sidor för intresserade.

Det enda som gäller för dig som soldat är att försöka vara någorlunda påläst, förstå bägge sidornas situation och vara neutral. Behandla alla lika och med respekt oavsett om de är albaner, serber eller romer. De individer som visar sig ovärdiga din respekt får man ta itu med enskilt i särskild ordning och inte dömma hela folkgruppen.

Den utbildning du får i bakgrunden från Försvarsmakten innan nedrotation har iaf tidigare varit någon timmas föreläsning av en officer. Intresset bland alla soldater är väl inte heller direkt prio 1, det finns ju GRG att skjuta... ;)

Så passa på att läs på nu.

Själv hade jag turen att ha en mycket påläst gruppmedlem som förutom gjort en mission tidigare även studerat öststatskunskap på Uppsala Universitet flera år. Det blev intressanta föreläsningar i barren och bak i bollhavet.

I Kososvo så ligger Trast fältet som serberna räknar som sin vagga, det var här som det serbiska storriket föddes när XXXX sparkade ut turkarna, vid samma slag så skall även albanerna ha flytt vilket fortfarande serberna är sura för...trots att de vann... :/

sisådär me det va?

"Slaget på Kosovo Polje (på svenska även kallat Trastfältet), batalj som utkämpades på en slätt i nuvarande Kosovo den 28 juni 1389, och där serberna förlorade sin självständighet för nästan 500 år framåt."

I Kososvo så ligger Trast fältet som serberna räknar som sin vagga, det var här som det serbiska storriket föddes när XXXX sparkade ut turkarna, vid samma slag så skall även albanerna ha flytt vilket fortfarande serberna är sura för...trots att de vann... :/

sisådär me det va?

"Slaget på Kosovo Polje (på svenska även kallat Trastfältet), batalj som utkämpades på en slätt i nuvarande Kosovo den 28 juni 1389, och där serberna förlorade sin självständighet för nästan 500 år framåt."

Fel av mig trodde jag kom ihåg, men seså fel jag hade..

Var trots allt 6 år sedan jag senast var på Balkan...

Nåja, nu ska vi inte vara så hårda i tonen. Det är en djungel.

Historien om slaget på trastfältet 1389 var att serberna stred mot turkarna, så långt rätt. Den serbiska kungen (har tappat namnet i all hast) enade de olika serbiska stammarna för att försvara serbien mot muslimerna, vilket har stor betydelse i den serbiska historieskrivningen. Enligt den så är detta första gången som serberna agerar enade, att dom i samma slag åkte på däng och hamnade under osmanskt styre är en annan historia.

Som allt annat på balkan så har olika sidor olika versioner, många oberoende historiker påpekar dock att det knappast var det storslagna fältslaget som serberna vill se det som. Dessutom visar mycket på att den samlade serbiska armén var ett ihopplock av alla möjliga balkanfolk som ville försvara sig mot turkarna. Bulgarer, ungrare, kraoter, bosnier och (kanske intressant för den här tråden) även albaner.

Men som sagt, när det gäller historiska händelser på Balkan, så ska det mesta tas med en nypa salt. Mycket är myter, som i den nationalistiska miljön under 1900-talet växt till sanningar.

[...

En annan som trodde att läget hade börjat bli stabilt där nere och att man var på god väg mot en demokrati osv. Artikeln visar tvärtom. Det är nog bara, tror jag, en tidsfråga innan det händer något stort igen där nere igen. Serbien kommer inte att kunna hålla kvar provinsen utan att det kommer att göras motstånd. När det väl kommer, vad kan 16.000 NATO-soldater göra då? Inte så värst mycket va? Fick lite känslan av att NATO mer eller mindre tror sig ha kontroll på allt och att man därför har börjat banta ner på sin närvaro där nere...!?

Det är tokfel. Anser jag iaf...

...

Jag är säker på att Serbien inte skulle vilja ge sig på 15.000 NATO-soldater med bättre utbildning och utrustning; med omfattande operativa reserver inom 6 timmar; med hela NATO:s organisation bakom sig. NATO skulle ge Serbien på tafsen i händelse av ett anfall. KFOR skulle få ta första smällen innan luftens hjältar skulle kunna komma till undsättning men Serbien har inte kvaliteten att slå NATO/KFOR och dessutom inte politisk vinning nog att göra det.

Jag tycker inte att det är fel att KFOR har en mer tillbakadragen roll än tidigare och att mantalet därmed också minskar. Det är steg i rätt riktning.

/K

• Forumsledning

Frågan är om de reserver man utlovat kommer vara där på 6 timmar.

Sedan 2002 har de stora NATO länderna förflyttat sitt fokus och resurser mot Afghanistan och Irak.

Förmåga att möta pansar har ju sedan flera år monterats ner.

Det är inte omöjligt att Serbien drar igång lite och varvar stridsvagnarna på gränsen för att skapa lite kaos och populäritet i hemlandet. Sen är det ett högt spel att syna NATO och FN och se vad de gör.

Skall bli intressant att följa framöver.

Vad finns det egentligen för resurser att möta och fördröja VJ idag? Lätt beväpning och soldater som med all säkerhet vant sig vid saft och bullar (inget illa menat, men har inget hänt på 4 mån så är man inte lika taggad som vid nedrotation första gången). Var finns den tunga beväpningen och pansaret närmast att tillgå?

Förr (nu låter jag riktigt gammal, men det var bara 6 år sen) fanns det en beredskap att iallafall möta upp och försöka fördröja. Sen att man kanske är lite 2a om man möter en av europas starkaste arméer med 302or är en annan sak, men i bakre ledet fanns ju lite tyngre saker, både markgående och hovrande (problemet var ju bara att klara sig och fördröja tills det var dax för dom insatserna).

Nu tror jag ju inte att Serbien har några egentliga tankar på att gå in i Kosovo, det handlar som sagt var om att smörja eller piska hemmaopinionen precis som för den gode Kim och hans hobbyprojekt till stat.

Förövrigt hoppas jag att det snart börjar nystas upp och att landet/provinsen ska kunna få igång sin verksamhet och fungera som något annat än ett dekadent dagis.

Någon här som kanske sitter o ruvar på de avsnitt av dokument utifrån om Milosevic fall? Minns att jag såg dessa under 2003 när de gick på SVT, åkte senare samma år ner på 08:an så man skulle nog se dokumentärerna på ett annat sätt nu. Synd att inte SVT har det i arkiven...

Sen har jänkarna ett gäng apacher, och om jag inte är helt ute och cyklar så finns det leoparder tvåor hos tyskarna. I Kosovo då alltså. De måste ju kunna hålla emot lite innan eventuella förstärkningar kommer?

• Forumsledning

Tyska Leoparderna åkte hem via Grekland 2002 iaf. Kanske finns där igen.

Ponera att VJ drar in och "skyddar" sin befolkning i någon by mot en albansk mobb.

Jag tror inte NATO skulle våga bomba dessa stridsvagnar placerade mitt i en civil by för de försöker "skydda sin befolkning i sitt land" som det brukar heta.

Bägge sidor väntar ju dessutom bara på att "när KFOR lämnar så tar vi över".

Jag har ingen universallösning eller idé om vem som bör få "landet" eller om et skall styckas, det jag opponerar mig emot är att man borde tagit beslut i frågan tidigt och när man hade personal på plats för att kunna ta hand om uppkommande situationer. Detta var INNAN Irak II och Afghanistan. Då fanns resurser att tillgå runt om i världen om så krävdes.

Nu är flertalet nationer uppbundna med trupp i andra världsdelar, intresset för Balkan lågt och trupp plats få.

När man nu tar beslut i frågan som varit i PAUSE-läge, så är risken stor för allvarligare konfrontationer samt att bägge sidor försöker syna och spela ut KFOR/NATO/FN på olika sätt.

Bara för vi i övriga Europa tycker det ser lugnt ut och det var länge sedan (7år) det var på TV, betyder det inte att det är lugnt och glömt under ytan på plats. Konflikten är gammal och inte glömd.

Hittade lite på KFOR Online

Leclerc tanks leave Kosovo for good - 17 April 2002

http://www.nato.int/kfor/chronicle/2002/chronicle_10/07.htm

"But these kinds of armament have been judged unsuitable for the situation of today. The present threat now is emanating from isolated individuals linked to organized crime and extremism. Thus, a different kind of response is needed. KFOR is turning its focus from border defense and serious threats to fighting organized crime and extremism. KFOR no longer needs tanks to secure a safe and secure environment in Kosovo.

Så jag antar att samma gällde för de andra nationerna som hade Strv och skeppade hem dem.

Vi svenskar skickade ju hem Pebborna då, även om de kom tillbaka 2004.

Det finns en del pskfordon på plats där nere samt lite grk. Kombinera det med AHKP och framför allt det stöd som KFOR kan få inom timmar så är det tillräckligt avskräckande för att avhålla VJ eller SMAF som de nu kallas, att rulla över gränsen.

SMAF och Serbien som nation är nog rätt så trötta på krig och ifjol så var tongångarna från Serbien de att det suckades mest när Serbenklaverna kom på tal. K-Serbs verkar vara en plåga för Serbiens gemene man.

Jag har ingen universallösning eller idé om vem som bör få "landet" eller om et skall styckas, ...

Serbien försöker ju närma sig väst och då framför allt NATO (förhandlingar är tydligen igång) och det skulle kunna vara en väg: Serbien blir medlem i NATO och tar lead för KFOR! :)

/K

Jag har ingen universallösning eller idé om vem som bör få "landet" eller om et skall styckas, ...

Serbien försöker ju närma sig väst och då framför allt NATO (förhandlingar är tydligen igång) och det skulle kunna vara en väg: Serbien blir medlem i NATO och tar lead för KFOR! :)

/K

Ojoj... Det låter som att dom jobbar sig runt genom den politiska vägen. Att dom ens orkar.

Varför behåller man provinsen då? Ger Kosovo Serbien något speciellt? Förutom "äran" att äga marken/landet?!

Edit* - Quotekurs needed.

Edited by Richie

Att Serbien ser Kosovo som en helt vital del av moderlandet kan ju inte undgått någon, och serberna grundar det med hänvisning till historien. Man skulle lite förenklat kalla det för en principsak/ära, förlorar dom kosovo så förlorar dom landet där Serbien föddes och deras kultur utvecklades. Även om många serber idag har förlikat sig med idén att Kosovo alltid är förlorat, så är frågan så politiskt känslig att serbiens officiella hållning alltid kommer vara att Kosovo är en oskiljaktig del av Serbien.

Speciellt i dessa dagar, Montenegro har precis skiljt sig från Serbien, skulle landet också förlora Kosovo inom loppet av något år så har ultranationalisterna snart makten i serbien.

Serbien medlem i NATO? Det vore nåt det, det är ju inte ens 10år sen NATO bombade Belgrad.

Några klipp från nato.int

Serbia and Montenegro wants to join NATO’s partnership programme and will work to meet all conditions this year, including the arrest of indicted war criminals, Prime Minister Zivkovic said during his visit on 20 May.

Notera att detta var uttalat 2003!

And we sincerely hope and knowing the credentials, the political credentials of President Tadić, I'm sure that he's one of those leaders who realizes that to make that happen, to make it happen that Serbia will see Euro-Atlantic integration and do it from the jargon that Serbia will become a member of the European Union and become a member of NATOan objective which is reachable.

Detta uttalades under ett tal i Nato av Generalsekreteraren.

/K

Edited by Krook

Serbien försöker ju närma sig väst och då framför allt NATO (förhandlingar är tydligen igång) och det skulle kunna vara en väg: Serbien blir medlem i NATO och tar lead för KFOR! :banghead:

/K

Ojoj... Det låter som att dom jobbar sig runt genom den politiska vägen. Att dom ens orkar.

Varför behåller man provinsen då? Ger Kosovo Serbien något speciellt? Förutom "äran" att äga marken/landet?!

Edit* - Quotekurs needed.

Förutom principen att Kosovo defacto ÄR en del av serbien så finns där en hel del naturtillgångar i form av bördig jordbruksmark och gott om dyra mineraler i marken.

FN har försökt få igång produktionen i gruvor och jordbruk, men då kravet var samarbete mellan etniciteterna så vägrade folk jobba och därför ligger allt i träda tills någon pekar med hela handen. Det finns folk som vill jobba, men samtidigt är det helt otänkbart att samarbeta "över gränserna".

Fanns bara viljan och modet skulle Kosovo kunna bli en rik och välmående liten provins. Men principerna och omvärldens lallande förhindrar all slags verksamhet utanför den illegala som blomstrar för fullt.

Okej.

Är det här något som man tror kommer ändras nu när det kommer lite av en ny generation?

Hur tänker ungdomarna? Finns alla fördomar kvar? Är man uppfostrad som ung serb att "hata" albanerna och vise versa eller finns det en ljus bild om framtiden?

Jag menar, man måste vara ganska less på krig, fattigdom, förtryck m.m...

Okej.

Är det här något som man tror kommer ändras nu när det kommer lite av en ny generation?

Hur tänker ungdomarna? Finns alla fördomar kvar? Är man uppfostrad som ung serb att "hata" albanerna och vise versa eller finns det en ljus bild om framtiden?

Jag menar, man måste vara ganska less på krig, fattigdom, förtryck m.m...

Viljan finns till viss del. Frågar man folk på universitetet i pristina så får man rätt vettiga svar på hur de vill att regionen ska utvecklas.

Tyvärr så finns det gott om folk som tjänar på att det är en j*vla röra i regionen, kriminalitet finns det gott om, och sålänge polisen (självklart finansierad och "utbildad" av FN) inte gör något eller får befogenhet att göra något så kommer stället heller inte utvecklas. Bara en så enkel sak som att sophantering (dvs man tänder eld på tunnan när den börjar bli full) inte har börjat funka ordentligt efter 7 år gör ju att man funderar på hur det ska se ut med infrastruktur och statsmakt om regionen mot all förmodan skulle bli självständig.

Problemet är inte långt ifrån problemen i mellanöstern, de som har utbildning och en någelunda vettig människosyn flyr landet och kvar blir de som anser att grannen förtjänar att skjutas för att han ber till fel gud eller har knasiga skor.

Girighet, lathet och ett totalt ointresse av att arbeta för att få det bättre gör att det kommer ta MYCKET lång tid innan regionen kommer ställa sig på egna ben igen.

Edited by Born

Borns uppfattning delas av mig. Dock kan man se en viss förändring i Kosovo.

Det är fler och fler serber som köps ut av albaner och flyttar i från enklaverna. Caglavica är snart helt albanskt efter tämligen omfattande handel med serbiskt ägd mark.

Detta i kombination med den leda som är bland gemene man i Serbien (andra sidan ABL alltså) som innebär minskat stöd för K-serbs, gör att det nog kan bli en lösning om sisådär 200 år.

Mammon kommer att lösa konflikten. Fast efter det så blir det nog klan-krig om den organiserade brottsligheten vilket kommer att rendera i KFOR II.

Eller också så får Europa en konjunktursvacka som innebär att Mammon tappar greppet om Kosovo och nya oroligheter uppstår.

/K

Jag vill inte regna på någons parad men det finns fortfarande MBT (Main Battle Tank) i KFOR ORBAT ett kompani men ändå.

Fö så är risken för attSerbien blir militärt agressiv mot KFOR/NATO mycket liten. Alla folkgrupper på Balkan ser an utvecklingen på lång och mycket lång sikt även om Statusförhandlingarna är intressanta i dagsläget.

Nyhetsuppdatering.

Idag godkänner Serbiens parlament formellt den nya konstitution som framröstades i folkomröstningen 30 september. Förutom att den i sig betyder en hel del för Kosovo och situationen där, så innebär det också att vi snart kommer att få reda på när Serbiensparlamentsval kommer att hållas (eftersom de inte ville besluta om datum förrän konstitutionen var spikad/ratad). Eftersom det sedan länge är bestämt att valet ska hållas i år, så ser det ut att bli nu i december.

Det är mkt som är intressant med just det här valet, representanter från alla håll pressar Ahtisaari att vänta med att presentera "Kosovos-lösning" till efter det valet, trots att han lovat att presentera detsamma i år. Presenterar han ett förslag, som innebär självständighet för Kosovo, så blir det politiskt kaos i Serbien... var så säkra. Fast serbien är ju ingen stabil demokrati, och iom förlusten av Montenegro, och rädslan av att nu också förlora Kosovo, så kommer det bli spännande att se vad valet ger för reslutat.

Summasummarum. 2007 kommer garanterat att bli en mycket händelserikt år nere i Kosovo.