Jump to content

Är jag med eller inte?

Recommended Posts

För ca 3 veckor sen fick jag hem Hemvärnstidningen, "jaha" tänkte jag, "varför får jag den när jag inte ens fått reda på om jag har blivit godkänd för HV än?" och igår fick jag mitt registerutdrag jag beställt från pliktverket (ska söka tjänst i danmark) och där stod ungefär såhär (siffror ersatta med "#"):

Hemvärnsman

hvkompani: ###### HVKOMP

tidning: X

hvbataljon: ##### HVBATALJON

Utbildningskompani: ###### HVKOMP

Men jag har fortfarande inte fått nåt besked från hemvärnsplutonen jag skrev upp mej till om huruvida jag är med eller inte, har varken fått besked eller information om grundläggande utbildning, eller nånting så nu är jag lite förvirrad här, är jag med i hemvärnet eller inte? :wacko:

edit: 23 visningar och inte ett enda svar?

Edited by Nizzemancer

[ironi]

Vilket hemvärnsförband är det som gör som de politiska ungdomsförbunden; Skriver in folk för att få pengar, men sedan inte använder pengarna på dem? :wacko:

[/ironi]

Hur långt har du kommit med din ansökning? Har du blivit intervjuad? Har du fått hembesök? Att du inte har gått intro-utbildningen ännu verkar framgå.

Det hemvärnet gör när du söker är att hos pliktverket begära ändrad krigsplacering för dig. Det brukar bli klart långt innan komunens socialkontor m.fl. har hunnit idisla färdigt. Att folk som sökt men ännu inte blivit antagna även får hemvärnstidningen visste jag inte, men det verkar inte helt orimligt.

[ironi]

Vilket hemvärnsförband är det som gör som de politiska ungdomsförbunden; Skriver in folk för att få pengar, men sedan inte använder pengarna på dem? :navy:

[/ironi]

Hur långt har du kommit med din ansökning? Har du blivit intervjuad? Har du fått hembesök? Att du inte har gått intro-utbildningen ännu verkar framgå.

Det hemvärnet gör när du söker är att hos pliktverket begära ändrad krigsplacering för dig. Det brukar bli klart långt innan komunens socialkontor m.fl. har hunnit idisla färdigt. Att folk som sökt men ännu inte blivit antagna även får hemvärnstidningen visste jag inte, men det verkar inte helt orimligt.

Har haft den killen som skulle bli min gruppchef (skulle tydligen ha varit pltch men han kunde inte) hemma hos mej och kollat och snackat med mej (det var i december förra året då jag fyllde i papperna). Polaren som sökte samtidigt (han fick besök och fyllde i ansökningspapperna typ en timme efter mej) har fått papper på att han ska inställa sej (var har jag glömt, men vi misstänker att det skulle vara en introduktionsutbildning) med utrustning och hela kittet men har varken fått ut utrustning eller nån mer information... :wacko:

Jag tycker att det verkar vara ett jäkla felkn***ande med organiseringen på den här skiten och är allmänt trött på hur detta hanteras...totalt från det att jag visat intresse på karlstaddagarna jag var på förra året (var och besökte en kompis där och skrev upp mej på intresseanmälan när de "gjorde reklam" där, majoren där sa att han skulle kontakta vårt lokala hv-kompani vilket han gjorde) har jag väntat i ca 16-17 månader nu på att få komma in i värmen...

Men kan du inte ta kontakt med killen som var hos dig som tydligen skulle vara din gruppchef? Ring o fråga vad f*n de som tar tid egentligen! Inte för han kan göra något åt det, men han kan ju gå vidare i kedjan uppåt o jaga på kompch som i sin tur forskar vidare.

Tycker iofs det är lustigt att han inte redan har jagat på det iom han vet att du är på väg in o ska hamna i hans grupp. :D

Det hade jag gjort i hans fall..

Edited by Fu Gref

Men kan du inte ta kontakt med killen som var hos dig som tydligen skulle vara din gruppchef? Ring o fråga vad f*n de som tar tid egentligen! Inte för han kan göra något åt det, men han kan ju gå vidare i kedjan uppåt o jaga på kompch som i sin tur forskar vidare.

Tycker iofs det är lustigt att han inte redan har jagat på det iom han vet att du är på väg in o ska hamna i hans grupp. :=o

Det hade jag gjort i hans fall..

Ja jag antar att ringa och fråga är det bästa att göra

Vilken utbildningsgrup tillhör du? Om du inte vet, vart någonstans bor du?

enligt registerutdraget är det 21 HVkompani i Ystad om jag inte minns fel (har det inte framför mej just nu) är dock från simrishamn.

@Nizzemancer

Tjipp Skånepåg! Bor förvisso "mitt emot" dig (NV Skåne). Våra övningar är allt som oftast nere på Revinge. Är du trött på att vänta så är du välkommen till vår IP. PM mig om du känner för det. Vi är i full färd med att sätta upp ett eget insatskompani här uppe i NV Skåne och behöver dugligt folk (en och annan oduglig jäkel får säkert plats oxå :lol: ) Nästa storövning vi ska delta på är CC07 och då troligen som helt IK. (B-sida!?).

För ca 3 veckor sen fick jag hem Hemvärnstidningen, "jaha" tänkte jag, "varför får jag den när jag inte ens fått reda på om jag har blivit godkänd för HV än?" och igår fick jag mitt registerutdrag jag beställt från pliktverket (ska söka tjänst i danmark) och där stod ungefär såhär (siffror ersatta med "#"):

Hemvärnsman

hvkompani: ###### HVKOMP

tidning: X

hvbataljon: ##### HVBATALJON

Utbildningskompani: ###### HVKOMP

Men jag har fortfarande inte fått nåt besked från hemvärnsplutonen jag skrev upp mej till om huruvida jag är med eller inte, har varken fått besked eller information om grundläggande utbildning, eller nånting så nu är jag lite förvirrad här, är jag med i hemvärnet eller inte? :wacko:

edit: 23 visningar och inte ett enda svar?

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

det är förjävligt att det blir såhär . har sj varit i samma sitts men med mycket tjat och telefon varvat med mail till skånska gruppen så fick jag fart på dom, samtidigt måste hv bli bättre på att ta hand om dom nya som söer till hv och se till att dom kommer in i deras system så fort som möjligt

och som i ditt fall där det gått ett år är ju bara att beklaga, men det ända man kan göra är att ringa och skriva och ligga på dom som en blodigel

var 12 hvkomp, fick papper idag från dem, (en utrustningslista och en lapp för kontonummer men ingen information om vad som händer nu och vad det är tänkt att jag ska göra) ska jag fylla i mina storlekar och skicka in i medföljande kuvert eller sa jag sticka till revinge med lappen för att hämta ut utrustning eller vad? Jag förmodar att svarskuvertet i huvudsak är till för lappen med kontouppgifterna men ska den andra med också? :clap:

var 12 hvkomp, fick papper idag från dem, (en utrustningslista och en lapp för kontonummer men ingen information om vad som händer nu och vad det är tänkt att jag ska göra) ska jag fylla i mina storlekar och skicka in i medföljande kuvert eller sa jag sticka till revinge med lappen för att hämta ut utrustning eller vad? Jag förmodar att svarskuvertet i huvudsak är till för lappen med kontouppgifterna men ska den andra med också? :clap:

Fråga din kompanichef eller kvartersmästare om dina funderingar. :uuh:

"Ekonomilappen" är till för dina ersättningar, fyll i och skicka in. Utrustningslistan tar du med dig till P7 när du hämtar ut pryttlarna. Om jag inte minns fel så har dom en likadan lista på förrådet och det ex du har ska fyllas i med alla grejjor du ska få med dig hem, det är ditt ex av mtrl kort du har fått. Känns det "gött" att antligen vara inne? :baskerFN:

Edited by Lfskbat

"Ekonomilappen" är till för dina ersättningar, fyll i och skicka in. Utrustningslistan tar du med dig till P7 när du hämtar ut pryttlarna. Om jag inte minns fel så har dom en likadan lista på förrådet och det ex du har ska fyllas i med alla grejjor du ska få med dig hem, det är ditt ex av mtrl kort du har fått. Känns det "gött" att antligen vara inne? :eeh:

Vet inte riktigt än, vill nog genom den första tidens trassel (utr & utb t.ex.) innan jag bestämmer mej för hur det känns. ;)

var 12 hvkomp, fick papper idag från dem, (en utrustningslista och en lapp för kontonummer men ingen information om vad som händer nu och vad det är tänkt att jag ska göra) ska jag fylla i mina storlekar och skicka in i medföljande kuvert eller sa jag sticka till revinge med lappen för att hämta ut utrustning eller vad? Jag förmodar att svarskuvertet i huvudsak är till för lappen med kontouppgifterna men ska den andra med också? :Malaj:

Fråga din kompanichef eller kvartersmästare om dina funderingar. :uuh:

Varför ställa potentiellt dumma frågor till några jag kanske ska umgås med i flera månader när jag kan fråga främlingar? ;)