Status quo Posted October 31, 2006 Report Share Posted October 31, 2006 Tänkte bara rekommendera Company of heroes. Ett strategispel i andravärldskrigs anda där man styr ett kompani uppdelat i grupper. Något som enligt mig gör det här spelet bra i jämförelse med andra strategispel är tex att soldaterna aktivt använder sig av skydd. Allt skydd går dessutom att förstöra på ett eller annat sätt. Dessutom är spelet hyffsat realistiskt. Nackdelen är enligt mig att det kan vara lite svårt att kontrollera större strider och att om dina soldater blir flankade försöker de gärna byta skydd och kan då hamna med ryggen mot övriga fiender istället för att dö ädelt på plats och ta så många med sig som möjligt :P Får dina soldater mycket inkommande eld blir de ofta "pinned" och kommer lägga sig platt mot marken och inte genomföra ordrar annat än att försvara sig själva vilket jag också tyckte var ganska underhållande. Ja helt enkelt ett jäkligt kul spel som jag varmt rekommenderar till strategifreaks som mig själv http://www.companyofheroesgame.com/images/...arge/img_19.jpg http://www.webhallen.com/prod.php?id=55833 Link to comment Share on other sites More sharing options...
109 Eken Posted October 31, 2006 Report Share Posted October 31, 2006 Kan också rekommendera detta spel. Väldigt detaljerat, man kan sitta och bara titta när ens Sherman rundar ett hörn lite för snävt och får med sig halva ytterväggen på huset för att sedan braka igenom en mur och fall pv-kanonen i ryggen. Muhahaha! Nä nu måste jag spela lite till.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pal Posted October 31, 2006 Report Share Posted October 31, 2006 Då får jag säga emot. Detta är ett dåligt spel tycker jag. Efter att så många tyckte det var bra så är det en djup besvikelse. Inget nytt. Samma klickfest som vilken annat liknande RTS som helst, aboslut noll realism och ingening som intresserar den militärt eller historiskt intresserade. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dxl Posted October 31, 2006 Report Share Posted October 31, 2006 Då det är gjort utav samma folk som gjorde Dawn of War så är det ju i samma stil som det spelet, en kopia rakt av skulle man kunna säga. Andra fordon och soldaterna kan inte gå i handgemäng och grafikmotorn är grymt mycket bättre, men i princip samma spel... Bara det att man kan zooma in så man ser ur samma perspektiv som soldaterna och spelet ändå är snyggare än spel som Medal of Honour och Call of Duty... Men köper man det för att få ett realistiskt ww2 spel... då ska man köpa closecombat fem och tre istället. Men återigen, vill man ha bra strategi, där en kulspruta i ett hus i ett fönster som vätter mot vägen kan hålla pluton efter pluton utav fiender stången, vill man ha ett RTS spel, där man kan se hur enskilld soldat byter magasin på sitt vapen, där kanoner rekylerar och där granater skapar kratrar som infanteriet kan ta skydd i. Vill man ha ett spel där man får ta beslut om ifall man ska rasera kyrkan eller placera en ksp eller prickskytt där, ett spel där man kan "blitza" med sina halvbandare där infanteriet är uppsuttet och understött utav pansarbilar och strv och lvkv.... Jag älskar spelet helt enkelt... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lockwed Posted October 31, 2006 Report Share Posted October 31, 2006 Jag har inte prövat CoH men till alla WW2 freaks så tycker iaf jag att det här spelet ser lovande ut. http://media.ps3.ign.com/media/772/772044/vids_1.html java script:void(window.openMycket skadeglada stunder och eye candy är det iaf. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frantic Posted November 1, 2006 Report Share Posted November 1, 2006 Jag bara älskar det faktum att man kan lägga sej i kratrar efter artilleriet bombat skiten ur fienden Det som jag saknar är möjligheten att gå in i handgemäng. Då hade det, för mej, varit fulländat Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeppe Posted November 1, 2006 Report Share Posted November 1, 2006 Men något som är så otroligt störande är att det inte går att zooma ut till en mänsklig nivå. Sen det där med realism nja vette tusan. Skaffa en sniper gå i "stealth" använd off map artillery support på allt du ser med snipern. Sen så har ju alla Shermans en egendomlig vana att backa in i striderna och det är ju inte fett najs så att säga. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dxl Posted November 1, 2006 Report Share Posted November 1, 2006 Men något som är så otroligt störande är att det inte går att zooma ut till en mänsklig nivå Då har du antagligen en dator som inte klarar av upplösningen. Går att zooma ut mycket mer än andra spel i samma genre. Sedan så går ju även kartan att använda till att flytta sina enheter i realtid. Och vad är det för fel att använda en prickskytt som FO? Mer fuskigt att fienden kan se var man markerat för artilleri och kan flytta därifrån, om man nu måste whina över det. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Status quo Posted November 2, 2006 Author Report Share Posted November 2, 2006 @Realism ifrågasättare Någorlunda realistiskt. Mycket mer realistiskt jämfört mot andra strategispel. Jag älskar close combat men inte ens det är så realistiskt som jag skulle vilja ha det. Det är bara att acceptera att spel blir oftast inte mer realistiska än så här efter som de flesta tillverkarna satsar på realism men inte till nackdel för spelkänsla. Att man kan stealtha en prickskytt ser jag som en bra lösning på hur man annars skulle skött problemet med att prickskytten automatiskt upptäcks av fienden så länge han befinner sig på skjutavstånd. Dessutom kompenserar detta för det korta synfältet. Att kalla in artilleri med prickskytten är väl inte annat än realistiskt enligt mig. Men som sagt. Att se sin tank braka rakt igenom stenmuren eller elda upp ett hus med fientlig kulspruta i är inte helt fel Att dessutom kunna bygga sandsäcksmurar och lägga ut taggtråd med sina soldater ger mig mer än bara det vanliga ståfräset Link to comment Share on other sites More sharing options...
snake Posted November 2, 2006 Report Share Posted November 2, 2006 Att dessutom kunna bygga sandsäcksmurar och lägga ut taggtråd med sina soldater ger mig mer än bara det vanliga ståfräset Glöm inte att minera infartsvägarna heller...helt underbart... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Status quo Posted November 2, 2006 Author Report Share Posted November 2, 2006 jag har fått för mig att det skyddar bättre om man bygger sandsäckar framför sina bunkrar. Vet inte om det är så men jag brukar göra ett flaskhuvud med taggtråd och stridsvagnshinder och sen sandsäckar framför en bunker och någon AT kanon Edit: Link to comment Share on other sites More sharing options...
dxl Posted November 2, 2006 Report Share Posted November 2, 2006 Kanske man skulle ta och ordna en CoH turnering för oss soldfare Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frantic Posted November 2, 2006 Report Share Posted November 2, 2006 Kanske man skulle ta och ordna en CoH turnering för oss soldfare Jag är lätt på. Dock känns det som om jag kommer få fett med spö Link to comment Share on other sites More sharing options...
109 Eken Posted November 2, 2006 Report Share Posted November 2, 2006 dito Link to comment Share on other sites More sharing options...
GrkGB Posted November 2, 2006 Report Share Posted November 2, 2006 Jag har inte prövat CoH men till alla WW2 freaks så tycker iaf jag att det här spelet ser lovande ut. http://media.ps3.ign.com/media/772/772044/vids_1.html java script:void(window.openMycket skadeglada stunder och eye candy är det iaf. Aha, du menar Brothers In Arms. Ja, det är ju det roligaste spelet jag har spelat i mitt liv. Har alla uppföljare hemma och väntar nu på Brothers In Arms: Hell Highway! Det är det bästa "First Person shooter" spel som gjorts! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeppe Posted November 2, 2006 Report Share Posted November 2, 2006 Men något som är så otroligt störande är att det inte går att zooma ut till en mänsklig nivå Då har du antagligen en dator som inte klarar av upplösningen. Går att zooma ut mycket mer än andra spel i samma genre. Sedan så går ju även kartan att använda till att flytta sina enheter i realtid. Och vad är det för fel att använda en prickskytt som FO? Mer fuskigt att fienden kan se var man markerat för artilleri och kan flytta därifrån, om man nu måste whina över det. Jag kör maxupplösning men det ska visst finnas en fix eller fanns till Dawn of War iaf som gör att man kan zooma ut. Och jag älskar detta spel har spelat mycket men är fast på en bana nu. Detta spel är riktigt kul och som vissa säger också mer realistiskt än andra liknande spel t.ex Blitzkrieg. Sen finns det en sak till att anmärka på, inte någon "bug" eller så men jag skulle gärna se att man kunde ha lite fler enheter. Jag brukar alltid lämmna ett team till att skydda viktiga punkter men är det en bana med många sådana räcker helt enkelt inte enheterna till. Men varför försöka leta fel på ett sånt under bart spel som det faktiskt är. @dxl En turnering det vore kul. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dxl Posted November 3, 2006 Report Share Posted November 3, 2006 Ett tips som tysk är att få ut en ksp det första man gör som man sätter i kartans "vitala" del. Är man jänkare så måste man se till att få handgranater fort. Bunkrar kan göra underverk, dock måste ju tyskarnas fyllas upp. Tänk inte så mycket på att skydda "pointsen" utan ta kontroll över vägarna dit istället. Förstör hus som du inte använder. Det går inte att ha för många ksp, varken som jänkare eller tysk. Fuel är inte viktigt i början men blir avgörande när man börjar bygga fordon. Låt inte dina grupper dö, se till att ha fieldbarracks så du kan förstärka upp förluster snabbt och effektivt. Ska väl se om det går att få till någon fin liten turnering, ge mig lite tid att ordna lite bara. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeppe Posted November 3, 2006 Report Share Posted November 3, 2006 Har inte testat att köra annat än kampanj än. Hur är det på Skirmish alt. multiplayer. Samma begräsning av antalet enheter då? Link to comment Share on other sites More sharing options...
GrkGB Posted November 3, 2006 Report Share Posted November 3, 2006 Vet någon här inne när Brothers In Arms till PC kommer ut? Link to comment Share on other sites More sharing options...
dxl Posted November 3, 2006 Report Share Posted November 3, 2006 Brothers in arms har funnits väldigt länge till pc tror det hunnit komma två expansioner också. Men nu är det här en tråd om CoH så... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Status quo Posted November 7, 2006 Author Report Share Posted November 7, 2006 Har inte testat att köra annat än kampanj än. Hur är det på Skirmish alt. multiplayer. Samma begräsning av antalet enheter då? Ja jag testade multiplayer och det verkar inte gå att få över 75 i supportlimit. Det är detsamma som skirmish.. Har testat tyskarna nu, tycker de var roligare än amerikanarna.. känns som det fanns flexiblare strategier och att det ibland var lättare att försvara. Tyvärr kan man inte spela någon tysk kampanj i singelplayer vilket jag tycker var lite dåligt, men de vill väl försöka tjäna pengar på en uppföljare också.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dxl Posted November 8, 2006 Report Share Posted November 8, 2006 Om nu limiten är 75 (vilket jag ställer mig lite tveksam till) så har då jag aldrig någonsin nått den, har aldrig hänt att jag inte kunnat bygga något för att poplimiten har varit nådd och jag har nu spelat ganska mycket. Fördelen med tyskarna är att de kan få ut både ksp och skytte ur samma bygnad. Gillar man försvar så ska man helt klart välja allies och sedan Infanteri kompani, då får man mycket mycket artilleri samt att allt infanteri kan göra fältarbeten. Jag tycker faktiskt att jänkarna är mer flexibla, inom respektive doktrin/kompani. Tyskarnas doktriner känns mycket mer nishade. Däremot så gillar jag helt klart stuggarna och V1orna och att man kan ge sina enheter veteran status. Dock så föredrar jag jänkarnas infanteri mycket mycket mer, framförallt det faktum att deras "basic" infanteri kan använda sig av lätt ksp och att deras PV kanoner kan skjuta AP am. Sedan så har man även fördel av att kunna få handgranater nästan med en gång och att ingenjörerna är tre stycken istället för som hos tyskarna två. edit: Jag har dock aldrig spelat kartor större än 2v2 men även på större kartor så tror jag att jänkarnas haubitsar som kan skjuta även där du inte har LoS, är riktigt effektiva. Men det är väl det som är det fina med spelet, det finns något för alla spelstilar Link to comment Share on other sites More sharing options...
t0be Posted November 8, 2006 Report Share Posted November 8, 2006 Limiten beror ju på hur många områden man kontrollerar. För varje område får man +3 i limit och sen om man bygger en observation post får man ytterligare +1. Kör man skirmish på dom större banorna kan man få upp emot 90-100 i limit om inte ännu mer ju mer man kontrollerar. Grymt spel hur som helst, tyskarna är klart mina favoriter. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Munken_swe Posted November 8, 2006 Report Share Posted November 8, 2006 Rätt kul spel, det enda jag kan störa mig på är soldaternas brist på anpassning vissa stunder. Man måste sitta barnvakt hela tiden och vara överallt samtidigt om man ska klara av någonting. Om man försvarar något annat än en bro så är det väldigt svårt att skapa en lyckad försvarsring. Vet att tyskarna hade kniven mot min strupe flera gånger vid min bas, sedan när man lyckets bryta attackerna så gick det inte skapa ett bra yttre försvar. Jag minerade och lade ut taggtråd, satte upp sandsäckar och placerade ut 3 PV-kanoner samt två grupper. Det var ett ganska smalt område ändå. Leder ett anfall på annan plats och kollar sedan tillbaka efter några minuter. Hela posteringen överflyglad av tyskar. Alla döda. Av vad jag kunde se hade fi nedkämpat kanonen som skyddade flanken med en prickskytt och sedan stormat de andra + de två grupperna från sidan, som också gick att försvara, men grupperna stod snällt kvar utan skydd åt det hållet. Ett annat exempel jag kommer ihåg är när en grupp skulle försvara en korsning. Jag satte upp ett V-liknande sandsäcksskydd. Efter ett tag var ena "väggen" bortskjuten och gruppen stod bara kvar framför en mur av sandsäckar och blav sakta nedkämpade tills jag flyttade dem 2 meter. Man måste som sagt vara överallt samtidigt, vilket fienden (datorn) klarar galant. Annars kul spel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dxl Posted November 8, 2006 Report Share Posted November 8, 2006 Jag bygger ytterst sällan fältarbeten, det jag bygger är i så fall bunkrar med en PV brevid. sedan så använder jag ofta KSP grupper gärna två och två så man kan flytta dom växelvis. Då jag nästan alltid spelar rankat så är ju taktiken lite annan än om man spelar annihilation. Råkar man ut för en sniper så prioritera alltid att ta död på den, skicka alla infanterister du har i närheten och så mycket fordon du kan, har du artilleri så använd det också. En sniper är snorigt dyr (särskillt på 1v1 och 2v2 kartor) och är väl värd ganska stora offer för att få död på. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Status quo Posted November 9, 2006 Author Report Share Posted November 9, 2006 uhm.. nu har jag bara spelat multiplayer med polare men det jag upptäckt så långt är: supportlimit på små kartor brukar hamna runt 75 beroende på hur många strategic points som finns på kartan, sen är det 75 i supply per spelare som finns så en 2v2 karta innebär runt 150 i limit osv. Det mesta jag haft är 120 i limit. Och jag hamnar ofta i taket, men det är för att jag bygger så jäkla mycket försvar Till skillnad från dxl så gör jag svinmycket fältarbeten, stridsvagnshinder med taggtråd bakom skapar effektiva chokepoints som man befäster med kulsprutor och AT kanoner. Något jag inte förstår är varför folk anser en sniper kosta så himla mycket? 340 manpower är bara 80 manpower mer än en grupp med kulspruta, lika så kostar tyskarnas grenadiers 300 manpower. dxlDock så föredrar jag jänkarnas infanteri mycket mycket mer, framförallt det faktum att deras "basic" infanteri kan använda sig av lätt ksp ?? Amerikanarnas basic infanteri kan använda sig av en bar med upgrade, tyskarnas kan använda sig av mp40 och dessutom kan grenadirs antingen få en mg42 och en panzerfaust eller två mg42 / två panzerfaust. Helt klart ultimatare än jänkarnas infanteri Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeppe Posted November 10, 2006 Report Share Posted November 10, 2006 När jag kör kampanj nu, bygger jag Shermans och engineers till population limiten är fylld. Sen är det blizkrieg också slaktar man sej fram funkar fin fint. Lite svårare dock sen man fick börja möta Tiger/Panther men med några Wolverines med i gänget så brukar det funka fint. Också själv klart off-map artillery support. Säkert en fruktansvärt dålig taktik i multiplayer men funkar klockrent i kampanj. /jeppe Link to comment Share on other sites More sharing options...
dxl Posted November 10, 2006 Report Share Posted November 10, 2006 Nja, amerikanarna har ju M1 karbinen och M1 garand som skjuter betydligt fortare än tyskarnas K98 och inte kostar något. Så jag anser nog ändå att jänkarna är bättre, dom har både eldkraft på långt håll och på kort håll. Supression funktionen med baren är också riktigt bra. Men som sagt, smaken är som baken och jag får det aldrig att funka med tyskarna så jag är nog väldigt partisk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
BertilCesar Posted November 12, 2006 Report Share Posted November 12, 2006 Nu har jag köpt detta spel, har väl spelat det iaf 3-4 timmar. för det första, jag sitter fest på en bana och jag kna inte klara av den, det är en av de allra första banorna där man startar med några pansarfordon samt en minröjare, man skall hjälpa några soldater som sitter fast i några hus i mitten av banan och efter det så skall man göra vägen framkommlig för en konvoj. Nu är det så att jag klarar inte av den banan, lite ledsen.. tips? sedan är det när man spelar skirmish. Jag fattar inte, jag tar terräng ganska fort men ändå sinar mina poäng direkt. Hur gör jag för att tex kunna bygga pansarvagnar,? vad har ni för taktik? alla tips är välkomna Link to comment Share on other sites More sharing options...
dxl Posted November 12, 2006 Report Share Posted November 12, 2006 Här finns lite tips och trix. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.