TeLu Posted October 30, 2006 Report Share Posted October 30, 2006 (edited) Jag viste inte att Sverige höll på med Senapsgas! Länky Länky Edited October 30, 2006 by TeLu Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Qaz Posted October 30, 2006 Report Share Posted October 30, 2006 Det används väl till forskning och utbildning. Inte som stridsmedel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Satan Posted October 30, 2006 Report Share Posted October 30, 2006 Vad är problemet? Att destruera klorgas är ju inte direkt någon komplicerad åtgärd. Men jag kan förstå att de som bor i närheten kanske är oroliga. När man har övningar med senapsgas är riskavståndet betydligt kortare jmf med tårgas bl.a. Dock så är det inte samma koncentration av senapsgas som det är av tårgas. Jag vet fler ställen där senapsgas förvaras och rester efter övningar med senapsgas. Att vi håller på med forskning och utbildning i hur vi sanerar oss mot bl.a. senapsgas är inte ngt konstigt. Det sker helt öppet och sverige redovisar varje år hur många kg senapsgas vi har och hur mycket vi har använt och till vad. Många andra länder har senapsgaslager som räknas i ton.... vi har i Kg... Vi har även lager av sarin, sarinklorid, VX och andra nervgaser. Men lagren av dessa ämnen är ganska små och väl skyddade. Sarinklorid får bl.a. vpl öva öved. Kanske inte samtliga vpl utan de som har CBRN-befattningar. Det är ungefär lika spännande att öva med sarinklorid eller senapsgas som att öva med tårgas. Enda skillnaden är att sanneringsdelen är lite mer omfattande efter senapsgas och sarinklorid. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
magnus242 Posted October 30, 2006 Report Share Posted October 30, 2006 Det används väl till forskning och utbildning. Inte som stridsmedel. Vi har väl haft större planer än så en gång i tiden både när det gällde senapsgas och nervgas. Läs mer i Wilhelm Agrell, "Svenska förintelsevapen: Utvecklingen Av Kemiska Och Nukleära Stridsmedel" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TeLu Posted November 1, 2006 Author Report Share Posted November 1, 2006 Okey då vet jag ...Har inte hört om det tidigare Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Satan Posted November 1, 2006 Report Share Posted November 1, 2006 Det används väl till forskning och utbildning. Inte som stridsmedel. Vi har väl haft större planer än så en gång i tiden både när det gällde senapsgas och nervgas. Läs mer i Wilhelm Agrell, "Svenska förintelsevapen: Utvecklingen Av Kemiska Och Nukleära Stridsmedel" Forskningen runt denna typ av vapen var ganska omfattande i hela världen efter WW1. Dock har stora delar av världen tänkt om vad gäller utvecklandet av denna typ av vapen. Tyvärr gäller det inte samtliga länder. Finns en hel del skrämmande tester som har gjorts i vårt land med kemiska och biologiska vapen. Sök och ni skola finna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Charlie Spartan Posted November 4, 2006 Report Share Posted November 4, 2006 Finns mycket att lära hur vi i Sverige har hanterat olika ämnen under historiens gång. En del läsning är inte vacker........... Och den officiella historie skrivningen tar inte upp de mindre smickrande delarna. Men även måste man komma ihåg hur samhället såg ut när händelsern skedde, vilka motiv hade man osv.... Charlie Spartan..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Engström Posted November 5, 2006 Report Share Posted November 5, 2006 Måste nog tillstå att min utbildning i CBRN (fast det hette ju ABC/ISB utbildning då) nog kändes lite mer upphetsande än vanlig tårgastjänst, fast jag kanske har livlig fantasi? Hur som hanterades den skarpa senapsgasen (och alla andra skarpa ämnen) med största respekt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts