Jump to content

Viktkrav för tjänster?

Recommended Posts

Tjena!

Mitt första egentliga inlägg här på forumet (EDIT: ser att min "inläggsräknare" säger "3"... aja)

Har skummat runt lite på forumet och försökt använda sökfunktionen för att få klarhet i saken; har jag misslyckats med söket så ber jag om ursäkt, men fortsätter hursom med frågeställningen.

Har läst runt lite att det för vissa tjänster (framförallt MP/Säk och Jägartjänster) tydligen skall finnas krav på att man har en viss minimivikt (70 kg är siffran som spökar). Jag hittar inget som bekräftar siffran eller kravet på vare sig mil.se, lumpen.nu eller pliktverket.se, men många på forumet här pratar om det.

Frågan lyder alltså:

* Finns det viktkrav för några tjänster?

* Om ja, vilka? Och vad är viktkravet?

Jag är personligen inte så fruktansvärt intresserad utav jägartjänsten, men har kompisar som är det och som definitivt inte uppfyller viktkravet (små beniga jäklar en del, personligen väger jag 67); för min del är det väl mer så att jag gärna vill veta så jag vet vilka alternativ jag har inför mönstringen (jag är 89:a, så mönstrar gör jag nästa år).

Slut från mig.

mvh

Edited by Kaliber600

• Replies 68
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Tjena!

Mitt första egentliga inlägg här på forumet (EDIT: ser att min "inläggsräknare" säger "3"... aja)

Har skummat runt lite på forumet och försökt använda sökfunktionen för att få klarhet i saken; har jag misslyckats med söket så ber jag om ursäkt, men fortsätter hursom med frågeställningen.

Har läst runt lite att det för vissa tjänster (framförallt MP/Säk och Jägartjänster) tydligen skall finnas krav på att man har en viss minimivikt (70 kg är siffran som spökar). Jag hittar inget som bekräftar siffran eller kravet på vare sig mil.se, lumpen.nu eller pliktverket.se, men många på forumet här pratar om det.

Frågan lyder alltså:

* Finns det viktkrav för några tjänster?

* Om ja, vilka? Och vad är viktkravet?

Jag är personligen inte så fruktansvärt intresserad utav jägartjänsten, men har kompisar som är det och som definitivt inte uppfyller viktkravet (små beniga jäklar en del, personligen väger jag 67); för min del är det väl mer så att jag gärna vill veta så jag vet vilka alternativ jag har inför mönstringen (jag är 89:a, så mönstrar gör jag nästa år).

Slut från mig.

mvh

Det finns inget viktkrav vad jag vet. Jag har bara i min pluton ett antal personer som väger mindre än 70 kg men blev inskrivna ändå. 70 kg är mer en riktlinje än ett krav.

Vad gäller MP/SÄK : Jag är inte ens i närheten av 70 kilo och blev inskriven. Däremot så har MP/SÄK ett längdkrav som är lite högre än hos andra tjänster (vet inte om jägartjänster har samma), du ska ha minst en 5:a hos pliktverket i längd (minst vara 171cm lång).

Längden fyller jag nog, är 180 cm,

ganska kort anser jag. ,O

Vikten är däremot ett stort problem,

väger ca 51 kg. :)

Har alltså ett bmi värde kring 16 eller liknande,

detta är under normalvikt.

Kan jag då bli nekad en tyngre eller vilken tjänst som helst

fastän jag klarar alla andra kraven?

Längdkrav finns viktkrav likaså. Men som du kanske förstår så kan man inte ha en fast gräns vid exempel 70kg som du säger. Jag tror att det är precis som H0lK säger att 70kg är en rekomendation.

Om man har en gräns vid 70kg så utesluter man en grupp människor ex. kvinnor som sällan (med reservation) väger mer än 70kg. Därför vet jag att det finns en gräns: Man får inte ha under 18 i BMI. BMI är som ni kanske inte vet det optimala sättet så jag tror inte ens 18 gräsen i BMI är inristad i sten. Men har man under 18 och kommer in så borde man ta sig en funderare ändå, tycker jag.

Sammanfattning: Ja det finns viktkrav, men inte 70kg. Så länge du har mer i BMI än 18 så lugna puckar, chilla!!

Längdkrav finns viktkrav likaså. Men som du kanske förstår så kan man inte ha en fast gräns vid exempel 70kg som du säger. Jag tror att det är precis som H0lK säger att 70kg är en rekomendation.

Om man har en gräns vid 70kg så utesluter man en grupp människor ex. kvinnor som sällan (med reservation) väger mer än 70kg. Därför vet jag att det finns en gräns: Man får inte ha under 18 i BMI. BMI är som ni kanske inte vet det optimala sättet så jag tror inte ens 18 gräsen i BMI är inristad i sten. Men har man under 18 och kommer in så borde man ta sig en funderare ändå, tycker jag.

Sammanfattning: Ja det finns viktkrav, men inte 70kg. Så länge du har mer i BMI än 18 så lugna puckar, chilla!!

Får man fråga sig varför ni anser att jag med ett bmi under 18 inte skulle klara av värnplikten? Är visserligen tunn, men löper bra (bra kondition), styrketränar regelbundet, är van vid ryggsäck, är intresserad är det militära, har ett stabilt psyke samt ett uthålligt pannben. Varför skulle jag inte platsa? ,O

Får man fråga sig varför ni anser att jag med ett bmi under 18 inte skulle klara av värnplikten? Är visserligen tunn, men löper bra (bra kondition), styrketränar regelbundet, är van vid ryggsäck, är intresserad är det militära, har ett stabilt psyke samt ett uthålligt pannben. Varför skulle jag inte platsa? ,O

Vanligtvis så klarar de med väldigt lågt BMI tyngre tjänster sämre. De har mindre muskelmassa, mindre fettreserv och mindre isolering vilket ger lägre uthållighet.

/K

Edit: Tillägg

Edited by Krook

ganska kort anser jag. ,O

väger ca 51 kg. :)

Shit, trodde jag låg illa till med mina ynka 58 kg/175cm. Börja ät för böfveln, eller ät mer, något som jag knappast lyckades med.

Det är också Pliktverket som bestämmer vilken BMI gräns man får ha, inte Hedin eller någon annan på forumet.

Tror själv att det är lite som du säger, en datanörd på 50 kg är ju självklart mycket sämre i lumpen än en fysisk aktiv och skogsvan 50 kg's pöjk.

Kan förstå det där med fettlager, om du tänker på

förbränning av fett som energireserv kan jag hålla med dig,

vad gäller isolering för kyla, ja till viss del. I teorin bör det vara så,

men jag tycker faktiskt om lite kyla, föredrar nästan vintern framför sommaren.

När andra i min klass sitter med tjocktröjor och fryser, sitter jag med t-shirt

och tycker att det är alldeles lagom varmt.

Vad gäller muskelmassa, tror faktiskt att jag klarar fler räckhäv, armböj och alla

möjliga tänkbara övningar än genomsnitts ungdomen på min skola, dvs

någon med större muskelmassa. När andra klagar över att gå

3 km med ca 8 kg skolböcker på ryggen (de med "stor" muskelmassa) känner jag ingen

större belastning.

Det finns de i min klass som är relativt starka, väger kring 90 kg och tycker att

det är ansträngande att gå 4 km till skolan....tycker definitivt inte jag.

Vet inte...talar bara av egna erfarenheter. ,O

...

Vet inte...talar bara av egna erfarenheter. ,O

Jag med.

Och man ska ha klart för sig att Pliktverket och FM inte har satt gränsen för att diskrimera någon utan krav/gränser/rekommendationer finns där pga. anledning, och då oftast erfarenhet i kombination med empiriska studier.

/K

Och man ska ha klart för sig att Pliktverket och FM inte har satt gränsen för att diskrimera någon utan krav/gränser/rekommendationer finns där pga. anledning, och då oftast erfarenhet i kombination med empiriska studier.

/K

Klart jag förstår det, men jag har väldigt svårt

att gå upp i vikt 8-/ .

Hur ska jag göra då?

För att komma upp till normal vikt måste jag väga minst 57 kg,

i och för sig ingen omöjlighet, men svårt för mig.

Jag äter allsidigt och mer än de flesta i te x skolan,

har provat gainer, hjälpte typ 1 kg. Käkar lite protein tillskott i samband

med min träning nu, vet inte om det hjälper.

Kan det vara någonting fel inuti kropen som gör att ag inte kan ta till

mig allt jag äter eller liknande? Förslag?

Var på en regelbunden kontroll hos skolsyster och förklarade mitt problem,

hon tyckte att jag skulle äta en macka till mellanmål :) . Äter redan minst 4 samt frukt.

äÄer alltid en stadig frukost, nog till lunch, mellanmål, lagad middag (ej mikromat) och två mellanmål innan läggdags. Problemet måste ligga djupare.

Vill ju så gärna göra lumpen.. :camo:

aja kanske lite OT...

MVH/ 89: an

EDIT: Ni ("krook") ska inte tro att jag inte tror på era uppgifter eller erfarenheter, tycker bara på ett annorlunda sätt, ser på saken efter egna erfarenheter.

Edited by 89:an

Kan vara något problem med ämnesomsättningen. Kanske hyperthyreos, ökad produktion av sköldkörtelhormon som leder till viktnedgång eller att du kommer in i puberteten senare. Men jag är ingen expert. Kanske kan testa att söka tid hos endokrinologi avdelningen, då vissa skolsköterskor har en tendens att underskatta vissa problem.

Tro nu inte att jag har ställt någon diagnos på dig, bli inte rädd, med tiden blir du nog biffigare. Hoppas nu jag inte gav någon felaktik information heller.

Har en polare som väger runt 65 och är strax under 1.80... Jag tycker han är klen. Du måste vara anoretiskt smal?

Prova kaloriberäkna en dag och se hur mkt du hamnar på.

Satsa på 3000 kalorier/dag efter eventuell träning så kmr du öka.

Angående viktkrav så maila det förband du vill till och fråga om det existerar viktkrav?

Du får nog ha i baktanken att med 51kg blir skaderisken enorm om du ska bära/springa med en ryggsäck på 40+kg.

ganska kort anser jag. :)

väger ca 51 kg. :camo:

Har en polare som väger runt 65 och är strax under 1.80... Jag tycker han är klen. Du måste vara anoretiskt smal?

Prova kaloriberäkna en dag och se hur mkt du hamnar på.

Satsa på 3000 kalorier/dag efter eventuell träning så kmr du öka.

Angående viktkrav så maila det förband du vill till och fråga om det existerar viktkrav?

Du får nog ha i baktanken att med 51kg blir skaderisken enorm om du ska bära/springa med en ryggsäck på 40+kg.

Nja, anorektisk smal skulle jag inte vilja kalla mig, har jag på mig jeans samt någon tröja ser jag i jämförelse med andra killar ganska normal ut.

Med bar överkropp, ja, möjligtvis, har visserligen tränat lite så musklerna syns. Jag menar, jag ser absolut inte ut som en anorektiker som har helt runda armar.

Min far vägde vid sin värnplikt kanske kring 56 kg, också mycket smal, måste vara ärftligt. För övrigt låg han inne som kustjägar gruppbefäl, klarade givetvis utbildningen också.

MVH/ 89:an

Okej, tackar för svaren som kommit. :)

Undrar fortfarande dock mer specifikt vilka tjänster det är som berörs av vikt/längdkrav (eller rekommendationer eller vad man nu kan välja att kalla det), och lite närmare vad i så fall (är 70 kg och 170 cm+ en generell riktlinje för de flesta tyngre tjänster, eller bara vissa? Hur är det med pansar och vanliga skyttebefattningar? Befälsbefattningar?).

mvh

Edited by Kaliber600

Min far vägde vid sin värnplikt kanske kring 56 kg, också mycket smal, måste vara ärftligt. För övrigt låg han inne som kustjägar gruppbefäl, klarade givetvis utbildningen också.

Då så. Då är det väl lugnt.

Får man fråga sig varför ni anser att jag med ett bmi under 18 inte skulle klara av värnplikten? Är visserligen tunn, men löper bra (bra kondition), styrketränar regelbundet, är van vid ryggsäck, är intresserad är det militära, har ett stabilt psyke samt ett uthålligt pannben. Varför skulle jag inte platsa? :)

Om du drar en sjua i styrka och en sjua på cykeln så tror jag ingen kommer hindra dig om du har BMI under 18. Men om du tänker efter själv så är det inte bra för hälsan att ha så lågt. Själv låg jag på 18,8 vid tillfället för mönstringen och låg i riskzonen...

Grejen handlar inte om du skulle klara tjänsten utan om det finns sånna som skulle klara den bättre än du. Sen så är jag inte läkare och vet inte om en person med 21 i BMI klarar utbildnignen bättre än en med 17,7 i BMI, BMI kan liknande med BNP ibland vara ett dåligt mått.

Du ska nog inte jämföra värnplikten på pappsens tid och hur den är idag. Den är nog inte tuffare idag men det är tuffare att komma in då platserna är färre och konkurensen högre.

---

För övrigt tycker jag att det är ganska onödigt att disskutera viktkrav & längdkrav, det vesäntliga är väl styrke & konditionskraven?

Edited by Hedin

Information är alltid bra, och det vore ju lite småtjurigt om man ville ha en viss tjänst, hade bra resultat på mönstringen, men var för kort eller vägde för lite, eller hur? :P Visst, kanske inte det allra troligaste, men som du säger - pliktverket letar efter dem som klarar tjänsterna bäst, och om man hamnar i en "tävling" om en tjänst där såna här saker spelar in kan det väl vara bra att hålla riktlinjerna. Eller är jag helt fel ute?

Edited by Kaliber600

Då så. Då är det väl lugnt.

förhoppningsvis.... :navy:

Får man fråga sig varför ni anser att jag med ett bmi under 18 inte skulle klara av värnplikten? Är visserligen tunn, men löper bra (bra kondition), styrketränar regelbundet, är van vid ryggsäck, är intresserad är det militära, har ett stabilt psyke samt ett uthålligt pannben. Varför skulle jag inte platsa? :wacko:

Om du drar en sjua i styrka och en sjua på cykeln så tror jag ingen kommer hindra dig om du har BMI under 18. Men om du tänker efter själv så är det inte bra för hälsan att ha så lågt. Själv låg jag på 18,8 vid tillfället för mönstringen och låg i riskzonen...

Grejen handlar inte om du skulle klara tjänsten utan om det finns sånna som skulle klara den bättre än du. Sen så är jag inte läkare och vet inte om en person med 21 i BMI klarar utbildnignen bättre än en med 17,7 i BMI, BMI kan liknande med BNP ibland vara ett dåligt mått.

Du ska nog inte jämföra värnplikten på pappsens tid och hur den är idag. Den är nog inte tuffare idag men det är tuffare att komma in då platserna är färre och konkurensen högre.

---

För övrigt tycker jag att det är ganska onödigt att disskutera viktkrav & längdkrav, det vesäntliga är väl styrke & konditionskraven?

Att man skulle må dåligt av lågt bmi, kanske, det är ju inte jag som har valt det...

inte så mycket jag kan göra åt saken..

Information är alltid bra, och det vore ju lite småtjurigt om man ville ha en viss tjänst, hade bra resultat på mönstringen, men var för kort eller vägde för lite, eller hur? :P Visst, kanske inte det allra troligaste, men som du säger - pliktverket letar efter dem som klarar tjänsterna bäst, och om man hamnar i en "tävling" om en tjänst där såna här saker spelar in kan det väl vara bra att hålla riktlinjerna. Eller är jag helt fel ute?

Visst har du rätt

Sant, men mäts inte det jämfört med kroppsvikten? Utrustningen man ska bära väger ju lika mycket oavsett kroppsvikt.

Jag kan på sätt och vis hålla med dig. Jag uppfyllde inte längdkraven för flottan, surt! Det va det enda jag egentligen kunde tänka mig men jag presterade hyfsat så även jag blev nöjd tillslut. Viktigt att hålla riktlinjer? Självklart, men av de riktlinjer som finns så anser Jag att vikt & längdkrav är de minst viktiga. Satsa på styrkan,konditionen & främst psykologen grabbar :D

Att man skulle må dåligt av lågt bmi, kanske, det är ju inte jag som har valt det...

inte så mycket jag kan göra åt saken...

Tyvärr inte så mycket du kan göra åt saken nej men livet är heller inte rättvist. Samtidigt så är livet också en kamp så om du har ett mål du vill uppnå så är det bara att sätta igång ;)

Sant, men mäts inte det jämfört med kroppsvikten? Utrustningen man ska bära väger ju lika mycket oavsett kroppsvikt.

Poäng.

Tackar för svar. :D

När vi nu ändå är inne på ämnet så kan vi ju lika gärna få det avklarat.

Jag väger 67 kg och är 170 cm lång. När jag tränar "tar jag" mellan 70 och 90 kg bänkpress (vid 12-20 repetitioner, vikten beror lite på "hur jag känner mig" (flummigt, men vafan)). Kör även träningscykel (sån där nautiluscykel) med stegrande ökning (1 steg/2 minuter, börjar på 10 och slutar på 15, tolv minuter senare).

Hur pass bra tror ni jag klarar mönstringen i sådana fall? Rörande styrkan, hur räknas resultatet ut och på vilket sätt är det relaterat till vikten?

Rörande kondisen så hittade jag en annan tråd på forumet där de kom fram till att man skulle producera ungefär 5 watt/kg man vägde för en nia. Om det stämmer så är ju följdfrågan: På vilket sätt är detta relaterat till tiden man sitter på cykeln? Ska man cykla alla de där femton/arton/vaddetnuär minuterna och prestera 5 watt/kg, eller är det bara tiden som gäller, eller bara watt/kg?

--------------------------------

Förutom detta fortfarande intresserad utav svar på originalfrågan om "vilka tjänster som påverkas av viktkrav" (då alltså tjänster som påverkas av specifika riktlinjer/krav) :P

Edited by Kaliber600

Under min gu hade vi som på alla plutoner killar som var både större och mindre.

Dom som var mindre fick problem. Du kanske är jättebra på att springa nu eftersom du väger rätt lite .. Men sen när du får på dig stridsväst, vapen, känor och uniform så blir det procentuellt sett mycket mer i gemförelse mot dom som väger mera. Detta i sin tur leder till större belastning på knän och rygg mm..

Dom tyngre (fetare) gossarna hade däremot större problem med vanlig kondis, cooper, skidmarsch, mm..

Under vår 20kmers snabbmarsch var 4 av dom 5 försat imål 190cm och vägde 80-85 kg.

Under min gu hade vi som på alla plutoner killar som var både större och mindre.

Dom som var mindre fick problem. Du kanske är jättebra på att springa nu eftersom du väger rätt lite .. Men sen när du får på dig stridsväst, vapen, känor och uniform så blir det procentuellt sett mycket mer i gemförelse mot dom som väger mera. Detta i sin tur leder till större belastning på knän och rygg mm..

Dom tyngre (fetare) gossarna hade däremot större problem med vanlig kondis, cooper, skidmarsch, mm..

Under vår 20kmers snabbmarsch var 4 av dom 5 försat imål 190cm och vägde 80-85 kg.

Jo, du har säkert helt rätt. :wacko:

idag klarar jag:

5 km på ca 22 min,

30 armböj

6 räckhäv

35 situps

25 rygglyft

bara ungefärligt....det jag klarar ligger ganska nära

det som kustjägarnas extramönstring kräver.

Vet att man måste klara mer än så,

men säg om jag skulle träna ett helt år nu till mönstringen,

träna allsidigt, mycket mage, rygg, ben, kondition m.m.

Kommer man långt på det?

Känner en kille, en som inte tränar någonting alls,

är normalviktig och kom in på en mycket lätt tjänst.

Vad tror ni att jag har för chanser i förhållande till någon liknande?

Måste ta tag i det där med vikten, trött på att vara smal....ska försöka att ta kontakt med någon läkare.

Ut och spring med en ryggsäck fylld, så du har några kg att bära på. Genomför även längre löpningar för att öva din seghet. Oavsett hur "explosivt stark"du är, så har "segheten" en enorm vikt i det hela.