Jump to content

Karolinermarschen

Guest duegal

Recommended Posts

• Forumsledning

Efter 2sek sökning med Google kom jag till I5.mil.se hemsida och där står det så här:

Jämtlands Fältjägarregemente arrangerar årligen, tillsammans med Svenska Turistföreningen, en guidad karolinermarsch på skidor. Den broschyr vi har att erbjuda om marschen ser ni som klickbara bilder här till höger. Detta är årets utgåva.

Ett guidat arrangemang i Karolinernas spår. Totalt tar marschen fyra dagar, med tre övernattningar inomhus.

Om Du tycker att detta låter intressant och vill veta mer, kontakta

Tradsekt I 5, tel 063 - 55 80 07

eller om ni vill anmäla er direkt, kontakta

STFs resebyrå, tel 020-292929.

Tackar!

just det men den guidade turen på skidor som nämns är ett alternativ som tyvärr inte passar mig så vad jag undrar är om det finns någon sida, kontaktperson man kan undersöka / tala med angående att gå den "enskilt" och då även sommarmarchen ?

det kanske till och med finns någon har på soldF som marchat!

• Forumsledning

Jag har gått den oguidad. 1997.. så det var några år sen.. och kommer inte ihåg exakt hur vi gjorde men telefonmumret med fetstil kan du ringa och få reda på allt du behöver veta.. UTAN att behöva gå med guidad tur.

Man ringer nån och anmäler sig.. man går marshen när man vill, tar ett kort vid starten i mitten och på slutet av den skickar in till de som har medaljen och så kan du beställa en sån om du vill ha.

minns jag fel om jag har för mig att det finns en karoliermarsch i dalsland också

vet ej var den börjar men ett logiskt slutmål, bör väl vara halden, i ett icke EU-land.

har inte hört något om denna marsch sedan slutet av åttitalet, vet ej om den arrangeras längre.

tackar på förhand för lite info

Fy fan, skidor har jag fan fått nog av ;-(

Sommarmarsch låter dock bra, hur långt ska man knata?

knaZen, kontakta din lokala FBU-förening. Vi håller på att organisera en gemensam marsch, dessutom åker vi till Nijmegen nästa sommar.

MVH

din viceordförande

• 9 months later...
minns jag fel om jag har för mig att det finns en karoliermarsch i dalsland också

vet ej var den börjar men ett logiskt slutmål, bör väl vara halden, i ett icke EU-land.

har inte hört något om denna marsch sedan slutet av åttitalet, vet ej om den arrangeras längre.

tackar på förhand för lite info

Njae, Mellan Halden & Strömstad finns det något som heter "Galärvägen". Det är den vägen som Karl 12, lät frakta ett antal båtar/fartyg på land och insjöar för att kunna ta Fredrikstens fästning i ryggen. Det var artileriet på fartygen som behövdes och de kunde inte ta sig in i fjorde då den var stark befäst.

Galärvägen genomförs till fots och lämpligtvis med kanot.

JS

• 2 months later...
Fy fan, skidor har jag fan fått nog av ;-(

Sommarmarsch låter dock bra, hur långt ska man knata?

Jag gick sommar varianten då gick vi hela som ska vara 8 mil totalt så vi avvärkade ca 2½ mil om dagen i 3 dagar..i väglös träng fanns någon variant av stig på visa stälen men det var lättare att gå tränglådan..

• 3 weeks later...
Tackar!

Får man bära den medaljen till Uniform?

Svar, nej.

:) Skönt att det första svaret på den frågan var det rätta!

Fast det var det ju inte!

Den får bäras till uniform m/87. Åminstone om man tillhör/har tillhört I5 alt NB5.

Har själv gått högvakten med den på!

Tackar!

Svar, nej.

:navy: Skönt att det första svaret på den frågan var det rätta!

Den får bäras till uniform m/87. Åminstone om man tillhör/har tillhört I5 alt NB5.

Enligt HKV/PROT, som beslutar om sådana frågor, får den inte bäras till svensk uniform. Den enda marschmedalj som är tillåten att bära är Nijmegen.

Om förbanden beslutar om avsteg är ointressant så länge det inte är godkänt av Hkv. Visst får förbandschefen besluta om avsteg från UniR FM på eget kasernområde under begränsad tid, men jag skulle inte kalla slottet för eget kasernområde och jag är tveksam till om förbandschefen får fatta beslut om avsteg från bärandeordningen.

• 2 years later...

Jag o en polare hade tänkt att vi skulle klara av Karolinermarschen som en kul grej.

Men jag kan inte hitta någonstans på nätet hur man anmäler sig eller överhuvudtaget någon information som är nyare än 2003.

Alla länkar går till I5 hemsida men då detta förband har upphört att existera så är det ju likadant med deras hemsida.

Så om någon sitter inne med nån info så berätta snälla. För det kan väl inte va så att marschen dog med I5.

Det är formodligen onödigt att nämna det på detta forum där alla redan vet allt :P men pdf-en har fel gällande medaljen. Den är inte, har aldrig varit, och kommer förmodligen aldrig av HKV/PROT att bli godkänd att bära på uniform.

Det är formodligen onödigt att nämna det på detta forum där alla redan vet allt :P men pdf-en har fel gällande medaljen. Den är inte, har aldrig varit, och kommer förmodligen aldrig av HKV/PROT att bli godkänd att bära på uniform.

Vad är det som säger att man menar militär uniform? :P

Som medlem i Knäckebröhults musikkår kanske man vill stoltsera med den...

Polaren har papper från HKV/PROT på att han får använda den till uniform, det har jag själv sett. Han gjorde en ansökan som beviljades, likaså med Fallskärmsvingar från Holland som han får bära till M/87.

/T

Polaren har papper från HKV/PROT på att han får använda den till uniform, det har jag själv sett. Han gjorde en ansökan som beviljades, likaså med Fallskärmsvingar från Holland som han får bära till M/87.

/T

Utländska fallskärmsvingar, såsom utbildningstecken, har godkänts ett par gånger innan regelverket ändrades så att den typen av utbildningstecken numera med automatik godkänns, förutsatt att utbildningen genomförts i tjänsten.

En kopia på att karolinermedaljen någonsin beviljats bärande vore intressant att se eftersom HKV/PROT påstår att den aldrig godkänts och det inte finns någon notering alls hos registratorn.

Hursomhelst så går det ju för polaren i alla fall inte att bära karolinermarschen eftersom alla andra konstant skulle påpeka det felaktiga i att bära dylik marschmedalj :P

/P

Hursomhelst så går det ju för polaren i alla fall inte att bära karolinermarschen eftersom alla andra konstant skulle påpeka det felaktiga i att bära dylik marschmedalj :P

Gäller att alltid ha tillståndet i innerfickan ;)

/T

Du MÅSTE se till att scanna in den och publicera det så att vi andra får se det tillståndet. Här pratar vi nästintill krigshistoria nämligen. Det har stötts och blötts så många gånger.

/K

• Forumsledning
Jag o en polare hade tänkt att vi skulle klara av Karolinermarschen som en kul grej.

Men jag kan inte hitta någonstans på nätet hur man anmäler sig eller överhuvudtaget någon information som är nyare än 2003.

Alla länkar går till I5 hemsida men då detta förband har upphört att existera så är det ju likadant med deras hemsida.

Så om någon sitter inne med nån info så berätta snälla. För det kan väl inte va så att marschen dog med I5.

Nästa gång försök sök lite bättre tack.

...slog ihop trådarna.

/BlåGul

Du MÅSTE se till att scanna in den och publicera det så att vi andra får se det tillståndet. Här pratar vi nästintill krigshistoria nämligen. Det har stötts och blötts så många gånger.

/K

Jag ska göra mitt bästa, problemet är att vi befinner oss långt ifrån varandra.

/T

Tackar!

Svar, nej.

:wacko: Skönt att det första svaret på den frågan var det rätta!

Enligt HKV/PROT, som beslutar om sådana frågor, får den inte bäras till svensk uniform. Den enda marschmedalj som är tillåten att bära är Nijmegen.

Om förbanden beslutar om avsteg är ointressant så länge det inte är godkänt av Hkv. Visst får förbandschefen besluta om avsteg från UniR FM på eget kasernområde under begränsad tid, men jag skulle inte kalla slottet för eget kasernområde och jag är tveksam till om förbandschefen får fatta beslut om avsteg från bärandeordningen.

Medaljer är till för att bäras.......

Medaljer är till för att bäras.......

Så det är bara att hänga på sig allt man hittar med andra ord?

Inklusive den mycket studentikosa medaljen "för tapperhet i öltält" :wacko:

Edit: Ursäkta det lilla stickspåret. Åter till karolinermarschen.

Sommarvarianten verkar faktiskt ganska lockande att prova på...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...