Teknikern Posted October 30, 2006 Report Share Posted October 30, 2006 Eftersom jag bor på landet så måste ju beredskapen upprätthållas mot div. kända hot som strömavbrott, snöstorm, hällregn och Ryssen så det kan ju vara intressant att få veta hur ni andra är beredda på det okända. (eller ökända) Här finns: TGB 11 Elverk modell BRAGG RA 200 Högantenn Fältapor Förrådstält Tältkamin Gasolstrålkastare Dieseldriven värmekanon Maskeringsnät för heta dagar Några omgångar M59 fältuniformer Många omgångar kronans kanalunderkläder Ett knippe strumpor Är det fler än mig som använder fd. kronmateriel till vardags? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rune Frunkh Posted October 30, 2006 Report Share Posted October 30, 2006 Sitter i ett par väl använda kron-kallingar just nu. (För tydlighets skull: med lite civila kläder ovanpå... :P ) Förutom en j-a massa uniformspersedlar, lånade, "lånade" och köpta, så har jag (utgången?) VA-mat för ca två veckor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
C DK012 Posted October 30, 2006 Report Share Posted October 30, 2006 Eftersom jag bor på landet så måste ju beredskapen upprätthållas mot div. kända hot som strömavbrott, snöstorm, hällregn och Ryssen så det kan ju vara intressant att få veta hur ni andra är beredda på det okända. (eller ökända) Här finns: TGB 11 Elverk modell BRAGG RA 200 Högantenn Fältapor Förrådstält Tältkamin Gasolstrålkastare Dieseldriven värmekanon Maskeringsnät för heta dagar Några omgångar M59 fältuniformer Många omgångar kronans kanalunderkläder Ett knippe strumpor Är det fler än mig som använder fd. kronmateriel till vardags? Eftersom jag bor i civilisationen så uppgår beredskapen till Taxi Stockholm på Speed-dial och ett klippkort på 7-Eleven. (Däremot har jag kronkallingar så jag skulle kunna klara mig utan tvättstuga en vecka eller två...) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SG OLSSON Posted October 30, 2006 Report Share Posted October 30, 2006 vapenrock värmerock värmebyxor Vinterkängor Ett antal m/87 tröjor Ett antal par m90 byxor snuskburk Alltihopa ärligen köpt, dock till vrakpriser på olika överskottsbolag förutom m/87 tröjorna som är köpta på reg butikerna av stamanställd personal Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted October 30, 2006 Report Share Posted October 30, 2006 (Däremot har jag kronkallingar så jag skulle kunna klara mig utan tvättstuga en vecka eller två...) Ett par vita kallingar och en burk Tippex? Själv så bor jag så nära ett regemente så min beredskap är god. /K Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
C DK012 Posted October 30, 2006 Report Share Posted October 30, 2006 (Däremot har jag kronkallingar så jag skulle kunna klara mig utan tvättstuga en vecka eller två...) Ett par vita kallingar och en burk Tippex? Själv så bor jag så nära ett regemente så min beredskap är god. /K [långtövergränsen]Ett par - fyra dagar; Rättvända, bak och fram, vänd ut och in, vänd bak och fram. Wash, rinse, repeat[/långtövergränsen] Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
imint Posted October 30, 2006 Report Share Posted October 30, 2006 Ett stereoskop och en lupp... förutom en del persedlar av varierande kvalitét Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredriksson Posted October 30, 2006 Report Share Posted October 30, 2006 Jag vinner =) Har obegränsat med mob-frd att härja ibland.. ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Teknikern Posted October 31, 2006 Author Report Share Posted October 31, 2006 Jag vinner =) Har obegränsat med mob-frd att härja ibland.. ;) Nja, här var det ju inte någon tävling utan jag var ju bara intresserad av att höra vad ni ÄGER som ni KÖPT, FÅTT eller "råkat hitta" och som numera räknas som personlig ägodel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tinhead Posted October 31, 2006 Report Share Posted October 31, 2006 Jag vinner =) Har obegränsat med mob-frd att härja ibland.. ;) Nja, här var det ju inte någon tävling utan jag var ju bara intresserad av att höra vad ni ÄGER som ni KÖPT, FÅTT eller "råkat hitta" och som numera räknas som personlig ägodel. Hmm det dära med att "råka hitta" är en hobby som kan gå föör långt.. Har varit några sådana historier där befäl varit inblandade.. En av historierna handlar om ett befäl som "hittade" saker under en lång tid. Enligt tidningen så var hans sommarstuga inklusive förrådshus vid sidan om fulla i mtrl. Allt från kläder, elverk, mat till bränsle mm. Ett riktigt mob-förråd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Satan Posted October 31, 2006 Report Share Posted October 31, 2006 Har ett rejält lager av konserver. Räcker för ca 3mån god överlevnad för mig och bubblet. 6mån överlevnad och 9mån, tja vi lever iaf... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eskil Posted November 1, 2006 Report Share Posted November 1, 2006 Fältspade (klas) Isärtagbar hacka för fältbruk Fotogenlykta Knäppetält Fältkök Diverse godtyckliga kläder och uniformspersedlar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Malfunction Posted November 1, 2006 Report Share Posted November 1, 2006 Oj det är en hel del man har, vag jag kommer på på rak arm är; Komplett M90 Komplett M59 Spade Minvarningsskyltar M90 kängor AK4 bajonett Vindstrut (för att slippa fartvind) Solglasögon Va- och nödproviant (inte för månader som FK Satan men ett antal veckor iaf) Hjälm m37? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frantic Posted November 1, 2006 Report Share Posted November 1, 2006 Komplett m90 LK35 bajonett Värmetröja Hjälmunderlägg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kn N Posted November 7, 2006 Report Share Posted November 7, 2006 (edited) Jag bor också på landet och har därför alltid en viss beredskap. Hela min utrustning från FM givetvis, men också tillgång till konserver, vatten och värme. Edited November 7, 2006 by Kn N Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Munken_swe Posted November 7, 2006 Report Share Posted November 7, 2006 Komplett m90LK35 bajonett Värmetröja Hjälmunderlägg Vad är hjälmunderlägg frågas kom. Ett civilt hjälmunderlag kanske? Själv har man av försvaret skaffat hjälmunderlag ett par fältskjorta m/59 bajonett ak4 kompass livrem (m/59?) Ytterstrumpor frotté ID-korthållare SoldF från 50- 80- och 00-talet samt en hel drös reglementen En hel kasse med konserver, pulver och diverse kex. Är bara ungdom än så länge, så samlingen är lite blygsam. Jo, förresten, snubbeltråd till CIM som sytråd. Den var redan använd. Mycket funkis. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frantic Posted November 8, 2006 Report Share Posted November 8, 2006 Komplett m90 LK35 bajonett Värmetröja Hjälmunderlägg Vad är hjälmunderlägg frågas kom. Ett civilt hjälmunderlag kanske? ----- Wordnazi :P Då ska du höra alla värnpliktiga när man jobbar på tsf. balaklava, rånarluva, rånarmössa mm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Munken_swe Posted November 8, 2006 Report Share Posted November 8, 2006 Komplett m90 LK35 bajonett Värmetröja Hjälmunderlägg Vad är hjälmunderlägg frågas kom. Ett civilt hjälmunderlag kanske? ----- Wordnazi :P Då ska du höra alla värnpliktiga när man jobbar på tsf. balaklava, rånarluva, rånarmössa mm Ja, dem har man ju hört, det är ju civila ord, men hjälmunderlägg var först gången jag hört. Tillägg: Stålhjälm m/37 med "hjälmdok" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frantic Posted November 8, 2006 Report Share Posted November 8, 2006 Tillägg: En jädra massa hudsalvor En kasse med diverse burkar o påsar med mat Stridshandskar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Berg Posted November 8, 2006 Report Share Posted November 8, 2006 Det mesta i M/90 väg inom klädindustrin. ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
martinator Posted November 8, 2006 Report Share Posted November 8, 2006 (edited) Bortplockat av mig. The Swede hade enbra kommentar där, jag är lite trött för att läsa själv tydligen.... Jag äger en KLAS och en 90p Tack för påpekandet. Edited November 8, 2006 by martinator Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted November 8, 2006 Report Share Posted November 8, 2006 @ martinator. Hur mycket av det du räknade upp är fd försvarsmateriel? Det är nämligen det tråden handlar om. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ERK Posted November 14, 2006 Report Share Posted November 14, 2006 (edited) Komplett m/59 uniform Fältskjorta 90 Gamla gröna stickade tröjan Äldre bruna stickade tröjan Hjälm m/37 med hjälmdok Stridssele Ett par lådficklampor Fältflaskor i metall, dock utan överdrag Yxor och sågar Knäppetält Regnställ 59 (?) Kammo-stift Namnskylt med texten "Spec Ops" (Även om den aldrig sett militär tjänst. Brorsan fixade en när han låg inne, och som 8åring var det ju världsballast ) Pappkineser i mängder Prylbögeri, ÖB-besatthet och scouting är en dyr kombination... för att inte glömma lajvandet Edited November 14, 2006 by ERK Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Danielsson Posted November 15, 2006 Report Share Posted November 15, 2006 Har tyvärr inte samlat på mig allt för mkt än, men samlingen växer. Minst 2st m/58byxor Försvarets yxa Skjorta 90 Någon stickad tröja model halvny Ett amerikanskt marinkårs bälte Ett danskt magasinbälte (4magasin) Långkalsånger Har en mössa m/58 någon stans Bestick Mer kan jag inte komma på nu, men samlingen lär utökas (MÖP?!) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fkflax Posted November 16, 2006 Report Share Posted November 16, 2006 Komplett m90 Div konserver o frystorkat Ak 5 (civil) Div jaktvapen studsare, hagel osv Pistoler Närlys Håller på och anlägga en bunker/skyttevärn också Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest martin s Posted November 23, 2006 Report Share Posted November 23, 2006 Eftersom jag bor på landet så måste ju beredskapen upprätthållas mot div. kända hot som strömavbrott, snöstorm, hällregn och Ryssen så det kan ju vara intressant att få veta hur ni andra är beredda på det okända. (eller ökända) Här finns: TGB 11 Elverk modell BRAGG RA 200 Högantenn Fältapor Förrådstält Tältkamin Gasolstrålkastare Dieseldriven värmekanon Maskeringsnät för heta dagar Några omgångar M59 fältuniformer Många omgångar kronans kanalunderkläder Ett knippe strumpor Är det fler än mig som använder fd. kronmateriel till vardags? ska du skapa ett privat regemente eller?.själv har jag ändast 1par extra m/90brallor2extra90 tröjor strumpor,1extra fatten flaska90+1amrekansk flaska och 1 extra värme tröja90... Jag vinner =) Har obegränsat med mob-frd att härja ibland.. ;) Nja, här var det ju inte någon tävling utan jag var ju bara intresserad av att höra vad ni ÄGER som ni KÖPT, FÅTT eller "råkat hitta" och som numera räknas som personlig ägodel. hur kan det komma sej?...jag är liiiite avis GOTTE GRIS! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FK_Selle Posted November 24, 2006 Report Share Posted November 24, 2006 Komplett m90Div konserver o frystorkat Ak 5 (civil) Div jaktvapen studsare, hagel osv Pistoler Närlys Håller på och anlägga en bunker/skyttevärn också Är det en civil kronmärkt Ak5 eller en FN-FNC du har? Hur får man licens på en sådan? (Off-topic, blågul radera om det känns rätt) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BunkerBuster Posted November 24, 2006 Report Share Posted November 24, 2006 Komplett m90 Div konserver o frystorkat Ak 5 (civil) Div jaktvapen studsare, hagel osv Pistoler Närlys Håller på och anlägga en bunker/skyttevärn också Är det en civil kronmärkt Ak5 eller en FN-FNC du har? Hur får man licens på en sådan? (Off-topic, blågul radera om det känns rätt) Fanns att köpa förut för drygt ett tiotal år sedan av FFV, orginal ak5:or nytillverkade med 4 mag och vårdsats, gick lös på ca 10.000 kr, fanns annonser i bl a HV-tidningen, vill minnas att kravet var automavapenskyttemärket i guld samt att man var medlem i en automatvapenskytteförening. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
J.K Nilsson Posted November 24, 2006 Report Share Posted November 24, 2006 Det jag har utöver uniformspersedlar hemma är en RL-mast. Fin-fint att sätta antenner i. J.K Nilsson Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
coolhand Posted February 5, 2007 Report Share Posted February 5, 2007 Komplett m90Div konserver o frystorkat Ak 5 (civil) Div jaktvapen studsare, hagel osv Pistoler Närlys Håller på och anlägga en bunker/skyttevärn också M90 x3 US BDUs M4 4x Skyddsmask 90 Glock 5 Kartonger MRE's + konserver etc. Men ingen bunker... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts