Jump to content

Vaktbolag avlöser bevakningssoldater

Recommended Posts

http://www.tv4.se/nyheter/499952.html

Ja, som i rubriken kommer vaktkurerna, i framtiden inte bemannas av värnpliktiga.

Spontant känns det rätt, men vad säger ni? Bör man behålla, befattningen som bevakningssoldat, då med reviderade uppgifter och målbilder? Är egentligen inte speciellt insatt, så utveckla gärna.

Edited by Rönström

På SvD:s sid 2 står det att 15000 värnpliktiga berörs. Vi har ca 8000 vpl inne just nu, säg att lika många vär året före sin vpl, men med placering. Om ALLA skulle bli vaktsoldater, förstår jag hur det kan bli 15000 berörda, men så kan det ju inte vara. Jag får inte matten att gå ihop 0:)

Men det är klart, om man räknar en vpl som "berörd" eftersom han får passera en civil vakt ist f andra vpl går det ju ihop :rolleyes:

/Passare

På SvD:s sid 2 står det att 15000 värnpliktiga berörs. Vi har ca 8000 vpl inne just nu, säg att lika många vär året före sin vpl, men med placering. Om ALLA skulle bli vaktsoldater, förstår jag hur det kan bli 15000 berörda, men så kan det ju inte vara. Jag får inte matten att gå ihop 0:)

Men det är klart, om man räknar en vpl som "berörd" eftersom han får passera en civil vakt ist f andra vpl går det ju ihop :rolleyes:

/Passare

15000 värnpliktiga låter rimligt. Man slutar ju inte att vara värnpliktig när man muckar, man har bara gjort klart sin grundutbildning, plikten slutar väl vid sissådär 47 (?).

Befogenheterna är väl inte beroende på färg på uniform? Hellre en utbildad och erfaren civil väktare/skyddsvakt än en värnpliktig helt utan erfarenhet som är under utbildning. Dessutom ger det fler folk i arbete...

Betyder det att de som jobbar på securitas kommer att vara krigsplacerade i vakten eller måste man i händelse av krig skramla fram nya förmågor? (kanske inte är så troligt med krig men det borde ingå i tankarna)

Hur kommer detta att påverka budgeten? På något sätt så känns det som att det blir dyrare med väktare från affärsdrivande företag än att använda vlp.

Civila vaktbolag 8-/:-( :( vad har dem för befogenheter 0:). Tycker nog att det är bättre som det är. :rolleyes:.

Civil vaktbolag har skyddsvakter så det är nog ingen fara med befogenheter.

Det handlar ju bara om in o utpasseringskontroll så varför inte?

Kan bli en dyr lösning men förmodligen blir det bra i slutändan eftersonm det sätter ett gäng skyddsvakter i arbete.

Betyder det att de som jobbar på securitas kommer att vara krigsplacerade i vakten eller måste man i händelse av krig skramla fram nya förmågor? (kanske inte är så troligt med krig men det borde ingå i tankarna)
I händelse av krig är kanske inte folk i vaktkuren någon högre prioritet, vi kommer ju inte använda regementena något större.

Hur kommer detta att påverka budgeten? På något sätt så känns det som att det blir dyrare med väktare från affärsdrivande företag än att använda vlp.

Förmodligen kommer det bli dyrare, men inte så fruktansvärt mycke

Hellre en anställd väktare som jobbar i kuren, än en komig vpl som inte bryr sig om vem han släpper in.

Varför o varför ska man ta in folk utifrån bara för att man har bestämt sig för att sluta använda vpl till bevakningen? Varför inte anställa personalen? Försvarsmakten är en hyffsat stor organisation, och har på sätt och vis det här med bevakning i olika former som sin verksamhetsidé.

Edited by syte johansson

Vaktbolag i kuren funkar ju jättebra på tex ambasader, ser inga problem med det på regementen heller. En skillnad är ju dock att VPL/befäl är beväpnad. Kan i vissa situationer kanske vara en fördel....men det är svårt att säga.

/martinator

Och det finns inte beväpnade väktare också?

Ingen aning egentligen, men jag har då inte sett vare sig Öresunds Industribevakning eller Securitas med vapen.

/martinator

Edit: det känns som FK Satans fråga var lite retorisk så jag antar att svaret är att det finns....

Edited by martinator

Vissa väktare har vapen, och ännu fler har utbildning på det. Efter 11 september gick Securitasvakterna (eller om det var Falck, ngt civilt härke) på Arlanda med vapen i alla fall.

@Born: Jag är ju också värnpliktig även om jag muckade 04, och jag kan inte säga att jag påverkas nämnvärt av vilken uniform i regementsvakterna har. Hur SvD kan få det till att 15000 värnpliktiga påverkas har jag lite svårt att få ihop.

/Passare

Vissa väktare har vapen, och ännu fler har utbildning på det. Efter 11 september gick Securitasvakterna (eller om det var Falck, ngt civilt härke) på Arlanda med vapen i alla fall.

@Born: Jag är ju också värnpliktig även om jag muckade 04, och jag kan inte säga att jag påverkas nämnvärt av vilken uniform i regementsvakterna har. Hur SvD kan få det till att 15000 värnpliktiga påverkas har jag lite svårt att få ihop.

/Passare

Bara en vild gissning (såvida vi inte snackar tidningsgroda) är att det utbildats 15000 bev.soldater vars krigsplacering påverkas. Vild gissning som sagt.

Varför o varför ska man ta in folk utifrån bara för att man har bestämt sig för att sluta använda vpl till bevakningen? Varför inte anställa personalen? Försvarsmakten är en hyffsat stor organisation, och har på sätt och vis det här med bevakning i olika former som sin verksamhetsidé.

För att det är billigast så?

Ingen aning egentligen, men jag har då inte sett vare sig Öresunds Industribevakning eller Securitas med vapen.

Vakter som går som ordningsvakter har inte (eller i alla fall väldigt sällan) vapen.

Vakter som går som skydsvakter har nästan alltid vapen.

Hur gör de med ftg:n som vaktas av sin egen besättning?

Jag tycker det är trams, vi kan ha vpl i kuren det är bara nyttigt för dem. Annars borde ju FM kunna anställa "soldater" till det och lite allt möjligt tjänster.

Gör man inte det redan?

Sedan, jag skiter väl i vad som är nyttigt för den vpl individen, jag är mer intresserad av vad som är nyttigt och bra för FM, och det anser jag inte att vaktsoldater är...

Vaktbolag i kuren funkar ju jättebra på tex ambasader, ser inga problem med det på regementen heller. En skillnad är ju dock att VPL/befäl är beväpnad. Kan i vissa situationer kanske vara en fördel....men det är svårt att säga.

/martinator

Och det finns inte beväpnade väktare också?

Upplysningsvis kan jag säga att det finns det. Ett exempel där vakterna är beväpnade är Ringhals.

Med risk för att bli lite tjatig: Varför skulle det bli billigare att köpa in tjänsten utifrån? Det blir väl ett ganska konstant behov, eller?

Fördelen med att köpa tjänsten är att du kan ställa krav på den som levererar.

Om du t.ex. har egen personal sittande i en vakt och någon blir sjuk är du en man kort. Om du har en extern leverantör kan du ställa krav på att det alltid ska finnas ett visst antal personer på plats och då är det leverantörens huvudvärk att skaffa fram ersättare för den sjuke.

Med risk för att bli lite tjatig: Varför skulle det bli billigare att köpa in tjänsten utifrån? Det blir väl ett ganska konstant behov, eller?

Man slipper utbildningskostnader, organisatoriska konstander, förhandlingar, oväntade försäkringskonstnader, instruktörskonstnader, befälskostnader, utveklingskostnader mm

bara att slippa alla byråkratiska kostnader lättar nog en hel del.

Vad det gäller antalet står det i länken i första inlägget 1500 vpl. Att sedan någon på SvD har lepra i fingrarna och skriver 15000 får stå för SvD!

Redan 1977/78 hade "Harry" (R188) ABAB-vakt i grinden och han fungerade även som vaktchef över vaktsoldaterna så vad skulle det vara för skillnad att ha liknande på ett regemente!?

För att reda ut detta lite.

Väktare: Bär inte vapen, det bär batong och en radio som sälla funkar, men som går ganska bra att kasta på folk. Från och med i höstas får de också bära expanderbatong och handfängsel om det gått adekvat utbildning och deras vaktbolag anser deta vara nödvändigt för deras tjänst. Detta för att de skrev en ny lag on en ny FAP från RPS som var klar nu under hösten.

Ordningsvakt: Är en Polisen förlängda arm och arbetar med att upprätthålla lag och ordning på det objekt eller område som deras ordnigsvaktsförordnande gäller. De får bara expanderbatong och hadfängsel då denna utbildning finns med i ordningsvaktsutbildningen.

Skyddsvakter: Som jobbar på statliga syddsobjekt eller bevakar verksamheter som är av särskild samhällelig vikt med stor fara för exempelvis spionage eller sabotage. På just den typen av objekt och andra som kräver högsta möjliga säkerhet - kan länsstyrelsen förordna om civila skyddsvakter. På motsvarande sätt kan försvarsområdesbefälhavaren utse civila skyddsvakter för militära skyddsobjekt. Skyddsvakter är oftast beväpnade, detta beror på vad de bevakar.

Då de bär vapen är det i form av ett eldhandvapen som oftast är en Glock 17.

Det skiljer oerhört mella adess olika "vakter". I form av befogenheter och utrustning.

Tack för ordet.

Edited by 3924

Vill bara döda diskutionen om beväpnade väktare. Det finns inga beväpnade väktare. Däremot kan man ha som väktare ha vidare utb till skyddsvakt. Skyddsvakter är beväpnade. Skyddsvakterna agerar efter samma lagar som de millitära skyddsvakterna. De agerar endast vid och omkring ett område som är klassade som skyddsobjekt, t ex regementen, kärnkraftverk, viktiga industrier, etc.

För en person som inte är insatt i branshen kan skillnaden mellan väktare och skyddsvakt (och ordningsvakt) vara osynlig. Samma företag samma kläder. Det enda som gör skillnad är ev. beväpning samt de små textremsorna med väktare/skyddsvakt.

I övrigt är jag kluven i frågan. Sparar man verkligen några slantar på det hela? Sen leder det till mindre personer tränas militärt. Även om de tränas till bevakningsasoldat och sitter en stor del i vakten så får de endå mkt bättre militär träning än om hade förblivit civila.

Det är ju inte direkt några stora volymer som strömmar igenom värnplikten idag.

EDIT: Pucktvåa!

Edited by losec

Tycker det låter som ett bra förslag.. frågan är vilka som skall sköta "insats" uppgifterna..? och vad man skall placera dom bevakningssoldatsuttagna till under senare skedet av deras vpl.. dom får ju en väldigt lång så kallad FSU om dom bara skall ha utb fast dom lär ju korta ner deras utb tid. En normal vaktsoldat ligger ju inne 10mån. Men av dom 10 månaderna vill jag påstå att 7,5 månader bara är effektiv tid, ca 2,5 månader går bort i ledighet. Man kanske kan utbilda vaktsoldaterna till cykelskytte eller något annat nyttigt nu när dom får mkt tid över :lala:

Man slipper utbildningskostnader, organisatoriska konstander, förhandlingar, oväntade försäkringskonstnader, instruktörskonstnader, befälskostnader, utveklingskostnader mm

bara att slippa alla byråkratiska kostnader lättar nog en hel del.

Dessa kostnare har ju bolaget man köper in tjänsten ifrån, så den kommer man att få betala ändå. Dessutom så har det bolaget ett vinstintresse, som inte försvarsmakten har, så jag är tveksamm till att det blir så mycket billigare än om man själv skulle ha anställt personal. Jag tror mer på att regeln om att försvarsmakten inte får konkurera med civila företag som är största bidragande faktor.

Vill bara döda diskutionen om beväpnade väktare. Det finns inga beväpnade väktare. Däremot kan man ha som väktare ha vidare utb till skyddsvakt. Skyddsvakter är beväpnade. Skyddsvakterna agerar efter samma lagar som de millitära skyddsvakterna. De agerar endast vid och omkring ett område som är klassade som skyddsobjekt, t ex regementen, kärnkraftverk, viktiga industrier, etc.

För en person som inte är insatt i branshen kan skillnaden mellan väktare och skyddsvakt (och ordningsvakt) vara osynlig. Samma företag samma kläder. Det enda som gör skillnad är ev. beväpning samt de små textremsorna med väktare/skyddsvakt.

EDIT: Pucktvåa!

Synd bara att du har fel....

Väktare kan beväpnas med skjutvapen utan att dom måste vara skyddsvakter.

Exempel på detta är väktare som vaktar ambassader (vanligast), väktare som bevakar personer (sk personskyddsväktare).

Det är dock ganska ovanligt men det förekommer.

Ett utdrag på lämpliga delar av FAP 579_2

http://www.polisen.se/static/fap/FAP579_2_RPSFS2006_6.pdf

Observera att skyddsvakter har en "egen" FAP liksom ordningsvakter.

579_2 handlar om helt vanliga väktare.

15 § En väktare får bära och använda skjutvapen i bevakningen om han

eller hon;

1. fyllt 23 år och har utfört bevakning under minst ett år,

21

RPSFS 2006:6

2. med godkänt resultat har genomgått föreskriven utbildning i handhavande

av skjutvapen enligt bilaga 11 och därefter årligen med godkänt resultat

har avlagt ett kompetensprov för skjutvapnet samt

3. om förutsättningarna som föreskrivs i bilaga 12 är uppfyllda.

En väktare får när dessa förutsättningar är uppfyllda bära skjutvapen endast

i syfte att skydda sig själv eller annan person mot brottsligt angrepp som

avses i 24 kap. 1 § 1 brottsbalken.

Godkännandemyndigheten skall föra en förteckning över väktare som genomgått

utbildning enligt bilaga 11.

Bilaga 12

väktares rätt att bära skjutvapen och förvaring av skjutvapen

m.m.

1. Författningar m.m.

Bestämmelser om förutsättningarna för auktoriserade bevakningsföretag och

väktare att få tillstånd att inneha skjutvapen finns bl.a. i 2 kap. 3, 13 §§, 3

kap. 7 §, 9 kap. 2 § vapenlagen (1996:67), 1 kap. 3 § och 17 kap. 1 § vapenförordningen

(1996:70) samt i 6 kap. Rikspolisstyrelsens föreskrifter och

allmänna råd om vapenlagstiftningen (RPSFS 2002:9, FAP 551-3).

I denna bilaga 12 föreskrivs vid vilket slags bevakning väktare får bära

skjutvapen och vilken typ av vapen som han eller hon får bära.

2. Bärande av skjutvapen i bevakning

En väktare får under förutsättning att kraven i 8 kap. 15 § i denna författning

och vapenlagstiftningen är uppfyllda bära skjutvapen när det är nödvändigt

för att fullgöra bevakning av

a) främmande stats- eller internationell organisations officiella representation

i Sverige eller annan till denna knuten organisation, t.ex. handels-,

kultur- eller informationscentrum, se lagen (1976:661) om immunitet

och privilegier i vissa fall,

b: objekt, när det sker på uppdrag av polismyndigheten eller Rikspolisstyrelsen

eller

c) annat objekt, om synnerliga skäl finns och polismyndigheten eller, om

bevakningen av objektet berör flera polisdistrikt, Rikspolisstyrelsen

beslutat att så får ske.

När ett bevakningsföretags väktare bär skjutvapen med stöd av punkten a

skall företaget underrätta polismyndigheten om detta och ange vid vilka tider

det sker. Företaget skall i samband med underrättelsen inge en kopia av det

avtal som bevakningsuppdraget vilar på.

När polismyndigheten eller Rikspolisstyrelsen prövar om skjutvapen skall

få bäras vid bevakning enligt punkterna b eller c skall bedömningen vara

restriktiv.

Rikspolisstyrelsen eller polismyndigheten får besluta att skjutvapen får bäras

med stöd av punkten c om synnerliga skäl finns. För att synnerliga skäl

skall anses finnas skall det finnas ett generellt eller konkret hot om brottsligt

angrepp mot bevakningsobjektet. Ansökan enligt punkten c skall inges av

bevakningsföretaget till den beslutande myndigheten. Beslut om att skjutvapen

får bäras skall vara tidsbegränsade.

76

RPSFS 2006:6 2.1 Bärande av skjutvapen till och från bevakningsuppdrag

I samband med att bevakning enligt punkterna a, b eller c i avsnitt 2 skall

utföras eller har utförts får skjutvapnet endast bäras vid transport till och från

platsen för förvaringen och platsen för bevakningen.

3. Användande av skjutvapen

En väktare som utför bevakning får endast använda sitt skjutvapen med stöd

av 24 kap. 1 § 1 brottsbalken i syfte att skydda sig själv eller annan i nödvärnssituationer.

3.1 Hanterandet av skjutvapen

Ett skjutvapen skall hanteras så att skott inte avlossas av våda och så att säkerheten

inte heller i övrigt äventyras. Skjutvapnet skall vidare handhas på

ett sådant sätt att det inte finns risk för att någon obehörig kommer åt det

eller att det på något annat sätt går förlorat.

När ett skjutvapen bärs får det inte vara laddat (patron får inte vara införd i

patronläget) och hanen får inte vara spänd. Ett skjutvapen med säkringsfunktion

skall vara säkrat.

När förhållandena kräver höjd beredskap får ett skjutvapen dock bäras i

handen, laddas och osäkras. Med hänsyn till risken för vådaskott får avtryckarfingret

inte läggas an mot avtryckaren och hanen inte hållas spänd

förrän skottlossning bedöms vara omedelbart förestående. Under förflyttning

med ett laddat och osäkrat skjutvapen skall särskild försiktighet iakttas.

När förhållandena inte längre kräver höjd beredskap skall vapnet hölstras

eller säkras och så snart situationen medger det i övrigt ordnas för bärande

som nyss nämnts.

Vapenvård eller övning med skjutvapen får ske endast på platser eller i lokaler

som bevakningsföretaget har godkänt för sådana ändamål.

3.2 Användande av skjutvapen

En väktare som skall bära skjutvapen när han eller hon utför bevakning skall

ges särskilda instruktioner om hur uppdraget skall utföras. En väktare som

inte har fått sådana instruktioner skall kontakta föreståndaren, eller av föreståndaren

särskilt utsedd person, för instruktioner om uppdraget och dess

genomförande.

En väktare som utför bevakning får endast använda sitt skjutvapen med

stöd av 24 kap. 1 § 1 brottsbalken i syfte att avvärja svårare våld mot honom

eller henne själv eller annan eller hot som innebär trängande fara för sådant

våld.

Innan en väktare avlossar ett skott i en sådan situation skall han eller hon,

om det inte framstår som olämpligt eller verkningslöst, tydligt ge till känna

att han eller hon är väktare och har för avsikt att skjuta. Därefter skall väktaren,

om inte omständigheterna inte tvingar till annat, först avlossa ett varningsskott.

Varningsskottet skall om möjligt riktas så att skada inte uppstår.

Varningskott får dock endast avlossas om förutsättningarna för verkningseld

enligt 24 kap. 1 § 1 är uppfyllda.

77

RPSFS 2006:6

Om väktare måste avlossa verkningseld skall det eftersträvas att endast för

tillfället oskadliggöra angriparen. Verkningseld bör därför i första hand riktas

mot benen. Det bör beaktas att risken för att utomstående kan skadas vid

skottlossning är särskilt stor när skjutavståndet är långt eller när det råder

dåliga siktförhållanden, såsom mörker, dimma, motljus eller regn. Även risken

för rikoschetter bör uppmärksammas.

3.2.1 Rapportering över avlossat skott

Om en väktare har avlossat varningsskott eller verkningseld mot person skall

han eller hon omedelbart rapportera detta till polismyndigheten i det polisdistrikt

där skottet avlossades. Han eller hon skall vidare lämna en skriftlig

rapport till bevakningsföretagets vapenansvarige eller till föreståndaren så

snart det kan ske. Den vapenansvarige skall, med eget yttrande över situationen,

skyndsamt lämna rapporten vidare till tillsynsmyndigheten, polismyndigheten

i det polisdistrikt där skottet avlossades och till Rikspolisstyrelsen.

Om en väktare av våda avlossat ett skott skall han eller hon lämna en

skriftlig rapport till bevakningsföretagets vapenansvarige så snart det kan

ske. Den vapenansvarige skall, med eget yttrande över situationen, skyndsamt

lämna rapporten vidare till tillsynsmyndigheten.

4. Typ av skjutvapen

Väktare får när bevakning utförs endast bära enhandsvapen som inte är helautomatiskt

med en kaliber på högst 9 millimeter.