Guest Sibbe Posted October 29, 2006 Report Share Posted October 29, 2006 Kolla in den här länken: http://www.k3.mil.se/index.php?lang=S&c=news&id=34290 Tur att det händer lite på fordonsfronten i Försvarsmakten. Undrar hur många nya bandvagnar som är beställda? Någon som vet? Någon som provkört? En sådan skulle man ha där hemma på skogsmarken som leksak. Kanske inte riktigt i rätt prisklass för en leksak? / Sibbe Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl0s Posted November 14, 2006 Report Share Posted November 14, 2006 Amf1 har iår 2 sådana vagnar, kommer utökas till runt 6 om 2 år tror jag.. Inte provkört men har åkt med.. bra skit.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Olof Posted December 6, 2006 Report Share Posted December 6, 2006 Vilka förband är det som fått dessa nya bandvagnar? Är det dessa bandvagnar som ska vara med i NBG? Vad är maxhastigheten? Ser nya och fräscha ut iallafall........ Olof Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted December 6, 2006 Report Share Posted December 6, 2006 Enligt den här länken: http://www.baesystems.se/Hagglunds/ReadMore.asp?Pid=2&id=232 verkar det som att sverige har köpt totalt 93 st bandvagnar av denna modell. Vet inte riktigt men tror att hägglunds bv206S heter Bv309 i den svenska försvarsmakten. FG Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bushi LG Posted December 6, 2006 Report Share Posted December 6, 2006 Finns redan en tråd om dessa... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Capt K Posted December 6, 2006 Report Share Posted December 6, 2006 Bidrar med lite info: Hägglund kallar sin "lilla" splitterskyddade bandvagn för Bv206S. (Deras stora heter BvS10). Den stora BvS10 har sverige inte köpt något exemplar av alls, däremot av den lilla. Historik: Bv202 En gammal stenåldersvagn från 60-talet. Vet ej hur många inköpta till Försvarsmakten(FM). Bv206 Den klassiska bensindrivna bandvagnen från 80-talet. 3000-4000 inköpta till FM. Finns i några olika varianter men den vanligaste varianten är trupptransport-utförande. Bv208 Ser i grunden precis ut som en 206:a men är dieseldriven. Finns i stort sett inga trupptransportvarianter utan är bara inköpt i diverse specialvarianter såsom pejlbv, störbv m.m. ca 500 st? inköpta till FM. Bv308 Detta är hägglunds första variant på splitterskyddade bandvagnar. FM köpte in ca 20 st på 90-talet. Denna vagn har i FM fått smeknamnet Skalman. Dieseldriven. Bv309A Hägglunds vidareutveckling av Bv308. Inköpt på tidigt 2000-tal i ca 25-talet exemplar. Huvuddelen som trupptransportvariant men även några som ambulans och lastväxlar-variant. Använda i huvudsak nere i Liberia. Dieseldriven. Bv309B Fortsatt vidareutveckling av Bv309A Började levereras till FM våren 2006. Totalt ca 60-70 st fordon beställda i dagsläget. Finns som trupptransport, lednings-, ambulans- och lastväxlar-variant. Den absolut största nyheten med denna B-variant är att den har ett helt nytt bandställ/aggregat! (Bv202 hade ett eget bandställ, Bv206-309A hade nästa generations bandställ och nu är man alltså inne på den senaste generationens bandställ.) Bv309A och Bv309B är inblandade en hel del i NBG:s organisation. Bland annat i I19:s skyttekompani som till huvuddel är bandvagnsburet men även på andra platser/grupper i NBG. Maxhastigheten för de nya bandvagnarna ligger på ca 50 km/h. /////// Capt K Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Capt G Posted December 6, 2006 Report Share Posted December 6, 2006 Finns redan en tråd om dessa... Var då? Måste man vara medlem för att skriva i den tråden......? ///////// Capt G Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted December 6, 2006 Report Share Posted December 6, 2006 (Bv202 hade ett eget bandställ.) /////// Capt K Kan ju bero på att den inte är en Hägglundsvagn utan Volvo BM Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted December 6, 2006 Report Share Posted December 6, 2006 Bv208 Ser i grunden precis ut som en 206:a men är dieseldriven. Finns i stort sett inga trupptransportvarianter utan är bara inköpt i diverse specialvarianter såsom pejlbv, störbv m.m. ca 500 st? inköpta till FM. I Kosovo hade vi trupptransportvarianten. Möjligt att det fanns någon lastväxlarvariant också. Dessutom finns hybriderna 608 och 806, som var 208 med bakvagn från 206 och tvärtom. Bv308Detta är hägglunds första variant på splitterskyddade bandvagnar. FM köpte in ca 20 st på 90-talet. Denna vagn har i FM fått smeknamnet Skalman. Dieseldriven. Fanns i Kosovo som trupptransport, lastväxlare och sjukvårdsvagn. Maxhastigheten för de nya bandvagnarna ligger på ca 50 km/h. Är maxhastigheten beroende på tekniska begränsningar eller SäkI? Tackar för sammanställningen av varianter. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rune Frunkh Posted December 7, 2006 Report Share Posted December 7, 2006 Är maxhastigheten beroende på tekniska begränsningar eller SäkI? Tackar för sammanställningen av varianter. Praktiska och komfortmässiga begränsningar. Med borttaget övervarvningsskydd (och i utförsbacke) vill jag minnas att man kunde komma upp i dryga 60-65 kmh (kanske hisnande 70...) - det var som att balansera en smörklick i en stekpanna. Synnerligen obehagligt. F.ö. en föredömlig sammanställning. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bushi LG Posted December 7, 2006 Report Share Posted December 7, 2006 Finns redan en tråd om dessa... Var då? Måste man vara medlem för att skriva i den tråden......? ///////// Capt G Kollade fel... det ÄR ju DEN HÄR tråden jag tänkte på Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Capt K Posted December 8, 2006 Report Share Posted December 8, 2006 I Kosovo hade vi trupptransportvarianten. Möjligt att det fanns någon lastväxlarvariant också. Dessutom finns hybriderna 608 och 806, som var 208 med bakvagn från 206 och tvärtom. Som jag sa: Det finns i stort sett nästan inga trupptransportvarianter av Bv208. Utan i huvudsak bara "specialvagnar". Det finns dock en hel del försöksvagnar som man har trixat till med både 806 och 608-benämningar. Diesel-trupptransporter finns det några stycken av ja som bland annat använts nere i Kosovo. Anledningen till att det togs fram även trupptransporter med diesel är ju att FM vill gå mot att använda ett och samma enhetsbränsle på alla fordon i syfte att underlätta hantering, försörjning, prestanda....m.m.... Maxhastigheten för de nya bandvagnarna ligger på ca 50 km/h. Är maxhastigheten beroende på tekniska begränsningar eller SäkI? På Bandvagn 309 B finns det en datastyrd motorstyrenhet som går in och effektbegränsar/stryper motorn vid ca 52 km/h. Men visst, med lite tur i någon enstaka nerförsbacke kanske det går att få upp den i 55km/h, men effektbegränsningen från motorstyrenheten är tämligen effektiv!! Rent fysiskt så går det säkert att få ur mer kräm ur motorn men då måste man gå in och ändra programmeringen i dataprogramvaran och det är det endast hägglunds själva som kan ändra på. Man får nog anta att det finns en anledning till att den stryper effekten vid en viss hastighet. De har säkerligen gjort en hel del tester innan de fastställde vid vilken hastighet som strypningen skall ske. Kanske t.e.x inte är så kul med en kraftig undanmanöver i en midjestyrd bandvagn som färdas i 65-80km/h??? Däremot vet jag att Hägglunds stora bandvagn Bv10S är konstruerad för högre hastighet. Ca 65km/h. // Capt K Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Capt K Posted December 8, 2006 Report Share Posted December 8, 2006 Sorry om jag lät tyken eller hård i min framtoning 106..... Var inte meningen.......... Ville bara klarlägga lite info ytterligare.......... /// Capt K Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted December 9, 2006 Report Share Posted December 9, 2006 Sorry om jag lät tyken eller hård i min framtoning 106..... Ingen fara, du får ta i bra mycket mer än så för att jag ska ta illa upp. Undrade främst om maxhastigheten var en regel som sade "kör inte fortare än 50 km/h" eller om det helt enkelt inte gick, men det har jag ju fått svar på och tackar för det. Det är nog inte så dumt att begränsa hastigheten på dem, folk har ju skadats när det gått för fort och vagnen fått sladd. Fast generellt sett gillar jag inte den typen av begränsingar på militära fordon om det inte går att koppla ur i nödfall. ... och visst är det smidigare när allt (inklusive tältkaminer) går på diesel. Har du någon siffra på hur mycket lägre bränsleförbrukningen är på 208 jämfört med 206? Vill minnas att jag läst att Bv206 hade bromsar från Saab 99, kan det stämma? Är det samma på Bv208 och även de senare? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Capt K Posted December 10, 2006 Report Share Posted December 10, 2006 Sorry om jag lät tyken eller hård i min framtoning 106..... Ingen fara, du får ta i bra mycket mer än så för att jag ska ta illa upp. Undrade främst om maxhastigheten var en regel som sade "kör inte fortare än 50 km/h" eller om det helt enkelt inte gick, men det har jag ju fått svar på och tackar för det. Det är nog inte så dumt att begränsa hastigheten på dem, folk har ju skadats när det gått för fort och vagnen fått sladd. Fast generellt sett gillar jag inte den typen av begränsingar på militära fordon om det inte går att koppla ur i nödfall. ... och visst är det smidigare när allt (inklusive tältkaminer) går på diesel. Har du någon siffra på hur mycket lägre bränsleförbrukningen är på 208 jämfört med 206? Vill minnas att jag läst att Bv206 hade bromsar från Saab 99, kan det stämma? Är det samma på Bv208 och även de senare? Håller med dig delvis om det där med teknisk hastighetsbegränsning. Å ena sidan tycker jag också att det skulle vara skönt i ett extremt utsatt läge att kunna pressa upp fordonet i den där lilla extra farten.....kanske 60-80km/h...... Men å den andra sidan så förstår nog både du och jag vid en närmare eftertanke att detta förmodligen skulle missbrukas en hel del vid fel tillfällen........Bara för att ha lite extra kul....... Du och jag skulle nog kunna hålla oss på mattan, men jag tror att alldeles för många skulle utnyttja den där möjligheten till extra fart alldeles för ofta....... Tyvärr har jag ingen siffra på skillnaden i bränsleförbrukning mellan 206 och 208. En siffra på de nya Bv309B har jag dock och den är ca 2 liter/mil vid i huvudsak terrängkörning. Ni som har rullat några mil med 206:orna förstår då att det är en enorm skillnad i bränsleförbrukning och aktionsradie med de nya moderna vagnarna. Angående bromsarna så stämmer det att det är gamla skivbromsar från SAAB som sitter på både 206:an och 208:an. De är placerade inne i motortunneln/motordiket och bromsar direkt på utgående kardanaxeln efter automatväxellådan. Dvs. på den kardanaxel som går mellan automatväxellådan och fördelningsväxellådan.(Fördelningsväxellådan är det som sedan fördelar ut kraften till drivaxlarna på framvagnen och bakvagnen. Kontinuerlig drift på alla fyra band över tiden.) En av anledningarna till att man satte bromsarna inne i motortunneln var som med mycket annat att man ville skydda så mycket som möjligt från påverkan och slitage utifrån. Vagnen är ju skapad för att tåla svår terräng. Nackdelen med att ha bromsarna där är att det blir betydligt svårare att få luften att kyla ned bromsskivorna. Det blir även vid hög fart alldeles för lite luft som kan passera igenom motortunneln och kyla bromsskivorna. Detta gör vid överhettning att det kan fatta eld och därav kan man mycket snabbt få ett nästintill bromslöst fordon. Ur säkerhets och brandsynpunkt kunde man inte lösa den här luftkylningen inne i motortunneln varför man på de senare moderna vagnarna efter 206:an och 208:an valt att sätta bromsskivorna utanpå fordonet precis på drivaxeln ute vid banden. Tittar man framifrån på t.ex. en Bv309 ser man bromskivorna tydligt på drivaxeln precis innanför banden. Både drivaxeln på framvagnen och bakvagnen har dessa skivbromsar. Det finns ju både för och nackdelar med olika lösningar. Nackdelen med just denna lösningen att ha bromsarna precis framme vid banden är att de blir något mer sårbara när man kör i terrängen. Även om draganordningen i fram är brett konstruerad för att bland annat skydda bromsarna kan man vid oförsiktig och dum terrängkörning(dålig hindertagningsteknik) med stenhinder stöta i och skada bromsarna. Men detta vet man ju om så det är ju i huvudsak en UTBILDNINGSFRÅGA som man får trycka på när man utbildar förarna så att de är extra medvetna om det. Jag tycker att denna senare lösning är bättre än den gamla! Jag vill ha fungerande och bra bromsar på min vagn utan att riskera att brinna upp. Sen att det inte längre i det stora fosterländska kriget går att gå in på vilken mack som helst och köpa nya bromsskivor (SAAB) till sin gamla Bandvagn (206,208) får man väl köpa..........*LER*...... Capt K Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Sibbe Posted March 13, 2007 Report Share Posted March 13, 2007 Bandvagnstjänst vintertid också........ http://www.k3.mil.se/index.php?lang=S&...ws&id=36203 / Sibbe Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.